2553
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
516 173 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#301
Många har frågat mig om hur jag har kopplat- och det bästa sättet att koppla in sin wastegate. Jag har därför fixart en schematisk bild som förklarar hur jag har gjort och vad jag anser är det bästa sättet. Använder min bästa pedagogik bara för er;) Enjoy!

Jag har valt både med och mottrycksstyrning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b233183e967a3f5b910b3a6ce764e624_large.jpg

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
1 november 2012
#302
tackar för denna smile verkligen lärorikt (Y)

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

1 741 Inlägg
1 november 2012
#304
Här har man lite fler teorier på wastegatestyrning. smile
http://mappning.judgecreek.com/Upload/Laddstyrningar_gif.gif
Om jag förstår rätt så har du kopplat som 1:an.

Kul att folk testar smile
För tyvärr verkar många köra som 4:an bara för att det är enkelt.
Senast redigerat av tecman (1 november 2012)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 574 Inlägg
2 november 2012
#305
strandberg31 skrev:
http://skogenracing.editboard.com/t2866-reglera-laddtrycket-enkelt-med-hjalp-av-mottryck

some more for you!! smile

Kör med detta på min m50 turbo, funkar ju rätt bra men kommer bygga om till en elektronisk ventil iställe så den reglerar efter laddet & inte bara har ett fast mottryck smile


Industritekniker
433 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#306
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f6582f524871cdbbdb0e8c9f9272eb6a.jpg

Sådär. Bussningar ipressade och nymålade! Ser ju rätt Rejsigt ut:P

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

230 Inlägg
5 november 2012
#307
har inte riktigt förstått varför en av dom är skjusterbar? smile


T5 beroende
345 Inlägg
5 november 2012
#308
volvo-nissen skrev:
har inte riktigt förstått varför en av dom är skjusterbar? smile

Så man kan justera pinjongvinkeln...


2 419 Inlägg
6 november 2012
#309
ZZZADA skrev:
volvo-nissen skrev:
har inte riktigt förstått varför en av dom är skjusterbar? smile

Så man kan justera pinjongvinkeln...

och varför justerar man den?......


Industritekniker
433 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#310
strandberg31 skrev:
ZZZADA skrev:
volvo-nissen skrev:
har inte riktigt förstått varför en av dom är skjusterbar? smile

Så man kan justera pinjongvinkeln...

och varför justerar man den?......

För att får bättre egenskaper (framförallt grepp) vid tex dragracing. Men även vid drifting mm.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

101 Inlägg
9 november 2012
#311
strandberg31 skrev:
ZZZADA skrev:
volvo-nissen skrev:
har inte riktigt förstått varför en av dom är skjusterbar? smile

Så man kan justera pinjongvinkeln...

och varför justerar man den?......

Man kan säga att det är som att justera vinkeln på kardanaxeln (pinjongvinkeln).
beroende på om den vinklas upp eller ner så kommer kraften att trycka upp bilen vilket gör att det lättare spinner, eller så trycker den ner bilen vilket gör att man får bättre grepp och att bilen sätter sig och trycks frammåt.

Om jag fattat det rätt så justerar man upp vinkeln för tex wheeli starter och man justerar ner vinkeln för att få bättre tryck framåt.

kolla tex en rallycrossbil dom har helt sjuka ponjongvinklar på bilarna det är därför dom suger ner i backen och sätter sig som ett tappat ägg i backen typ!


1 574 Inlägg
10 november 2012
#312
7aan skrev:
strandberg31 skrev:
ZZZADA skrev:
Så man kan justera pinjongvinkeln...

och varför justerar man den?......

Man kan säga att det är som att justera vinkeln på kardanaxeln (pinjongvinkeln).
beroende på om den vinklas upp eller ner så kommer kraften att trycka upp bilen vilket gör att det lättare spinner, eller så trycker den ner bilen vilket gör att man får bättre grepp och att bilen sätter sig och trycks frammåt.

Om jag fattat det rätt så justerar man upp vinkeln för tex wheeli starter och man justerar ner vinkeln för att få bättre tryck framåt.

kolla tex en rallycrossbil dom har helt sjuka ponjongvinklar på bilarna det är därför dom suger ner i backen och sätter sig som ett tappat ägg i backen typ!

Finns en bra tråd om detta..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51013
Senast redigerat av Brago (10 november 2012)


490 Inlägg
10 november 2012
#313
dock har ts i den tråden problem med "för bra grepp" och han påstår att hans axel står några grader "uppåt" vid belastning?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Industritekniker
433 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#314
Tja Alla glada!. Har med lite hjälp av 7aan här på forumet monterat axeln och bärstagen. Det gick ganska smidigt och den är snart raceready igen. Passade även på att byta drivaxlar... Nu återstår bara hur jag ska ställa vinkeln på pinjongen? Vill ju ha något universiellt men som ändå funkar bra för dragrace.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f07f39b57877e5c4346ac3a6090ac8cc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8602d3a9e3bfdf532a93be666ec95c81.jpg
Tycker det blev rätt bra. Nu måste det hålla. Ska även staga bryggan i sidled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4b16715ec54804115ebb084459dbe919.jpg
Drivaxlarna verkar ha fått en del stryk men håll ändå en hel säsong.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

244 Inlägg
11 november 2012
#315
Fina splinsen e big_smile Haha tongue

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

1 574 Inlägg
11 november 2012
#316
Hehe snygga drivaxlar wink
Ang vinkeln, läs tråden ja länka till savarturbo, står mycke bra där smile


Industritekniker
433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#317
Tja alla vapendragare! Äntligen fredag! Firade helgen med att börja renovera ett par fjäderben. I dessa ska sedan bilstein sprint och nya frächa fjädrar monteras. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a42bee3d435c41333b6d449a3d22c128.jpg
Köpte ett par extra ben på blocket. Dom var ganska rostiga men körde med en pickapicka så att all rost och skit knackades bort. I övrigt var det väldigt frächa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-523429a5cd940513aee109704c45dbee.jpg
Efter att muttern till dämparn och de äckliga fastrostade skruvarna till bromsskjölden slutat jävlats kunde jag gå över dem med pickapickan. Då blev det rent på rost och skit. Så nu är det bara lack på de där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e04277408e0b4dd3ab0db0f5823ff25a.jpg
Det mesta på bilfan är svart(allt förutom bärstagen i bakvagnen). Kanske får börja kalla mig NiGhTRyDR! eller nåt annat töntigt här på forumet istället.

Har även beställt ett kit med poly bussningar till framvagnen från http://www.l-m-r.se Fick lite spons av dem så priset blev väldigt bra. Jag ska sätta upp deras logga, någonstan på bilen. SÅ ett stort tack till LMR!

Vi hörs och ses!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#318
HEJSAN ALLA TURBOTOMTAR! lol

Jag var i garaget igår och rev ner hela framvagnen. Allt gick ganska smidigt, sånär som på några rejält rostiga skruvar och muttrar. Men med lite värme (snarare mycket) så gick det att få loss allt.

Påbörjade renovering med att ta bort all rost och att pressa ur alla bussningar, det sistnämnda visade sig vara ett rent HEL*ETE! Fy f*n va det satt fast. Men  med 40ton hydraulpress och diverse tillhyggen gick det till sist bra.

Pressade i nya polyuretanbussningar som jag köpt från L-M-R.se till sponsorpris. Ett stort tack, återigen, till dem! Hade dock fått fel bussningar till krängaren, har ju 22mm krängare och de skickade med 20mm bussningar, menmen det löser sig nog.

Fjäderbenen är klara för montering, väntar bara på nya fjäderbenslagringar som jag beställt.

Köpte btw, nya spindelleder på biltema, nån som har nån erfarenhet av dem? Alla andra kostar typ 300kr+/st medans biltema tar 149kr/st, vilket är lite märkligt, men det lär väl visa sig om det funkar eller glappar...

Köpte även "polisstagen", dom som sitter på 960 std och 940 polisbilar. Tänkte att de var lika bra att montera när man ändå hade allt nedmonterat:)

Här kommer lite bilder från mekandet:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1702b3eb94bd7a04a7b98d380e0351e1.jpg
Väck med rost och smuts!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4b8a1d9c5044cc473dabec8df8da669f.jpg
Efter 28000mil är bussningarna uppenbart slut! Dags för uppfräschning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c162485ad8ad9e680cfcf5425b71c049.jpg
Putsat och nya bussningar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-26dc78e109d5d59a81af2b27ee6259aa.jpg
Lite färg och grejjerna ser ut som nya! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-23650c82b8ffda5f05ef23d25da557cc.jpg
Resultatet från dagens bravader! Passade även på att putsa och kleta på lite färg på övre fjäderskålarna. NYTT & FRÄSCHT!!!

Det var allt för den här gången. Vi hörs och ses!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
4 december 2012
#319
Superbt! Lär fråga vad ett "polisstag" är för något smile

huehue

Industritekniker
433 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#320
jeppanh0e skrev:
Superbt! Lär fråga vad ett "polisstag" är för något smile

Det kallas bara så, för att de satt på snutbilarna men kallas även "960-stag"...
Här kan du läsa mer och många bra bilder: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … ass+mycket

Här är ett sk. "ambulansstag" satt på ambulanser och italienbilar, samt en variant på vissa 960 (innan 95 tror jag?).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/557220_dc51r0.jpg


http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/bilder/bil/armstag.jpg?k

Här ser du både ambulansstaget och polisstagen monterade (Dom 2 nya frächa detaljerna är polisstagen)

Lycka till!
Senast redigerat av Magistern (4 december 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök