2607
Sök

Rostskada på bakluckan, 3 x 10 cm. Dåligt resultat efter lackering pga maskeringstejp

270 Inlägg
17 mars 2012
#21
Eller min variant

1. avlägsna rosten

2. spackla på rena plåten

3. slipa diagonalt tills det blir slätt

4. lägg en high build primer (sprayburk). Alltså grundfärg och slipspackel i ett

5. slipa med 600 papper.

6. torka med spirit wipe (vax och silikonborttag) och fönsterputs

7. våtslipa med 2000 papper på en rätt stor yta runt skadan, ca 35-40 cm.

8. dimma på basfärgen på ett avstånd av ungefär 40-45 cm. Detta medför att du inte får någon skarp övergång från den nya färgen till den gamla, och det blir helt osynligt. lägg ca 3 lager så att det täcker ordentligt.

9. lacka med 2 komp klarlack på burk (ja det går att köpa). våtslipningen du gjorde innan med 2000 pappret gör att du kan polera bort klarlackskarven så att den blir helt osynlig. Lacka såklart utanför basfärgen men fortfarande på området som är våtslipat med 2000 papperet.

10. Polera med en riktig ulltrissa och meguiars 105an. Dubbeltrissig är bara att glömma om du inte vill stå en hel natt.

Gör du detta på rätt sätt och är noggrann så får du ett helt osynligt resultat som ingen kan se. Mina lagningar kan folk inte hitta ens om du går runt och letar och synar. Slutar med att jag får avslöja vart dom ska titta men inte ens då ser dom.
Just det! glöm inte att maskera innan du börjar.
Senast redigerat av DanneGTV6 (17 mars 2012)

357 Inlägg
17 mars 2012
#22
Nu vill jag inte på något sätt vara otrevlig men din metod är ett typexempel på genvägar..

Att spackla direkt på plåten är väldigt dumt, då 99% av dagens spackel suger vatten som en svamp då de inte är portäta för 5 öre.

Sen att använda något som säger high build primer, är ung samma sak ju mer det bygger ju mer sjunker det generellt.

Ex en epoxygrund är oftast väldigt portät, tar lite längre tid o jobba med men sjunker mindre.
Dessa funkar bra att bygga med, bäst är fortf tennspackel men det är oxå väldigt lätt att misslyckas med.

Och generellt är enkomponent produkter rätt dåliga..

Sen att få en ok sprutbild från en sprayburk är oxå en historia för sig, men samtidigt är det lättare att våtslipa och korrigera ev misstag än att blåsa en perfekt yta..

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
17 mars 2012
#23
KaptenHaddock skrev:
Nu vill jag inte på något sätt vara otrevlig men din metod är ett typexempel på genvägar..

Att spackla direkt på plåten är väldigt dumt, då 99% av dagens spackel suger vatten som en svamp då de inte är portäta för 5 öre.

Sen att använda något som säger high build primer, är ung samma sak ju mer det bygger ju mer sjunker det generellt.

Ex en epoxygrund är oftast väldigt portät, tar lite längre tid o jobba med men sjunker mindre.
Dessa funkar bra att bygga med, bäst är fortf tennspackel men det är oxå väldigt lätt att misslyckas med.

Och generellt är enkomponent produkter rätt dåliga..

Sen att få en ok sprutbild från en sprayburk är oxå en historia för sig, men samtidigt är det lättare att våtslipa och korrigera ev misstag än att blåsa en perfekt yta..

MVH/
Okej men nu är det så att jag lagat flera bilar på det här sättet, och dessutom egna bilar.. som har hållit sig lika fina i flera år. Så det jag tror är att det kanske inte spelar så stor roll vilken version man använder. Spelar ju ingen roll om spacklet suger vatten när lacken är lagd. Och angående enkomp, så föreslog jag att han skulle lägga en två komp klarlack, och då spelar det ju ingen roll om basen är enkomp smile
Senast redigerat av DanneGTV6 (17 mars 2012)

357 Inlägg
17 mars 2012
#24
I det här fallet har du nog rätt, men vill man göra ett gediget hantverk som håller i mer än 10 år bör man nog tänka om.
Nu gör någ få lackerare det, men när man som jag jobbar med entusiast/veteranbilar är det lite andra krav.
Men värt att poängtera är att man hellre blåser ett lager slipgrund på ren plåt än spacklar direkt, ju portätare desto bättre.



MVH/


DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Nu vill jag inte på något sätt vara otrevlig men din metod är ett typexempel på genvägar..

Att spackla direkt på plåten är väldigt dumt, då 99% av dagens spackel suger vatten som en svamp då de inte är portäta för 5 öre.

Sen att använda något som säger high build primer, är ung samma sak ju mer det bygger ju mer sjunker det generellt.

Ex en epoxygrund är oftast väldigt portät, tar lite längre tid o jobba med men sjunker mindre.
Dessa funkar bra att bygga med, bäst är fortf tennspackel men det är oxå väldigt lätt att misslyckas med.

Och generellt är enkomponent produkter rätt dåliga..

Sen att få en ok sprutbild från en sprayburk är oxå en historia för sig, men samtidigt är det lättare att våtslipa och korrigera ev misstag än att blåsa en perfekt yta..

MVH/
Okej men nu är det så att jag lagat flera bilar på det här sättet, och dessutom egna bilar.. som har hållit sig lika fina i flera år. Så det jag tror är att det kanske inte spelar så stor roll vilken version man använder. Spelar ju ingen roll om spacklet suger vatten när lacken är lagd. Och angående enkomp, så föreslog jag att han skulle lägga en två komp klarlack, och då spelar det ju ingen roll om basen är enkomp smile
Senast redigerat av KaptenHaddock (18 mars 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
17 mars 2012
#25
KaptenHaddock skrev:
I det här fallet har du nog rätt, men vill man göra ett gediget hantverk som håller i mer än 10 år bör man nog tänka om.
Nu gör någ få lackerare det, men när man som jag jobbar med entusiast/veteranbilar är det lite andra krav.

MVH/


DanneGTV6 skrev:
KaptenHaddock skrev:
Nu vill jag inte på något sätt vara otrevlig men din metod är ett typexempel på genvägar..

Att spackla direkt på plåten är väldigt dumt, då 99% av dagens spackel suger vatten som en svamp då de inte är portäta för 5 öre.

Sen att använda något som säger high build primer, är ung samma sak ju mer det bygger ju mer sjunker det generellt.

Ex en epoxygrund är oftast väldigt portät, tar lite längre tid o jobba med men sjunker mindre.
Dessa funkar bra att bygga med, bäst är fortf tennspackel men det är oxå väldigt lätt att misslyckas med.

Och generellt är enkomponent produkter rätt dåliga..

Sen att få en ok sprutbild från en sprayburk är oxå en historia för sig, men samtidigt är det lättare att våtslipa och korrigera ev misstag än att blåsa en perfekt yta..

MVH/
Okej men nu är det så att jag lagat flera bilar på det här sättet, och dessutom egna bilar.. som har hållit sig lika fina i flera år. Så det jag tror är att det kanske inte spelar så stor roll vilken version man använder. Spelar ju ingen roll om spacklet suger vatten när lacken är lagd. Och angående enkomp, så föreslog jag att han skulle lägga en två komp klarlack, och då spelar det ju ingen roll om basen är enkomp smile
Sant!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 mars 2012
#26
Framför allt vid lackering (som nämnts innan) är att inte maskera av kanten där man tänkt sig sluta måla, maskera kan man göra men då långt ifrån (kanske 30-40 cm) det tilltänkta lackeringsområdet. detta bara för att slippa mesta möjliga färgdamm som är på villovägar. När allt är klart våtslipar man o polerar den sprayade övergången mellan gammal o ny färg, gör man så har man ju bara fått en matt övergång till den gamla lacken eftersom färgen blir tunnare utåt kanterna. Det är ju förhållandevis enkelt att slipa/polera bort jämfört med en sån kant som blir när man lackar mot t.ex tejp som sen tas bort.

Detta funkar iaf bra på lite "billigare" bilar som man vill ska se vettiga ut...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

357 Inlägg
17 mars 2012
#27
Precis, men detta är verkligen inte något man ska ge sig in på utan att acceptera nederlag eller ha tålamod.

MVH/

henke_99 skrev:
Framför allt vid lackering (som nämnts innan) är att inte maskera av kanten där man tänkt sig sluta måla, maskera kan man göra men då långt ifrån (kanske 30-40 cm) det tilltänkta lackeringsområdet. detta bara för att slippa mesta möjliga färgdamm som är på villovägar. När allt är klart våtslipar man o polerar den sprayade övergången mellan gammal o ny färg, gör man så har man ju bara fått en matt övergång till den gamla lacken eftersom färgen blir tunnare utåt kanterna. Det är ju förhållandevis enkelt att slipa/polera bort jämfört med en sån kant som blir när man lackar mot t.ex tejp som sen tas bort.

Detta funkar iaf bra på lite "billigare" bilar som man vill ska se vettiga ut...

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 mars 2012
#28
Nä tälamod krävs det gott om... Och som nybörjare får man räkna med att det inte kommer bli bra första gången, eller andra gången. Tredje gången kanske det kan bli hyfsat. Om man har lite tur... Och det är inte bara själva lackeringen som är viktig, har man slarvat med förarbetet så kommer det straffa sig.

Därför bubblar det upp rost lite både här o där på min kadett, som förra ägaren lackat strax innan jag köpte den. Men uppenbarligen slarvat med rostskydd. O det är typ 4 år sen tror jag mad


KaptenHaddock skrev:
Precis, men detta är verkligen inte något man ska ge sig in på utan att acceptera nederlag eller ha tålamod.

MVH/

henke_99 skrev:
Framför allt vid lackering (som nämnts innan) är att inte maskera av kanten där man tänkt sig sluta måla, maskera kan man göra men då långt ifrån (kanske 30-40 cm) det tilltänkta lackeringsområdet. detta bara för att slippa mesta möjliga färgdamm som är på villovägar. När allt är klart våtslipar man o polerar den sprayade övergången mellan gammal o ny färg, gör man så har man ju bara fått en matt övergång till den gamla lacken eftersom färgen blir tunnare utåt kanterna. Det är ju förhållandevis enkelt att slipa/polera bort jämfört med en sån kant som blir när man lackar mot t.ex tejp som sen tas bort.

Detta funkar iaf bra på lite "billigare" bilar som man vill ska se vettiga ut...
Senast redigerat av henke_99 (17 mars 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

357 Inlägg
17 mars 2012
#29
Viktigt är oxå att tänka på vart man lägger skarven.
Bäst är ju att lägga skarven på en kent/veck eller likn. (alltså klarlackskarven)
Sen är det ju svårt att begränsa basen på något vis om man målar med sprayburk.
Normalt när man bättrar lägger man extremt tunna lager bas, och kan justera spädning och sprutbild så kornen blir detsamma som den gamla lacken (överkurs).
Sen har ju olika klarlacks fabrikat olika färg på den klara lacken:)
Hur som, är det mkt enklare att eliminera en övegång om den ligger på ett plåtväck.

MVH/

henke_99 skrev:
Nä tälamod krävs det gott om... Och som nybörjare får man räkna med att det inte kommer bli bra första gången, eller andra gången. Tredje gången kanske det kan bli hyfsat. Om man har lite tur... Och det är inte bara själva lackeringen som är viktig, har man slarvat med förarbetet så kommer det straffa sig.

Därför bubblar det upp rost lite både här o där på min kadett, som förra ägaren lackat strax innan jag köpte den. Men uppenbarligen slarvat med rostskydd. O det är typ 4 år sen tror jag mad


KaptenHaddock skrev:
Precis, men detta är verkligen inte något man ska ge sig in på utan att acceptera nederlag eller ha tålamod.

MVH/

henke_99 skrev:
Framför allt vid lackering (som nämnts innan) är att inte maskera av kanten där man tänkt sig sluta måla, maskera kan man göra men då långt ifrån (kanske 30-40 cm) det tilltänkta lackeringsområdet. detta bara för att slippa mesta möjliga färgdamm som är på villovägar. När allt är klart våtslipar man o polerar den sprayade övergången mellan gammal o ny färg, gör man så har man ju bara fått en matt övergång till den gamla lacken eftersom färgen blir tunnare utåt kanterna. Det är ju förhållandevis enkelt att slipa/polera bort jämfört med en sån kant som blir när man lackar mot t.ex tejp som sen tas bort.

Detta funkar iaf bra på lite "billigare" bilar som man vill ska se vettiga ut...

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#30
Henke, vad föreslår du att man ska slipa/polera med för att få bort (den tunna) kanten? finns ju olika bud... Och duger det att slipa/polera för hand om man har lite tålamod? Och VAD (nu pratar jag inte om rubbing, vax el. liknande) bör man slipa med för "redskap"?

henke_99 skrev:
Framför allt vid lackering (som nämnts innan) är att inte maskera av kanten där man tänkt sig sluta måla, maskera kan man göra men då långt ifrån (kanske 30-40 cm) det tilltänkta lackeringsområdet. detta bara för att slippa mesta möjliga färgdamm som är på villovägar. När allt är klart våtslipar man o polerar den sprayade övergången mellan gammal o ny färg, gör man så har man ju bara fått en matt övergång till den gamla lacken eftersom färgen blir tunnare utåt kanterna. Det är ju förhållandevis enkelt att slipa/polera bort jämfört med en sån kant som blir när man lackar mot t.ex tejp som sen tas bort.

Detta funkar iaf bra på lite "billigare" bilar som man vill ska se vettiga ut...

18 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#31
Hej igen!

Nu har jag lackat det jag skulle och sluppit de fula maskeringstejpdränderna. Dock är ytan lite, lite "knottrig" (jag har inte lagt på klarlacken än). Hur löser man det? Genom mycket försiktig slipning med ytterst fint sandpapper eller genom att lägga på klarlack några gånger och sen polera med polermaskin (cilken slags trissa och vilket slags medel ska jag i så fall ha?)?

Hur många läger klarlack föreslår ni att jag lägger på? Ser det hemskt fult ut om det råkar komma lite klarlack på en yta jag själv inte lackerat eller syns det knappt?

Alla förslag välkomna av er proffs!

Vänliga hälsningar,
Robert

357 Inlägg
25 mars 2012
#32
Du kan mellanslipa om det behövs, och sen ska du ju måla ut klarlacken på ett större område än där du målat basen, eventuellt över hela delen.

Hur många lager är omöjligt att säga då det beror på hur tjocka lager du målar.
Börja med att dimma på ett tunnt lager, vänta en liten stund och blås ett till lite flödigare, sen kan du om det behövs lägga ett tredje, men det där är som sagt svårt att säga innan man vet med vad och hur du målar:)

Att få en helt skavankfri yta vid en garagelack är ju kanske 1 på miljonen, men kan man sen polera går det att få ett riktigt bra resultat på det viset.
Men man får nog räkna med en o annan skavank första gångerna:)

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#33
Om du visste vadvärdefulla dina råd är, Haddock, för en nybörjare som jag!! Jag har nu sprutmålat engång med min svarta färg (som är specialköpt förstås och ska ha exakt samma nyanssom originalfärgen), men jag tycker att kulören skiljer sig. Är det, tror du, för att grundfärgen lyser igenom eller för att man aldrig får exakt samma kulör till vilken proffsaffär man än går?

Jag undrar också lite om den kommande poleringen. Vilket material på trissan ska jag använda och vilket polermedel? Är det lite slipmedel i Turtle Vax' vax, eller ska jag använda rubbing först eller något annat?

Tack återigen för dina ovärdelerliga svar!

Bästa vårhälsningar,
Robert

357 Inlägg
25 mars 2012
#34
Jag pysslade på på farsans bilfirma i många år innan jag började som lärling hos en riktigt duktig rekondare så jag vet hur värdefullt det är med tips och råd, på en vecka där hade jag nog lärt mig mer än på 5 år själv:)

Det är mer regel än undantag att färgen skiljer sig lite.
Men hur färgen blir beror oxå lite på hur man målar, speciellt på metallic lack, vilket kan vara väldigt svårt, speciellt på silvermetallic med stora korn.

Angående poleringen använder vi precis som väldigt många andra Menzerna polermedel, sjukt bra gejor och då har jag testat det mesta som finns att tillgå gällande polermedel.

Trissor kör vi optipad som första steg, på oscillerande eller roterande maskin.

Detta är en resa för sig kan jag säga:)

Men vill du ha resultat är det lika bra att skippa turtle etc så mkt kan jag säga.

Om en vecka hoppas jag att jag hunnit skriva ihop en mer detaljerad redovisning:)

Är mkt att göra för tillfället.

Men du kan utan att det gör något (tvärt om) vänta ett tag med poleringen.

MVH/ Nicklas
Senast redigerat av KaptenHaddock (25 mars 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#35
Fantastiskt snällt, Nicklas! Och verkligen roligt och givande att det finns en sån expert med. Nästan lite komiskt: själv kan jag absolut ingenting, även om jag inte direkt har tummen mitt i handen, och du är enriktig, riktig expert. Men vad vad det för slipmedel du talade om? Var får man tag på det?

357 Inlägg
25 mars 2012
#36
Haha, nu ska man vara kritisk till sånt man läser på forum, jag kan ju lika gärna ha hittat på allt:)

Ang Menzerna får du googla om vart du kan köpa, det säljs säkert i din stad men det brukar generellt finnas i fackhandeln och kanske inte på biltillbehörsaffären.

Annars finns det att köpa på nätet:)

MVH/

RobbanLe skrev:
Fantastiskt snällt, Nicklas! Och verkligen roligt och givande att det finns en sån expert med. Nästan lite komiskt: själv kan jag absolut ingenting, även om jag inte direkt har tummen mitt i handen, och du är enriktig, riktig expert. Men vad vad det för slipmedel du talade om? Var får man tag på det?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#37
God förmiddag!

Vilken Menzerna föreslår du för mitt ändamål? Har hittat en uppsjö: Menzerna Power Gloss POS34A, Menzerna Final Finish, Menzerna Super Finish, Menzerna Power Finish, Menzerna Fast Gloss S500 1L osv. Och använder du lammull eller något annan vid poleringen?

Vad säger förresten ni andra om Haddocks förslag? Själv tycker jag att han låter som den kanske främste experten på forumet inom detta område!





KaptenHaddock skrev:
Haha, nu ska man vara kritisk till sånt man läser på forum, jag kan ju lika gärna ha hittat på allt:)

Ang Menzerna får du googla om vart du kan köpa, det säljs säkert i din stad men det brukar generellt finnas i fackhandeln och kanske inte på biltillbehörsaffären.

Annars finns det att köpa på nätet:)

MVH/

RobbanLe skrev:
Fantastiskt snällt, Nicklas! Och verkligen roligt och givande att det finns en sån expert med. Nästan lite komiskt: själv kan jag absolut ingenting, även om jag inte direkt har tummen mitt i handen, och du är enriktig, riktig expert. Men vad vad det för slipmedel du talade om? Var får man tag på det?

357 Inlägg
26 mars 2012
#38
Ang Menzerna är FG den grövsta, (kan vara vettig i detta momentet om lacken är hård)
PF är standard rubbingen, som vi använder mest, funkar bra att köra bort våtsliprepor med om inte lacken är för hård, men funkar även att köra en bra slutfinish med.
SF är för det där sista perversa resultatet, och för att försäkra sig att man inte har kvar några microrepor om man är osäker.

Alla Menzernas polermedel nämnda ovan bryter ned sig själv och går finare och finare vilket är mkt angenämt och ger ett säkrare resultat.

Polertrissorna vi använder heter Optipad, som är en Ull/Garn trissa det är första steget, med roterande eller oscillerande.

Som sagt ska ja skriva ihop något, som kanske förklarar lite bättre.

MVH/



RobbanLe skrev:
God förmiddag!

Vilken Menzerna föreslår du för mitt ändamål? Har hittat en uppsjö: Menzerna Power Gloss POS34A, Menzerna Final Finish, Menzerna Super Finish, Menzerna Power Finish, Menzerna Fast Gloss S500 1L osv. Och använder du lammull eller något annan vid poleringen?

Vad säger förresten ni andra om Haddocks förslag? Själv tycker jag att han låter som den kanske främste experten på forumet inom detta område!





KaptenHaddock skrev:
Haha, nu ska man vara kritisk till sånt man läser på forum, jag kan ju lika gärna ha hittat på allt:)

Ang Menzerna får du googla om vart du kan köpa, det säljs säkert i din stad men det brukar generellt finnas i fackhandeln och kanske inte på biltillbehörsaffären.

Annars finns det att köpa på nätet:)

MVH/

RobbanLe skrev:
Fantastiskt snällt, Nicklas! Och verkligen roligt och givande att det finns en sån expert med. Nästan lite komiskt: själv kan jag absolut ingenting, även om jag inte direkt har tummen mitt i handen, och du är enriktig, riktig expert. Men vad vad det för slipmedel du talade om? Var får man tag på det?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook


Sök