2259
Sök

BMW 1602 -73 får en andra chans efter 15 år i vila.

Nya projektet efter min M3a som såldes i våras. Vill lära mig mer om bilar och eftersom M3an var i så fint skick så fanns det inte så mycket som jag kunde göra med den. Så då kom denna BMW 1602 från -73 in i bilden. Är min... Visa mer

Överpedantisk?
343 373 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2016
395 Inlägg
4 november 2013
#701
Tjena Peter,
Håller med Mickem02, effekten kommer att hamna där nånstans. Det finns inga genvägar om det ska hålla heller.

Jag är ganska säker på att det billigaste sättet att hitta effekt är att köpa färdig motor. Man får aldrig ut det man lägger på motortrim när man säljer, så om man hittar någon som byggt seriöst, och sen bygger nytt med mer effekt och ska sälja gamla motorn, köp. Eller köp bil med trim och sälj bilen med din gamla motor.

Annars gäller bara satsa på rätt grejer från början, annars får du betala det med dyra ras.

Jag kommer att överladda om jag ska trimma, annars blir det bara kammen, portning, plana toppen och dubbelportsförgasare. På en 1600 ger det kanske 100 hp. Med liten överladdning kanske 115 hp vilket är gränsen för 1600-modellen, sen gäller tii-klassade bromsar och upphängning. Då är max 150 hp, sen är det amatörbyggt fordon.

Men motorljudet är bäst med sugmotortrim.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

762 Inlägg
4 november 2013
#702
Inventor skrev:
Tjena Peter,
Håller med Mickem02, effekten kommer att hamna där nånstans. Det finns inga genvägar om det ska hålla heller.

Jag är ganska säker på att det billigaste sättet att hitta effekt är att köpa färdig motor. Man får aldrig ut det man lägger på motortrim när man säljer, så om man hittar någon som byggt seriöst, och sen bygger nytt med mer effekt och ska sälja gamla motorn, köp. Eller köp bil med trim och sälj bilen med din gamla motor.

Annars gäller bara satsa på rätt grejer från början, annars får du betala det med dyra ras.

Jag kommer att överladda om jag ska trimma, annars blir det bara kammen, portning, plana toppen och dubbelportsförgasare. På en 1600 ger det kanske 100 hp. Med liten överladdning kanske 115 hp vilket är gränsen för 1600-modellen, sen gäller tii-klassade bromsar och upphängning. Då är max 150 hp, sen är det amatörbyggt fordon.

Men motorljudet är bäst med sugmotortrim.

Man behöver inte regga om den som amatörbyggt fordon, det räcker med att bygga om den till ombyggt fordon. Då får du ha 15 kW/100 kg (samma som för amatörbyggt, men "mycket" enklare). Då behöver man byta ut bromssystemet och slutväxel som jag fattat det. smile


32 Inlägg
4 november 2013
#703
Passar på att låna lite här för spekulationer då det kan vara intressant såhär när trådskaparen går i motorbyggar tankar smile Min motor är borrad till ca 2150cc med smidda mahle  kolvar. 11.8:1 i kompression. Portad topp med 47/39mm ventiler. Catcams 306 kam. 4-1 extraktor grenrör. 123ignition programmerbar fördelare och röd Beru spole. Tanken är att varva runt 7500-8000rpm. Vad kan detta landa på för effekt? Och vilka förgasare krävs? Vissa säger dubbla weber 45, andra 48 och 50.

MVH Johan


152 Inlägg
4 november 2013
#704
Zenzizko skrev:
Passar på att låna lite här för spekulationer då det kan vara intressant såhär när trådskaparen går i motorbyggar tankar smile Min motor är borrad till ca 2150cc med smidda mahle  kolvar. 11.8:1 i kompression. Portad topp med 47/39mm ventiler. Catcams 306 kam. 4-1 extraktor grenrör. 123ignition programmerbar fördelare och röd Beru spole. Tanken är att varva runt 7500-8000rpm. Vad kan detta landa på för effekt? Och vilka förgasare krävs? Vissa säger dubbla weber 45, andra 48 och 50.

MVH Johan

Hej Johan! Antar att det är ok för trådskaparen med spekulationer så länge det gäller aktuella motorbyggarplaner. smile
Jag skulle säga du har ett bra ämne för att få ut ca 200 hk ur en sån motor. Den höga kompan borgar dock för att få problem med spikningar med mack-soppa. Det kan ju dock gå bra ändå iom 123tändningen.
Men om du har tänkt varva mer än 6500 MÅSTE du byta vipparmar om det inte redan är gjort. Annars kan du räkna med ras, tyvärr. Norska KM har stålvippor för 2000kr satsen, vilket är mycket prisvärt. Nackdelen är tyngden men det kanske man för räkna med för att grejjerna ska hålla. Annars finns förstärkta originalvippor i alu från bla Dynotech.se.

När det gäller förgasare, räcker 45:orna ganska långt. Ev skulle 48:orna behövas om du vill köra större halsringar än 40, vilket är max på 45orna.

Kolla med Lennart Bengtsson på 02-depån som kör racing med sin 02:a och dubbla webrar. Han har plockat ut 225hk+ i sin M10 maskin...men den kostade närmare 200k att bygga oxå. smile

Lycka till!


32 Inlägg
4 november 2013
#705
Här fick man svar snabbt smile ska kolla vipparmarna men tror dessa ska vara utbytta. När jag pratade med motorbyggaren skulle det inte vara några problem att köra på 98oktan macksoppa. Men får låna en knacksensor och kolla när man fått ihop den smile  När det gäller förgasare och halsringar är jag helt novis. Läste nånstans att man skulle köra weber 50 med 46 halsringar, vilket låter rätt stort. Och sen är 45or halva priset mot 50 och 48or verkar inte vara så mycket billigare än 50. Men misstänker att 50 är svårare att bestycka?


1 049 Inlägg
4 november 2013
#706
Som jag känner skall det sitta en M10 i en 02:a, 130 - 140 hk känns ordentligt i en bil som endast väger ca 900 kg orginal. T ex Spaxfjädrar och Bilsteindämpare gör att körningen är en fröjd när det svänger lite.

vinnarskalle!
907 Inlägg
4 november 2013
#707
Zenzizko skrev:
Här fick man svar snabbt smile ska kolla vipparmarna men tror dessa ska vara utbytta. När jag pratade med motorbyggaren skulle det inte vara några problem att köra på 98oktan macksoppa. Men får låna en knacksensor och kolla när man fått ihop den smile  När det gäller förgasare och halsringar är jag helt novis. Läste nånstans att man skulle köra weber 50 med 46 halsringar, vilket låter rätt stort. Och sen är 45or halva priset mot 50 och 48or verkar inte vara så mycket billigare än 50. Men misstänker att 50 är svårare att bestycka?

Som Micke säger, 11,8:1 kan vara aningen högt. Du kanske måste fega med tändningen, vilket inte kommer vara till nån fördel när du ska plocka effekt. Har du mätt förbränningsrummet så du vet att det landar på just exakt 11,8:1? Rent spontant skulle jag säga att 11:1 är mer rimligt, på bensin alltså.


32 Inlägg
4 november 2013
#708
Har en lapp med kompet och uppgifter på kammen så ska kolla det när jag kommer hem. Men vet att det är 11. Nånting iaf. Ingen som har mer funderingar runt förgasarna? smile


5 Inlägg
4 november 2013
#709
Mickem02 skrev:
Nullzwei skrev:
Det viktigaste om du vill höja effekten med trimkam på en sugmotor är att du höjer kompressionen. Original ligger förgasarmotorerna ca 8,3-8,5:1 vilket är alldeles för lågt för att nå de effekter du nämner. 284 graders kammen är mycket snäll och kombineras den med höjd komp och bra flöde kanske du i bästa fall kan nå 145 hk i motorn. Vill du ha 150-170 på hjulen så ska du nog snarare titta på minst 304 graders kammen. 

Tråkigt att låta pessimistisk, men bättre att satsa på rätt grejor från början...

Håller helt med om detta som Andreas skriver. Minst 304 gr och minst 10,5:1 i komp, gärna mer. Bättre tändning typ 123Ignintion där du kan ställa in flera olika tändningskurvor för att få ut maximal effekt. Det går att få ut 200 hk i motorn om man gör allting rätt...men det är INTE billigt. Topparna flödar bra original men ska du ha större ventiler kanske du behöver porta lite. Dessutom tror jag Weber 45or är ett måste med den stora kammen (304gr)
Och det viktigaste kanske är, som är M10ans svaga punkt, att du satsar på bra/förstärkta vipparmar. Ska du upp i effekt måste du varva mer...så förstärkning på toppen är en bra försäkring mot vipparmsras/ventilsallad. Det finns även viss risk att vipparmen vandrar på höga varv med original fjädrar som sitter på vipparmsaxeln. Satsa därför på vipparmslås.

145hk med 284gr kam tycker jag låter i överkant dock, 135-140 är mer rimligt.

Det finns tyvärr inga genvägar till vassa M10 or... wink

Nää men vaaa vaaafaan. Nu måste jag ju gå och beställa ny kam! sad Denna vinter som skulle bli billig! hehe.  Kör idag på:
284gr
92mm borr, plana volvokolvar
Portad e12 topp.
extraktorgrenrör och 2,5" avgas.
weber 45or.
123ignition på ingång!

Går helt ok och har ett  enormt vrid på låga varv! smile

152 Inlägg
4 november 2013
#710
Zenzizko skrev:
Här fick man svar snabbt smile ska kolla vipparmarna men tror dessa ska vara utbytta. När jag pratade med motorbyggaren skulle det inte vara några problem att köra på 98oktan macksoppa. Men får låna en knacksensor och kolla när man fått ihop den smile  När det gäller förgasare och halsringar är jag helt novis. Läste nånstans att man skulle köra weber 50 med 46 halsringar, vilket låter rätt stort. Och sen är 45or halva priset mot 50 och 48or verkar inte vara så mycket billigare än 50. Men misstänker att 50 är svårare att bestycka?

Ok, känner igen motorsetupen du har från en annan motor med "musen" portad top med uppresta insugskanaler. Det är inte den motorn?
Har aldrig hört talas om 46mm halsringar på en M10! 40 el 42 max!
Ang catcams 306, vad är det gör lyft på den? Har du ställbart kamdrev? Om toppen är planad förskjuts kamtiderna och du tappar hästar på toppen.
Edit: 11,4 i lyft mot 10,7 för schrick. Håll koll på frigången mellan kolv och ventil. Denna lyftet 4,25 mm vid ÖD. Rätt saftigt!!
Senast redigerat av Mickem02 (4 november 2013)


152 Inlägg
4 november 2013
#711
sundb00m skrev:
Mickem02 skrev:
Nullzwei skrev:
Det viktigaste om du vill höja effekten med trimkam på en sugmotor är att du höjer kompressionen. Original ligger förgasarmotorerna ca 8,3-8,5:1 vilket är alldeles för lågt för att nå de effekter du nämner. 284 graders kammen är mycket snäll och kombineras den med höjd komp och bra flöde kanske du i bästa fall kan nå 145 hk i motorn. Vill du ha 150-170 på hjulen så ska du nog snarare titta på minst 304 graders kammen. 

Tråkigt att låta pessimistisk, men bättre att satsa på rätt grejor från början...

Håller helt med om detta som Andreas skriver. Minst 304 gr och minst 10,5:1 i komp, gärna mer. Bättre tändning typ 123Ignintion där du kan ställa in flera olika tändningskurvor för att få ut maximal effekt. Det går att få ut 200 hk i motorn om man gör allting rätt...men det är INTE billigt. Topparna flödar bra original men ska du ha större ventiler kanske du behöver porta lite. Dessutom tror jag Weber 45or är ett måste med den stora kammen (304gr)
Och det viktigaste kanske är, som är M10ans svaga punkt, att du satsar på bra/förstärkta vipparmar. Ska du upp i effekt måste du varva mer...så förstärkning på toppen är en bra försäkring mot vipparmsras/ventilsallad. Det finns även viss risk att vipparmen vandrar på höga varv med original fjädrar som sitter på vipparmsaxeln. Satsa därför på vipparmslås.

145hk med 284gr kam tycker jag låter i överkant dock, 135-140 är mer rimligt.

Det finns tyvärr inga genvägar till vassa M10 or... wink

Nää men vaaa vaaafaan. Nu måste jag ju gå och beställa ny kam! sad Denna vinter som skulle bli billig! hehe.  Kör idag på:
284gr
92mm borr, plana volvokolvar
Portad e12 topp.
extraktorgrenrör och 2,5" avgas.
weber 45or.
123ignition på ingång!

Går helt ok och har ett  enormt vrid på låga varv! smile

Med en vassare kam i den motorn får du fart på maskinen på riktigt. Byter du kam, byt vipparmar. För finns det krut, vill man gasa!


32 Inlägg
5 november 2013
#712
Mickem02 skrev:
Zenzizko skrev:
Här fick man svar snabbt smile ska kolla vipparmarna men tror dessa ska vara utbytta. När jag pratade med motorbyggaren skulle det inte vara några problem att köra på 98oktan macksoppa. Men får låna en knacksensor och kolla när man fått ihop den smile  När det gäller förgasare och halsringar är jag helt novis. Läste nånstans att man skulle köra weber 50 med 46 halsringar, vilket låter rätt stort. Och sen är 45or halva priset mot 50 och 48or verkar inte vara så mycket billigare än 50. Men misstänker att 50 är svårare att bestycka?

Ok, känner igen motorsetupen du har från en annan motor med "musen" portad top med uppresta insugskanaler. Det är inte den motorn?
Har aldrig hört talas om 46mm halsringar på en M10! 40 el 42 max!
Ang catcams 306, vad är det gör lyft på den? Har du ställbart kamdrev? Om toppen är planad förskjuts kamtiderna och du tappar hästar på toppen.
Edit: 11,4 i lyft mot 10,7 för schrick. Håll koll på frigången mellan kolv och ventil. Denna lyftet 4,25 mm vid ÖD. Rätt saftigt!!

Motorn är köpt av en herre i Överkalix om det säger nått wink motorn är ihopskruvad och behöver bara kringutrustning så antar/hoppas att frigången är kollad. Om man kör med 40mm halsring, tjänar man nått på 48or eller räcker 45or till? Har som sagt papper på kammen om det är intressant?


vinnarskalle!
907 Inlägg
5 november 2013
#713
Zenzizko skrev:
Motorn är köpt av en herre i Överkalix om det säger nått wink motorn är ihopskruvad och behöver bara kringutrustning så antar/hoppas att frigången är kollad. Om man kör med 40mm halsring, tjänar man nått på 48or eller räcker 45or till? Har som sagt papper på kammen om det är intressant?

Du kan inte "anta" att motorn är byggd för så pass högt lyft vid ÖD. Det lär du kolla upp själv. Tänk även på att ventil ytterligare ska ha 0,5-1mm frigång mot kolven. Det bör finnas ett spel där emellan. Själv fick jag fräsa djupare ventilbrunnar i mina kolvar, och det gjorde jag för att med 100% säkerhet kunna klara frigången mellan kolv/ventil vid ÖD. Mvh


152 Inlägg
5 november 2013
#714
Casy skrev:
Zenzizko skrev:
Motorn är köpt av en herre i Överkalix om det säger nått wink motorn är ihopskruvad och behöver bara kringutrustning så antar/hoppas att frigången är kollad. Om man kör med 40mm halsring, tjänar man nått på 48or eller räcker 45or till? Har som sagt papper på kammen om det är intressant?

Du kan inte "anta" att motorn är byggd för så pass högt lyft vid ÖD. Det lär du kolla upp själv. Tänk även på att ventil ytterligare ska ha 0,5-1mm frigång mot kolven. Det bör finnas ett spel där emellan. Själv fick jag fräsa djupare ventilbrunnar i mina kolvar, och det gjorde jag för att med 100% säkerhet kunna klara frigången mellan kolv/ventil vid ÖD. Mvh

Helt rätt...kolla allt innan du skruvar ihop den/startar upp den. Om du inte vet att den är körd med och du vet vem motorbyggaren är. Använd plastigage eller modellera för att mäta frigången.

Jag skulle börja med 45or iom att det finns en uppsjö av sånna samt att det lätt går att sälja/få tillbaka pengarna om det inte skulle va tillräckligt. Men om man vill kan du ju använda 40 ringar i 48orna. Vet dock inte vad som skiljer mellan 45 och 48 avseende bestyckning.


Överpedantisk?
411 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#715
Superkul med många diskussioner och svar smile
Helt OK att andra ställer frågor, bara bra om man kan hjälpas åt.

Var väl lite som jag var "rädd" för att jag inte skulle nå mitt mål med de grejer jag har. Allt jag har till motorbygget har jag "trillat över" till vettig peng. Jobbar just nu en del extra som bilbärgare för att dra in pengar till bygget. Så fortsatt lite paus på bilbygget, men snart så smile

Återigen tack för alla svar smile


818 Inlägg
5 november 2013
#716
Nu förstör jag kanske diskussionen lite, men skulle det gå att regga med en M20 motor? T.ex M20B20 eller M20B23 som ligger på 150hk som jag fattat som är max hästkrafter man får lov att ha efter byte av bromsar, fjäderben och så vidare.

66 Inlägg
5 november 2013
#717
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den

1 534 Inlägg
5 november 2013
#718
BengtAchmed skrev:
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den

Då är det kanske bättre att ha 15kw/100kg i dieselkraft än bensin, tänker då på vridet..

762 Inlägg
5 november 2013
#719
BengtAchmed skrev:
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den

Om bilen är äldre än 1975 så gäller inte reglerna för katalysatorn, man behöver inte ha någon även om motorn hade det från början, du får även bygga om motorn så länge som effekten håller sig inom gränserna smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 november 2013
#720
BengtAchmed skrev:
Vid ombyggt fordon gäller 15kw/100kg alltså 20.4 häst per 100kg. För att du ska få göra det ska du ha bytt hela drivlinan och hela bromssystemet. Och katalysator ifrån motorn du använder. Så om bilen väger 1000kg får du ha 204 hästar i den

Att man måste byta hela drivlinan har jag också för mej, men jag tror bara man behöver dimensionera bromssystemet efter den nya effekten vid ombyggt fordon? Inte byta ut exakt allting. Reserverar mej för ev fel, har bygghandboken hemma så jag kan inte kolla. I en 1602 får man ha 150hk utan att registrera som ombyggt, men det finns ju några villkor som ska uppfyllas givetvis.


jetta16v skrev:
Då är det kanske bättre att ha 15kw/100kg i dieselkraft än bensin, tänker då på vridet..

Det finns begränsningar för maximalt vridmoment också, om inte annat ska besiktningsmännen bedöma att allt pallar för vridmomentet man tar ut. Och det är klart att man kan dimensionera för det om man nu vill, men diesel är djävulens bränsle! wink
Senast redigerat av PHrnfeldt (5 november 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök