2415
Sök

Vad kommer ni att köra för vinterbilar 2012-2013?

15 Inlägg
26 november 2012
#401
744GLT skrev:
_Jonex_ skrev:
744GLT skrev:

kan inte vara den mest ekonomiska bilen att sladda med? wink ja bmw är ju goa att sladda med, jag gillar dom inte riktigt men det är mer för att jag inte är van vid delad bakaxel smile

Det roliga är att den snittar nog lika som din turbo drar i bränsle. 
En del motorstarkare bmw har ju diffbroms, vilket gör det ännu roligare. Det har inte min, än.

turbon snittar ca 1.2 med väldigt tung fot smile  ja brukar väll sitta en lamell i vissa ? eller det kanske är slungdiff i dom med smile men med lite vilja och tung fot så dubbelhjular en bmw utan diffbroms med wink

Aga för fan (: billigare (:


809 Inlägg
26 november 2012
#402
SupraHeaven skrev:
744GLT skrev:
_Jonex_ skrev:

Det roliga är att den snittar nog lika som din turbo drar i bränsle. 
En del motorstarkare bmw har ju diffbroms, vilket gör det ännu roligare. Det har inte min, än.

turbon snittar ca 1.2 med väldigt tung fot smile  ja brukar väll sitta en lamell i vissa ? eller det kanske är slungdiff i dom med smile men med lite vilja och tung fot så dubbelhjular en bmw utan diffbroms med wink

Aga för fan (: billigare (:

aga diff ska fixas på vinterbilen imorn antagligen wink


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
26 november 2012
#403
skodde audin med nya vintersulor idag smile nu är den snart redo för österrikiska alperna i januari big_smile


1 653 Inlägg
27 november 2012
#404
BMW 320i -97 blev det i år smile
ev hinkas det i en M50B25 i den under vinterns gång, får se...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 255 Inlägg
27 november 2012
#405
Kommer köra min lilla Toyota Yaris med sina 106 vilda hästar :-P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Volvo Motorsport
107 Inlägg
Byggare Behm
562 Inlägg
27 november 2012
#407
turbon snittar ca 1.2 med väldigt tung fot smile  ja brukar väll sitta en lamell i vissa ? eller det kanske är slungdiff i dom med smile men med lite vilja och tung fot så dubbelhjular en bmw utan diffbroms med wink

Ligger mellan 1,2 och 1,3 med mycket stadskörning. Det är Lsd-diffar ja. Jo det går :p

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

351 Inlägg
28 november 2012
#408
Impreza WRX STi, vintersulorna åker på i veckan!


490 Inlägg
29 november 2012
#409
2 decimeter nysnö i söderhamn! då plockar vi fram volvon.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

4 261 Inlägg
29 november 2012
#410
varför är det så många som kör gamla volvo i vinter? kan någon förklara vad svets diff är för nått??

själv kommer jag köra min 528 e39 manuel. andra vintern med denna bmw.

5 733 Inlägg
29 november 2012
#411
panda666 skrev:
varför är det så många som kör gamla volvo i vinter? kan någon förklara vad svets diff är för nått??

Är du seriös med den frågan?

Men men kan ge ett svar iaf:
För att gamla Volvos är billiga i inköp och är bakhjulsdrivna.
Svets-diff är att man svetsad diffen så den inte kan diffa längre = den driver alltid lika mycket på båda däcken och det medför att det är lättare att skicka ut bilen på ställ och det är lättare att hålla den på ställ för det kan då inte helt plötsligt börja enhjula.


4 261 Inlägg
29 november 2012
#412
simlar skrev:
panda666 skrev:
varför är det så många som kör gamla volvo i vinter? kan någon förklara vad svets diff är för nått??

Är du seriös med den frågan?

Men men kan ge ett svar iaf:
För att gamla Volvos är billiga i inköp och är bakhjulsdrivna.
Svets-diff är att man svetsad diffen så den inte kan diffa längre = den driver alltid lika mycket på båda däcken och det medför att det är lättare att skicka ut bilen på ställ och det är lättare att hålla den på ställ för det kan då inte helt plötsligt börja enhjula.

yes jag var 100% seriöss för jag förstår inte varför man skulle lägga sig i en gammal bil som är en trafikfara för resten av befolkningen? och det där med diffen fattar jag fortfarande inte vad det är för nått.

trodde att folk inte ville ha trafikolyckor på vinter speciellt här i sverige där vintrarna är jobbiga och livsfarliga att köra bil. Kör man med en sånn gammal skrothög hjälper det knappast att överleva gör det?

Jag själv skulle absolut inte våga sätta mig i en sånn gammal bil speciellt på vinter vid halka.

vill absolut inte att nån tar åt sig nu detta är bara vad jag själv tycker.

1 232 Inlägg
29 november 2012
#413
945 ltt med nya v-däck och hoppas på en fet xtraljusramp!

5 733 Inlägg
29 november 2012
#414
panda666 skrev:
simlar skrev:
panda666 skrev:
varför är det så många som kör gamla volvo i vinter? kan någon förklara vad svets diff är för nått??

Är du seriös med den frågan?

Men men kan ge ett svar iaf:
För att gamla Volvos är billiga i inköp och är bakhjulsdrivna.
Svets-diff är att man svetsad diffen så den inte kan diffa längre = den driver alltid lika mycket på båda däcken och det medför att det är lättare att skicka ut bilen på ställ och det är lättare att hålla den på ställ för det kan då inte helt plötsligt börja enhjula.

yes jag var 100% seriöss för jag förstår inte varför man skulle lägga sig i en gammal bil som är en trafikfara för resten av befolkningen? och det där med diffen fattar jag fortfarande inte vad det är för nått.

trodde att folk inte ville ha trafikolyckor på vinter speciellt här i sverige där vintrarna är jobbiga och livsfarliga att köra bil. Kör man med en sånn gammal skrothög hjälper det knappast att överleva gör det?

Jag själv skulle absolut inte våga sätta mig i en sånn gammal bil speciellt på vinter vid halka.

vill absolut inte att nån tar åt sig nu detta är bara vad jag själv tycker.

Ja de flesta som köper bakhjulsdriven bil (oftast Volvo) har den för att sladda och leka med, sen får man använda hjärnan lite och sladda på folk- och trafiktomma platser så är olycksrisken minimal.

Ja enligt mig är det då inte farligare att köra bil på vintern är på sommarn om man har vettiga vinterdäck (helst dubb, personligen skulle jag aldrig sätta dubbfria däck på min bil/framtida bilar) och håller lagom avstånd till övriga trafikanter. Ibland är det till och med farligare på sommarn för det är då de äldre gubbarna och tanterna (80+) som är ute och kör som håller långt under hastighetsbegränsningarna så folk gör idiotiska omkörningar och har ingen som helst koll varken i backspeglar eller på trafiken runtomkring.

Sen att folk är ute och sladdar lite med sina bilar på lämpliga platser är ju bara positivt då dem lär sig hantera sina bilar ifall dem skulle få en oväntad sladd. Finns många som inte vågar sladda lite med bilarna och som sedan kör i diket eller i värsta fall sladdar över på fel vägbana på grund av att dem får panik och inte vet vad dem ska göra.

Ja jag kan inte förklara så mycket bättre vad en svetsdiff är och hur den fungerar, men sök efter t.ex svetsdiff eller aga-diff på garaget.org eller på google så kanske du får svar på vad det är.


4 261 Inlägg
29 november 2012
#415
simlar skrev:
panda666 skrev:
simlar skrev:

Är du seriös med den frågan?

Men men kan ge ett svar iaf:
För att gamla Volvos är billiga i inköp och är bakhjulsdrivna.
Svets-diff är att man svetsad diffen så den inte kan diffa längre = den driver alltid lika mycket på båda däcken och det medför att det är lättare att skicka ut bilen på ställ och det är lättare att hålla den på ställ för det kan då inte helt plötsligt börja enhjula.

yes jag var 100% seriöss för jag förstår inte varför man skulle lägga sig i en gammal bil som är en trafikfara för resten av befolkningen? och det där med diffen fattar jag fortfarande inte vad det är för nått.

trodde att folk inte ville ha trafikolyckor på vinter speciellt här i sverige där vintrarna är jobbiga och livsfarliga att köra bil. Kör man med en sånn gammal skrothög hjälper det knappast att överleva gör det?

Jag själv skulle absolut inte våga sätta mig i en sånn gammal bil speciellt på vinter vid halka.

vill absolut inte att nån tar åt sig nu detta är bara vad jag själv tycker.

Ja de flesta som köper bakhjulsdriven bil (oftast Volvo) har den för att sladda och leka med, sen får man använda hjärnan lite och sladda på folk- och trafiktomma platser så är olycksrisken minimal.

Ja enligt mig är det då inte farligare att köra bil på vintern är på sommarn om man har vettiga vinterdäck (helst dubb, personligen skulle jag aldrig sätta dubbfria däck på min bil/framtida bilar) och håller lagom avstånd till övriga trafikanter. Ibland är det till och med farligare på sommarn för det är då de äldre gubbarna och tanterna (80+) som är ute och kör som håller långt under hastighetsbegränsningarna så folk gör idiotiska omkörningar och har ingen som helst koll varken i backspeglar eller på trafiken runtomkring.

Sen att folk är ute och sladdar lite med sina bilar på lämpliga platser är ju bara positivt då dem lär sig hantera sina bilar ifall dem skulle få en oväntad sladd. Finns många som inte vågar sladda lite med bilarna och som sedan kör i diket eller i värsta fall sladdar över på fel vägbana på grund av att dem får panik och inte vet vad dem ska göra.

Ja jag kan inte förklara så mycket bättre vad en svetsdiff är och hur den fungerar, men sök efter t.ex svetsdiff eller aga-diff på garaget.org eller på google så kanske du får svar på vad det är.

hehe tack fick en bättre uppfattning nu av det hela,

490 Inlägg
29 november 2012
#416
panda666 skrev:
simlar skrev:
panda666 skrev:

yes jag var 100% seriöss för jag förstår inte varför man skulle lägga sig i en gammal bil som är en trafikfara för resten av befolkningen? och det där med diffen fattar jag fortfarande inte vad det är för nått.

trodde att folk inte ville ha trafikolyckor på vinter speciellt här i sverige där vintrarna är jobbiga och livsfarliga att köra bil. Kör man med en sånn gammal skrothög hjälper det knappast att överleva gör det?

Jag själv skulle absolut inte våga sätta mig i en sånn gammal bil speciellt på vinter vid halka.

vill absolut inte att nån tar åt sig nu detta är bara vad jag själv tycker.

Ja de flesta som köper bakhjulsdriven bil (oftast Volvo) har den för att sladda och leka med, sen får man använda hjärnan lite och sladda på folk- och trafiktomma platser så är olycksrisken minimal.

Ja enligt mig är det då inte farligare att köra bil på vintern är på sommarn om man har vettiga vinterdäck (helst dubb, personligen skulle jag aldrig sätta dubbfria däck på min bil/framtida bilar) och håller lagom avstånd till övriga trafikanter. Ibland är det till och med farligare på sommarn för det är då de äldre gubbarna och tanterna (80+) som är ute och kör som håller långt under hastighetsbegränsningarna så folk gör idiotiska omkörningar och har ingen som helst koll varken i backspeglar eller på trafiken runtomkring.

Sen att folk är ute och sladdar lite med sina bilar på lämpliga platser är ju bara positivt då dem lär sig hantera sina bilar ifall dem skulle få en oväntad sladd. Finns många som inte vågar sladda lite med bilarna och som sedan kör i diket eller i värsta fall sladdar över på fel vägbana på grund av att dem får panik och inte vet vad dem ska göra.

Ja jag kan inte förklara så mycket bättre vad en svetsdiff är och hur den fungerar, men sök efter t.ex svetsdiff eller aga-diff på garaget.org eller på google så kanske du får svar på vad det är.

hehe tack fick en bättre uppfattning nu av det hela,

jag kör med nöje hellre in i en lyktstolpe i 50 km/h med min gammla skrothögsvolvo än med din "fina" nya bmw och då tänker jag på säkerheten. jag i mitt fall behöver bara lägga i backen och backa därifrån och åka hem och nästa dag åka på den lokala skroten och köpa ny huv/kofångare/lyktor för 500 kr.

Du därimot med din nya flashiga bmw åker in i den där stolpen och får en airbag i fejjan försöker ta dig ur bilen och kollar på skadorna, ringer en bärgare för att sen sitta i en iskall bmw med flashiga skinnsäten i 1 och en halv timme och vänta, efter många om och med kommer du äntligen hem, 2 veckor senare ringer försäkrings bolaget och har bestämt sig för att din bmw fungerar bättre som konservburk än bil och skrotar den varpå du får betala en självrisk på x antal tusen kronor och har ett fejjs som ser ut som du hånglat med ett rivjärn.

Det är anledningen varför man kör en "skrothög" på vintern när det är "livsfarligt" ute.

Förresten så är det aldrig bilen det är fel på det är oftast handhavande fel.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

4 261 Inlägg
29 november 2012
#417
sonaxvax skrev:
panda666 skrev:
simlar skrev:
Ja de flesta som köper bakhjulsdriven bil (oftast Volvo) har den för att sladda och leka med, sen får man använda hjärnan lite och sladda på folk- och trafiktomma platser så är olycksrisken minimal.

Ja enligt mig är det då inte farligare att köra bil på vintern är på sommarn om man har vettiga vinterdäck (helst dubb, personligen skulle jag aldrig sätta dubbfria däck på min bil/framtida bilar) och håller lagom avstånd till övriga trafikanter. Ibland är det till och med farligare på sommarn för det är då de äldre gubbarna och tanterna (80+) som är ute och kör som håller långt under hastighetsbegränsningarna så folk gör idiotiska omkörningar och har ingen som helst koll varken i backspeglar eller på trafiken runtomkring.

Sen att folk är ute och sladdar lite med sina bilar på lämpliga platser är ju bara positivt då dem lär sig hantera sina bilar ifall dem skulle få en oväntad sladd. Finns många som inte vågar sladda lite med bilarna och som sedan kör i diket eller i värsta fall sladdar över på fel vägbana på grund av att dem får panik och inte vet vad dem ska göra.

Ja jag kan inte förklara så mycket bättre vad en svetsdiff är och hur den fungerar, men sök efter t.ex svetsdiff eller aga-diff på garaget.org eller på google så kanske du får svar på vad det är.

hehe tack fick en bättre uppfattning nu av det hela,

jag kör med nöje hellre in i en lyktstolpe i 50 km/h med min gammla skrothögsvolvo än med din "fina" nya bmw och då tänker jag på säkerheten. jag i mitt fall behöver bara lägga i backen och backa därifrån och åka hem och nästa dag åka på den lokala skroten och köpa ny huv/kofångare/lyktor för 500 kr.

Du därimot med din nya flashiga bmw åker in i den där stolpen och får en airbag i fejjan försöker ta dig ur bilen och kollar på skadorna, ringer en bärgare för att sen sitta i en iskall bmw med flashiga skinnsäten i 1 och en halv timme och vänta, efter många om och med kommer du äntligen hem, 2 veckor senare ringer försäkrings bolaget och har bestämt sig för att din bmw fungerar bättre som konservburk än bil och skrotar den varpå du får betala en självrisk på x antal tusen kronor och har ett fejjs som ser ut som du hånglat med ett rivjärn.

Det är anledningen varför man kör en "skrothög" på vintern när det är "livsfarligt" ute.

Förresten så är det aldrig bilen det är fel på det är oftast handhavande fel.

problemet är min vän att du kommer att dö direkt om du åker in i en lyktstolpe med 50km/h desutom så kommer smällen vara ännu fetare pga att du kör en tung gammal volvo utan airbag:wink jag kommer att överleva tack vare att bimmern har bra grepp på vinterväglag samt airbag. Men du kanske vet mer om lyktstolpar än mig , jag har inte prövat så många än men du verkar ha redan prövat en massa;)

förresten min bmw är från 1999 och kostade mig precis 18.500, smile


en sista sak tänk på att vissa har flickvän/familj som åker med ibland också, man vill ju minimera riskerna med olyckor. Ingen vill riskera nått åkandes med familjen eller hur
Senast redigerat av panda666 (29 november 2012)

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
29 november 2012
#418
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146742/146742-8228ab61f9df39948bcc451a7795533e.jpg

Nya vinterholken! kostade 1500kr bes/skattad till mars smile

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
29 november 2012
#419
panda666 skrev:
sonaxvax skrev:
panda666 skrev:

hehe tack fick en bättre uppfattning nu av det hela,

jag kör med nöje hellre in i en lyktstolpe i 50 km/h med min gammla skrothögsvolvo än med din "fina" nya bmw och då tänker jag på säkerheten. jag i mitt fall behöver bara lägga i backen och backa därifrån och åka hem och nästa dag åka på den lokala skroten och köpa ny huv/kofångare/lyktor för 500 kr.

Du därimot med din nya flashiga bmw åker in i den där stolpen och får en airbag i fejjan försöker ta dig ur bilen och kollar på skadorna, ringer en bärgare för att sen sitta i en iskall bmw med flashiga skinnsäten i 1 och en halv timme och vänta, efter många om och med kommer du äntligen hem, 2 veckor senare ringer försäkrings bolaget och har bestämt sig för att din bmw fungerar bättre som konservburk än bil och skrotar den varpå du får betala en självrisk på x antal tusen kronor och har ett fejjs som ser ut som du hånglat med ett rivjärn.

Det är anledningen varför man kör en "skrothög" på vintern när det är "livsfarligt" ute.

Förresten så är det aldrig bilen det är fel på det är oftast handhavande fel.

problemet är min vän att du kommer att dö direkt om du åker in i en lyktstolpe med 50km/h desutom så kommer smällen vara ännu fetare pga att du kör en tung gammal volvo utan airbag:wink jag kommer att överleva tack vare att bimmern har bra grepp på vinterväglag samt airbag. Men du kanske vet mer om lyktstolpar än mig , jag har inte prövat så många än men du verkar ha redan prövat en massa;)

förresten min bmw är från 1999 och kostade mig precis 18.500, smile


en sista sak tänk på att vissa har flickvän/familj som åker med ibland också, man vill ju minimera riskerna med olyckor. Ingen vill riskera nått åkandes med familjen eller hur

Så du menar helt ärligt att han inte kan ha samma grepp i sin 940 som du i din BMW? Det var bara löjligt sagt. Sedan så är det inte så vanligt att folk dör i en krock med en lyktstolpe i 50km/h.

Volvo - For Life

350 Inlägg
29 november 2012
#420
panda666 skrev:
problemet är min vän att du kommer att dö direkt om du åker in i en lyktstolpe med 50km/h desutom så kommer smällen vara ännu fetare pga att du kör en tung gammal volvo utan airbag:wink jag kommer att överleva tack vare att bimmern har bra grepp på vinterväglag samt airbag. Men du kanske vet mer om lyktstolpar än mig , jag har inte prövat så många än men du verkar ha redan prövat en massa;)

förresten min bmw är från 1999 och kostade mig precis 18.500, smile


en sista sak tänk på att vissa har flickvän/familj som åker med ibland också, man vill ju minimera riskerna med olyckor. Ingen vill riskera nått åkandes med familjen eller hur

Fast du är obildad och ganska trångsynt, min vän! smile
Det finns en miljard olika faktorer för ALLT! DU kan inte bara bestämma dig att man dör TVÄRT bara för du har sett en röd sierra kombi på utube i ett krocktest. Folk lever idag, folk har kört med alla möjliga bilar och vi är inte utplånade.
Man tar ingen konstig eller korkad risk om man sätter sin familj i en gammal volvo eller för den delen en bmw.
Jag håller med om att en ny bil är en ny bil, skulle gärna ha en ny bil. Men du kommenterar med en såndär otroligt missbildad uppfattning så man bara vill tjafsa "emot".
En gammel volvo är inte tyngre än din bmw(som jag inte ens sett)
Eller bmw behöver inte alls ha bättre vägegenskaper än en volvo. Din bmw kanske har en orenoverad glapp äcklig framvagn, fullagad och sne.

Kom just på att detta är en tråd för vinterbilar och inte direkt en diskussion.
Ta det för vad det är, men du har en riktigt sliskig attityd när du "argumenterar"...
Senast redigerat av werd (29 november 2012)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!


Sök