3014
Sök

Laga rosthål, hur då?

Galning
33 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Min 740 har ett rosthål i vänsterkanten på bagageutrymmets "golv". Dvs i ena nersänkningen på sidan i bagaget. Är cirka en decimeter i diameter, kanske blir något större ifall jag slår till hålets kanter med hammaren. Vill ju självklart åtgärda hålet då det läcker in vatten underifrån om det är blött ute. Jag har dock aldrig någonsin rört en svets, och har heller inte tillgång till någon sådan. Har inget eget mekvänligt garage heller utan allt fix med bilen sker utomhus.

Hur kan jag gå till väga för att fixa till hålet på bästa vis efter de förutsättningarna? Eller finns det inget vettigt och hållbart alternativ annat än att svetsa dit en plåtbit över hålet? Är det värt att lämna in bilen till någon verkstad? Vad bör det kosta på ett ungefär att ha slumpmässig bilverkstad att laga hålet åt mig?


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
5 juni 2012
#2
Kemisk metall?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

23 Inlägg
5 juni 2012
#3
en möjlighet är att du köper en plåtbit samt karosserilim och limmar dit de från insidan. men putsa rent från rost och annan skit och spraya gärna färg och sedan rostskyddsmassa så det inte börjar rosta direkt

Vissa kör volvo, andra kommer senare

1 230 Inlägg
6 juni 2012
#4
eller kanske popnita? smile jag hade dock valt att limma om jag inte hade tillgång till svets smile


767 Inlägg
6 juni 2012
#5
knacka bort all lös plåt och skär bort den rost som sitter fast så det bara är frisk plåt kvar. Köp en plåtbit som är ett par centimeter större än hålet du skapat. lägg en sträng sikaflex på insidan, tryck dit plåtbiten och lägg en vikt på den. Spraya rostskyddsfärg på utsidan och smeta på underredsmassa efteråt smile


39 Inlägg
22 juli 2012
#6
Lungt om man lånar tråden lite?

Har hål på passagerarsidan som jag ska ta tag i nu och svetsa igen. Men har inte en aning om vad man bör ta för plåt eller ens vilken tjocklek de bör vara på denna, har de jättestor betydelse eller funkar de mesta?

mvh

23 Inlägg
23 juli 2012
#7
det mesta funkar. men om det är själva balken bör du nog använda lite tjockare änn vanlig bilplåt

Vissa kör volvo, andra kommer senare

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
23 juli 2012
#8
har en vän som svetsade upp sin 240 i 4mm plåt ^^ så de mesta funkar ju

btw så gick 4mm inte forma ett smack så bilen ser ut som fan och är tung som satan hehe


39 Inlägg
28 augusti 2012
#9
CHEEVA skrev:
har en vän som svetsade upp sin 240 i 4mm plåt ^^ så de mesta funkar ju

btw så gick 4mm inte forma ett smack så bilen ser ut som fan och är tung som satan hehe

Haha okej smile fick tips av en kompis, ekonomiplåt från biltema, nått du hört talas om eller har erfarenhet om? smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 augusti 2012
#10
På gamla Volvo finns typ alla delar att beställa färdiga. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 020 Inlägg
29 augusti 2012
#11
Jag svetsar med gamla stålplåtar från pallställ så ja det mesta funkar..
I ditt fall och om det ej är bärande hade jag nitat dit en plåt sen finns karosserilim att täta det med..
En släkting spika en bräda över rosthål kanske ett alternativ ha ha snubben är plåtslagare

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

329 Inlägg
29 augusti 2012
#12
KimmiZ skrev:
CHEEVA skrev:
har en vän som svetsade upp sin 240 i 4mm plåt ^^ så de mesta funkar ju

btw så gick 4mm inte forma ett smack så bilen ser ut som fan och är tung som satan hehe

Haha okej smile fick tips av en kompis, ekonomiplåt från biltema, nått du hört talas om eller har erfarenhet om? smile

ska funka bra! annars åker du ner på din lokala järnhandel och köper en bit:) i bilplåt ska det vara typ 0,5-0,6mm om jag inte misstar mig, annars så kan du köpa lite grövere:)


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
29 augusti 2012
#13
om jag vore du ( trådskaparen ), så skulle jag leta rätt på någon plåtbit, ( det är förvånande om varifrån man kan få tag i enkla plåtbitar, t, ex takplåt, och sedan hamra den platt, gamla datorchassin har skapligt hård plåt, lokala byggaffären har säkert någon plåt, osv)

bästa vore om du får tag i någon plåt som inte rostar, aluminium är bäst, ( rostfritt är ett H**** att arbeta med, den är HÅRD)
sedan så skär du fram en passande bit plåt och formar ifall det behövs till att passa över hålet du nu har i bilen, ( plåten ska vara ca 2-3cm större än hålet..,
sedan lite (en del), fog runt hålet ( håller ut vatten ), och sedan nita dit plåtbiten ( nitar är bäst då dem är enkla att arbeta med och håller rätt så bra), annars kan man använda skruvar och muttrar, ( jag rekommenderar inget kemiskt här då inget slår en riktig skruv )

och sedan så penslar du på en jädra massa underredsmassa, över hela reparationen på under och översidan, när detta sedan härdar så kommer det att hålla i en evighet och klara av hård miljö( stenskott osv...)

allt detta beror på vart hålet är och hur fint du vill att det ska se ut senare..( detta jag rekommenderar är funktionell och enkel )

( har gjort en liknande reparation på min bil , tog ut stödet ur hjulbaljan och skruva ihop 2 plåtbitar så dem klämde ihop på bilens, plåt, och dessa plåtbitar hade jag bara liggandes i verkstan och var lite lätt rostiga redan, och jag bara kletade på massa underredsmassa, och det håller ännu, 1år snart )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a


Sök