3809
Sök

Trimma bilen snålare?

It tekniker
61 Inlägg
31 maj 2012
#41
haha.. dödade ja tråden med saab. Well saab brukar ha den effekten på folk=)

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 maj 2012
#42
Kawasoti skrev:
haha.. dödade ja tråden med saab. Well saab brukar ha den effekten på folk=)

Clint har födelsedag idag, det prioriteras nog högre...

I slutänden skall man nog som oteknisk person inte köpa en för ny bil för billigt, det är alltid något fuffens. Exempelvis BMWs ökända topplock eller Saabs oilsludge.  Köper man en bil för hela budgeten finns ju inte utrymme för reparationer heller. Sen exakt vad man väljer spelar mig ingen roll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

It tekniker
61 Inlägg
1 juni 2012
#43
Oilsludgen är inte värre i saab än i några andra bilar.
Dock så är den helt åtgärdad MY04 samt att det går att eftermontera uppgraderad vevhusventilation.
Men jo, gamla bilar är risken större för problem än nya bilar..
I vissa fall.

766 Inlägg
1 juni 2012
#44
Kawasoti skrev:
Oilsludgen är inte värre i saab än i några andra bilar.
Dock så är den helt åtgärdad MY04 samt att det går att eftermontera uppgraderad vevhusventilation.
Men jo, gamla bilar är risken större för problem än nya bilar..
I vissa fall.

klart den är? varför får man annars byta vevlager lika ofta som man tankar? det behöver man inte på andra bilar

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2012
#45
cpu1337 skrev:
Kawasoti skrev:
Oilsludgen är inte värre i saab än i några andra bilar.
Dock så är den helt åtgärdad MY04 samt att det går att eftermontera uppgraderad vevhusventilation.
Men jo, gamla bilar är risken större för problem än nya bilar..
I vissa fall.

klart den är? varför får man annars byta vevlager lika ofta som man tankar? det behöver man inte på andra bilar

Men fan vad du snackar skit.


766 Inlägg
1 juni 2012
#46
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Kawasoti skrev:
Oilsludgen är inte värre i saab än i några andra bilar.
Dock så är den helt åtgärdad MY04 samt att det går att eftermontera uppgraderad vevhusventilation.
Men jo, gamla bilar är risken större för problem än nya bilar..
I vissa fall.

klart den är? varför får man annars byta vevlager lika ofta som man tankar? det behöver man inte på andra bilar

Men fan vad du snackar skit.

en polare lämna in sin saab så dom bytte motor pga vevlagren och sen fick han byta igen på garantin 3 gången brann bilen av en konstig anledning;) vet även fler som fått byta vevlager och efter nån månad samma visa igen.. ja är ingen fanboy av nåt märke men de finns ju bättre bilar än saab=)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2012
#47
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
klart den är? varför får man annars byta vevlager lika ofta som man tankar? det behöver man inte på andra bilar

Men fan vad du snackar skit.

en polare lämna in sin saab så dom bytte motor pga vevlagren och sen fick han byta igen på garantin 3 gången brann bilen av en konstig anledning;) vet även fler som fått byta vevlager och efter nån månad samma visa igen.. ja är ingen fanboy av nåt märke men de finns ju bättre bilar än saab=)

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1
Senast redigerat av Andromeda (1 juni 2012)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 juni 2012
#48
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Men fan vad du snackar skit.

en polare lämna in sin saab så dom bytte motor pga vevlagren och sen fick han byta igen på garantin 3 gången brann bilen av en konstig anledning;) vet även fler som fått byta vevlager och efter nån månad samma visa igen.. ja är ingen fanboy av nåt märke men de finns ju bättre bilar än saab=)

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1

Jag personligen är en stor saabhatare, det enda jag faktiskt gillar är motorkaraktären & förbrukningen. Att dessa bilar lider av oilsludge är ju känt men det fixar man ju genom saabs framtagna uppgraderingar & lite tätare oljebyten. Fattar inte att folk byter på 2000mil när de tar bilen till brevlådan & aldrig låter den gå varm.
Konstigt att det alltid är polare, morsans kusins älskarinnas massör osv som används som källa här på gorg?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

766 Inlägg
2 juni 2012
#49
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Men fan vad du snackar skit.

en polare lämna in sin saab så dom bytte motor pga vevlagren och sen fick han byta igen på garantin 3 gången brann bilen av en konstig anledning;) vet även fler som fått byta vevlager och efter nån månad samma visa igen.. ja är ingen fanboy av nåt märke men de finns ju bättre bilar än saab=)

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2012
#50
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:

en polare lämna in sin saab så dom bytte motor pga vevlagren och sen fick han byta igen på garantin 3 gången brann bilen av en konstig anledning;) vet även fler som fått byta vevlager och efter nån månad samma visa igen.. ja är ingen fanboy av nåt märke men de finns ju bättre bilar än saab=)

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.


Evildan
2 juni 2012
#51
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

om bilen körs sönder och inte är värd att laga eller man vänt sig till en inkompetent verkstad då är det numera fastslaget att det är ok att begå försäkringsbedrägeri! skrämmande.

Evildan
2 juni 2012
#52
Om en 855 med aut som körs huvudsakligen korta sträckor i stadskörning drar 1.37 tycker inte jag är så konstigt, den hinner aldrig bli genomvarm och drar därav mer bränsle.
nu framgår det däremot inte hur bilen används.
ska ni byta bil så tipsar jag om Avensis, 626, båda rymliga vagnar med pålitlig teknik.

766 Inlägg
2 juni 2012
#53
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Din polare bör se till att det finns olja i motorn. Och han bör inte bränna bilar då det belastar oss övriga premiebetalare.

Som vanligt när någon "vet" något, n=1

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

766 Inlägg
2 juni 2012
#54
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

om bilen körs sönder och inte är värd att laga eller man vänt sig till en inkompetent verkstad då är det numera fastslaget att det är ok att begå försäkringsbedrägeri! skrämmande.

vad har man annars försäkring till om man inte ska använda den? orka betala premie i 40år o aldrig få ut av de smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 juni 2012
#55
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

eller så var de så helt enkelt att han som bytte skiten var dum i huvet..
man kollar väl över saker innan man monterar ?


766 Inlägg
2 juni 2012
#56
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

eller så var de så helt enkelt att han som bytte skiten var dum i huvet..
man kollar väl över saker innan man monterar ?

var en saab märkesverkstad så dom borde väll ha koll tycker man men tydligen inte=)

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 juni 2012
#57
cpu1337 skrev:
Xuri skrev:
cpu1337 skrev:

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

eller så var de så helt enkelt att han som bytte skiten var dum i huvet..
man kollar väl över saker innan man monterar ?

var en saab märkesverkstad så dom borde väll ha koll tycker man men tydligen inte=)

sista idioten är inte född ännu. behövder inte vara oilsludge som har förbrukat motorn, så många andra faktorer som spelar in.


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2012
#58
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:

det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

om bilen körs sönder och inte är värd att laga eller man vänt sig till en inkompetent verkstad då är det numera fastslaget att det är ok att begå försäkringsbedrägeri! skrämmande.

Har jag sagt det? Jag sade väl tvärtom att det inte är OK eftersom det belastar oss andra premiebetalare?


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2012
#59
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
det är nog inte bara du som kollar olja och byter;) vad skulle han gjort med bilen då? skrotat och fått 0kr eller sålt den och den som köpt fått samma problem och tjatat och krånglat som följd?

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.
Senast redigerat av Andromeda (2 juni 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2012
#60
Jag kan ju tillägga att jag trots att jag tydligen skulle vara en "fanboy" inte rekommenderar någon som inte är beredd på ett motorbyte att skaffa en 9-5 98-03. Inte för att jag tror att alla dessa spontant kommer att koksa över natten, det drabbar som sagt en bråkdel av bilarna, utan för att jag tycker att det är en onödig risk att ta. Man vet inte hur bilen är skött före säljaren, och inte ens det om denne inte är ärlig eller har bra dokumentation. Långmilare är att föredra i sådana fall, men tyvärr brukar 30k mil märkas i form av slitage.

Av samma anledning rekommenderar jag inte heller någon att köpa en bensin-Audi nyare än 1996. Inte för att alla 1,8t koksar och alla sexor läcker olja mellan bankarna utan för att det är en onödig risk att lita på att service skötts ordentligt. I princip alla märken som kör med Long-life har problem i de fall ägarna servar Long-life men inte kör därefter.



Sök