2096
Sök

Katalysatorn har pajat, "Rasslar", Byte till racekatalysator?

3 396 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Hej! Min katalysator har gått på min bmw e36, Rasslar om den. Har försökt att pressa ihop den men blev inte bättre..

Så har tänkt att byta ut den till någon annan katalysator TEX "racekatalysator" vad blir skillnaden? Samt var finner man sånna till en bmw e36 320i coupe - 96 REG rot010.

Hur blir besiktningen?

MVH

3 396 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … tor-79805/

Nåt att ha? Vad menas med 4 l "cylindervolym"? Min bmw är ju en rak 6a 2L

Samt att man ska göra något eget..

255 Inlägg
28 juni 2012
Eftersom du har 2 liters motor som du skriver så kan du använda den ifrån biltema!
Dock är det 3" anslutningar på den, om du har original rör på bilen så får du bygga om lite för att det ska passa smile

3 396 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
ander3on skrev:
Eftersom du har 2 liters motor som du skriver så kan du använda den ifrån biltema!
Dock är det 3" anslutningar på den, om du har original rör på bilen så får du bygga om lite för att det ska passa smile

Slut dämparen är ju inte orginal. Så kanske man ska byta till 3"? till sista burken.  Hur blir det med lambada
Senast redigerat av Low (28 juni 2012)

255 Inlägg
28 juni 2012
Low skrev:
ander3on skrev:

Slut dämparen är ju inte orginal. Så kanske man ska byta till 3"? till sista burken.  Hur blir det med lambada

Det kan man nog göra!
Nu vet inte jag men sitter inte din lambda innan katten? Dålig på hur det ser ut på bmw faktiskt,
Sitter den innan katten så är det ju inga problem, då är det bara svetsa/skruva på den!

3 396 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
ander3on skrev:
Low skrev:
ander3on skrev:

Det kan man nog göra!
Nu vet inte jag men sitter inte din lambda innan katten? Dålig på hur det ser ut på bmw faktiskt,
Sitter den innan katten så är det ju inga problem, då är det bara svetsa/skruva på den!

Jag har själv ingen anning var min lambada sitter, får kålla upp det, tack för svaren också! uppskattas!

255 Inlägg
28 juni 2012
Ingen fara! smile

1 319 Inlägg
28 juni 2012
Inte mycket att tillföra förutom att Biltema's katalysatorer verkar fungera bra, vet flera som kör med dessa och klarar bes år efter år!

_----------'

KHRacing
29 juni 2012
kan då tillföra att det finns 2 fabriker i hela världen som tillverkar kattar..  de flesta är alltså likadana . bara yttre plåten som är annorlunda

535 Inlägg
29 juni 2012
behöver du katten då? På merca sitter de ju oftast 4st varav två kan du fimpa och fortfarande gå igenom besiktingen utan problem.

3 396 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Sitter tror jag 2 st på min. Då går det väll inte?

3 396 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Så tror ni att man kan byta katten utan att behöva svetsa? Då skulle man slippa lämna till någon som har svets

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 juni 2012
Low skrev:
Hur blir det med lambada

Low skrev:
Jag har själv ingen anning var min lambada sitter...

Lambada är inte samma som lambda. wink

Lambda är en grekisk bokstav, ser ut så -> λ  (finns i grillen på en del äldre volvos för att visa hur asball man är som åker i en volvo som minsann har en lambdasond!)

Sorry om jag är lite besserwisser men det var lite skoj när du skrev att du inte vet var din lambada sitter. lol

3 396 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
FL3JM skrev:
Low skrev:
Hur blir det med lambada

Low skrev:
Jag har själv ingen anning var min lambada sitter...

Lambada är inte samma som lambda. wink

Lambda är en grekisk bokstav, ser ut så -> λ  (finns i grillen på en del äldre volvos för att visa hur asball man är som åker i en volvo som minsann har en lambdasond!)

Sorry om jag är lite besserwisser men det var lite skoj när du skrev att du inte vet var din lambada sitter. lol

Jo är man kass på att stava hjälper ju inte.. Sen om man har läst tråden så borde man förstå. Så länge du tkr det är kul så :-)

365 Inlägg
29 juni 2012
Low skrev:

Hyfsat säker på att burken strax efter katen är en sk resonator, dvs en liten ljuddämpare.

Gillar man inte raspigt, ljust ljud så kan man med fördel lämna den kvar smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

3 396 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Winterdrift skrev:
Low skrev:

Hyfsat säker på att burken strax efter katen är en sk resonator, dvs en liten ljuddämpare.

Gillar man inte raspigt, ljust ljud så kan man med fördel lämna den kvar smile

Jasså, då blir den burken kvar, avskyr ljust ljud och "Raspigt".

1 067 Inlägg
1 juli 2012
Skrotvärdet på Biltemakattar är betydligt lägre än på originalkattar.. 

Sedan så får du ingen tårta om du betalar för en biskvi ...

3 396 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
Hool skrev:
Skrotvärdet på Biltemakattar är betydligt lägre än på originalkattar.. 

Sedan så får du ingen tårta om du betalar för en biskvi ...

Skrot värdet? tongueP

Sök