3079
Sök

Egr ventil och hög hc halt

32 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Hej!
Kan en dåligt fungerande egr ventil ge höga HC värden? Tänker då speciellt på tomgång.

Står i valet o kvalet om jag ska riva loss den eller inte för rengörning.

Tack på förhand:)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 augusti 2012
Inte helt omöjligt om den fastnat i öppet läge.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

32 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
Ok tack för infot. Då gör jag ett försök till att komma åt den. Sitter riktigt illa till på bilen min jeep g cherokee 5,2.

Bilen går surt på tomgång och luktar bensin så det kan kanske vara felet. Värt ett försök i vart fall. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 augusti 2012
Nja, då skulle jag kolla upp tempgivaren i så fall.

32 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Nja, då skulle jag kolla upp tempgivaren i så fall.

Ok vad sitter den nånstans? Eller vad den heter på engelska så kan jag kolla upp den i min haynes handbok.

Tack på förhand.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2012
Coolant temp sensor, cts.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

32 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
caromania skrev:

ok tack:)

Om det nu är tempgivaren som felar borde inte jag få en felkod i så fall? Får felkod som hänvisar till lamdasonden och den är utbytt till en ny.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 augusti 2012
Tempgivaren talar bara om för datorn hur varm motorn är, när den havererar så innebär det oftast att den tror att motorn är kall o därmed skickar datorn in en massa extra bensin även när den är varm. Eftersom en trasig givare uppför sig så så förstår aldrig datorn att den är trasig.

Det är olika givare till datorn och till mätaren så mätaren kan visa rätt ändå.

Edit: det är inte alltid det man får felkod på som är trasigt, ibland är nåt annat sönder och orsakar då knasiga värden på nåt annat som datorn istället tror är sönder. Exampelvis kan en trasig luftmassemätare göra att datorn tror att den får in mer luft än den egentligen får och sprutar då in bensin efter dom värdena, sen märker den på lambdasonden som faktiskt funkar att det är jättekonstiga värden från den pga att den får för mycket bensin, och sättar då felkod på den då den tror att den är trasig eftersom den tror sig spruta in lagom mängd bensin...
Senast redigerat av henke_99 (12 augusti 2012)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
12 augusti 2012
Nikodemus skrev:
caromania skrev:

Om det nu är tempgivaren som felar borde inte jag få en felkod i så fall? Får felkod som hänvisar till lamdasonden och den är utbytt till en ny.

Du kan väl skriva här i tråden hur du gjorde för att få fart på motorn? Om det var tempgivarn!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

32 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Nikodemus skrev:
caromania skrev:

Du kan väl skriva här i tråden hur du gjorde för att få fart på motorn? Om det var tempgivarn!!

/Benny

Jo återkommer när jag felsökt/bytt ut den.

32 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Vart på verkstad och kollat upp bilen, upptäckte att det kommer en hel det blårök vid 2500varv så det blir lite kvällsjobb med att byta ventiltätningar.

32 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Gjorde rent slangarna till vevhusventilationen idag, det var olja i dem. På bägge sidor. På nåt sätt har oljan trycks upp genom vevhusfiltret och gått genom slangen och ner till luftfiltret. Nu är det rejält rengjort i vart fall. Ska åka och mäta avgasvärden i morgon igen o se om det gjort någon verkan. Ventiltätningarna är på väg nu med posten, men slipper jag byta så är jag glad:)

Annars är det ventiltätningsbyte som väntar framöver.

Sök