2818
Sök

Turbokonvertera Golf VR6a, 2.9Liters motorn :)

73 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjenare, har en VR6a som motorn är iordninggjord på kolvar stakar osv. tänkte för nyfikenhets skull kolla om någon som vet något bolt on grenrör till dessa motorer, samt vilken turbo som kan tänkas vara aktuell, och spridare. sen vad man skulle behöva göra ytterligare på toppen smile

Flytta tråden om den inte har hamnat rätt!

20 Inlägg
16 januari 2012
hur mycket har du tänkt ladda? vad är det för kompression i motorn?
detta är två faktorer du måste avväga.
sen måste du komma ihåg att vr6,ans insprutning inte är gjort för turbo. så du måste lura det eller skaffa ny motorstyrning.
vad jag vet så måste du inte ändra toppen, du måste troligtvis kompsänka någonstans i förbräningsrummet om du ska överladda i någon betydlig utsträckning, typ lite lägre kolvar eller enkel varianten, grövre topplockspackning.
sen vilken turbo du ska ha beror ju på vilken karaktär du vill ha i motorn
förhållandevis liten turbo är i regel responssnabb, men är inte bra för att klämma högsta hp/nm
större turbo kan ju ösa igenom mer effekt, men på bekostnad av motorns gasrespons.

jag är inte mycket insatt... men jag hoppas detta bär dig vidare i dina tankar och planeringar.

73 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Trimcim skrev:
hur mycket har du tänkt ladda? vad är det för kompression i motorn?
detta är två faktorer du måste avväga.
sen måste du komma ihåg att vr6,ans insprutning inte är gjort för turbo. så du måste lura det eller skaffa ny motorstyrning.
vad jag vet så måste du inte ändra toppen, du måste troligtvis kompsänka någonstans i förbräningsrummet om du ska överladda i någon betydlig utsträckning, typ lite lägre kolvar eller enkel varianten, grövre topplockspackning.
sen vilken turbo du ska ha beror ju på vilken karaktär du vill ha i motorn
förhållandevis liten turbo är i regel responssnabb, men är inte bra för att klämma högsta hp/nm
större turbo kan ju ösa igenom mer effekt, men på bekostnad av motorns gasrespons.

jag är inte mycket insatt... men jag hoppas detta bär dig vidare i dina tankar och planeringar.

Läst till mig det mesta nu är det bara o leta delar sånt som jag inte redan har typ grenrör osv smile

Tråden kan tas bort om moderator så önskar! jag anser fått svar på mina frågor smile

Sök