3870
Sök

Urladdat bilbatteri och låskolv trasig, hur komma in i bil?

2 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#1
Försökte låsa upp min bil med centrallåset men märkte att det inte gick, såg då att jag glömt slå från brytaren för strömmen senast jag använde bilen så bilbatteriet har blivit helt urladdat.

Använde då nyckeln till förardörren som inte gick att vrida överhuvudtaget. Dock efter att jag sprutat in låsolja kunde jag vrida nyckeln ett kvarts varv åt båda hållen utan problem men dörren var fortfarande låst.

Sökte då på nätet och hitta en som haft samma problem.

https://www.flashback.org/t1599915

Så jag höll i hela nyckeln och vred om, såg då att pluppen som indikerar om dörren är låst eller inte rörde sig uppåt, spruta då in med låsolja och vred om, gjorde detta ett par ggr.

Sedan lyckades jag vrida om nyckel ett halvt varv men inser i detta läge att dörren fortfarande är låst och att jag vridit sönder låskolven. Nu går det att vrida hur många varv som helst åt båda hållen utan motstånd och det är bara förardörren som man ska kunna öppna med nyckel.

Hur gör jag nu för att komma åt och ladda bilbatteriet?

Är rädd för att detta kommer bli skitdyrt att få ordnat.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 augusti 2012
#2
kleeze skrev:
Försökte låsa upp min bil med centrallåset men märkte att det inte gick, såg då att jag glömt slå från brytaren för strömmen senast jag använde bilen så bilbatteriet har blivit helt urladdat.

Använde då nyckeln till förardörren som inte gick att vrida överhuvudtaget. Dock efter att jag sprutat in låsolja kunde jag vrida nyckeln ett kvarts varv åt båda hållen utan problem men dörren var fortfarande låst.

Sökte då på nätet och hitta en som haft samma problem.

https://www.flashback.org/t1599915

Så jag höll i hela nyckeln och vred om, såg då att pluppen som indikerar om dörren är låst eller inte rörde sig uppåt, spruta då in med låsolja och vred om, gjorde detta ett par ggr.

Sedan lyckades jag vrida om nyckel ett halvt varv men inser i detta läge att dörren fortfarande är låst och att jag vridit sönder låskolven. Nu går det att vrida hur många varv som helst åt båda hållen utan motstånd och det är bara förardörren som man ska kunna öppna med nyckel.

Hur gör jag nu för att komma åt och ladda bilbatteriet?

Är rädd för att detta kommer bli skitdyrt att få ordnat.

Vad är det för dumheter, finns det ingen låscylinder på passagerardörren? Så hade vi på en del bilar på 60 och 70-talet. Det känns ju lite föråldrat det du beskriver.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
kleeze skrev:
Försökte låsa upp min bil med centrallåset men märkte att det inte gick, såg då att jag glömt slå från brytaren för strömmen senast jag använde bilen så bilbatteriet har blivit helt urladdat.

Använde då nyckeln till förardörren som inte gick att vrida överhuvudtaget. Dock efter att jag sprutat in låsolja kunde jag vrida nyckeln ett kvarts varv åt båda hållen utan problem men dörren var fortfarande låst.

Sökte då på nätet och hitta en som haft samma problem.

https://www.flashback.org/t1599915

Så jag höll i hela nyckeln och vred om, såg då att pluppen som indikerar om dörren är låst eller inte rörde sig uppåt, spruta då in med låsolja och vred om, gjorde detta ett par ggr.

Sedan lyckades jag vrida om nyckel ett halvt varv men inser i detta läge att dörren fortfarande är låst och att jag vridit sönder låskolven. Nu går det att vrida hur många varv som helst åt båda hållen utan motstånd och det är bara förardörren som man ska kunna öppna med nyckel.

Hur gör jag nu för att komma åt och ladda bilbatteriet?

Är rädd för att detta kommer bli skitdyrt att få ordnat.

Vad är det för dumheter, finns det ingen låscylinder på passagerardörren? Så hade vi på en del bilar på 60 och 70-talet. Det känns ju lite föråldrat det du beskriver.

/Benny

Kikade på dörrarna igen och hittade låscylinder på bakluckan, körde in ordentligt med låsolja, vred om. Mer låsolja. Till slut blev den upplåst, var försiktigare denna gången.

Så nu har jag kommit in i bakluckan, dock är detta en sedan så måste komma på hur jag ska kunna fälla något av sätena för att kunna öppna motorhuven från förarsätet.

Jävla trassel de ska va.
Senast redigerat av kleeze (19 augusti 2012)

4 164 Inlägg
19 augusti 2012
#4
Något du kan prova är att ta loss nummerskyltsbelysningen, och ladda batteriet via dom kablarna du får fram då. Eller behöver tändningen kanske vara på för att det ska fungera?

jag råkade låsa in nycklarna i min pappas saab 900 för några år sedan. 60 mil hemifrån och -30c smile

Ringde iaf assistancekåren och han kom efter 30 min och bröt sig in i bilen utan att göra någon åverkan alls, tog typ 2 min för han att komma in.

Han använde en tunn liten gummikudde som han stack in i dörrspringan högst upp mot B-stolpen. Sedan pumpade han upp kudden lite grann så han fick en springa i dörren han kunde sticka in sin feta ståltråd igenom och låsa upp med.

Såg att dom hade såna gummikuddar på swedol för typ 50 kr så du kan fixa det själv billigt eller be assistancekåren. Han tog 500 kr svart för jobbet men annars så blir det ju typ dubbla eller tre gånger priset.
Senast redigerat av zemet (19 augusti 2012)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 augusti 2012
#5
zemet skrev:
Något du kan prova är att ta loss nummerskyltsbelysningen, och ladda batteriet via dom kablarna du får fram då. Eller behöver tändningen kanske vara på för att det ska fungera?

Ja, annars så skulle väl nummerskyltbelysningen lysa hela tiden så länge det finns ström i batteriet!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 164 Inlägg
19 augusti 2012
#6
Vettemannen skrev:
zemet skrev:
Något du kan prova är att ta loss nummerskyltsbelysningen, och ladda batteriet via dom kablarna du får fram då. Eller behöver tändningen kanske vara på för att det ska fungera?

Ja, annars så skulle väl nummerskyltbelysningen lysa hela tiden så länge det finns ström i batteriet!!!

/Benny

Men han har ju kommit in i bagaget och bagerumslampan ska ju lysa utan att tändningen är igång så det borde gå om man använder den lampan?


604 Inlägg
19 augusti 2012
#7
Palla upp bilen och lägg ström direkt på startmotorn.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 augusti 2012
#8
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
zemet skrev:
Något du kan prova är att ta loss nummerskyltsbelysningen, och ladda batteriet via dom kablarna du får fram då. Eller behöver tändningen kanske vara på för att det ska fungera?

Ja, annars så skulle väl nummerskyltbelysningen lysa hela tiden så länge det finns ström i batteriet!!!

/Benny

Men han har ju kommit in i bagaget och bagerumslampan ska ju lysa utan att tändningen är igång så det borde gå om man använder den lampan?

Jamen snälla....det är väl en jäkla skillnad på nummerskyltbelysningen och bagagerumsbelysningen!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2012
#9
Vettemannen skrev:
Vad är det för dumheter, finns det ingen låscylinder på passagerardörren? Så hade vi på en del bilar på 60 och 70-talet. Det känns ju lite föråldrat det du beskriver.

/Benny

Inte helt ovanligt faktiskt att det bara sitter lås på förarsidan. Börja kolla runt på nyare bilar så ser du.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 augusti 2012
#10
Startmotor, bagagerumsbelysning eller släpvagnskontakten brukar funka. Det brukar finnas en konstant ström i kontakten om man har krok. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 augusti 2012
#11
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Vad är det för dumheter, finns det ingen låscylinder på passagerardörren? Så hade vi på en del bilar på 60 och 70-talet. Det känns ju lite föråldrat det du beskriver.

/Benny

Inte helt ovanligt faktiskt att det bara sitter lås på förarsidan. Börja kolla runt på nyare bilar så ser du.

Tycker det verkar idiotiskt helt enkelt. Är det för att spara eller för att man litar för mycket på elektroniken kanske?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

55 Inlägg
19 augusti 2012
#12
Som bronco_z säger palla upp bilen och sätt ström på startmotorn.

Startkablar från annan bil, jorda i bilen som skall låsas upp, ta en lång skruvmejsel och sätt pluskabeln på, stick upp skruvmejseln försiktigt mot startmotorns pluskabel samtidigt som du trycker på fjärrkontrollen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2012
#13
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Vad är det för dumheter, finns det ingen låscylinder på passagerardörren? Så hade vi på en del bilar på 60 och 70-talet. Det känns ju lite föråldrat det du beskriver.

/Benny

Inte helt ovanligt faktiskt att det bara sitter lås på förarsidan. Börja kolla runt på nyare bilar så ser du.

Tycker det verkar idiotiskt helt enkelt. Är det för att spara eller för att man litar för mycket på elektroniken kanske?

/Benny

Håller helt med. Förmodligen är det en sparåtgärd. Man slipper montera ett lås per bil=ett par miljoner kr för tillverkaren. Finns ju många sådana exempel där det snålas in på detaljerna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2012
#14
Ja bara en låskolv är ju tyvärr inte det minsta ovanligt.

Sen kan jag ju personligen tycka att folk kan bli lite bättre på att "underhålla" låsen. Inte direkt någon större operation.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
19 augusti 2012
#15
it_mutt skrev:
Ja bara en låskolv är ju tyvärr inte det minsta ovanligt.

Sen kan jag ju personligen tycka att folk kan bli lite bättre på att "underhålla" låsen. Inte direkt någon större operation.

Håller nog med. Bara för att man har en fjärrkontroll får man inte lita på den i alla väder utan man bör "motionera" låsen med jämna mellanrum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök