3137
Sök

Mercedes 190 2.6 Manuell är det nått att ha ?

16 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.. Jag har lite funderingar på om jag ska behälla eller sälja av min merca 2.6L med manuell låda..
Jag åker bara audi annas å har ingen aning om dessa bilarna är eftertraktade eller så.
Vad kan en -92a vara värd som är ganska rostfri och konverterad till VEMS?
Man skulle ju kunna slänga å en snurra på dessa men hört att kopplingen ballar ur lätt och att diffen inte håller så bra?   men hur går dessa om man kör på typ 300hp ca?    Eller vad trro ni man skulle kunna få för en sånn här bil som är klar för att bara sätta i VEMS å köra ?

//Jim


1 319 Inlägg
5 juni 2012
#2
Den är alltså inte körklar idag, utan är bara förberedd för VEMS?

_----------'

16 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
Den är kör klar om bara vemset kommer tillbaks efter lagning..  lyckades rycka ur kontakten med strömmen på..


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
6 juni 2012
#4
isbil..låter det som...borde vara betydligt mycket roligare än dessa normala 190E som är så slöa att jag ärligt inte förstår hur någon kan ägt dom frivilligt ens nya

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#5
Haha ja de med 4orna på 115 häst eller nått..    Ja denna bilen är nog riktigt fin som isbil kan jag tänka mig.
Fast dom är nog inte fel på bana heller.. balanserad som en BMW M3 väl ?


Evildan
7 juni 2012
#6
MB 190E 4vxl man mitten på -80talet:
122hk 0-100 10.5s
118hk 0-100 10.9s.
Volvo 740 samma tidsperiod med man låda:
b230f 116hk 0-100 12.6s.

så joja, visst det är ingen racer men betydligt snabbare än forumets stora normbil samt ett ruskigt mycket bättre balanserat chassi.

Handledare
1 481 Inlägg
7 juni 2012
#7
Evildan skrev:
MB 190E 4vxl man mitten på -80talet:
122hk 0-100 10.5s
118hk 0-100 10.9s.
Volvo 740 samma tidsperiod med man låda:
b230f 116hk 0-100 12.6s.

så joja, visst det är ingen racer men betydligt snabbare än forumets stora normbil samt ett ruskigt mycket bättre balanserat chassi.

Nu var det en 190 2.6 som frågan gällde. Den har 160hk och är betydligt vassare än 190E
0-100 på 8,2 sek
Senast redigerat av saab_sonett (7 juni 2012)


Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
21 juni 2012
#8
jag skulle ha stoppat i en 300e motor iaf. blir hyffsad skillnad å inte ser man nån skilland på motorerna heller så de går att besiktiga med:)

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

86 Inlägg
22 juni 2012
#9
Har en -92'a som busbul/projektbil. Tror det satt 2.6 i den original, men sanningen är att jag är osäker. Hygglig motor. Den åkte ut rätt snabbt dock. Sitter en transplanterad cosworth drivlina i den nu. Bänkad till 372bhp.
Senast redigerat av Prophetman (22 juni 2012)

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Evildan
23 juni 2012
#10
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
MB 190E 4vxl man mitten på -80talet:
122hk 0-100 10.5s
118hk 0-100 10.9s.
Volvo 740 samma tidsperiod med man låda:
b230f 116hk 0-100 12.6s.

så joja, visst det är ingen racer men betydligt snabbare än forumets stora normbil samt ett ruskigt mycket bättre balanserat chassi.

Nu var det en 190 2.6 som frågan gällde. Den har 160hk och är betydligt vassare än 190E
0-100 på 8,2 sek

I inlägg 4 påstås det att dom är ruskigt slöa, jag ville motbevisa det påståendet genom lite faktasiffror som visade att en bil med relativt modern konstruktion och "liten motor" på 1.8l ändå är snabbare än den drögiga normbilen på g.org: volvo740.


Håller till fullo med ang 2.6, det är en riktig pigg bil, speciellt om man jämför med andra 4-dörrars sedaner från samma tidsperiod.

____________________________________
1 340 Inlägg
23 juni 2012
#11
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:
Evildan skrev:
MB 190E 4vxl man mitten på -80talet:
122hk 0-100 10.5s
118hk 0-100 10.9s.
Volvo 740 samma tidsperiod med man låda:
b230f 116hk 0-100 12.6s.

så joja, visst det är ingen racer men betydligt snabbare än forumets stora normbil samt ett ruskigt mycket bättre balanserat chassi.

Nu var det en 190 2.6 som frågan gällde. Den har 160hk och är betydligt vassare än 190E
0-100 på 8,2 sek

I inlägg 4 påstås det att dom är ruskigt slöa, jag ville motbevisa det påståendet genom lite faktasiffror som visade att en bil med relativt modern konstruktion och "liten motor" på 1.8l ändå är snabbare än den drögiga normbilen på g.org: volvo740.

*
Haha vart försöker du komma? tongue Både 190E och 740 GL är slöa bilar idag

Ingen har nämnt 740 och vill du börja tjafsa med Growe och fortsätta detta ständiga märkes krig kan du ta det i PM tycker jag smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Evildan
23 juni 2012
#12
RightFront skrev:
Evildan skrev:
saab_sonett skrev:

Nu var det en 190 2.6 som frågan gällde. Den har 160hk och är betydligt vassare än 190E
0-100 på 8,2 sek

I inlägg 4 påstås det att dom är ruskigt slöa, jag ville motbevisa det påståendet genom lite faktasiffror som visade att en bil med relativt modern konstruktion och "liten motor" på 1.8l ändå är snabbare än den drögiga normbilen på g.org: volvo740.

*
Haha vart försöker du komma? tongue Både 190E och 740 GL är slöa bilar idag

Ingen har nämnt 740 och vill du börja tjafsa med Growe och fortsätta detta ständiga märkes krig kan du ta det i PM tycker jag smile

10/11s är en ganska genomsnittlig siffra för vanliga svenssonbilar även av idag.

vet inte vad du missade att läsa, jag skrev tydligt i bägge inläggen att jag jämförde MB190 med "normbilen" Volvo 740, givetvis för att de flesta vet hur en sådan går rent accelarationsmässigt.
Detta är absolut inget märkeskrig, sådant barnsligt ägnar jag mig inte åt, då hade jag skrivit en mängd nedvärderande saker om 740s samtliga svagheter.

Att du däremot ser det som en upptakt till just ett märkeskrig kan tyckas märkligt, men det brukar vara känsligt att skriva att något är snabbare/bättre/snyggare osv än just en 740 på detta forum.

Förklarat nog nu hoppas jag.

____________________________________
1 340 Inlägg
23 juni 2012
#13
Evildan skrev:
vet inte vad du missade att läsa, jag skrev tydligt i bägge inläggen att jag jämförde MB190 med "normbilen" Volvo 740, givetvis för att de flesta vet hur en sådan går rent accelarationsmässigt.
Detta är absolut inget märkeskrig, sådant barnsligt ägnar jag mig inte åt, då hade jag skrivit en mängd nedvärderande saker om 740s samtliga svagheter.

Att du däremot ser det som en upptakt till just ett märkeskrig kan tyckas märkligt, men det brukar vara känsligt att skriva att något är snabbare/bättre/snyggare osv än just en 740 på detta forum.

Förklarat nog nu hoppas jag.

Man kan inte använda 740 som referens i prestanda tongue de skiljer sig så otroligt från bil till bil då de har rullat olika i 20-28 år, vissa går som de vore nya, andra är lite slitna, medans några är totalslut. Dessutom är många lång ifrån orörda under huven

Du får skriva hur mycket negativt om Volvo 740 du vill, jag bryr mig inte smile men ta det då i en annan tråd istället för denna wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

128 Inlägg
23 juni 2012
#14
tillbaka till tråden. så är 2.6 inte en specielt eftertraktad bil.
Mercedes 190 16v'n är hårdvaluta då dessa motorer byggdes av Cosworth

kopplingen brukar vara det som måste bytas annars så borde 300hk inte vara några problem.


5 111 Inlägg
23 juni 2012
#15
De där siffrorna gällde nog liksom en NY 740 mot en NY Mercedes 190, och bör därför vara fullt jämförbara. wink


Evildan
23 juni 2012
#16
Volvo544special65 skrev:
De där siffrorna gällde nog liksom en NY 740 mot en NY Mercedes 190, och bör därför vara fullt jämförbara. wink

TACK!

Givetvis är det så!

Desvärre är det svårt att vara så förbannat övertydlig hela tiden när läsförståelsen är på en sådan nivå den ofta är och allt som skrivs ska tyckas, tolkas, vridas och vändas ut och in på av någon outgrundlig anledning.

____________________________________
1 340 Inlägg
23 juni 2012
#17
Volvo544special65 skrev:
De där siffrorna gällde nog liksom en NY 740 mot en NY Mercedes 190, och bör därför vara fullt jämförbara. wink

Självklart, men nu var det inte nybilssiffrorna jag syftades på utan:
smile

Evildan skrev:
Volvo 740, givetvis för att de flesta vet hur en sådan går rent accelarationsmässigt.

Nu är det bara en minoritet av garagets aktiva forummedlemar  som körde en ny 740GL på 80/90-talet, så att använda känsla av 740 accelarationsmässigt är inte hållbart, men spela över gör det tongue

Jaja, glad sommar på er allesammans

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P


Sök