3619
Sök

Dålig kontakt mellan batteri och polsko

619 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
Jag verkar ha dålig kontakt mellan batteripol och polsko. Batteriet (Varta) är köpt förra året så problemet bör ligga i polskon. Hur åtgärdar man detta?

Ena polskon skruvas fast medan den andra spänner man fast med något slags fjäderbelastad anordning.

(Bilelen dör titt som tätt, även under körning - ibland blir radion blir tyst någon sekund och samtidigt slutar styrservot fungera mm. Går man ut och vickar lite på polskon kommer allt igång igen.)

Forummoderator
18 211 Inlägg
10 januari 2022
Ett par polskor kostar inte mycket.
Rengör polerna, se till att få fram fräsch koppar på kablarna och montera nya polskor. Löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 771 Inlägg
10 januari 2022
Väldigt ofta polskorna inte är påtryckta ordentligt och ger glapp kontakt.

Polskon ska vara åtminstone jämns med batteripolen, väldigt ofta dom bara är påtryckt halvvägs och sedan åtdragna så in åt helvete och ändå sitter löst då dom är koniska.

8 Inlägg
för 10 timmar sedan
Har ett i det närmaste identiskt problem med min Subaru Forester.   https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238521/238521-d02fa6090be946c9af5f17c3b9593e92.jpg

En hel del blå saltmassa kring ena polen. Mindre på den andra. Gissar på något kopparsalt för polskon ser ut att "ätas upp".

Får precis som ovan gå ut och vicka på polskon för att kunna starta igen. Någon gång per dag. Startar kanske bilen 4,6-8 per vardag med kort körning till jobbet , handla m.m..

Det blir plötsligt julafton på av varningslampor och jag har känt at servon påverkas. Bara bråkdelen av en sekund visserligen men känns ju olustigt mitt i körningen.

Så även om jag gör rent och drar åt polskon(heter det så) på polhuvudet så fortsätter problemet. Något elfel någon annanstans i systemet???

Gjort inlägg om detta tidigare slog det mig just. Glömt kolla smile

* Voff voff *
10 836 Inlägg
för 10 timmar sedan
Lasse_Volvo skrev:
Har ett i det närmaste identiskt problem med min Subaru Forester.   https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238521/238521-d02fa6090be946c9af5f17c3b9593e92.jpg

En hel del blå saltmassa kring ena polen. Mindre på den andra. Gissar på något kopparsalt för polskon ser ut att "ätas upp".

Får precis som ovan gå ut och vicka på polskon för att kunna starta igen. Någon gång per dag. Startar kanske bilen 4,6-8 per vardag med kort körning till jobbet , handla m.m..

Det blir plötsligt julafton på av varningslampor och jag har känt at servon påverkas. Bara bråkdelen av en sekund visserligen men känns ju olustigt mitt i körningen.

Så även om jag gör rent och drar åt polskon(heter det så) på polhuvudet så fortsätter problemet. Något elfel någon annanstans i systemet???

Gjort inlägg om detta tidigare slog det mig just. Glömt kolla smile

Byt till nya fräscha pol-skor så är problemet löst. Allt du skriver och allt på bilden tyder på dålig kontakt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 545 Inlägg
för 8 timmar sedan
Se mitt förslag i den andra batteritråden!

Sök