3523
Sök

Snälla hjälp mig! nissan bluebird -88

8 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
har köpt en nissan bluebird -88

reg nr mbd881

då bilen stått över natten (kall) då är den mycket svårstartad, får hjälpa till med gas och så!
den går även dåligt länge, om jag stannar ligger först tomgången på ca 2200varm, efter ca 5sec går den ned till ca 1000 sen efter ca 5sec går den ner till 400/500 och pendlar och sen dör den!

men då den blivit varm, då är det samma, tomgången på ca 2200varm, efter ca 5sec går den ned till ca 1000 men den stannar den på ca 800/900 och går underbart bra!

vad kan vara fel?
snälla någon hjälp mig, jag behöver bilen för att ta mig till jobbet!

10 Inlägg
30 juni 2012
Kan ju vara en massa saker men en sak kan vara att en givare gett sig o i ditt fall vattentempgivaren.
Hade exakt samma fel på en Audi 80 -92.
Brukar finnas två st, en till intrumenteringen om du har en sådan och en till motordatorn.

Nu är ju -88 en gammal bil så det finns inte mycket till IQ under huven på denna.
Annars kan det också vara läckage i någon slang men då borde den gå dåligt hela tiden.

Mvh
P

8 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
nu är det annorlunda! den startar skitsvårt!
man måste hålla gasen i botten och så jobbar den sig sakta upp och lite på väg dö! men oftast lyckas den komma igång!

sen gäller det att inte låta den komma ner i tomgång som är rätt inställd men det går ändå lågt! då jag kopplar för att till exempel växla måste jag hjälpa till med gasen för att hålla igång den!

då den är kall och om den stannar då får jag till 95% inte igång den igen på många timmar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 juli 2012
Det kan vara kallstartventilen somkrånglar. Det bör sitta en liten klump på insug eller spjällhus som går att ta loss och göra rent. Googla på eacv eller iacv plus Nissan bluebird.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
29 juli 2012
caromania skrev:
Det kan vara kallstartventilen somkrånglar. Det bör sitta en liten klump på insug eller spjällhus som går att ta loss och göra rent. Googla på eacv eller iacv plus Nissan bluebird.

Jag håller med. Låter som det skulle vara kallstartsventilen.

Sök