4675
Sök

Check Engine problem - Drar mindre bränsle?!

Hojstyling.se
72 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Hej.

Jag har ett lite lustigt problem med min Saab 9-5 2.0t 1999. Motorn är lagom modifierad i bra skick. Den är individuellt mappad om det skulle ha någon betydelse.
Efter att jag tankat i en skvätt etanol, i förebyggande syfte, började Check Engine lampan lysa när jag staplat på rätt hårt med bilen.
När detta skedde började bilen att puffa lite vid motorbroms i lågfart. En annan sak som hände var att bilens tomgång som innan varit seg att få ner vid växlingar etc. numera dyker ner fint till normal tomgång för att till och med dö ibland. Den börjar även motorbromsa precis vid när jag släpper gasen, innan började den motorbromsa efter ca 10 sek efter jag släppt gasen.

Ytterliggare tre saker som skedde är att dumpen dumpar mycket "längre" än innan. Alltså den studsar dubbelt så många gånger som innan. Låter som om jag har flera hundra hästkrafter mer än vad jag har under huven. Efter detta har den även enligt färddatorn börjat sluka mindre bensin. ca 0.8 dl mindre /10mil.
Sist men inte minst är att turbomätaren aldrig visar att motorn går ner på vakum-tryck längre vilket enligt min uppfattning tyder på ett tryckbortfall/läckage någonstans. Men tilläggas kan att bilen går precis som den ska och laddar precis som innan mellan 1,3-1,45 bar.

Får mycket huvudbry av detta.

Det bästa är givetvis att mäta upp med en Tech2a men kan ju höra mig för här först. smile

Tack på förhand!

466 Inlägg
24 maj 2012
Hur mycket var en ''skvätt'' ? wink

Men har du tankat ren bensin och sen haft samma symptom?
Senast redigerat av skanepiraten (24 maj 2012)

Hojstyling.se
72 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Förlåt för min otydlighet. tongue

Jag slängde i ca 10-15%. har gjort det många gånger förut.

Tankade genast i full tank med bensin när detta hände i hopp om att det skulle rätta till sig men det har det inte gjort..

466 Inlägg
24 maj 2012
NiWi skrev:
Förlåt för min otydlighet. tongue

Jag slängde i ca 10-15%. har gjort det många gånger förut.

Tankade genast i full tank med bensin när detta hände i hopp om att det skulle rätta till sig men det har det inte gjort..

Jaha ja det var ju inte så mycket så borde inte "störa" ut dit system.

Men inga fel koder?

103 Inlägg
25 maj 2012
Kolla fel koder som sagt. men de känns konstigt att så mycke hände? de ska ju inte vara nån större skillnad efter som de är ju 85% bensin i etanol så blir de ju inte så många (%) skillnader. kör till tomt och tanka fullt igen och se vad som sker:D

48 Inlägg
28 maj 2012
85% bensin  i etanol? är de inte 85% etanol?

Naturlig klåpare

103 Inlägg
28 maj 2012
va jag har hört så är de 85% bensin. har inte forskat nått i de... men har hört de många gånger att de tydligen e så:/?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 maj 2012
Nej det är såklart 85% etanol, däremot är det lite (5%) etanol i bensinen, och 10% är påväg.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Ingenjör
4 Inlägg
28 juni 2012
Hej Niwi,
tycker att det låter som om en slang är lös någonstans eftersom att den går ändå relativt bra. Kolla slangen som jag satte åt med ett buntband (glömt vad styrdonet heter men sitter bakom motorn mot fönsterutan till). Prova det först, om det inte hjälper så får vi leta vidare,

Mvh / Alex

Sök