S/V 40 rostar väldigt lätt och mycket eftersom de saknar effektivt rostskydd.
Om du inte lagt så mkt på bilen så sälj eller skrota den och köp en finare, för den kommer bara fortsätta rosta sönder överallt.
Vill du ha Volvo som inte rostar lätt så är 740(88 eller nyare dock ganska gamla nu men går att finna bra exemplar) 940/960 S/V90 850, S/V70 bra bilar, de ha varmförzinkade karrosser och står emot rost mycket bra.
De bästa av dessa måste vara 850 och S/V70, nu finns det misshandlade ruttna exemplar av dessa också, men det finns också fina, har aldrig sett någon rost på bärande delar eller bottenplattan på dem iallafall.
Finns det rost på 850 S/V70 så är det oftast där man skrapat benet mot dörren, i nerderkant på dörren, på bakluckan då man öppnat den med is på taket (kombi), på framskärmarna(tillverkningsmiss på 850) eller i framkant av bakskärmarna på båda modeller.
Eller i nederkant av bakluckan på sedanmodellerna, då man havt last som hänger utanför och skaver luckan kan det uppstå.
Alltså oftast kosmetiska skador på dessa pga slarv eller otur.
På 740 88-/940/960/S90 bilarna brukar rost uppstå i bakre länkarmsinfästningen fram på balken, pga tillverkningsmiss.
Eller på mittre balkarna då man slarvat med stenskottsskydd, detta är ju bärande och allvarligare.
Senast redigerat av Bjornn (21 februari 2012)