4568
Sök

Vad för böter vid helljus på belyst väg?

457 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Som rubriken säger, vet någon utav er där ute vad det är för böteslapp vid helljus på belyst väg?

Predikningar om vilken idiot jag är som åkt med denna kombination på, vill jag bara säga en sak. Förlåt, det var inte meningen!

2 405 Inlägg
14 februari 2012
Man behöver inte helljus på belyst väg och man bländar mer än vad det gör nytta. Det är iaf motiveringen tongue

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2012
Är det belagt med böter så länge du inte bländar någon?

2 405 Inlägg
14 februari 2012
Andromeda skrev:
Är det belagt med böter så länge du inte bländar någon?

Står så i körkortsboken har jag för mig i alla fall

474 Inlägg
14 februari 2012
Har du torskat eller vadå?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 februari 2012
Är det verkligen böter på det ??

Har då aldrig hört talas om någon som åkt dit på det iaf, satan vad harry haffa skulle bli förmögna i denna skithålan om det nu är böter på det och dom börjar jaga folk...

Detta har ju inte med TS fråga i sig men det har ju en direkt koppling till frågan:

Jag brukar aldrig köra med helljus inne i samhällen där det är tätt med hus och skit men där det är lite större vägar och färre hus kör jag på med xenonet som ingenting. Hela formuleringen med att man inte ska ha helljuset på inne i samhällen är otroligt luddig, man ska inte ha helljus på "vid godtagbar belysning". Kommer inte ihåg exakta frasen men något sånt iaf.

Men vem bestämmer vad som är tillräckligt bra belysning egentligen ??

Jag använder iaf helljuset ihop med hjärnan när jag kör, tror jag att jag kanske kan störa någon med helljuset så skiter jag i det helt enkelt och om jag anser att det är "fritt fram" så får helljuset arbeta...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 februari 2012
Så här står det i min teoribok:

Du får inte använda helljus när vägen är tillfredsställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan, eller att vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

JFfoto
14 februari 2012
Jag brukar roll

1 071 Inlägg
14 februari 2012
Paused skrev:
Jag brukar roll

Du behöver inte va orolig för detta:lol: vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus

Onödigt inlägg^^

6 170 Inlägg
14 februari 2012
IceEyes skrev:

Du får inte använda helljus när vägen är tillfredsställande belyst (med det menas att det inte finns några mörka partier på vägbanan, eller att vägen är belyst så du inte ser bättre med helljus än med halvljus)

Är det där en nyare teoribok ??

För i min från -04 eller nå stod det bara något om att är det tillräcklig belysning så får man inte använda helljus men det fanns ingen definition på "tillräcklig belysning".

Men är det där den nya definitionen på att använda helljus så kan man ju köra med det tänt alltid, ganska sällan man ser lika bra (eller dåligt?) med helljuset tänt som utan...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

75 Inlägg
14 februari 2012
IceEyes skrev:

Då kan man va lugn med lastbilen iaf helljuset lyser ju upp vägen bättre även i fullt solsken

6 170 Inlägg
14 februari 2012
Nello skrev:
IceEyes skrev:

Då kan man va lugn med lastbilen iaf helljuset lyser ju upp vägen bättre även i fullt solsken

Hahaha exakt min poäng, inga gatlyktor lyser ju lika bra som helljus...

12 086 Inlägg
14 februari 2012
IceEyes skrev:

Där sprack ju den lagen direkt. Jag åker ofta med helljus mitt inne i stan, främst nattetid då chans för möte är mindre. Ok att jag ser vägen ändå, men jag ser fotgängare och djur snabbare tex.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
14 februari 2012
Polisen kör själva med helljus där "tillfredsställande belysning"  finns.
Om dom skulle börja bötfälla folk för det vore det hyckleri!

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2012
Jag gillar inte så här godtyckliga lagar. Farbror Haffa verkar alltså bestämma när jag inte ser bättre med helljus än med halvljus.

90 Inlägg
14 februari 2012
IceEyes skrev:

om de ska haffa nån på dehär grunderna bör de slänga upp 100w Xenon i alla lyktstolpar då,
och samtidigt göra någon form av skärm för att få det att inte blända bilisterna wink

Edit: Brukar även jag köra med helljus inne i stan (75w rev3 Xenon) enligt samma tyck och tänk som "TBOC_Razor" samt "Germax".
Senast redigerat av Zaipher (14 februari 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2012
Själv brukar jag undvika helljus där det finns gatlyktor var 50:e meter, helt enkelt av den anledningen att jag får svårare att upptäcka mötande bilar en bit bort och inte vill blända någon. Jag ser ju fortfarande helt Ok i med halvljus så länge det inte regnar och någon kamikazepilot utan cykellyse och i svarta kläder ska susa över ett övergångsställe.

5 198 Inlägg
15 februari 2012
alexbenhard skrev:

Nu använder dom kanske inte helljuset i samhällen endast för att se vägen bättre... eller vad tror du ? Eller kan det bero på att dom ser andra saker bättre.... tex sånt som händer och sker på sidan om vägen...

VD
643 Inlägg
15 februari 2012
Sen kanske det beror lite på hur helljuset är.. Ser det ut så här tycker jag att det är ok att bötfälla big_smile
http://www.tueplay.com/content/pictures/200804/21/A%20Lot%20Of%20Lights%20On%20Car.jpg

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
15 februari 2012
gamlingen skrev:
alexbenhard skrev:

Nu använder dom kanske inte helljuset i samhällen endast för att se vägen bättre... eller vad tror du ? Eller kan det bero på att dom ser andra saker bättre.... tex sånt som händer och sker på sidan om vägen...

Dom hade det påslaget för att se väg och omgivning bättre helt enkelt precis av samma anledning som jag hade mitt påslaget...
Vi båda bländade av när vi såg varandra och slog på direkt efter mötet.

Händer ofta att jag ser sådant då jag ofta är ute och kör på nätterna.

Sök