3727
Sök

säga vad man vill om sportluftfilter, men mitt gav effekt i alla fall!

677 Inlägg
26 september 2006
#21
Ditt originalfilter måste ju ha varit igensatt eller nått om du lyckas kapa 2,5 sekunder med nått som om du har tur ger 0,5hk.

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#22
BoraV6 skrev:
Ditt originalfilter måste ju ha varit igensatt eller nått om du lyckas kapa 2,5 sekunder med nått som om du har tur ger 0,5hk.

jo, kan ju faktiskt delvis ha varit det som är boven i dramat. alltså, det var inte i uselt skick när jag tog ut det, men finare kunde det ju varit förstås.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
26 september 2006
#23
MarcusL skrev:
Eddie_Boy skrev:
Måste man ha avskärmning när man har öppet sportluftfilter??

Måste och måste, vill du att motorn ska hålla mer än 1 vecka så ja ! Kallluft ska det vara och inte varm wink

He he nu lugnar vi ner oss lite här den går knappast sönder av varmluft smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

584 Inlägg
26 september 2006
#24
hmm okej.. men är de inte någon som har en bra bild på hur en bra avskärmning ska se ut? för jag har precis satt i nytt öppet sportluftfilter och det sitter väldigt nära motorn på min saab 93.. Det vore väldigt bra om ja fick reda på hur de ska se ut, måste nog fixa det imorgon... För jag vill inte skära min nya motor..


#2573
1 489 Inlägg
26 september 2006
#25
BMTech skrev:
MarcusL skrev:
Eddie_Boy skrev:
Måste man ha avskärmning när man har öppet sportluftfilter??

Måste och måste, vill du att motorn ska hålla mer än 1 vecka så ja ! Kallluft ska det vara och inte varm wink

He he nu lugnar vi ner oss lite här den går knappast sönder av varmluft smile

Nej, därför den där lilla wink efter. Går givetvis inte sönder men motorn vill ha kalluft, eller är jag ute och cyklar ? smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Ölbryggare
339 Inlägg
26 september 2006
#26
Men har den där forden LMM eller inte..Om den inte har det är det väl ingen omöjlighet att det gör skillnad, lr?


95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#27
Pepe skrev:
Men har den där forden LMM eller inte..Om den inte har det är det väl ingen omöjlighet att det gör skillnad, lr?

Min ford har inte LMM. Vet inte riktigt hur en luftmassemätare fungerar heller för den delen. Stryper den effekt på ngt vis?

95 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#28
aaronp skrev:
Pepe skrev:
Men har den där forden LMM eller inte..Om den inte har det är det väl ingen omöjlighet att det gör skillnad, lr?

Min ford har inte LMM. Vet inte riktigt hur en luftmassemätare fungerar heller för den delen. Stryper den effekt på ngt vis?

för att svara på min egen fråga nu när jag läst på lite om LMM smile: ok, den reglerar alltså bränsletillförseln genom att mäta mängden luft som tillförs till motorn. eftersom min bil saknar LMM regleras inte bränsleflödet (och sänks således inte).

men alltså, vad händer med en bil som har LMM om man tar bort denna komponent? får den mer effekt eller funkar den inte alls?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
26 september 2006
#29
aaronp skrev:
aaronp skrev:
Pepe skrev:
Men har den där forden LMM eller inte..Om den inte har det är det väl ingen omöjlighet att det gör skillnad, lr?

Min ford har inte LMM. Vet inte riktigt hur en luftmassemätare fungerar heller för den delen. Stryper den effekt på ngt vis?

för att svara på min egen fråga nu när jag läst på lite om LMM smile: ok, den reglerar alltså bränsletillförseln genom att mäta mängden luft som tillförs till motorn. eftersom min bil saknar LMM regleras inte bränsleflödet (och sänks således inte).

men alltså, vad händer med en bil som har LMM om man tar bort denna komponent? får den mer effekt eller funkar den inte alls?

så bränslemängden regleras aldrig? läs på bättre!

va det gäller bortkoppling av befintlig LMM så är det som om du är döv och ska reglera ljudet på en stereo.. du måste ha en LMM annars så kommer motorn inte veta ett skit och motorn går därefter... (den går på ett säkerhetsprogram)

man lever bara en gång så lev väl!

Ölbryggare
339 Inlägg
26 september 2006
#30
LMM mäter luftflödet och det är en beprövad metod som de flesta bilar använder sig av, men även spjällets läge och ibland en MAP sensor ger tillsammans med LMM i vissa system signaler till boxen om hur mycket luft som kommer in i motorn.
LMM är alltså en aktuell faktisk mätare av luftflöde. Så har man det lär det kvitta mer eller mindre med ett öppet filter. Men saknar man en LMM så beräknas bränslemängden oftast som i ditt fall på spällets läge, och då tror jag iaf att ett öppet filter har sin lilla inverkan. Däremot är ju frågan om bilen verklgien går bättre på magre blandning, men det är absolut inte helt otroligt..

Ang. bortkopplad LMM = Det är ingen effektvinnande strategi att koppla bort den..Däremot inte sagt att bilen går som skit. Min bil går då på MAP sensorn precis som det alltid fungerar på en -93 Aero, som ett exempel bara...Oftast så sitter dom dock där av en anledning, även om man inte själv alltid förstår den...


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
26 september 2006
#31
LOL skulle vilja se på papper att du fått så mkt extra efekt. Lovar dig att de mesta är inbillning man tänker: "ååh nu har jag köpt öppetfilter gud va den mullrar den går säkert fortfare för den låter mer" Att få ner en bil 1sekund lägre i 0-100 krävs mycket efekt och du kanske max får ut 5hk av ett öppet filter med tur. punkt
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (26 september 2006)


Bmw osv..

12 086 Inlägg
26 september 2006
#32
precision skrev:
ang hur många hkdu fått är svårt o veta eller omöjligt ,.generelt sett får man ingen effekt såvida motorn inte har andra modds ,

tex så finns det ett bänkningstest som bosse på be-styling.se gjorde på sin kompressormatade m3 .

motorn var en 3,0 med 286 orginal

när han montera ett öppetfilter fick han ner bilen till 270 hk .

Inte för att jag inte tror dej men 2,5sek är välldigt svårt o kapa på en 0-100 repa.

det måste nästan gett dej 50 - 60 hk isf

Jag såg ett klipp då de bänka en M3 E46 med ett luftfilter kitt o de gav 11hk..
Håller med dig om tiden, 2.5 s de är orealistiskt.

Iofs har jag hört att öppnare luftvägar ska göra ganska mkt på just ford av den generationen motorer. Är väl jävligt inividuellt från bil till bil, motor till motor.

12 086 Inlägg
26 september 2006
#33
Pepe skrev:
LMM mäter luftflödet och det är en beprövad metod som de flesta bilar använder sig av, men även spjällets läge och ibland en MAP sensor ger tillsammans med LMM i vissa system signaler till boxen om hur mycket luft som kommer in i motorn.
LMM är alltså en aktuell faktisk mätare av luftflöde. Så har man det lär det kvitta mer eller mindre med ett öppet filter. Men saknar man en LMM så beräknas bränslemängden oftast som i ditt fall på spällets läge, och då tror jag iaf att ett öppet filter har sin lilla inverkan. Däremot är ju frågan om bilen verklgien går bättre på magre blandning, men det är absolut inte helt otroligt..

Ang. bortkopplad LMM = Det är ingen effektvinnande strategi att koppla bort den..Däremot inte sagt att bilen går som skit. Min bil går då på MAP sensorn precis som det alltid fungerar på en -93 Aero, som ett exempel bara...Oftast så sitter dom dock där av en anledning, även om man inte själv alltid förstår den...

En bil med MAP sensor har väl inte LMM? De motsäger ju sig självt..

Ölbryggare
339 Inlägg
26 september 2006
#34
JapMax skrev:
Pepe skrev:
LMM mäter luftflödet och det är en beprövad metod som de flesta bilar använder sig av, men även spjällets läge och ibland en MAP sensor ger tillsammans med LMM i vissa system signaler till boxen om hur mycket luft som kommer in i motorn.
LMM är alltså en aktuell faktisk mätare av luftflöde. Så har man det lär det kvitta mer eller mindre med ett öppet filter. Men saknar man en LMM så beräknas bränslemängden oftast som i ditt fall på spällets läge, och då tror jag iaf att ett öppet filter har sin lilla inverkan. Däremot är ju frågan om bilen verklgien går bättre på magre blandning, men det är absolut inte helt otroligt..

Ang. bortkopplad LMM = Det är ingen effektvinnande strategi att koppla bort den..Däremot inte sagt att bilen går som skit. Min bil går då på MAP sensorn precis som det alltid fungerar på en -93 Aero, som ett exempel bara...Oftast så sitter dom dock där av en anledning, även om man inte själv alltid förstår den...

En bil med MAP sensor har väl inte LMM? De motsäger ju sig självt..

Det gör det väl inte? Alla T7 motorer har det, tror nya volvosar också har det...Det handlar ju om avancerad teknik och bara för att det går bra med LMM och/eller spjällgivare betyder det inte att det räcker för att trimma ner förbrukningen till det minimala..Ska man finjustera en motor med turbo kan jag förstå att det inte räcker med LMM och tempgivare.


5 710 Inlägg
26 september 2006
#35
Eddie_Boy skrev:
Måste man ha avskärmning när man har öppet sportluftfilter??

På din bil blir svaret JA.

MVH Jonas
..............

353 Inlägg
26 september 2006
#36
UseDubbelTurbo skrev:
LOL skulle vilja se på papper att du fått så mkt extra efekt. Lovar dig att de mesta är inbillning man tänker: "ååh nu har jag köpt öppetfilter gud va den mullrar den går säkert fortfare för den låter mer" Att få ner en bil 1sekund lägre i 0-100 krävs mycket efekt och du kanske max får ut 5hk av ett öppet filter med tur. punkt

Enjoy....

Supraman
2 300 Inlägg
26 september 2006
#37
En bekants satte ett öppet filter på sin skoda pickup, det gjorde faktiskt skillnad.
Gick mkt bättre.
Kille sa att det gjorde 30-40 på topphastigheten.
Hur mkt båg det är vet jag ej men har åkt med i den och den går bättre än motsvarande utan sportluftfilter.
topphastigheten är öppet för spekulation men han sa att han kunde hålla mer jämn fart med vissa som kör fort på motorvägen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

228 Inlägg
26 september 2006
#38
Bullo skrev:
aaronp skrev:
aaronp skrev:
Min ford har inte LMM. Vet inte riktigt hur en luftmassemätare fungerar heller för den delen. Stryper den effekt på ngt vis?

för att svara på min egen fråga nu när jag läst på lite om LMM smile: ok, den reglerar alltså bränsletillförseln genom att mäta mängden luft som tillförs till motorn. eftersom min bil saknar LMM regleras inte bränsleflödet (och sänks således inte).

men alltså, vad händer med en bil som har LMM om man tar bort denna komponent? får den mer effekt eller funkar den inte alls?

så bränslemängden regleras aldrig? läs på bättre!

va det gäller bortkoppling av befintlig LMM så är det som om du är döv och ska reglera ljudet på en stereo.. du måste ha en LMM annars så kommer motorn inte veta ett skit och motorn går därefter... (den går på ett säkerhetsprogram)

du verkar ju vara en rolig prick....finns ju de som kör med luftmasse simulering om du vet vad detta är...dvs du behöver inte någon LMM m.m. men visst försöka hjälpa killen på detta sätt kanske gör dej glad.
Senast redigerat av moffegrev (26 september 2006)

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

personbilstekniker
147 Inlägg
26 september 2006
#39
En polare satte på ett öppetfilter på sin 740 16v gjorde säkert några hk. Skillnaden var iallafall märkbar. Men i och med att L.H är adaptivt så lugnade den ner sig efter ett par veckor.
Gick sedan ett rykte om att hans topp var portad men de vete fan!.
Senast redigerat av stilren (26 september 2006)

892 Inlägg
26 september 2006
#40
Är det liknande motor som de i sierra och scorpio med samma årsmodell? Isf är det nog troligt att han saknar LMM då, vad jag förstått, de motorerna i alla fall jobbar med MAP-sensor kombinerat med gasspjällssensor.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök