3180
Sök

Ny stereo till Saab 9-5 coax eller rena midbasar i dörrarna?

4 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Tjena!

Äntligen dags att skrota orginalsystemet i min saab 9-5!! WOOOHOOO! big_smile

Har hittills köpt ny HU pioneers 2400 med bluetooth, rattinterface och 2din monteringsram.
Även köpt ett par 3.5" JL coaxialer till instrumentbrädan.

Min fråga däremot är om jag ska satsa på 6.5"s coax i framdörrarna eller midbasar?
Spelar det någon roll?
Borde jag även köra på JL när jag har dessa i brädan?
Självfallet blir det oxå slutsteg till dessa, men coaxerna i instrumentbrädan tänkte jag köra på HUn.

Enligt alla texter så ska jag oxå ha högtalare i bakdörrarna via mitt sunkiga AS1 system men de stämmer inte, har ett par 9*6or i hatthyllan istället.. dessa presterar ingenting men borde inte behövas med ett par 6.5tum i framdörrarna?

Sen har jag lite andra funderingar...
Buttkickers monterade under framsätena kopplade till nått mindre slutsteg = bra eller katastrof?
Bluetooth mic:en, fungerar det att modda centergallret på instrumentbrädan och ha den där eller är det bättre att satsa på solskyddet?

Tackar på förhand för tips/ideer lol

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
Rena midbasar till dörrarna ska det vara. Du kan välja märke fritt. När du nu tänkt driva dem på slutsteg så gör dig själv en tjänst och köp ett 4-kanalssteg och koppla in 3.5-koaxerna på det också.

Du har helt rätt med 6x9orna, bästa är att koppla ur dem.

Istället för buttkickers bör du välja ett mer beprövat koncept, det vill säga en baslåda i bagaget. En lättdriven 10:a eller 12:a ger bra botten även med lite mindre effekt. Tänkte du gå den vägen kan du satsa på ett 5-kanalssteg från början och koppla in allt där! Vill du istället ha massor av bas, välj ett kraftigare monoblock till basen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

4 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Sweet, snabbt svar!

Har varit inne på att skaffa baslåda i skuffen men då jag har en sedan så känns det bara jobbigt att antingen modda hatthyllan eller försöka rikta basen rätt/bygga port mot skidluckan. Fast har ändå en känsla av att det är den vägen jag kommer gå!
Inte ofta som vi är fler än 2 i bilen så det är nästan så jag skulle kunna köra med fällda baksäten hehe
Fan! Nu måste jag surfa baslåda oxå haha

Tack för tipsen!!

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
En sluten låda som spelar genom skidluckan är inte så svår att få till. Köp ingen färdig låda, bygg själv så det passar i din bil.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

4 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Har byggt mkt högtalare till hemmet så jag är inte orolig för skruva/såga/fixa, däremot har jag ingen aning om hur man formar en sluten låda för att spela igenom ett långsmalt utrymme?

Vet du vart man kan hitta lite bilder för inspiration? big_smile

1 631 Inlägg
14 augusti 2012

// Gurra

1 631 Inlägg
14 augusti 2012
Hewi visar hur man gör:

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/527250_10152014004805164_1982153356_n.jpg

// Gurra

Sök