Hur reagerar besiktningsmännen på sinterlamell?

TonyWallin
15 juli 2012 · 32 Inlägg

Tjenare gott folk.
En bekant till mig säljer sin 4 puckade sinterlamell för ett vrakpris som är iprincip ny, och min bil är i stort behov utav ett kopplingsbyte. Så jag tänkte slå till!

Så tänkte fråga er med mera erfarenhet vid besiktningar hur dom reagerar på sinter.

Tack på förhand!
Mvh Tony

dan-kristian
15 juli 2012 · 518 Inlägg

dom säger inget.får dom för många motorstopp så bara frågan om dom behöver hjälp att köra bilen..

TonyWallin
15 juli 2012 · 32 Inlägg

Okej va bra, då slipper jag oroa mig smile Tack för svar.

PeppeVectra Peppe Vectra
15 juli 2012 · 1 076 Inlägg

mm ja typ, kärringstopp å rödtopp. cool

de följande reaktionen kan du nog vara observant på då dom älskar å slira på kopplingen pga ovana att köra med en sådan.

Senast redigerat av PeppeVectra (15 juli 2012)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Dummle
15 juli 2012 · 649 Inlägg

Dom kan inte säga någonting alls och dom har heller inte någon som helst rätt att köra din bil. De kan du göra själv.

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Mazda rx-7 FD3S "White Trash Beauty" (1996)
Nissan s14 "LSR Twin Turbo" (1996)
discokapten Kapten på disco!
15 juli 2012 · 1 729 Inlägg

Dummle skrev:
Dom kan inte säga någonting alls och dom har heller inte någon som helst rätt att köra din bil. De kan du göra själv.

Sluta hitta på.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
stoltosmart
15 juli 2012 · 885 Inlägg

Dummle skrev:
Dom kan inte säga någonting alls och dom har heller inte någon som helst rätt att köra din bil. De kan du göra själv.

Så du menar att besiktningen inte har nån rätt att köra min bil, Ja den var nästan rolig

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
dan-kristian
15 juli 2012 · 518 Inlägg

Dummle skrev:
Dom kan inte säga någonting alls och dom har heller inte någon som helst rätt att köra din bil. De kan du göra själv.

klart att du inte måste låna ut bilen till dom men samtidigt så går bilen ej igenom besiktning pga utebliven provkörning..ditt val..

JFfoto
15 juli 2012 ·

Får man inte välja om man ska köra själv eller låta dom köra? om man kör själv blir väl besiktningen fullgjord?

Marlboroman
15 juli 2012 · 8 234 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Får man inte välja om man ska köra själv eller låta dom köra?

Nej. Så fort man kört in i hallen och stannat så är det besiktningspersonalen som är dem enda som får köra bilen tills besiktningen är klar. Jag har fått köra upp 850'n på lyften under en besiktning. Och då fick jag en lång varning innan om att det var strikt förbjudet egentligen och att jag skulle ta det ytterst varsamt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dummle
15 juli 2012 · 649 Inlägg

Jag har aldrig lånat ut min bil till nån tattare på besiktningen och kommer förmodligen aldrig göra det heller.

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Mazda rx-7 FD3S "White Trash Beauty" (1996)
Nissan s14 "LSR Twin Turbo" (1996)
JimpeBoy
15 juli 2012 · 529 Inlägg

När jag besiktade Oldsen förra sommaren så fick jag köra den själv. Besiktningsgubben åkte bara med.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Dirtymike
15 juli 2012 · 1 532 Inlägg

Annser du att du inte vill "låna ut" bilen så behöver du inte utan du får köra den själv in o upp på lyft och bromsrullarna med besiktningsmannens anvisningar. Dom har ingen rätt att sätta en 2a eller dylikt för att ej ha kört bilen.
Besiktnings gubben som tog hand om min Skyline var 2m lång och bredarslad så han fick inte plats i Bride stolen den andra killen som kom fick typ 5 kärringstopp hahaha

Jeep J20 (1978)
Audi_powah
15 juli 2012 · 1 515 Inlägg

Så ni menar, Att när besiktnings gubben säger "Nu tar vi ett varv runt huset och får upp tempen i katten" så kan man säga Nej, jag kör själv?..Min bil kör de ändå inte upp på någe bromsrullar, så det vore skönt att slippa låta de köra över huvudtaget smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Dirtymike
15 juli 2012 · 1 532 Inlägg

Audi_powah skrev:
Så ni menar, Att när besiktnings gubben säger "Nu tar vi ett varv runt huset och får upp tempen i katten" så kan man säga Nej, jag kör själv?..Min bil kör de ändå inte upp på någe bromsrullar, så det vore skönt att slippa låta de köra över huvudtaget smile

Yes du kan säga att du vill köra sj.
Du lånar bara ut din bil o det behöver du inte.
Så som vissa av dom kör så har man hjärtat i halsgropen.

Jeep J20 (1978)
Audi_powah
15 juli 2012 · 1 515 Inlägg

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:
Så ni menar, Att när besiktnings gubben säger "Nu tar vi ett varv runt huset och får upp tempen i katten" så kan man säga Nej, jag kör själv?..Min bil kör de ändå inte upp på någe bromsrullar, så det vore skönt att slippa låta de köra över huvudtaget smile

Yes du kan säga att du vill köra sj.
Du lånar bara ut din bil o det behöver du inte.
Så som vissa av dom kör så har man hjärtat i halsgropen.

Great! Då blir det att köra själv nästa gång hehe smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Dirtymike
15 juli 2012 · 1 532 Inlägg

Audi_powah skrev:

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:
Så ni menar, Att när besiktnings gubben säger "Nu tar vi ett varv runt huset och får upp tempen i katten" så kan man säga Nej, jag kör själv?..Min bil kör de ändå inte upp på någe bromsrullar, så det vore skönt att slippa låta de köra över huvudtaget smile

Yes du kan säga att du vill köra sj.
Du lånar bara ut din bil o det behöver du inte.
Så som vissa av dom kör så har man hjärtat i halsgropen.

Great! Då blir det att köra själv nästa gång hehe smile

Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Jeep J20 (1978)
Audi_powah
15 juli 2012 · 1 515 Inlägg

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:

Dirtymike skrev:

Yes du kan säga att du vill köra sj.
Du lånar bara ut din bil o det behöver du inte.
Så som vissa av dom kör så har man hjärtat i halsgropen.

Great! Då blir det att köra själv nästa gång hehe smile

Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Aj då, illa!... Mjo, vad jag hört och läst så får man knappt ett öre som ersättning heller.

Men de kan inte neka och säga, " vi måste få köra, annars blir du inte godkänd" eller liknande?

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Vw-Andreas
15 juli 2012 · 633 Inlägg

TonyWallin skrev:
Tjenare gott folk.
En bekant till mig säljer sin 4 puckade sinterlamell för ett vrakpris som är iprincip ny, och min bil är i stort behov utav ett kopplingsbyte. Så jag tänkte slå till!

Så tänkte fråga er med mera erfarenhet vid besiktningar hur dom reagerar på sinter.

Tack på förhand!
Mvh Tony

polaren bes sin bil med sinter kan lova att gubben slirade som in i hel.... på kopplingen haha

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Dirtymike
15 juli 2012 · 1 532 Inlägg

Audi_powah skrev:

Dirtymike skrev:

Audi_powah skrev:

Great! Då blir det att köra själv nästa gång hehe smile

Jag gör det varje gång.
Min Ford Excursion blev spegelös förra gången så ingen rör mina bilar längre.
Du ska ha i tanke att så fort dom har sönder din bil så får du stå för det sj.

Aj då, illa!... Mjo, vad jag hört och läst så får man knappt ett öre som ersättning heller.

Men de kan inte neka och säga, " vi måste få köra, annars blir du inte godkänd" eller liknande?

Jag fick pynta 3500kr.
Nope det kan dom inte.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang