3730
Sök

Besiktning underkänd V40 -96 rost (BILD)

681 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#1
Blev underkänd på detta fel som syns på bilden? Det är väl ingen bärande del, eller?

Detta står det på besiktingsprotokollet:
Stomme sidobalk höger yttre rostskadad

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11846/11846-ee493dd2e86689cde0cf3016aca8f29e.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11846/11846-bc8224a5efcb0dcc1ad40822888bb7a4.jpg
Senast redigerat av iswal (1 februari 2012)


164 Inlägg
1 februari 2012
#2
jo den är bärande.....


totalslut


9 Inlägg
1 februari 2012
#3
30cm hål får du ha i tröskeln innan det blir tvåa smile så den där tröskeln är soppslut.

Pim_Pim
1 februari 2012
#4
Ähh det där fixar du snabbt! kapa bort det ruttna och svetsa dit en ny plåt och behandla på insidan och utsidan. wink

681 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#5
Okej, då vet jag det. Tänkte bara att det skulle räcka med att spackla upp det med lite nät eller likanande.
Men när det är bärande måste jag väl svetsa dit ny plåt


9 Inlägg
1 februari 2012
#6
går ju fuska med men inte säkert det går igenom bes. bättre o svetsa på ny frisk plåt smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 februari 2012
#7
testa du att fuska och sen kan du stå där och skämmas i besiktningshallen när dom slår sönder det du nyss spacklat

för dom hör skillnad Direkt! om det är spackel eller plåt smile

vet exakt hur jag skulle göra om jag ville fuska

men är inte så sugen på en massa trafikfarliga bilar i trafiken smile

Kör fort så hinner inget hända...

681 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#8
Blir kanske att skrota bilen, ska ändå köpa ny. Men tänkte att man skulle lykas få igenom den på nå vänster


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
1 februari 2012
#9
iswal skrev:
Blir kanske att skrota bilen, ska ändå köpa ny. Men tänkte att man skulle lykas få igenom den på nå vänster

är bara att svetsa dit en plåt är det inte mer undertill än vad man ser på bilden så fuskar man ihop det där på 30minuter smile

Kör fort så hinner inget hända...

681 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#10
Jag har hört att det ska finnas nå plåt som man limmar dit, någon som vet något om det?


199 Inlägg
21 februari 2012
#11
iswal skrev:
Jag har hört att det ska finnas nå plåt som man limmar dit, någon som vet något om det?

men svetsa för fan ! gör det riktigt !

Forummoderator
26 397 Inlägg
21 februari 2012
#12
iswal skrev:
Jag har hört att det ska finnas nå plåt som man limmar dit, någon som vet något om det?

Att du ens tänker tanken!
SVETSA!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

749 Inlägg
21 februari 2012
#13
S/V 40 rostar väldigt lätt och mycket eftersom de saknar effektivt rostskydd.
Om du inte lagt så mkt på bilen så sälj eller skrota den och köp en finare, för den kommer bara fortsätta rosta sönder överallt.

Vill du ha Volvo som inte rostar lätt så är 740(88 eller nyare dock ganska gamla nu men går att finna bra exemplar) 940/960 S/V90 850, S/V70 bra bilar, de ha varmförzinkade karrosser och står emot rost mycket bra.
De bästa av dessa måste vara 850 och S/V70, nu finns det misshandlade ruttna exemplar av dessa också, men det finns också fina, har aldrig sett någon rost på bärande delar eller bottenplattan på dem iallafall.

Finns det rost på 850 S/V70 så är det oftast där man skrapat benet mot dörren, i nerderkant på dörren, på bakluckan då man öppnat den med is på taket (kombi), på framskärmarna(tillverkningsmiss på 850) eller i framkant av bakskärmarna på båda modeller.
Eller i nederkant av bakluckan på sedanmodellerna, då man havt last som hänger utanför och skaver luckan kan det uppstå.
Alltså oftast kosmetiska skador på dessa pga slarv eller otur.


På 740 88-/940/960/S90 bilarna brukar rost uppstå i bakre länkarmsinfästningen fram på balken, pga tillverkningsmiss.
Eller på mittre balkarna då man slarvat med stenskottsskydd, detta är ju bärande och allvarligare.
Senast redigerat av Bjornn (21 februari 2012)


Pim_Pim
21 februari 2012
#14
Bättre du tar en plåtbit och svetsar fast och ombesiktar sen säljer du den för typ 5k.
Då har du ju tjänat lite mer än om du hade skrotat den.

681 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#15
man måste väl svetsa med trådsvets?


95 Inlägg
22 februari 2012
#16
iswal skrev:
man måste väl svetsa med trådsvets?

Måste & måste;) men det e ju helt klart enklast.. Om du nu menar MIG?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 februari 2012
#17
En ny tröskel kostar inte så jättemycket. Då har du något att öva svetskunskaperna med också smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

681 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#18
te_wik skrev:
En ny tröskel kostar inte så jättemycket. Då har du något att öva svetskunskaperna med också smile



Mvh Tommy

Vart kan man köpa dom trösklarna??


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2012
#19
iswal skrev:
te_wik skrev:
En ny tröskel kostar inte så jättemycket. Då har du något att öva svetskunskaperna med också smile



Mvh Tommy

Vart kan man köpa dom trösklarna??

Teste Mekonomen och liknande.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Living the good Life!
585 Inlägg
4 maj 2012
#20
burton skrev:
30cm hål får du ha i tröskeln innan det blir tvåa smile så den där tröskeln är soppslut.

Vill inte leka bessewisser men jag tror att det är 50 cm innan det är 2:a, allt under är bra och veta. wink

When the flag drops, the Bullshit stops.


Sök