3303
Sök

Hjälp! Montering av LED H3:or i dimljus samt effektmotstånd, Opel Vectra -08. Funktionsfel.

325 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Som ämnet lyder. Håller på att montera LED-ljus (7.5W) i dimljusen på min Opel Vectra -08 tillsammans med 50W effektmotstånd. Allt från Xenonkungen.

Problemet
Får felindikering likt förbannat att lampan är trasig, trots att den lyser, men det kan jag leva med.
Men det stora problemet är att vid släckt dimljus ligger det på krypström, eller nåt, kvar som gör att den blixtrar likt ett blixtljus med ca 1 sekunds intervall. Hur gör man för att undvika det?

Jag har provat mej fram genom att montera motståndet på alla möjliga vis, skiftat kablar, polvänt å gud vet allt.

Hur gör djur smile ?
Senast redigerat av C_Nordenstahl (10 juli 2012)

OPEL

Truckreparatör
221 Inlägg
10 juli 2012
Hej !

Ända sättet att bli av med blinkandet är att koppla ett relä i mellan lampan och bilens original kabel.
Blinkande upphör en stund efter att du har låst bilen. 

Anledningen till blinkandet är att bilen kontrollerar om lampan är hel. styrdonet skickar ut en liten ström puls och kollar om han får tillbaka den.

Har du en vanlig lampa och skickar en sån här liten ström genom den så lyser den inte med den släpper igenom strömmen. = kretsen hel lampan hel.

angående motståndet vilket ohm har du på det ?  (troligen har du fel ohm tal efter som att bilen varnar för trasig lampa)

Truckreparatör
221 Inlägg
10 juli 2012
Tittade på lite på hemsidan och motståndet var på 6ohm. enligt mina beräkningar så skall du ha ett motstånd på 2.2ohm och minst 50watt men gärna 100watt då blir inte motståndet lika varmt.

(watt talet på motståndet talar bara om hur många watt motståndet klarar innan det går sönder)

(ska du koppla ett relä i mellan. så blir det en annan uträkning på motståndet.)

325 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
OK smile
Kan jag skippa motståndet å köra bara med reläet som du beskriver? Det som stör är att det blinkar när lampan är släkt när man kör, det retar ju både konstapeln och andra smile

Vad ska jag köra med för relä? smile

OPEL

Truckreparatör
221 Inlägg
10 juli 2012
Ja du kan skippa motståndet men då kommer bilen tro att lampan är trasig.

325 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Ok, ska handla lite relän imorn å testa. tack för hjälpen smile

OPEL

Sök