Hej.
Jag har ett lite lustigt problem med min Saab 9-5 2.0t 1999. Motorn är lagom modifierad i bra skick. Den är individuellt mappad om det skulle ha någon betydelse.
Efter att jag tankat i en skvätt etanol, i förebyggande syfte, började Check Engine lampan lysa när jag staplat på rätt hårt med bilen.
När detta skedde började bilen att puffa lite vid motorbroms i lågfart. En annan sak som hände var att bilens tomgång som innan varit seg att få ner vid växlingar etc. numera dyker ner fint till normal tomgång för att till och med dö ibland. Den börjar även motorbromsa precis vid när jag släpper gasen, innan började den motorbromsa efter ca 10 sek efter jag släppt gasen.
Ytterliggare tre saker som skedde är att dumpen dumpar mycket "längre" än innan. Alltså den studsar dubbelt så många gånger som innan. Låter som om jag har flera hundra hästkrafter mer än vad jag har under huven. Efter detta har den även enligt färddatorn börjat sluka mindre bensin. ca 0.8 dl mindre /10mil.
Sist men inte minst är att turbomätaren aldrig visar att motorn går ner på vakum-tryck längre vilket enligt min uppfattning tyder på ett tryckbortfall/läckage någonstans. Men tilläggas kan att bilen går precis som den ska och laddar precis som innan mellan 1,3-1,45 bar.
Får mycket huvudbry av detta.
Det bästa är givetvis att mäta upp med en Tech2a men kan ju höra mig för här först.
![smile](img/smilies/smile.png)
Tack på förhand!