3250
Sök

Köpråd Vito diesel 2004 o framåt!

3 259 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1
Hej! Är sugen på en Vito diesel 04 eller nyare (har runt 60-70K att lägga). Jag hade en Trafic 03 1.9 diesel tidigare som jag var mycket nöjd med komfortmässigt och möjligheten att få in mycket skit! Rullade på fint men drog i sig lite väl mycket sås(1,2-1,5L/mil) så jag tänkte prova med en Vito den här gången. 88 hästarn är väl i tröttaste laget vad jag har förstått? 108hästarn är väl den som är normalpigg? Nån med erfarenhet av Vito från 04? Folk gnäller på att dom går sönder men dom kan väl inte vara sämre än en trafic tycker man ju?

Hur är den storleksmässigt jämfört med en trafic -03 i skåpet? Mycket mindre?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#2
Uppar lite då jag återigen är lite sugen på en! Men kanske 05-07 nånstans. Vad säger ni?

Behöver man akta sig för automatlådan? Hade väl tänkt att utnyttja dom 2000kg i släpvagnsvikt som dom har nån gång då och då...
Senast redigerat av JonR (27 december 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

90 Inlägg
27 december 2013
#3
var annan man ser är de rost o rost på.. så se upp me det..
en kompis hade en vito diesel automat.. hade rullat bra bit över 30t mil när han sålde den.. inga problem hade han iaf
Senast redigerat av ahi (27 december 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
27 december 2013
#4
ahi skrev:
var annan man ser är de rost o rost på.. så se upp me det..
en kompis hade en vito diesel automat.. hade rullat bra bit över 30t mil när han sålde den.. inga problem hade han iaf

Jag har en 2013 Vito Diesel Automat. Ja, jag vet att TS inte skulle ha en ny men tycker automatlådan växlar jävligt bra, gillar 134-hästarsmotorn. Har bara kört c.a 1500 mil sen maj men är jävligt nöjd med den so far. Framför allt gillar jag RWD som Viton gick tillbaks till från att ha varit en äcklig FWD.

Tack för ordet!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

90 Inlägg
27 december 2013
#5
Vettemannen skrev:
ahi skrev:
var annan man ser är de rost o rost på.. så se upp me det..
en kompis hade en vito diesel automat.. hade rullat bra bit över 30t mil när han sålde den.. inga problem hade han iaf

Jag har en 2013 Vito Diesel Automat. Ja, jag vet att TS inte skulle ha en ny men tycker automatlådan växlar jävligt bra, gillar 134-hästarsmotorn. Har bara kört c.a 1500 mil sen maj men är jävligt nöjd med den so far. Framför allt gillar jag RWD som Viton gick tillbaks till från att ha varit en äcklig FWD.

Tack för ordet!!

/Benny

jo d e bra.. har de nya på företaget.. de har gått ca 15t mil nu.. riktigt sköna o pigga o köra..
enda jag inte tycker i "våra vitos" är att de e manuella.. fy så äcklig låda de e på de.. känns inte som merca..
så fort man har släppt kopplingen i 1an så måste man växla.. när man e uppe i 50km/h jo då e de dax a peta in 6an :S
e ju den lilla spaken.. så e kass enl mig.. går inte o växla som man ska.. känns typ 60tal v-låda
detta är i samtliga 3st som vi har..
att sätta sig i caddy som vi oxå har är som en dröm.. såå skön i mjuk jämför viton..
e ju ända som jag kan tycka fel är "manuell" i viton..( de nyare mod med RWD)

689 Inlägg
28 december 2013
#6
Se upp med rosten

214 Inlägg
28 december 2013
#7
n_andersson skrev:
Se upp med rosten

Det är ju 04 till tidigt 06 karossen.

Jag hade en Vito -05 116 eller om det var 115 CDI med automatlåda, efter ett år var den bortrostad samt att den var lite slö. Men den gick ju bra på vägen och känns som en personbil nästan. Jag bytte in -05 och fick mig en 120 CDI -07 istället, nu snackade vi bil, nu gick det att köra om.

Enda problemet var att man fick ju bara dra 2 ton. Jag behövde 2.5t för bilsläp. Nu bytte jag in min -07 för ett tag sen och skaffade en Vito 122 CDI -13 med extra dragvikt, så nu får jag dra 2.5t. Det kostade 500 kronor att få förhöjd dragvikt.

Jag har prövat Vito med manuell, men skulle hellre ta automaten, den gör sitt jobb och det bra.
Alla Vitos som jag har haft har varit XL, aldrig några bekymmer med motorer eller drivlina på V6 samt att den drar inte så jäkla mycket. Ligger du lagligt i 100-110 så drar ca 0.85-0.9, 140 knyck så drar den 1.1 enligt färddatorn.

Jag har plågat -07 i ca 16000mil med ganska många mil med olika släp med last på 1-2ton.
Jag har inte haft några problem med rost på dem senare årsmodellerna. Jag skulle varmt rekommendera v6'an. den gamla är på 204hk/440nm och den nya är på 224hk/440nm, ett litet chip i så blir ju mer pulver. smile
Senast redigerat av Nobrando (28 december 2013)


3 259 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#8
Var o provkörde denna! http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … =9&w=1

Såg skaplig ut men misstänkte att den var lika slut som den visade sig vara då den legat ute på annons länge! Fy fan vilket skräp, skulle inte ens ge 10.000kr för den, och skulle välja en trafic ca -07 alla dagar i veckan. Men ska åka o provköra en som är fräsch också så kanske det blir en lite mer ärlig jämförelse.

Nackdelar
Komforten, efter 50km/h så krävdes hörselproppar(överdrivet ja, men inte långt ifrån sanningen)
SLÖ! fyfan vad slö!
Grymt trög växellåda(6 växlad manuell)
För lågt skåp, 10-20cm högre hade ju inte skadat, så man slipper krypa (är själv 185cm)
Riktigt obekväma stolar och hela körställningen, varför så långt fram till vindrutan? Flytta fram allt skit så hade lastutrymmet blivit 20-30cm längre var min första tanke. Man har ändå bilen till att köra runt på massa skrot.

Fördelar
Snygg modell

Men som sagt, ska åka o prova en fräsch vito typ 07-09 så kanske jag ändrar uppfattning. Den jag provkörde var en 06:a som var MINST sagt penselrenoverad! 80% av alla svarta lister hade vitt färgstänk på sig! big_smile
Senast redigerat av JonR (28 december 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

214 Inlägg
29 december 2013
#9
JonR skrev:
Var o provkörde denna! http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … =9&w=1

Såg skaplig ut men misstänkte att den var lika slut som den visade sig vara då den legat ute på annons länge! Fy fan vilket skräp, skulle inte ens ge 10.000kr för den, och skulle välja en trafic ca -07 alla dagar i veckan. Men ska åka o provköra en som är fräsch också så kanske det blir en lite mer ärlig jämförelse.

Nackdelar
Komforten, efter 50km/h så krävdes hörselproppar(överdrivet ja, men inte långt ifrån sanningen)
SLÖ! fyfan vad slö!
Grymt trög växellåda(6 växlad manuell)
För lågt skåp, 10-20cm högre hade ju inte skadat, så man slipper krypa (är själv 185cm)
Riktigt obekväma stolar och hela körställningen, varför så långt fram till vindrutan? Flytta fram allt skit så hade lastutrymmet blivit 20-30cm längre var min första tanke. Man har ändå bilen till att köra runt på massa skrot.

Fördelar
Snygg modell

Men som sagt, ska åka o prova en fräsch vito typ 07-09 så kanske jag ändrar uppfattning. Den jag provkörde var en 06:a som var MINST sagt penselrenoverad! 80% av alla svarta lister hade vitt färgstänk på sig! big_smile

Nu har väl de flesta olika prioriteringar i livet, men en skåpbil ska antingen vara under 2m (Vito) eller över 3m (Crafter/Sprinter). Är en bil över 2m kan du inte köra in i ett parkeringshus så då är en buss som är 2.20 dumt. cool Viton finns även i extrahög, det ger ju en halv meter till på höjden tror jag. Jag som jobbar ganska mycket i större städer där inte finns speciellt mycket parkeringar på gatan får ofta utnyttja parkeringshus, då är det skönt med 1.90 bil wink

109 är superslö, manuell är ju inte så trevlig heller. Fördelen med att sitta långt ifrån vindrutan är du får lite benutrymme, jag som är 190cm sitter bekvämt och slipper pressa in benen under ratten. Du skulle pröva och sitta i mittenplatsen på en vito med soffa, där kan man snacka om att man sitter inpressad. Jag fick bygga om min soffa och flytta tillbaks den 15cm för att man skulle ha en möjligt att kunna åka 3 st längre än 200m.

Tar du en XL så är det ca 2.7m långt bak längst upp och i gluggen längst ner har du lite mer än 3m. En kort eller mellan är ju ännu kortare. det skiljer väl sig ca 50-60cm från kortaste till längsta.

Nackdelen med dom som har gått 15000+ är väl att karosseridelar är slitna såsom framvagn och bakvagn, missljud från stötdämpare. Den nyare karossen (09 och framåt tror jag) är tystare i kupen, känns även lite mer gedigen.


Men det är bara ut och provköra fler bilar, tills sist hittar du väl den rätta wink
Senast redigerat av Nobrando (29 december 2013)



Sök