Men denna texten " svensk besiktning har ingen talan om avgasvärden " låter det som om du kan köra in med precis vad som helst i CO för att det är flyttgodsbil.......
Men denna texten " svensk besiktning har ingen talan om avgasvärden " låter det som om du kan köra in med precis vad som helst i CO för att det är flyttgodsbil.......
Dessa värden är jo precis samma som på min MY 85
Värdena på bilprovningen är desamma, men du måste inte ha en motor med avgascertifikat. Så har iaf jag uppfattat det, m.a.o så skulle det var OK att slänga i en tubokonverterad 16V motor t.ex?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
enligt ägaren så e den automat och har tak lucka å att acn fungerar. den e inte krock skadad utan han fick ett dröm pris för lamporna (usa) så han sålde dem. jag tänker på miltal liksom en 740 klarar lätt 500000+ så de e väl de som gör att den e billig i priset. jag kollade i transportstyrelsen å det står att bilen e inte privat importerad + att den hade 1 ägare å den har gått 15800 mil. vad skulle man kunna få få den om den hade varit bes och skattad?
Båda dörrarna och bakskärmen på högersidan är tillknycklade.
De är väl inte direkt något kap. en gammal volvo som kräver en del jobb.. kap kan man göra på andra sätt än att dra på sig kostnader bara för att bilen har en fullvärdig historik. men de är ju inte värt så mycket om själva bilen ser ut som hej kom och hjälp mig.
Men denna texten " svensk besiktning har ingen talan om avgasvärden " låter det som om du kan köra in med precis vad som helst i CO för att det är flyttgodsbil.......
Dessa värden är jo precis samma som på min MY 85
Förr fick flyttgodsade bilar samt bilar från (60-talet och äldre tror jag) ha 7% CO-halt men det är sänkt till 4,5% nu.
det är avsaknaden av avgasintygs krav som gör det betydligt mycket enklare
dom har inte alls samma möjligheter att tex sätta reggbesikting krävs pga ändringar på motorn
när dom sätter omreggning så är det just pga avgasintyget inte gäller längre pga ändringar av motorn
något som är borta så länge man håller sig inom 4.5% co halt och att motorn inte är starkare än vad den är reggad med så det är inte fritt fram med en v10 från en m5:a men samtidigt så kan man lättare regga den med högre effekt utan att dom kräver avgasintyg från tillverkaren
det är avsaknaden av avgasintygs krav som gör det betydligt mycket enklare
dom har inte alls samma möjligheter att tex sätta reggbesikting krävs pga ändringar på motorn
när dom sätter omreggning så är det just pga avgasintyget inte gäller längre pga ändringar av motorn
något som är borta så länge man håller sig inom 4.5% co halt och att motorn inte är starkare än vad den är reggad med så det är inte fritt fram med en v10 från en m5:a men samtidigt så kan man lättare regga den med högre effekt utan att dom kräver avgasintyg från tillverkaren
Helt säker? För normalt sett gäller ju bara lättnaderna med flyttgods om bilen är ändrad när den tas in. Det går ju att ta in en bil i sverige som inte uppfyller våra regler inom vissa gränser. Men om bilen sedan ändras efter att den reggats in i sverige så är det dem svenska reglerna som gäller.
Så det faktum att det står 4,5% co i pappren gör inte att du kan byta motor hur som helst. Effektgränserna är ju satta efter karossen, och är demsamma oavsett vart bilen är såld någonstans.