2519
Sök

U-dimension db-2500.1D comp,kablar säkringar och batteri?

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Hej! Har fått tag på detta steg lite billigt jag funderar nu på hur stor säkring man kan tänkas behöva. Och kan man ens driva detta på ett 62ah batteri? Kabeln jag har hemma är relativt grov ,står OFC 5 avg på den. Ullared digtal sa att jag behöver hela 120 amps säkring till detta steg vilket låter låter lite väl mycket tycker jag?

Lite noob i det hela men vill alltså veta räcker batteri och kabel? Vad ska jag ha för säkring?
Tack på förhand garaget!smile

409 Inlägg
14 augusti 2012
Enligt google så är det kapabelt att lämna 2000W vid 1ohm, och då räcker varken ett batteri eller din kabel till, tyvärr.

5AVG är likvärdigt 16mm2 och vid såna effekter är det 50mm2 som gäller. Säkring på kabeln är ingenting du använder för att säkra av steget då det har sina egna säkringar utan det du säkrar av är kabeln själv, vid eventuell kortslutning mot jord så säkringen går innan det blir kabelbrand. Till 50mm kan du använda upp till 200A säkring.

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Okej, det sög ju men iof steget drar väll inte 200 amp utan en sjuhelvetes stor bas?
Provade att säkra av kabeln med en 40 agu glassäkring och kopplade 2 350w 8" basar på steget(bryggade) det funkade utmärkt. Men frågan är hur mycket jag vågar kopplar på detta (i min mening) enorma steg som är värt lika mycket som bilen typ?:S

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2012
250A skall steget säkras av med enligt vad jag får fram då jag har LITE svårt att läsa japanska....
http://u-dimension.jp/products/amplifir … amplifires

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
250?! Det är ju mer än batteriet krämar ur vid start typ?:o någon som kopplat steg av denna kaliber förr?:S

21 761 Inlägg
14 augusti 2012
Det kan ge ut 2600 W vid 1 Ohm och 12 V matningsspänning, då behövs det rejäla saker. Man bör åtminstone dimensionera kablar och säkring efter den ström som ett steg kan dra vid den belastning man har tänkt använda, men helst bör man utgå ifrån den ström som steget kan dra vid sin lägsta tillåtna belastning. smile

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Hm sant men hue mycket bör jag kunna kräma med det jag kör på nu? Vart är säkringarna till steget? Under "huven" så att säga?

EDIT1:
Såg någon i en tråd här tror jag som hade köpt detta steget, kan inte hitta den ;s
Hade ju varit ypperligt att prata med någon som kopplat detta steg innan eller liknande :F

EDIT2:
Kan ha förvirrat några , skrev att batteriet var 62Ah det är sant men vad jag förstår har det inget att göra med Ampere styrkan(A) men det är ett vanligt Opel Astra batteri, antagligen är det några hundra start ampere smile
Senast redigerat av NeZZeR (14 augusti 2012)

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Här är en bild på steget inkopplat (utan högtalare)
http://ompldr.org/vZjN0bQ

21 761 Inlägg
14 augusti 2012
M_icke_ är det nog den du tänkte på, han har tydligen ett sånt steg i sin 9-5.

Startströmmen är flera hundra ampere på ett vanligt bilbatteri, men när man plockar ut så mycket ström så ligger inte spänningen på 12 V längre. Om du utnyttjar steget fullt ut så kommer spänningen att sjunka för lågt med endast ditt ordinarie batteri, så är det.

Om du driver bas/basar med en total impedans på 4 Ohm så funkar det säkert bra med ordinarie batteri och inte alltför kraftig kabel+säkring, men kopplar du på en lägre belastning så har steget resurser att dra så pass mycket ström att ett extra batteri blir aktuellt och grova kablar+anpassad säkring. smile

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
om du är rädd om steget så använd de INTE förens du har minst dubbla 75ah batterier å 50mm2 kabel till de.

får de förlite ström så kommer de gå sönder direkt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2012
Detta steg kräver för övrigt en extern säkring.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Kan steg dö av FÖRLITE ström ? :o
Hm undrar lite hur jag ska göra ,det var ju trots allt ett kap för 600.

Kan eventuellt få tag på ett 62Ah batteri till. Som du säger 4ohm blir det ju. Kanske 1000W totalt.

Evilaudio, är du high på det här med steg ? Kopplat liknande steg innan, tar gärna lite PM isf smile

Edit: Lonefox: vart ska denna säkring sitta ? inga uttag synliga vad jag kan se, eller ska det sitta på kabeln ?

Hittade manualen http://www.chpw.de/customer/web/Produkte/ud/DBAmp.pdf
Står i denna att det ska sitta en 250A säkring mellan batteriet(ett batteri!). I min värld betyder detta att jag endast behöver byta ut min kabelsäkring från 40A AGU till typ 250A Flatstift? För steget har inga synliga säkringar, eller tänker jag fel ? Visst är 62 Ah typ 5 minuters spelning på max men man spelar ju när man kör, annars måste jag byta generator om jag ska kunna försörja 2, 3 batterier till ? O.o vilken röra det blev tongue
Senast redigerat av NeZZeR (14 augusti 2012)

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
självklart kan ett slutsteg gå sönder om de får förlite ström (nästan alltid så folk spelar sönder sina saker)

du måste ha en säkring framme vid batteriet för att säkra av kabeln sen måste du ha en säkring bak vid steget för att säkra av steget.

har hållit på med bilstereo sen 1995 så rätt bra kolla har man ju (har byggt show/demobilar är div företag)

21 761 Inlägg
14 augusti 2012
NeZZeR skrev:
Kan steg dö av FÖRLITE ström ? :o

När strömmen inte räcker till så sjunker spänningen och när steget försöker arbeta med för låg spänning så knäcks diverse saker (tex transistorer) inuti. smile

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
självklart kan ett slutsteg gå sönder om de får förlite ström (nästan alltid så folk spelar sönder sina saker)

du måste ha en säkring framme vid batteriet för att säkra av kabeln sen måste du ha en säkring bak vid steget för att säkra av steget.

har hållit på med bilstereo sen 1995 så rätt bra kolla har man ju (har byggt show/demobilar är div företag)

Okej hade jag ingen aning om, Det har jag en glassäkring på 40 av typ AGU.men ska säkringen vid steget då vara större än kabelsäkringen ?

Har inte lite nyare steg som detta skydd mot lågspänning så typ protectlampan lyser och steget går idle eller drömmer jag ? O.o

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
NeZZeR skrev:
evilaudio skrev:

Okej hade jag ingen aning om, Det har jag en glassäkring på 40 av typ AGU.men ska säkringen vid steget då vara större än kabelsäkringen ?

Har inte lite nyare steg som detta skydd mot lågspänning så typ protectlampan lyser och steget går idle eller drömmer jag ? O.o

de finns steg som har lågspänningsskydd men de är inte jätte vanligt..

å framförallt inte på steg som ska kunna lämna mycke effekt.

steget måste ha 50mm2 kabel både på plus å minus.    säkra av med typ 200A säkring.

Krösus
57 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Hmm hur är inte min kabel det ? Eller är det steget under så att säga ? smile

Så då köper jag med andra ord en dosa och en 200W säkring och sätter den precis innan steget på plussen ?smile

Men hur var det med extra batterier och sånt ? smile

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
NeZZeR skrev:
Hmm hur är inte min kabel det ? Eller är det steget under så att säga ? smile

Så då köper jag med andra ord en dosa och en 200W säkring och sätter den precis innan steget på plussen ?smile

Men hur var det med extra batterier och sånt ? smile

tror inte att de steget har nåt sånt skydd.

200A säkring..

men du måste ju även köpa grövre kablar.

409 Inlägg
14 augusti 2012
Enligt manualen så har det där steget lågspänningsksydd men sen så verkar hela manualen vara översatt av Google Translate så vem vet.. tongue

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
http://dbakuten.se/detail-item_id-16020

så grov kabel behöver du.

Sök