Bästa styrketräning

Dialbo
26 september 2006 · 124 Inlägg

Jag undrar en sak... Om man är lite rund runt magen och sen börjar träna och inte äter mycket tas inte fettet till musklerna då eller något liknande? (Nybörjare)

Sharky skrev:
Nej.

Det finns exempel på att självsvält och tokdieter funkar på långdistanslöpare (ett tag, tills kroppen lägger ner) men för all form av muskelbyggande träning så behöver du mat. Punkt.

Du har "60 minuter" på dig efter ett pass att äta ordentligt - annars kommer kroppen att tro att du är tokig och börja stänga ner allt som har med muskeltillväxt att göra och förbereda sig på kristider.

BTW, muskler väger mera än fett, så samtidig muskeltillväxt och planerad viktminskning kan vara en snårig affär att klara av om man inte känner sin kropp ordentligt.
BMI funkar tex inte alls på en person med mycket muskler.

/Göran

Martin 9-3 skrev:
Tips på hur man ska börja? Är det optimalt att anstränga sig på gym under sträng diet, kanske bättre när man ska hålla vikten att börja då först?

FreddeK
26 september 2006 ·

Dialbo skrev:
Jag undrar en sak... Om man är lite rund runt magen och sen börjar träna och inte äter mycket tas inte fettet till musklerna då eller något liknande? (Nybörjare)

Sharky skrev:
Nej.

Det finns exempel på att självsvält och tokdieter funkar på långdistanslöpare (ett tag, tills kroppen lägger ner) men för all form av muskelbyggande träning så behöver du mat. Punkt.

Du har "60 minuter" på dig efter ett pass att äta ordentligt - annars kommer kroppen att tro att du är tokig och börja stänga ner allt som har med muskeltillväxt att göra och förbereda sig på kristider.

BTW, muskler väger mera än fett, så samtidig muskeltillväxt och planerad viktminskning kan vara en snårig affär att klara av om man inte känner sin kropp ordentligt.
BMI funkar tex inte alls på en person med mycket muskler.

/Göran

Martin 9-3 skrev:
Tips på hur man ska börja? Är det optimalt att anstränga sig på gym under sträng diet, kanske bättre när man ska hålla vikten att börja då först?

>Du ska ju inte äta mindre om du tränar och vill bränna mage...ät nyttigt och i mindre mängd men fler gånger per dag! jag gick ner i vikt när jag käka mera...men la då om kosten betydligt! ffullkornsbröd etc är ett ypperligt sätt att få magen att jobba!

Martin 9-3 Fisketokig
26 september 2006 · 2 997 Inlägg

Freddeponken skrev:
>Du ska ju inte äta mindre om du tränar och vill bränna mage...ät nyttigt och i mindre mängd men fler gånger per dag! jag gick ner i vikt när jag käka mera...men la då om kosten betydligt! ffullkornsbröd etc är ett ypperligt sätt att få magen att jobba!

Hehe, så sant.

Förr när jag jobbade fick jag käka 3-4 skivor av vanligt vitt bröd till frukost och började bli hungrig innan första rasten istället.

Nu blir det grövre bröd, mycket hälsobröd med solrosfrön och allt annat man kan tänkas hitta på ett fågelbord wink

Brukar käka en sån "hälsobulle" till frukost och det mättar riktigt bra, nu blir det bara en frukt på första rasten på jobbet när man fortfarande är mätt så det rätar upp hela dagen.

Visst vart det lite fart på magen i början men nu har den anpassat sig smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Hee-Maan
29 september 2006 · 3 113 Inlägg

nu e liten till fråga till som kunniga! tongue

Hur e musklerna uppbyggda och hur reagerar dom vid olika träningar? just nu har jag gått hos SATS-gym i 1-2 veckor och jag börjar redan känna resultat men jag har tagit väldigt försiktigt ibörjan.

jag har hört att man ska träna så mycket så att muskerla "spräcks, dör, kolapsar, inte funkar mera" och sen när man äter nästa måltid växer dom och blir starkare.. e det verkligen sant?

tack på förhand
Krille

Semper Fi
Sharky
29 september 2006 · 10 287 Inlägg

Ugh...detta är inget man reder ut på några rader här eller ur minnet.

Skaffa en /låna en fysiologibok.

Men ja, om du stressar en muskel, och tillför "byggnadsmaterial" så svarar kroppen - med en hel del begränsningar - med att överkompensera och bygga en "starkare" muskel.

Några enkla saker:
- Muskler har två slags fibrer, långsamma och snabba. Detta är en muskelfördelning du är född med och leder till begränsningar för vad du kan bli (stor, snabb...)
- För att träna igenom alla muskelfibrer i en muskel så måste man få hjärnan att koppla in rubbet - och då måste man belasta den hårt. ( men inte så att man sliter sönder något...det kallas skador)
- Man kan aldrig välja vart på en muskelbuk man skall få tillväxt. Jämför tex alla dessa skrönor om att träna "övre" och "nedre" delen av (raka) magmuskeln. Det är en enda muskel (fascial) och man kan inte välja vilken "del" man skall träna.
- Det går inte att få bort fett runt omkring en muskel genom att köra den muskeln med massor med repititioner.
- Kroppen är lat och listig. Man måste variera för annars kommer man till platåer eller tilloch med går bakåt.
- Vila är grunden. Utan vila så blir det dynga.

/Göran

AkkE skrev:
nu e liten till fråga till som kunniga! tongue

Hur e musklerna uppbyggda och hur reagerar dom vid olika träningar? just nu har jag gått hos SATS-gym i 1-2 veckor och jag börjar redan känna resultat men jag har tagit väldigt försiktigt ibörjan.

jag har hört att man ska träna så mycket så att muskerla "spräcks, dör, kolapsar, inte funkar mera" och sen när man äter nästa måltid växer dom och blir starkare.. e det verkligen sant?

tack på förhand
Krille

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GrebyAxel
29 september 2006 · 524 Inlägg

Nja, typ. När du tränar så öppnar sej nått som heter arteriolerna samt att nya kappilärer bildas, då kommer syre och näringsrikt blod in i musklerna och det är det som gynnar muskeltillväxten.
Musklerna består av b.la. av muskelfibriller, och det är dom som blir längre och grövre. Man får inte fler muskler, asså muskelceller än va man hade när man föddes.

Hee-Maan
29 september 2006 · 3 113 Inlägg

tusen tack för det wink

Sharky skrev:
Ugh...detta är inget man reder ut på några rader här eller ur minnet.

Skaffa en /låna en fysiologibok.

Men ja, om du stressar en muskel, och tillför "byggnadsmaterial" så svarar kroppen - med en hel del begränsningar - med att överkompensera och bygga en "starkare" muskel.

Några enkla saker:
- Muskler har två slags fibrer, långsamma och snabba. Detta är en muskelfördelning du är född med och leder till begränsningar för vad du kan bli (stor, snabb...)
- För att träna igenom alla muskelfibrer i en muskel så måste man få hjärnan att koppla in rubbet - och då måste man belasta den hårt. ( men inte så att man sliter sönder något...det kallas skador)
- Man kan aldrig välja vart på en muskelbuk man skall få tillväxt. Jämför tex alla dessa skrönor om att träna "övre" och "nedre" delen av (raka) magmuskeln. Det är en enda muskel (fascial) och man kan inte välja vilken "del" man skall träna.
- Det går inte att få bort fett runt omkring en muskel genom att köra den muskeln med massor med repititioner.
- Kroppen är lat och listig. Man måste variera för annars kommer man till platåer eller tilloch med går bakåt.
- Vila är grunden. Utan vila så blir det dynga.

/Göran

Semper Fi
widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
20 oktober 2006 · 313 Inlägg

har hört att man får stora muskler av anabola elle !?!?!?!

hahahaha...

///Widell
Sharky
20 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Skrev du detta som ett träningsråd eller för att vara lustig?

Har du sett psykoser orsakade av steroider?

/Göran

widell1111 skrev:
har hört att man får stora muskler av anabola elle !?!?!?!

hahahaha...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
20 oktober 2006 · 313 Inlägg

Sharky skrev:
Skrev du detta som ett träningsråd eller för att vara lustig?

Har du sett psykoser orsakade av steroider?

/Göran

widell1111 skrev:
har hört att man får stora muskler av anabola elle !?!?!?!

hahahaha...

förmodligen för att vara lustig tongue en normal person fattar väll att anabola är skit yikes

så det vara bara ett skämt ... kanske har speciell humor elle nått big_smile

///Widell
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang