3600
Sök

Bilbatteri Blå kemisk förening vid pol

8 Inlägg
10 mars
Trådstartare
#1
Vad sjutton är det frågan om? Bilen är en Subaru Forester Diesel 2012https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238521/238521-d02fa6090be946c9af5f17c3b9593e92.jpg

9 128 Inlägg
11 mars
#2
Oxid kallas det, plocka bort batteriet och rengör ordentligt.
En blandning med hälften bakpulver och hälften vatten och sen en borste funkar bra sägs det.

https://se.jbtools.com/blog/how-to-clea … terminals/


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 278 Inlägg
11 mars
#3
Putteliten skrev:
Oxid kallas det, plocka bort batteriet och rengör ordentligt.
En blandning med hälften bakpulver och hälften vatten och sen en borste funkar bra sägs det.

https://se.jbtools.com/blog/how-to-clea … terminals/

Jag skulle föreslå antingen en rengöring eller byte av polskorna för dom såg inte alltför fräscha ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 050 Inlägg
11 mars
#4
Vettemannen skrev:
Putteliten skrev:
Oxid kallas det, plocka bort batteriet och rengör ordentligt.
En blandning med hälften bakpulver och hälften vatten och sen en borste funkar bra sägs det.

https://se.jbtools.com/blog/how-to-clea … terminals/

Jag skulle föreslå antingen en rengöring eller byte av polskorna för dom såg inte alltför fräscha ut.

/Benny

Byt polskorna till finskor istället big_smile

VAG har världens bästa bilar.

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack för svar och tips.  Gjort rent och dragit åt. Med tiden kvarstår problemet. Bilverkstaden tipsade om, efter att ha sett på batteriet,  om någon "hatt" som kan sättas på polen för att polskon ska gå att dra åt och få bättre kontakt.  Tittat på Jula och Biltema. De tycks inte ha detta bland biltillbehör eller så hittade jag inte. Vem kan ha sånt och vad heter det i bilvärlden?

Nu startar inte bilen någon gång per dag av 4-6 starter en vardag och jag får vicka på polskorna. Lite julafton bland varningslamporna, mindre en en sekund, och servon blir trög, kopplar ur och i och gasar på. Sen är det bara att köra.  Men börjar ju kännas otryggt.

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
Putteliten skrev:
Oxid kallas det, plocka bort batteriet och rengör ordentligt.
En blandning med hälften bakpulver och hälften vatten och sen en borste funkar bra sägs det.

https://se.jbtools.com/blog/how-to-clea … terminals/

Jag skulle föreslå antingen en rengöring eller byte av polskorna för dom såg inte alltför fräscha ut.

/Benny

candyweiss skrev:
Vettemannen skrev:
Putteliten skrev:
Oxid kallas det, plocka bort batteriet och rengör ordentligt.
En blandning med hälften bakpulver och hälften vatten och sen en borste funkar bra sägs det.

https://se.jbtools.com/blog/how-to-clea … terminals/

Jag skulle föreslå antingen en rengöring eller byte av polskorna för dom såg inte alltför fräscha ut.

/Benny

Byt polskorna till finskor istället big_smile

Föredrar Danskor...

7 545 Inlägg
för 8 timmar sedan
#7
Lasse_Volvo skrev:
Tack för svar och tips.  Gjort rent och dragit åt. Med tiden kvarstår problemet. Bilverkstaden tipsade om, efter att ha sett på batteriet,  om någon "hatt" som kan sättas på polen för att polskon ska gå att dra åt och få bättre kontakt.  Tittat på Jula och Biltema. De tycks inte ha detta bland biltillbehör eller så hittade jag inte. Vem kan ha sånt och vad heter det i bilvärlden?

Nu startar inte bilen någon gång per dag av 4-6 starter en vardag och jag får vicka på polskorna. Lite julafton bland varningslamporna, mindre en en sekund, och servon blir trög, kopplar ur och i och gasar på. Sen är det bara att köra.  Men börjar ju kännas otryggt.

Förr fanns hos fackhandeln, inte Biltema, Jula, Mekonomen, tunna "kors" av blyblad man lade på batteripolerna och formade efter polernas form.

6 330 Inlägg
för 8 timmar sedan
#8
Det är ju bara att göra rent med stålborste /brakekleen och elspray och sedan när all oxid är borta kladda in polerna med vaselin eller liknande och dra åt skruvarna! -Hur lätt som helst!


1 050 Inlägg
för 8 timmar sedan
#9
jaka54 skrev:
Det är ju bara att göra rent med stålborste /brakekleen och elspray och sedan när all oxid är borta kladda in polerna med vaselin eller liknande och dra åt skruvarna! -Hur lätt som helst!

Hjälper inte enligt TS. Polskorna är för stora och klämmer inte åt polerna ordentligt. I detta fallet är batteriets poler för små.
TS letar efter något sådant här som passar. https://www.mekonomen.se/polskoadapter- … r-10181631
Senast redigerat av candyweiss (för 8 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

3 478 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
Går den inte att dra åt så den är stum är Polen på batteriet för liten som andra skrivit.
Då duger inte rengöring för sen har redan oxiderat sönder.

Kan ju vara batterikabelskon också, men dom är inte alltid lätt utbytbara på modernare fordon. Krävs nog orginal eftersom många har som en huvudsäkring i samma.

Kan ju finnas som orginal, OM den är löstagbar. Ser lite så ut på bilden, men, då ska den bara synbart skadad.


Jag har sett en som gjöt en ny pol på batteriet med en form och smält bly.
Vete katten om jag skulle göra och då är jag för att laga saker. 

Har själv lagt några varv alufolie som shims en gång, MEN, det var en gammal traktor som dessutom inte hade batteriet i när den stod. Inget jag skulle görs på en bil.
Har också filat ur så skon kunde "klämma längre utan att bottna".
Var väl något seriösare "fix".
Men även det var gammal traktor där det bara drar ström vid start. Sen är det sparsamt med strömomsättningen.
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 499 Inlägg
för 7 timmar sedan
#11
måste vara ett grundläggande problem när det blir så återkommande

jag har ALDRIG haft en batteripol som sätt ut så där. 
jag har aldrig gjort något för att unvika det heller.
när jag monterar nytt batteri monterar jag kabelskorna och det är färdigt..

så något orsakar ju detta   skulle kunna gissa att metallhållaren till batteriet är en bidragande orsak tanke på hur den ser ut oxå.. ungefär som det kommer in vatten på batteriet och spänning börjar krypa mellan polerna och batteri fästet

Kör fort så hinner inget hända...


Sök