Tjena Peter,
Håller med Mickem02, effekten kommer att hamna där nånstans. Det finns inga genvägar om det ska hålla heller.
Jag är ganska säker på att det billigaste sättet att hitta effekt är att köpa färdig motor. Man får aldrig ut det man lägger på motortrim när man säljer, så om man hittar någon som byggt seriöst, och sen bygger nytt med mer effekt och ska sälja gamla motorn, köp. Eller köp bil med trim och sälj bilen med din gamla motor.
Annars gäller bara satsa på rätt grejer från början, annars får du betala det med dyra ras.
Jag kommer att överladda om jag ska trimma, annars blir det bara kammen, portning, plana toppen och dubbelportsförgasare. På en 1600 ger det kanske 100 hp. Med liten överladdning kanske 115 hp vilket är gränsen för 1600-modellen, sen gäller tii-klassade bromsar och upphängning. Då är max 150 hp, sen är det amatörbyggt fordon.
Men motorljudet är bäst med sugmotortrim.
Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.