4772
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 november 2012
Pim_Pim skrev:
RightFront skrev:
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

vänta nu, ingen rödblockare drar under 0,75. men din drog 0,74 tongue Och bara för att du har fått ner din till de nivåerna kan ingen ha "lyckats" bättre än dig? nej tillbaka till sandlådan med dig smile

Gamla Volvo bilar drar bensin, de kan sörpla ganska bra, men alla kommer ha olika erfarenheter beroende på bil, förutsättningar (speciellt eftersom det skiljer så mkt mellan stads & landsvägskörning) och om man mätte korrekt eller inte, denna diskussion kommer inte leda någon som helst vart smile

Sen verkar någon ha klivit på dina tår eftersom du ska komma här och gorma om hur inkompetenta och idiotiska människor som finns här wink

Amen.

Jag menar inte att bilen faktiskt drog 0,74, jag menar att det var utslaget jag fick på en bil som gick PISS för att den var så snålställd. Dessutom räknar jag kallt med att mätaren visade för mycket. Så nej, bilarna drar inte under 0,75 i verkligheten. Påstå vad ni vill, jag blir bara trött på bränslemytomanin som är allmänt rådande...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

RD_87 skrev:
Pim_Pim skrev:
RightFront skrev:

vänta nu, ingen rödblockare drar under 0,75. men din drog 0,74 tongue Och bara för att du har fått ner din till de nivåerna kan ingen ha "lyckats" bättre än dig? nej tillbaka till sandlådan med dig smile

Gamla Volvo bilar drar bensin, de kan sörpla ganska bra, men alla kommer ha olika erfarenheter beroende på bil, förutsättningar (speciellt eftersom det skiljer så mkt mellan stads & landsvägskörning) och om man mätte korrekt eller inte, denna diskussion kommer inte leda någon som helst vart smile

Sen verkar någon ha klivit på dina tår eftersom du ska komma här och gorma om hur inkompetenta och idiotiska människor som finns här wink

Amen.

Jag menar inte att bilen faktiskt drog 0,74, jag menar att det var utslaget jag fick på en bil som gick PISS för att den var så snålställd. Dessutom räknar jag kallt med att mätaren visade för mycket. Så nej, bilarna drar inte under 0,75 i verkligheten. Påstå vad ni vill, jag blir bara trött på bränslemytomanin som är allmänt rådande...

Jajaja

Om du blir trött av sk. "bränslemytomanin" så borde du tänkt på det innan du gick in i tråden, det är ju knappast okänt att Volvos bränsleförbrukning är omdiskuterad roll
Sen att du försöker hetsa folk är inte så moget, men men

I slutändan vad spelar det för roll? tanka och se glad ut, finns inget annat att göra

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 november 2012
RightFront skrev:
RD_87 skrev:
Pim_Pim skrev:

Amen.

Jajaja

Om du blir trött av sk. "bränslemytomanin" så borde du tänkt på det innan du gick in i tråden, det är ju knappast okänt att Volvos bränsleförbrukning är omdiskuterad roll

I slutändan vad spelar det för roll? tanka och se glad ut, finns inget annat att göra

Hetsa någon behövs inte, det gör de så bra själva. Men jag börjar bara tröttna lite på berättelser om gamla 740 som gör 220km/h med full last och drar 0,7. Det finns ju faktiskt människor som söker relevant information & då tycker jag att det är sisådär att posta rena osanningar.
Jag menar inte att det är omöjligt att få bilen att flytta sig på 0,7 men jag menar däremot att man inte kan köra på ett normalt sätt med sådana siffror.
Självklart vet jag att olika chaufförer uppnår olika resultat men lite verklighetförankring är inte för mycket begärt tycker jag.

RD_87 skrev:
RightFront skrev:
RD_87 skrev:

Jajaja

Hetsa någon behövs inte, det gör de så bra själva. Men jag börjar bara tröttna lite på berättelser om gamla 740 som gör 220km/h med full last och drar 0,7. Det finns ju faktiskt människor som söker relevant information & då tycker jag att det är sisådär att posta rena osanningar.
Jag menar inte att det är omöjligt att få bilen att flytta sig på 0,7 men jag menar däremot att man inte kan köra på ett normalt sätt med sådana siffror.
Självklart vet jag att olika chaufförer uppnår olika resultat men lite verklighetförankring är inte för mycket begärt tycker jag.

Nu får du vara konsekvent, nu är det helt plötsligt möjligt att få en 740 att dra 0,7? nyss var det omöjligt, nu är det möjligt om än ett "onormalt" körsätt
läs över din inlägg och se hur relevanta dem är

Jag tror man snabbt inser som konsument, efter att ha läst några trådar, att bränsleförbrukningen är kraftigt varierande
Sen måste man såklart vara källkritisk mot informationen t.ex. här från garaget, även om jag också skulle önska att all information var sann.
Men sen som jag redan har sagt, det finns inte svart på vitt vad en gamla 740 drar, alla förbrukar mer eller mindre olika, så det finns ingen exakt information korrekt ner på decimalerna

Märker man att sin nyinköpta 740 GLE -88b med svarta 15" draco-fälgar drar någon deciliter mer än vad man förväntat sig får man helt enkelt köra några färre varv runt korvkiosken

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

22 november 2012
Min 745 -88 drar ganska exakt 0,8 vid normal körning (dock mycket landsväg,motorväg) ! Men det är absolut inga som helst problem att få den att dra runt 1,5 om man börjar leka lite!

Love the life you live, live the life you love

12 086 Inlägg
22 november 2012
Min 945 turbo automat drar 1.2-1.3 blandad körning, det är lika mycket som min BMW med 330hk drar..
Jag börjar ju misstänka att något är fel på bilen dock för jag kör verkligen lugnt.

Pim_Pim
22 november 2012
Germax skrev:
Min 945 turbo automat drar 1.2-1.3 blandad körning, det är lika mycket som min BMW med 330hk drar..
Jag börjar ju misstänka att något är fel på bilen dock för jag kör verkligen lugnt.

Ja något är det som inte stämmer, kör min på 0.8 ungefär.

613 Inlägg
22 november 2012
745-an 0.8 till 1 liter snål körning
244 från 1982 men känns att vara från 1892 drar faktiskt inte mer än 745-an tankar 20 liter kommer typ 21 mil

så det GÅR köra snålt men jämför man en clio och en volvo blir det alltid fel

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 november 2012
RightFront skrev:
RD_87 skrev:
RightFront skrev:

Jajaja

Nu får du vara konsekvent, nu är det helt plötsligt möjligt att få en 740 att dra 0,7? nyss var det omöjligt, nu är det möjligt om än ett "onormalt" körsätt
läs över din inlägg och se hur relevanta dem är

Jag tror man snabbt inser som konsument, efter att ha läst några trådar, att bränsleförbrukningen är kraftigt varierande
Sen måste man såklart vara källkritisk mot informationen t.ex. här från garaget, även om jag också skulle önska att all information var sann.
Men sen som jag redan har sagt, det finns inte svart på vitt vad en gamla 740 drar, alla förbrukar mer eller mindre olika, så det finns ingen exakt information korrekt ner på decimalerna

Märker man att sin nyinköpta 740 GLE -88b med svarta 15" draco-fälgar drar någon deciliter mer än vad man förväntat sig får man helt enkelt köra några färre varv runt korvkiosken

Går att få bilfan att gå gratis med segel... Men det är väl en förbrukning på ett fordon under normal användning som är intressant? Vad som är möjligt bara för att bevisa möjligheten är ju helt ointressant även om det tydligen är det som räknas i tillverkarnas tester.

1 160 Inlägg
23 november 2012
RD_87 skrev:
En rödblockare drar inte under 0,75 ens om du skjuter på skiten, jag blev utan en natt och slog i en 10l dunk. Lyckades få den skitburken att gå ner på 0,74 förutsatt att trippen fungerade. Detta var en löjligt snålställd biljävel som krävde choke för en omkörning, med OD & något för högt lufttryck.
Jag har aldrig kört så försiktigt i hela mitt liv av rädsla för att bli stående, så gamla 740 som påstås dra 0,65 när man faktisk kör bilen betraktar jag som lögn eller idioti... Visar hastighetsmätaren 10% för mycket vilket inte är ovanligt så gör ju troligen trippen det också.

En manuell drar beroende på körstil 0,85-1,1 om den är frisk. Allt annat tyder på buskörning, slutkörd mekanik inkompetens eller mytomani.
Hur många tår trampade jag på nu?

inte mina. min 744 88a aut drar 1.2 milen 20000 mil på mätaren

5 111 Inlägg
23 november 2012
Min bil tar 0,7.
Min bil tar 1,78.
Jo, jag pratar om samma bil. tongue
Så visst kan man ju alltid justera siffran dit det passar en själv. wink

OUTLAW1
23 november 2012
Volvo 945 Classic LTT 98:a som rullat 24500...
dricker ca 0,85 blandad körning.....1,2 stadtrafik.....1,5 buskörning.......

Volvo V70 T5 2002
0,73 blandad körning........1,15 stadstrafik..........1,70 vild körning........kör den på 0,65 i 90km/h....big_smile

Tycker inte att 945:an drar så värst mycket...men kan ju bero på att jag servar bilen som man skall också.
Många som skiter i det samt kör på fel ringtryck,fel olja etc etc..
Senast redigerat av OUTLAW1 (23 november 2012)

320 Inlägg
23 november 2012
har kört min 740 E motor sen Mars iår. med blandad körning ligger snittet på 1.1 liter milen. alltså utdraget över hela perioden. då en del lek stadskörning långkörning osv..

Ist för automatisk choke får man slå på en knapp när den är kall så den ska starta. denna gör ju att man sparar en del bränsle tills motorn blir varm.

Bmw Ownz

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
23 november 2012
jag kör min audi a8 på 0,55 bara så ni vet det !! herregud... ganska rolig tråd detta

hade preics en 745... den drack ca 1,2 blandat, hade dock inte den bilen länge åkte på skroten ganska fort

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
CHEEVA skrev:
jag kör min audi a8 på 0,55 bara så ni vet det !! herregud... ganska rolig tråd detta

Vad är roligt?

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
23 november 2012
steifan skrev:
CHEEVA skrev:

Vad är roligt?

alla som snackar om 740isar som dricker ungefär som en aygo eller en lupo, skrattretande minst sagt

Evildan
23 november 2012
steifan skrev:
CHEEVA skrev:

Vad är roligt?

Gissningsvis: Mytomaninläggen eller om det beror på dåliga matematikkunskaper big_smile

Hur många har faktiskt mätt sina siffror korrekt?

Är sträckan mätt med korrekt utrustning? tripmätaren visar sällan rätt, ofta 10% eller mer för mycket.

Använder man bränslemätaren för att se hur mkt det gått åt, exempelvis mätaren visar halv tank och sedan räknar man på det och tror det blir korrekt.

Är bränsleåtgången verifierad på ett säkert vis eller är det tankat på olika pumpar? (felar även viss del på samma pump om man har en skillnad i flödeshastigheten eller hur långt man stopar ned munstycket i påfyllningshålet, felar även viss % om man håller munstycket exakt lika och har samma fart spärrad på flödet)

Detta är bara några småsaker för att det ska bli fel värden vid en mätning av bränsleåtgången.

Exempel 1:
sträcka: 520km.
förbrukning: 75liter.
förbrukning/mil: 1.442liter.

Exempel 2:
Visar tripmätaren 10% fel:
sträcka: 572km.
förbrukning: 75liter.
förbrukning/mil: 1.311liter.

Exempel 3:
Visar tripmätaren 10% fel samt fyllnadsmängden felar 3liter:
sträcka: 572km.
förbrukning: 72liter.
förbrukning/mil: 1.259liter.

räknar personen dessutom baklänges i exempel 1 kan det bli ynka: 0.69liter/mil.

huh?
10 427 Inlägg
23 november 2012
CHEEVA skrev:
steifan skrev:
CHEEVA skrev:

Vad är roligt?

alla som snackar om 740isar som dricker ungefär som en aygo eller en lupo, skrattretande minst sagt

Nja.. 0,6 har jag inte sett någon som skrivit. tongue

Själv har jag en 740 som drar som en BMW ungefär, skillnaden är att BMWn är snål och Volvon är extremt bränsletörstig.

Som jag nämnt tidigare, har vid flera tillfällen (2) mätt upp 0,74-0,75liter/mil efter en körd sträcka på ca 10mil
med min 16V som tydligen* är den törstigaste av 740-sugisar. BMWn (som räknas som snål) drog typ 0,73 på samma sträcka.

* Enligt Teknikens Värld 1988.

Sträcka = Falun-Insjön-Leksand-Falun med snittfart på runt 50-60km/h innehållandes minst en fullgas/tok-omkörning till kanske 130km/h tongue  http://www.forumbilder.se/images/0e23201271300b1d7.jpg

Evildan
23 november 2012
steifan skrev:
Volvo 740 GLE 1985 (B23E, 129hk-versionen) vs Audi 100 CC 1985:

http://www.forumbilder.se/images/1e232009451537a56.jpg

hittade mkt bättre siffror:
http://www.bilstart.se/bilfakta/volvo/7 … 9-1/332665

tror dock att tryckfelsnisse varit framme ang förbrukningen lol

Sök