3858
Sök

BMW 740 e38 - 4:3 skärmen dör/glappar/tänds o släcks medans radion fungerar (FILM och BILDER)

Large Cap
1 816 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Ja, som rubriken. Ibland fungerar det en längre tid, ibland blir det som på filmen (se nedan) att den glappar/tänd/släcks och ibland är den helt död. Men radion fungerar alltid i bakrunden samt att "datorn/färddatorn" också alltid fungerar. Har kollat alla (som har med detta att göra) säkringar, relän, kontaktstycken osv.

Vad finns de mer att göra?

FILM

http://desmond.imageshack.us/Himg821/scaled.php?server=821&filename=img2905oc.jpg&res=landing
TV/VIDEO MODULEN

http://img407.imageshack.us/img407/7784/img2906f.jpg
SÄKRINGAR och RELÄN

BMW Fanatiker
191 Inlägg
7 juli 2012
Hm, eftersom du har tittat alla kablar osv. så låter det ju som att det är nått knas med själva skärmen?

Large Cap
1 816 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Flaffy211 skrev:
Hm, eftersom du har tittat alla kablar osv. så låter det ju som att det är nått knas med själva skärmen?

Jag har kontrollerat och tittat på allt jag har kommit åt nu så att säga. Kan ju vara kablaget bakom själva stereon iofs, där bakom har jag inte kollat. Kan det vara de eller vad tror ni?
Senast redigerat av Westergren (7 juli 2012)

Large Cap
1 816 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Kan tillägga att skärmen kan hoppa igång om man "slår" till själva radiokonsollen lite lätt. Någon som vet? smile

38 Inlägg
8 juli 2012
Ser ut som om bakgrundsbelysningen (backlighten) håller på att ge upp. Klassiskt på gamla bärbara datorer där skärmen stått och lyst väldigt mycket. Renovera bakgrundsbelysningen om det går eller leta ny skärm tongue

Large Cap
1 816 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Knezzen skrev:
Ser ut som om bakgrundsbelysningen (backlighten) håller på att ge upp. Klassiskt på gamla bärbara datorer där skärmen stått och lyst väldigt mycket. Renovera bakgrundsbelysningen om det går eller leta ny skärm tongue

Okej! Tack för tipset! Får plocka isär och kolla upp det smile

38 Inlägg
9 juli 2012
För att vara på den säkra sidan så kan du prova att lysa direkt på skärmen när den "slocknar" eller vad man ska säga.
Ser du vad det står på skärmen när du lyser på den så kan du vara 100% säker på att det är bakgrundsbelysningen som håller på att ge upp smile

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 juli 2012
Om du ska byta, lika bra att byta mot en 16/9, den passa och är snyggare.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Large Cap
1 816 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Knezzen skrev:
För att vara på den säkra sidan så kan du prova att lysa direkt på skärmen när den "slocknar" eller vad man ska säga.
Ser du vad det står på skärmen när du lyser på den så kan du vara 100% säker på att det är bakgrundsbelysningen som håller på att ge upp smile

Tack för tipset! Ska ut och kolla smile återkommer!

alain skrev:
Om du ska byta, lika bra att byta mot en 16/9, den passa och är snyggare.wink

Passar kontakterna osv rakt på? smile Lär man uppdatera något eftersom att det är olika bildformat?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 juli 2012
Kan tänka mig i 97% att det är samma kontakter men saknar 3%.
Kanske någon annat som kan svara?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 juli 2012
Japp allt är plug and play om man byter upp sig till 16:9 skärmen:)
Men man måste byta video/bild modulen i bagaget.
Byter man inte den fungerar det ändå, men bilden kommer också se ut som innan.
Man får alltså en liten fyrkantig bild på en stor 16:9 skärm.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Large Cap
1 816 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Okej smile Kan ju helt klart vara ett alternativ framöver, men först och främst skulle jag vilja ha igång min nuvarande skärm.
Knezzen: Skärmen lyser inte alls, även fast man lyser upp den själv med en lampa så att säga...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 juli 2012
Det kan ju vara din video modul i bagaget som strular.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 juli 2012
marwin_of_sweden skrev:
Det kan ju vara din video modul i bagaget som strular.

Tänkte också på det, kanske har du möjligheten att testa en annan modul?

Large Cap
1 816 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden & alain: Okej, har också tänkt lite på den komponenten! Finns det något sätt att felsöka den på? Har tyvärr inte möjlighet att testa en annan modul... Kan det vara fel på videomodulen där bak när man kan "slå" igång bilden på skärmen ibland? Får en känsla av att det lutar åt fel i skärmen, men jag har ingen aning! smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 juli 2012
På video klippet tyckte jag inte att det hängde ihop riktigt med när du slog där på sidan. Men de kanske bara såg ut så.
Har du knackat på videomodulen då?
Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat komma hit och provat o skifta med min.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 juli 2012
Är det inte bara så att du har en kabelglapp bakom tvn?
Kanske värt att kolla upp det.

Large Cap
1 816 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
På video klippet tyckte jag inte att det hängde ihop riktigt med när du slog där på sidan. Men de kanske bara såg ut så.
Har du knackat på videomodulen då?
Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat komma hit och provat o skifta med min.

Nej det håller jag iofs med om, men tidigare (innan jag filmade) så var skärmen helt svart, sen slog jag till den och den hoppade igång och så har det varit ett par gånger... Nej har inte knackat på videomodulen något, har bara tagit lös kontakterna till den och kollat så att det är ok. Ja, det var en himla synd de hmm tack iaf! smile

alain skrev:
Är det inte bara så att du har en kabelglapp bakom tvn?
Kanske värt att kolla upp det.

Ja, det är mycket möjligt! Ska ta och kolla upp det nu nån gång under veckan smile

* Studerande *
563 Inlägg
13 juli 2012
Kolla på forumet (Autopower.com).  Fanns/finns flera som upplevde samma sak/strul. Fanns även en "hur-du-går-tillväga" tråd.

Du kommer dock bli tvungen att plocka bort/isär tv modulen/enheten för att kunna åtgärda felet.

Meldem
117 Inlägg
13 juli 2012
Om du ska byta upp dig till widescreenskärm, köp då också en nyare GPS-dator! (du blir inte besviken=))

TV-modulen slipper du genom att koppla den ena av kablarna direkt in i GPS-datorn, då får du 16:9-bild direkt utan att behöva strula med olika tv-burkar, alternativt koda om dem. (Analog TV har vi ju inte i sverige ändå..)

Sök