3487
Sök

Ryckningar i bilen!!!!

8 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Hejsan jag har en Volvo v70 t5 med BSR steg 2 chipning och när han laddar cirka 1,2 bar så börjar bilen rycka som fan när man gasar.....

skulle gärna vilja veta om vad felet kan vara???? och hur man kan åtgärda felet hmm

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 februari 2012
kan vara lmm

8 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
kan jag få förklarat lite angående vad du menar med lmm? hmm

157 Inlägg
28 februari 2012
luftmassemätare smile

Audi A4 1.8t Quattro

8 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
ah då förstog jag smile

22 Inlägg
28 februari 2012
vad kör du med för oktan i bilen??

jag hade en 855 t5 med 1,3 i ladd gick ryckigt  på 95 oktan så jag körde med 98 o då slutade de...

8 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
luftmassemätare är ny så vet ej om det är det tongue

8 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
jag kör med 98 oktan miljöklass 1 eller V-power som det heter på shell

22 Inlägg
28 februari 2012
Har den gått rent med chipet förut?.

Hur mycket ladd får du upp innan bilen börjar rycka?.

kolla slangen mellan icn o gasspjälet

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 februari 2012
Kimle92 skrev:

Du kan sluta tanka V-power. Sedan mitten av 2011 så är det helt vanlig 98 oktan. Alltså inte 99 oktan längre. Men den kostar som om det vore det lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 februari 2012
Postade detta i din andra tråd. Lägger det här också! smile

Finns mycket som kan fela och ge dom symptomen.

Magnetventil, tändstift/spole, LMM, läckage i någon slang eller något rör, spjällhus etc etc.

Motorlampan blinkar inte eller börjar lysa när ryckningarna kommer?

Eftersom ryckningarna kommer vid så pass högt laddtryck kan det vara lite klurigt att hitta felet.

När jag hade samma problem med min bil så tvingade jag den till att sätta en felkod. Gjorde detta genom att pressa bilen ganska hårt. Lade i 3an i ungefär 30km/h och varvade ut helt. Full gas hela vägen även om den börjar rycka. Gjorde detta några gånger tills motorlampan tändes och jag fick ut en felkod. Det visade sig att det var problem med tändningen i 4ans cylinder. Bytte spole och så var den som ny igen smile

2 400 Inlägg
29 februari 2012
F4S4N skrev:
Kimle92 skrev:

Du kan sluta tanka V-power. Sedan mitten av 2011 så är det helt vanlig 98 oktan. Alltså inte 99 oktan längre. Men den kostar som om det vore det lol

Är det verkligen så? :S  Isf har man blivit grundlurad....

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 februari 2012
Nybergrobin skrev:
F4S4N skrev:
Kimle92 skrev:

Är det verkligen så? :S  Isf har man blivit grundlurad....

Det står V-power på pumpen men kolla lite närmare så står det att det är 98 oktan. Brukar sitta en liten skylt i närheten av handtaget.

"Den kan vara bra att ha"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
29 februari 2012
Det är 98.2 oktan med ca 5% etanol i. Lite andra ingredienser i också för att motorn ska "må bra". Jag tror mest att det är skitsnack. Kostar ju alldeles för mycket mer än 98 iaf. Bättre då att tänka 98 och hälla i en skvätt etanol själv smile

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 februari 2012
Precis...

"Den kan vara bra att ha"

8 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
nuh017_86 skrev:
Har den gått rent med chipet förut?.

Hur mycket ladd får du upp innan bilen börjar rycka?.

kolla slangen mellan icn o gasspjälet

ingen aning om för köpte den privat men märkte av felet senare,  ingen aning men när han ligger strax över 4000rpm på mätaren och laddar 1,2 börjar det rycka som om han misständer eller något för han rycker och bromsar emot kraften.

8 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Postade detta i din andra tråd. Lägger det här också! smile

Finns mycket som kan fela och ge dom symptomen.

Magnetventil, tändstift/spole, LMM, läckage i någon slang eller något rör, spjällhus etc etc.

Motorlampan blinkar inte eller börjar lysa när ryckningarna kommer?

Eftersom ryckningarna kommer vid så pass högt laddtryck kan det vara lite klurigt att hitta felet.

När jag hade samma problem med min bil så tvingade jag den till att sätta en felkod. Gjorde detta genom att pressa bilen ganska hårt. Lade i 3an i ungefär 30km/h och varvade ut helt. Full gas hela vägen även om den börjar rycka. Gjorde detta några gånger tills motorlampan tändes och jag fick ut en felkod. Det visade sig att det var problem med tändningen i 4ans cylinder. Bytte spole och så var den som ny igen smile

Läckage är det inte, Lmm är nyköpt så det är inte problemet, men får kolla spole/ tändstift och spjällhuset, samt ventilerna, men när ligger på 1,2 bar laddtryck/ 4000rpm på mätaren så börjar bilen rycka och känns som om han stoppar upp kraften som kommer.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 februari 2012
när stiften/tändkablarna/tändspolarna är dåliga rycker bilen och misständer vid belastning

22 Inlägg
29 februari 2012
kolla slangen vid insuget den gick på min gamla bil när jag hade överladd..

kan även vara så att slangen mellan fillteret o insug på turbon suger ihop sej...

22 Inlägg
29 februari 2012
kolla slangen vid insuget den gick på min gamla bil när jag hade överladd..

kan även vara så att slangen mellan fillteret o insug på turbon suger ihop sej...

Sök