Bästa styrketräning

Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

tack.. ska checka in dem;)

GrebyAxel skrev:
När jag började träna så höll jag mej de första året till www.ast-ss.se
De ger asbra och snabba resultat. Helseriös sida med bra tips och allt. Rekomenderas MYCKET
Man lär sig väldigt mycket om kost osv...

Semper Fi
LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

ToXtreme skrev:
men snälla, proteindrinkar e bullshit.. du kan lite gärna ta en Cola ifall d e så!

Det är skit som kostar massa pengar å inte har nån verkan

Hah, proteindrinkar e verkligen inte bullshit!

Tränar du i byggande syfte, då är proteindrinkar ett måste, om du inte ska få i den proteinet i annan form.

tränar du friskis o svettisstyle då kanske det inte är lika aktuellt, men att säga att proteindrinkar e bullshit stämmer ju verkligen inte! fråga vilken träningskunnig människa som helst.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
GrebyAxel
19 september 2006 · 524 Inlägg

aa, kolla in 12 veckorsprogrammet,, 4-6 rep på varje set. de bygger kan ja lova tongue

Tega Yrkesförare
19 september 2006 · 1 073 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men energidryck har inte mer värkan än va cola har, vad jag menar är att man inte ska gå på den här skiten mä proteindryck, d e ba ett sätt att tjäna mer pengar på korkade kunder!

Det känns inte riktigt som du vet va du pratar om.

Nu e det såhär: Proteindryck e ingen mirakeldricka som gör dig till superman för att du går till gymmet ett par gånger och kränger lös med lite hantlar. Det handlar om ett tillskott till seriös styrketräning.
Regelbunden träning i samband med ordentlig kost ger resultat. En kropp under uppbyggnad e hela tiden behov av näring och får den inte det, så börjar den äta av dina muskler.
Efter ett styrketräningspass börjar musklerna brytas ner efter en timme utan näring. En proteindricka efter ett pass e därför att rekommendera.
Vid rätt användning gör den nytta. Det kan jag intyga efter 5 års styrketränande.

Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

okey.. gött big_smile det gillar vi hehe tongue

Semper Fi
ToXtreme
19 september 2006 · 3 627 Inlägg

Men... dem är inte så bra som alla tror, bättre att äta rätt än att dricka nån kemisk smörja som förstör dina organ!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

Tega skrev:

ToXtreme skrev:
Men energidryck har inte mer värkan än va cola har, vad jag menar är att man inte ska gå på den här skiten mä proteindryck, d e ba ett sätt att tjäna mer pengar på korkade kunder!

Det känns inte riktigt som du vet va du pratar om.

Nu e det såhär: Proteindryck e ingen mirakeldricka som gör dig till superman för att du går till gymmet ett par gånger och kränger lös med lite hantlar. Det handlar om ett tillskott till seriös styrketräning.
Regelbunden träning i samband med ordentlig kost ger resultat. En kropp under uppbyggnad e hela tiden behov av näring och får den inte det, så börjar den äta av dina muskler.
Efter ett styrketräningspass börjar musklerna brytas ner efter en timme utan näring. En proteindricka efter ett pass e därför att rekommendera.
Vid rätt användning gör den nytta. Det kan jag intyga efter 5 års styrketränande.

Kunde inte sagt det bättre själv!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
19 september 2006 · 1 722 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men... dem är inte så bra som alla tror, bättre att äta rätt än att dricka nån kemisk smörja som förstör dina organ!

Du läser ju inte va han skriver.. hmmhmm visst tugga i dej 1kilo kött istället om du tycker det e kul, mår man inte dåligt av proteindrinken så ser jag inga som helst problem, har själv käkat proteindrink i 2-3 år nu

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
micke777
19 september 2006 · 185 Inlägg

AkkE skrev:
som topic. wink hur många gånger per vecka ska man träna? hur många "repp"?
Hur tränar man sig på bästa sätt? Och vart tycker ni e bäst?

Skulle vara kul och veta hur ni tränar era muskler wink

Själv så har jag börjat träna efter den här metoden:
https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20

Passar mig bra, korta o stenhårda pass!

psittacus
19 september 2006 · 533 Inlägg

Sharky skrev:
Jag kan nog svara på det mesta (tränat själv i gym i 30 år varav senaste 12 åren som instruktör) men jag måste veta mera om man skall kunna ge vettiga råd.

Sharky, mannen som aldrig upphör att förvåna.... !!

Synd att du inte bor på rätt sida av landet.  Musik tror jag vi kan snacka en del om. Du är dessutom instruktör. Där skulle vi kunna lösa en del då jag är oxå instruktör, BodyPump-instruktör. Gör också en del jobb som kostföreläsare.

Fan, några kalla på en altan och lösa världsfreden...hahaha

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
chrgus 119 Hk/Liter
19 september 2006 · 246 Inlägg

Använd max OT metoden.
Du skall köra så tungt att du inte orkar mer än 6 repp men samtidigt inte så tungt så att du inte klarar 4. PÅ det viset lurar du musklerna på att dom e starkare än vad dom är. För mer info: sök eftetr MAX oT metoden på google smile

Move your mind
Sharky
19 september 2006 · 10 287 Inlägg

Om du skall börja att träna så är kombinationen SATS-kort och några genomgångar med en instruktör att rekommendera.

Det absolut vanligaste misstaget är att man satsar för hårt från början och inte tar råd av dom som har mycket erfarenhet.
I princip så bör du börja med ett schema med tre pass i veckan kombinerat med konditionsträning - typ joggning, cykla eller step-up maskin.
Även om du inte tänker satsa på konditionsidrott så behöver du flåset för att orka träna effektivt och inte bara sitta och vila på gymmet.

Kosttillskott är inget du behöver vid normala träningsnivåer och normala resultatmål. Ät lagad mat - hoppa över tomma kalorier såsom Pommes Frites etc men se till att du äter fett för kroppen behöver fett. Grönsaksdieter bygger man inga muskler på.
Bra mellis att alltid ha med sig i en låda är att blanda tex solrosfrön, valnötter och russin. Käka det istället för kakor och skit när du blir sugen.

Titta inte på hur tungt (eller felaktigt.....) andra som tränar kör - låt det ta tid och inse att du bara går sönder eller ledsnar om du mosar på för tungt eller för intensivt.

Lär dig VILA - det viktigaste när man tränar är att lära sig vila. All styrketräning bryter ner muskulatur - sedan måste den få mat och vila för att överkompensera och bli starkare.

Inse att olika personer har olika genetiska förutsättningar. Extrema resultat kan bara personer med exakt rätta genetiska förutsättningar uppnå.

Låt en instruktör sätta ihop ett första tre-månaders program åt dig. Efter det så får man sätta ihop sitt eget men det är bra att inse vissa saker:

- Kroppen behöver variation - inte nöta samma övningar hela tiden.
- 90% av resultatet kommer från ett fåtal övningar som man får variera med andra - supportövningar - för att inte fastna.
- Fokusera på din egen träning när du tränar - inte ta med en massa polare - det blir bara goja.
- Lätt träning är bara intressant när man är skadad, frisknar till efter sjukdom etc. Annars så är det full mutter som gäller (när du väl har tränat nåt halvår eller så.....)
- Inte partaja varje helg....

Mvh
Göran




AkkE skrev:
tack grabbar! då e det bara att börja då smile jag ska nog inte bli någon tungviktare direkt men detta kommer blir skitgött wink

men e det då stor skillnad på gym eller att träna hemma. Jag ska ev. fixa S.A.T.S Kort eller något sånt. kanske ni har tips på bra gym?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
19 september 2006 · 10 287 Inlägg

Jag har en bakgrund som Aerobic-instruktör (plus styrketräningsbiten). Eftersom jag har dansat sedan jag var liten, sysslat med musik och jobbat som lärare så var det skitlätt att lära sig avancerad koordination och kunna köra aerobic samtidigt som man pratar för att lära klassen.

/Göran

psittacus skrev:

Sharky skrev:
Jag kan nog svara på det mesta (tränat själv i gym i 30 år varav senaste 12 åren som instruktör) men jag måste veta mera om man skall kunna ge vettiga råd.

Sharky, mannen som aldrig upphör att förvåna.... !!

Synd att du inte bor på rätt sida av landet.  Musik tror jag vi kan snacka en del om. Du är dessutom instruktör. Där skulle vi kunna lösa en del då jag är oxå instruktör, BodyPump-instruktör. Gör också en del jobb som kostföreläsare.

Fan, några kalla på en altan och lösa världsfreden...hahaha

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jensonnn
19 september 2006 · 180 Inlägg

AkkE skrev:
e det bara jag som typ får slämmig hals av cola när man tränar? Powerade e mycket bättre

nej du är inte ensam men man får ju alltid slämm i halsen av cola ... drfr alla smarta dricker fanta tongue

trosor är röda kalsonger är blå,eh va fan dom ska ju av endå!
psittacus
19 september 2006 · 533 Inlägg

Sharky skrev:
Jag har en bakgrund som Aerobic-instruktör (plus styrketräningsbiten). Eftersom jag har dansat sedan jag var liten, sysslat med musik och jobbat som lärare så var det skitlätt att lära sig avancerad koordination och kunna köra aerobic samtidigt som man pratar för att lära klassen.

/Göran

Hoppas jag nångång har vägarna förbi för ett provpass!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
FreddeK
19 september 2006 ·

jag tycker att du ska ta det lugnt ibörjan...lätt att man tar ut sig för hårt i början. Det enda jag tycker du ska bygga är motivation i några veckoer så at du känner dig riktigt peppad...
Känn och lyssna på din kropp noga..det är viktigt. lätt att överanstränga sig och det ger inte ett skit! tycker om du ska träna ben så är mountainbike förbannat kul...bra för kordinationen också! sen gym är väl att föredra om du skall bygga...man blir motiverad av dom andra där...svårt att motivera sig själv hemma framför tvn.
Kosten är lika viktig som träningen...tänk på att vissa fetter är grundpelare i uppbyggnaden av kroppen så avstå inte från dessa helt.

Det finns så många förståsigpåare inom ämnet osv men testa dig fram vad som känns bäst för dig!

Mvh Fredrik

Hee-Maan
20 september 2006 · 3 113 Inlägg

okey.. tack för allt! jag ska ta och höra med S.A.T.S idag. får försöka passa in 3st träningspass per vecka och ta och leta efter en bra bok om kost. får ta Sharky som min egen tränings-gud fall det går bra big_smile

Semper Fi
falloutboy
20 september 2006 · 1 723 Inlägg

AlvereZ skrev:
2 2½ timme?!? Max 1 Timmer, sen börja du bryta ner musklerna.

Beror ju på dina mål hur länge du tränar. 1 timmersregeln är vad jag förståt mer ett mått på hur länge man genomsnittligt orkar hålla tempot uppe. Men du har väl märkt att du inte växt nåt?


Kreatin är ju skit bra? vad tror du kroppen säger när den slutar upp att producera Kreatin? vilket kan hända när du mosar i dig 100%ig kreatinmonhydrat.... Aja...

kroppen slutar inte att producera eget kreatin, det som kreatintillskott gör är att det fyller dina nivåer snabbare än normalt. Efter avslutad "kur" så fungerar din egna produktion lika bra. det är ju trots allt en del av metabolismen.

Protein drinkar? nja tror inte på det så mycket, har inte märkt nåt när jag tränat och druckit sånt iaf...

det händer inte mer än av vanlig mat. inget tillskott är något mirakel. syftet med proteintillskott är att lätt få i sig sin dagliga dos av protein. nåt man likväl kan göra med vanlig mat. men hey... det är ett fritt land och man får spendera sina pengar bäst man vill.

Det finns forskning som visar att stretching mellan övningar och efter träningen förbättrar träningens effektivitet. Upp till 20 procent större ökning av muskelstyrka kan uppnås med hjälp av stretching.

vad jag vet finns det INGEN forskning som visar att det är effektivt för muskelstyrkan eller uppbyggnaden. en teori var väl att muskelfascian töjs ut av stretchingen så att mer muskler får plats. Men man växer inte över en natt och så vitt jag vet så är kroppen rätt töjbar.

Om du tycker det är svårt att avgöra om du ska stretcha eller inte i samband med din träning så gör så här. Om du inte tycker om att stretcha, gör det inte. Om du gillar det, så fortsätt. Om en av metoderna visar sig utveckla skador, använd den andra.

det stämmer bra. man ska göra det som känns bäst. en sak man kan tänka på är att träna i muskelns fulla rörelsebana och på så sätt få stretch i muskeln. det fungerar lika bra som att stretcha mellan seten, eller efteråt.

falloutboy
20 september 2006 · 1 723 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men... dem är inte så bra som alla tror, bättre att äta rätt än att dricka nån kemisk smörja som förstör dina organ!

det är ingen kemisk smörja (ok de tillsätter sötningsmedel, men det finns osötat). Vassle t ex är en biprodukt från tillverkningen av ostmassa. det stinker rätt bra och måste filtreras för att man ska kunna äta det. Kasein är, som vassle, även det ett mjölkprotein och kommer från den söta kossan. inget kemiskt alls.

men du kan lätt ersätta ett proteinpulver med vanlig mat. det fungerar utmärkt för oss dödliga.

Sharky
20 september 2006 · 10 287 Inlägg

Kroppen har en tendens att vilja "skydda" en stressad muskel så därför kan det vara svårt att få bra stretch direkt efter ett tungt set. Det är ofta bättre att vila muskeln några minuter innan man stretchar. Dock ej så länge att man hinner bli kall.

/Göran

falloutboy skrev:
det fungerar lika bra som att stretcha mellan seten, eller efteråt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang