4023
Sök

Vad kommer ni att köra för vinterbilar 2012-2013?

1 433 Inlägg
29 november 2012
#421
farligt och farligt köra volvo! såhär ser min volvo ut kör den dagligen , dock aldrig "rakt" fram utan på bredden har inte dött än ialf!

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/527998_10151054204418170_548862879_n.jpg


Volkswagen <3
1 133 Inlägg
29 november 2012
#422
volvo är säkra bilar så jag trivs i min 240!
Kan ta ett exempel, dock en Golf mk2 och en 850. Golfen körde in i röven på 850n i ca 10-20km/h i timmen. Nästintill hela fronten (lyktbalk, huv, ena skärmen) va skrot på golf mk2an. Va hände med 850n? Jo, lite mindre repor bara smile

Allmänt körd i huvudet

7 100 Inlägg
29 november 2012
#423
men sluta å gnäll,ALLA jävlar bilar är trafikfara.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
29 november 2012
#424
bmx skrev:
men sluta å gnäll,ALLA jävlar bilar är trafikfara.

så jävla rätt !! Alla hänger upp sig på hur säkra alla bilar är hit och dit ... spelar ingen roll vilken bil du sitter i om du inte kan köra bil ( i trafiken, spelar ingen roll om du är loeb på rally stigen)


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
14 Inlägg
30 november 2012
#427
blev ny bil idag smile e30 320 cupe som ska svetsdiffas o plågas i vinter:)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
30 november 2012
#428
Nu kom det 10cm snö och frågan är om 940 fortfarande ska säljas eller om man skiter i att köra på bredden i vinter.


4 261 Inlägg
30 november 2012
#429
werd skrev:
panda666 skrev:
problemet är min vän att du kommer att dö direkt om du åker in i en lyktstolpe med 50km/h desutom så kommer smällen vara ännu fetare pga att du kör en tung gammal volvo utan airbag:wink jag kommer att överleva tack vare att bimmern har bra grepp på vinterväglag samt airbag. Men du kanske vet mer om lyktstolpar än mig , jag har inte prövat så många än men du verkar ha redan prövat en massa;)

förresten min bmw är från 1999 och kostade mig precis 18.500, smile


en sista sak tänk på att vissa har flickvän/familj som åker med ibland också, man vill ju minimera riskerna med olyckor. Ingen vill riskera nått åkandes med familjen eller hur

Fast du är obildad och ganska trångsynt, min vän! smile
Det finns en miljard olika faktorer för ALLT! DU kan inte bara bestämma dig att man dör TVÄRT bara för du har sett en röd sierra kombi på utube i ett krocktest. Folk lever idag, folk har kört med alla möjliga bilar och vi är inte utplånade.
Man tar ingen konstig eller korkad risk om man sätter sin familj i en gammal volvo eller för den delen en bmw.
Jag håller med om att en ny bil är en ny bil, skulle gärna ha en ny bil. Men du kommenterar med en såndär otroligt missbildad uppfattning så man bara vill tjafsa "emot".
En gammel volvo är inte tyngre än din bmw(som jag inte ens sett)
Eller bmw behöver inte alls ha bättre vägegenskaper än en volvo. Din bmw kanske har en orenoverad glapp äcklig framvagn, fullagad och sne.

Kom just på att detta är en tråd för vinterbilar och inte direkt en diskussion.
Ta det för vad det är, men du har en riktigt sliskig attityd när du "argumenterar"...

menade absolut inget illa mot nån och sista jag vill är att någon tar illa upp heller:) så ber om ursäkt ifall någon tog åt sig, ville bara säga vad jag tyckte. Såklart får alla köra precis vad dom vill så länge dom kan kontrolera det:)

trevlig helg på er allihopa

3 396 Inlägg
30 november 2012
#430
Skulle vara kul och krocka i högre farter, tex 100kmh. Se hur kul det är att sitta i bilen som är så himla billig att köpa från skroten. Kanske en rullstol?


Racebo
420 Inlägg
30 november 2012
#431
Om någon säljer en vinterholk för under 5000:- och i närheten av uppsala så kontakta mig då smile
Det vanliga kravena:
bessad eller små lätta fel (har ingen svets så inge rost tack)
manuell
bakhjulsdriven

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

350 Inlägg
30 november 2012
#432
panda666 skrev:
menade absolut inget illa mot nån och sista jag vill är att någon tar illa upp heller:) så ber om ursäkt ifall någon tog åt sig, ville bara säga vad jag tyckte. Såklart får alla köra precis vad dom vill så länge dom kan kontrolera det:)

trevlig helg på er allihopa

Bra! wink Trevlig helg! tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 december 2012
#433
sonaxvax skrev:
panda666 skrev:
simlar skrev:

Ja de flesta som köper bakhjulsdriven bil (oftast Volvo) har den för att sladda och leka med, sen får man använda hjärnan lite och sladda på folk- och trafiktomma platser så är olycksrisken minimal.

Ja enligt mig är det då inte farligare att köra bil på vintern är på sommarn om man har vettiga vinterdäck (helst dubb, personligen skulle jag aldrig sätta dubbfria däck på min bil/framtida bilar) och håller lagom avstånd till övriga trafikanter. Ibland är det till och med farligare på sommarn för det är då de äldre gubbarna och tanterna (80+) som är ute och kör som håller långt under hastighetsbegränsningarna så folk gör idiotiska omkörningar och har ingen som helst koll varken i backspeglar eller på trafiken runtomkring.

Sen att folk är ute och sladdar lite med sina bilar på lämpliga platser är ju bara positivt då dem lär sig hantera sina bilar ifall dem skulle få en oväntad sladd. Finns många som inte vågar sladda lite med bilarna och som sedan kör i diket eller i värsta fall sladdar över på fel vägbana på grund av att dem får panik och inte vet vad dem ska göra.

Ja jag kan inte förklara så mycket bättre vad en svetsdiff är och hur den fungerar, men sök efter t.ex svetsdiff eller aga-diff på garaget.org eller på google så kanske du får svar på vad det är.

hehe tack fick en bättre uppfattning nu av det hela,

jag kör med nöje hellre in i en lyktstolpe i 50 km/h med min gammla skrothögsvolvo än med din "fina" nya bmw och då tänker jag på säkerheten. jag i mitt fall behöver bara lägga i backen och backa därifrån och åka hem och nästa dag åka på den lokala skroten och köpa ny huv/kofångare/lyktor för 500 kr.

Du därimot med din nya flashiga bmw åker in i den där stolpen och får en airbag i fejjan försöker ta dig ur bilen och kollar på skadorna, ringer en bärgare för att sen sitta i en iskall bmw med flashiga skinnsäten i 1 och en halv timme och vänta, efter många om och med kommer du äntligen hem, 2 veckor senare ringer försäkrings bolaget och har bestämt sig för att din bmw fungerar bättre som konservburk än bil och skrotar den varpå du får betala en självrisk på x antal tusen kronor och har ett fejjs som ser ut som du hånglat med ett rivjärn.

Det är anledningen varför man kör en "skrothög" på vintern när det är "livsfarligt" ute.

Förresten så är det aldrig bilen det är fel på det är oftast handhavande fel.

din volvo är inte säkrare än bmwn jag krockade min bmw e34 540 med en 940och det gick sönder lika mycket på bägge bilarna ingen airbag löste ut på min bmw heller...

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY kanske en tankeställare innan du måste välja rullstol du kan montera volvoemblem på böttsänka och hänga några tärningar å doftgranar i

btw bmw e39 528 tillverkades samtidigt som volvo 940 sen kan ju inte jag hjälpa att 940in är stenålder om man jämför dom

mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
1 december 2012
#434
Det är intressant att många på gorg mäter hur säker en bil är genom hur lite skador det blir på den vid en krock...


1 298 Inlägg
1 december 2012
#435
Noart skrev:
Det är intressant att många på gorg mäter hur säker en bil är genom hur lite skador det blir på den vid en krock...

Syftar du på deformationszoner som är konstruerade för att ta upp energi vid en krock? wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
1 december 2012
#436
SylvesterStallone skrev:
farligt och farligt köra volvo! såhär ser min volvo ut kör den dagligen , dock aldrig "rakt" fram utan på bredden har inte dött än ialf!

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 2879_n.jpg

Vinklar du hjulen då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 653 Inlägg
1 december 2012
#437
En fråga som dök upp i mitt huvud nu när det diskuterades säkerhet osv är hur ni definierar just vad som är vinterbil för er?

Golfen jag har är min bruksbil, skylinen är sommarlekbil och den BMW 320 e36 jag nu köpt är vinterlekbil, men jag ställer ju inte av golfen för det.

Så till vardags kör jag golfen, till och från jobbet, när det ska handlas osv, medans BMWn (som jag definierar som vinterbil) messt är en leksak som det sladdas på skogsvägar med, typ...

Men vissa här verkar köpa vinterbil att ha som bruksbil?
I det fallet kan jag hålla med om att man kanske skulle välja ett säkrare alternativ än en gammal surförti...
Senast redigerat av Thullen (1 december 2012)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

32 Inlägg
2 december 2012
#438
Jag har som du nämner ovan. Mazdan jag har är bara sommarbil och nu har jag min cheva som bruksbil/vinterbil.
Nackdelen är väl att den är lite lätt där bak. Men idag kom första snön och det verkade ändå som det gick att hålla den rätt hyffsat:)


Pim_Pim
4 december 2012
Trådstartare
#440
Turboskåpet! big_smile

http://i45.tinypic.com/x3a8tk.jpg


Sök