Turbon drar igång efter 3000 varv

infeap
13 augusti 2012 · 43 Inlägg

Tjenare, jag äger inte bilen själv, det är så att jag ska köpa den. Men det jag undrar är om det är något fel eller om det ska vara såhär;
När man lägger dig i 2an -3ans växel så "drar" inte turbon någonting nästan förens efter den passerar 3000 varv, är det något som är fel eller är det bara jag som är ute och cyklar. Jag är inte den speciellt bilkunnige killen.


Bilen
Modell - Saab 900 SE 5D 2,0T TALL
årsmodell - 1997
Miltal (enligt transportstyrelsen) - 320522
Den är helt original

Jag vet inte riktigt vad den har för laddtryck osv det jag vet är att den liksom "kommer igång" strax efter 3000 varv. En lampa som lyser säger att framlyktan är ur funktion, framlyktan slocknar faktiskt men i någon sekund och sen försvinner varningslampan och strålkastaren fram funkar igen (skumt neutral)..
Ägaren av bilen säger att han alltid har kört den sådan och att det inte spelar någon roll om bilen är kall eller varm, det utspelar dig likadant oavsett.

Jag har inte gjort några felsökningar och det har nog inte han heller, men ägaren innan honom var en mekaniker som servade den privat och ofta, så antar att den ska vara i gott skick, men jag vet inte riktigt hur den nuvarande ägaren har kört med bilen, om han kört tufft eller gubbakörning.

TACK på förhand
mvh nicke

infeap
14 augusti 2012 · 43 Inlägg

Kan det ha något med förgasaren att göra att den inte för tillräckligt med luft? Rengöra turbon/förgasaren..
Tacksam för svar

MK-Motorsport
14 augusti 2012 · 71 Inlägg

infeap skrev:
Tjenare, jag äger inte bilen själv, det är så att jag ska köpa den. Men det jag undrar är om det är något fel eller om det ska vara såhär;
När man lägger dig i 2an -3ans växel så "drar" inte turbon någonting nästan förens efter den passerar 3000 varv, är det något som är fel eller är det bara jag som är ute och cyklar. Jag är inte den speciellt bilkunnige killen.


Bilen
Modell - Saab 900 SE 5D 2,0T TALL
årsmodell - 1997
Miltal (enligt transportstyrelsen) - 320522
Den är helt original

Jag vet inte riktigt vad den har för laddtryck osv det jag vet är att den liksom "kommer igång" strax efter 3000 varv. En lampa som lyser säger att framlyktan är ur funktion, framlyktan slocknar faktiskt men i någon sekund och sen försvinner varningslampan och strålkastaren fram funkar igen (skumt neutral)..
Ägaren av bilen säger att han alltid har kört den sådan och att det inte spelar någon roll om bilen är kall eller varm, det utspelar dig likadant oavsett.

Jag har inte gjort några felsökningar och det har nog inte han heller, men ägaren innan honom var en mekaniker som servade den privat och ofta, så antar att den ska vara i gott skick, men jag vet inte riktigt hur den nuvarande ägaren har kört med bilen, om han kört tufft eller gubbakörning.

TACK på förhand
mvh nicke

Jag kan ge dig ett tips! Gå in på www.saabturboclub.com så kommer du förmodligen att få ett svar. Inom en snar framtid typ inom 12 tim.
Mvh//cool

BOLIN_
14 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Den bilen du kollar på har ingen/inga förgasare, det sitter ett insprutningssystem smile

Volvo - For Life
gamlingen
14 augusti 2012 · 5 198 Inlägg

Fullt normalt ang turbon skulle jag tro

MrVain
14 augusti 2012 · 904 Inlägg

Seg spool som det kallas kan bero på många saker.
Igensatt katalysator
Trasiga impeller blad på avgasidan på turbon, dvs sliten turbo eller att den gått hett
Kan även bero på en wastegate som är utsliten och inte klarar att hållas stängt

Börja med att montera en laddtrycksmätare och kolla hur mycket laddtryck du får och hur tidigt.

De ska va gött å leva
Ksj
14 augusti 2012 · 1 217 Inlägg

Tall som i talladega?  Då gissar jag på någon form av momentbegränsning på ettan och tvåan-

Saab 900 "2.1an" (1992)
AndreasPlars
14 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Momentbegränsningen innebär inte segare spoolup, bara ett lägre maxladdtryck.

3000rpm men original turbo är toksent! Något är helt galet och steg 1 är tveklöst att kolla vad grundladdtrycket ligger på.
Justera in det rätt och fungerar det ändå inte så får du kolla skicket på turbin och kompressorhjul. Samt prova med en annan magnetventil.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
infeap
14 augusti 2012 · 43 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Momentbegränsningen innebär inte segare spoolup, bara ett lägre maxladdtryck.

3000rpm men original turbo är toksent! Något är helt galet och steg 1 är tveklöst att kolla vad grundladdtrycket ligger på.
Justera in det rätt och fungerar det ändå inte så får du kolla skicket på turbin och kompressorhjul. Samt prova med en annan magnetventil.

M.V.H.

gick in och gjorde en tråd på saab turbo club, och där fick jag svar att 2500-3000 rpm var rätt så normalt för en 900 talladega. men jag ska kika lite närmare på det smile

tack för svaret

Krist
15 augusti 2012 · 716 Inlägg

Min 9-3 fulltryckare borjade ladda vid 3000 oxå. Fullt normalt. Ja vart oxå lite fundersam varför den laddade så sent när ja skulle köpa min. Slog till ändå och det visade sig vara normalt.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
AndreasPlars
15 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

infeap skrev:

AndreasPlars skrev:
Momentbegränsningen innebär inte segare spoolup, bara ett lägre maxladdtryck.

3000rpm men original turbo är toksent! Något är helt galet och steg 1 är tveklöst att kolla vad grundladdtrycket ligger på.
Justera in det rätt och fungerar det ändå inte så får du kolla skicket på turbin och kompressorhjul. Samt prova med en annan magnetventil.

M.V.H.

gick in och gjorde en tråd på saab turbo club, och där fick jag svar att 2500-3000 rpm var rätt så normalt för en 900 talladega. men jag ska kika lite närmare på det smile

tack för svaret

Njae....  det är väl sent.
För övrigt har talladega ingen egen motor utan det är samma som i en vanlig 900T.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
M_icke_
15 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

AndreasPlars skrev:

infeap skrev:

AndreasPlars skrev:
Momentbegränsningen innebär inte segare spoolup, bara ett lägre maxladdtryck.

3000rpm men original turbo är toksent! Något är helt galet och steg 1 är tveklöst att kolla vad grundladdtrycket ligger på.
Justera in det rätt och fungerar det ändå inte så får du kolla skicket på turbin och kompressorhjul. Samt prova med en annan magnetventil.

M.V.H.

gick in och gjorde en tråd på saab turbo club, och där fick jag svar att 2500-3000 rpm var rätt så normalt för en 900 talladega. men jag ska kika lite närmare på det smile

tack för svaret

Njae....  det är väl sent.
För övrigt har talladega ingen egen motor utan det är samma som i en vanlig 900T.

M.V.H.

Sen är det ju lite hur den laddar med. Maxladdtrycket brukar ju inte komma förrän vid runt 3000 varv men den ska ju fortfarande ladda under 3000.

En aning "turbolag" kommer du alltid ha på en bil med turbo, alltså när du trycker på gasen så kommer de ta någon sekund innan turbon hinner ladda upp helt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
AndreasPlars
15 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Kollade i originalfilen för B204L 185hk 900 -96-97 och den laddar som mest 0,95bar upp till 2500rpm och från 2750rpm börjar det dala neråt för att landa på 0,48bar vi 6500rpm.

Såklart har man en del turbolagg på låg/mellanvarv men man ska ändå ganska tidigt ha ganska bra med laddtryck tidigt...

Nu har jag en mycket större turbo på min bil men har ändå med lätthet ladd innan 3000rpm, om jag vill wink


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang