2416
Sök

köpråd första bil: e36 eller e46?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2012
#21
Kamberg skrev:
Rquired skrev:
Kamberg skrev:
Tänk på att BMW är inte billiga att äga, vare sig i reservdelar eller nåt annat.

Jaså det var något nytt för mig? Efter vad jag erfar är BMW lika dyra eller billigare än de flesta liknande alternativ oavsett om det står Ford, VW, SAAB eller Volvo i fronten.

Bra kvalité ger färre reparationer, grova dimensioner till motor, växellåda med mera gör risken för haverier liten även om man buskör, där är inga dyrare servicepunkter likt ett byte av kamrem, delarna kostar detsamma som till vanliga bilar i Sverige likt Volvo och förbrukningen är förhållandevis låg.

Klart en BMW aldrig kan bli det billigaste alternativet när det finns småbilar som Polo, Fiesta och liknande att köpa, men jämfört med motsvarande modeller från konkurrenterna är det inga dyra bilar att äga.

Vilka erfarenheter har du haft med dina bmw? Haft dom nån längre tid? Vad för bmw har du ägt?
Mvh

till just bmw tycker jag man hittar delar till väldigt bra priser jämtemot många andra märken...


Självlärd
3 083 Inlägg
2 september 2012
#22
Victor_94 skrev:
vad är ett rimligt pris på en e36 328 som gått ca 20000 mil och vad är ett rimligt pris på en e46 328 som gått ca 20000mil?
får man en hyfsat fräsch e46 328i coupé för 40000kr?
Kommer självklart köra en carfax innan köp.

EDIT: e46 har antisladdsystem standard är det något som förhindrar att bilen är sönderkörd pga av buskörning i form av att någon haft kul och åkt omkring och sladdat med bilen?
Det verkar som att ägarna av e46orna är äldre än de som äger e36 är detta något positivt som gör att e46 inte är körda lika hårt och därmed mindre slitna?

Antisladd går väl alltid att koppla ur via knappen

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

731 Inlägg
2 september 2012
#23
Victor_94 skrev:
vad är ett rimligt pris på en e36 328 som gått ca 20000 mil och vad är ett rimligt pris på en e46 328 som gått ca 20000mil?
får man en hyfsat fräsch e46 328i coupé för 40000kr?
Kommer självklart köra en carfax innan köp.

EDIT: e46 har antisladdsystem standard är det något som förhindrar att bilen är sönderkörd pga av buskörning i form av att någon haft kul och åkt omkring och sladdat med bilen?
Det verkar som att ägarna av e46orna är äldre än de som äger e36 är detta något positivt som gör att e46 inte är körda lika hårt och därmed mindre slitna?

Jag skulle inte vilja påstå att du får en e46 med 20k och bra skick för dom pengarna.

Om vi säger såhär:
40000 på en e36 kommer garanterat ge bättre skick än 40000 på en e46.
Nu har jag haft både e36 och e46 cupe. Och jag skulle vilja påstå att e36 kommer hålla priset bättre än e46.

Känns väl roligare att köpa en e36 och få den med fullt M paket invändigt och utvändigt istället för en lite snik e46?

Förövrigt känns e46 mkt mer gubbig än e36an.

Jag personligen hade lagt mina pengar på e36, gjorde själv det för 1 vecka sen smile. Just pga e36an jag hade innan var den bilen jag saknat mest. Och då har jag haft ett antal olika under tiden.

Mellan 35-40k ska du få en fin 328 cupe e36 för. Med runt 20k mil. 325an finns också som alternativ, många tycker att den motorn är bättre.


Turbo lover
555 Inlägg
2 september 2012
#24
Beställer man kvalitetsdelar från tyska Ebay är det knappast speciellt dyrt att åka BMW.

En fördel med E36 är att du kan byta till lamelldiff om bilen skulle sakna det. Fanns inte ens som tillval till E46, vet inte hur mycket jobb det är att få dit M3-klumpen.
Senast redigerat av Turbovin (2 september 2012)


2 046 Inlägg
2 september 2012
#25
Utan tvekan E36 alla dagar i veckan. Du får mer bil i en E36a för 40 än en E46. Bakvagnbussningar brukar klydda på E36 har jag läst. Vill du ha en mer sportig bil så kör E36. E46 känns gubbig och mer lugn så de beror på... Hoppas du hittar nån fin BMW!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

731 Inlägg
2 september 2012
#26
kannebanne skrev:
Utan tvekan E36 alla dagar i veckan. Du får mer bil i en E36a för 40 än en E46. Bakvagnbussningar brukar klydda på E36 har jag läst. Vill du ha en mer sportig bil så kör E36. E46 känns gubbig och mer lugn så de beror på... Hoppas du hittar nån fin BMW!

Håller med till fullo, har haft båda bilarna och helt klart är det så.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2012
#27
steifan skrev:
Rquired skrev:
E46 har dock lite tristare styrning jämfört med E36, det är inte samma tyngd och BMW-känsla i ratten och det var något modellen fick mycket kritik för när den var ny och det åtgärdades först i samband med facelift i slutet av 2001.

Det är snarare så att de tidiga bilarna hade bäst känsla, men längre rattvarv.
Finns tydligen 4 versioner. I USA var man inte nöjd med 2001-styrningen:

So the current terminology is:

    "old" feel: pre-June 2000 build
    "new" feel: June through December 2000 and some Jan-April 2001
    "new-new" feel: post April 2001
    "retrofit" feel: early retrofit "pilot" run participants have stated that the retrofit feels somewhere between the "new-new" and the "old" feel.

In response to consumer feedback, BMW NA initiated a program to satisfy owners of MY2001 E46s who prefer less boost in the power steering system. These owners maintain that a loss of 'feel' was associated with the newer systems which had more boost than MY2000 and earlier E46s. Intitially, BMW NA maintained a list of owners who would be interested in changing their steering racks for systems with less boost. People who have called in to have their name added to a list of persons interested in a retrofit back in Jan/Feb began to be contacted starting the week of April 16, 2001 en masse. BMW NA is going through the list and contacting those with 323/325 and 330's that were produced between June and December 2000, and is offering a one-time free-of-charge changeover to a less boosted steering system.


från: http://www.bimmerfest.com/wiki/index.ph … etrofit.3F

Edit: "Steering rack and components will be replaced with pre-June 2000 components at no charge. "

Ägare i USA fick alltså tillbaka den tidiga känslan gratis om man ville wink

Måste säga att jag tycker alla de tidiga E46 har mer vag känsla i ratten än de äldre modellerna, fast det stämmer säker att det fanns "bättre och sämre" versioner av detta och/eller så brister mitt minne lite.

För övrigt hade E46 ASC som standard, det är ett så kallat passivt antisladdsystem eller om man så vill i folkmun kallat anti-spinn. Det går alltså inte in och häver en sladd aktivt med bland annat gyro och bromsar som nyare systemet DSC gör (detta var tillval till E46) utan motverkar endast att en sladd uppkommer.

ASC fanns även till E36, och jag har aldrig tyckt att bakhjulsdrivna bilar är otäcka eller svåra att hantera i halka men man måste erkänna att med ett bra system likt ASC blir det mer avslappnad körning. Och vill man går den elektroniska hjälpen alltid att stänga av till 100%, även på nyare modeller.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
2 september 2012
#28
Rquired skrev:
Måste säga att jag tycker alla de tidiga E46 har mer vag känsla i ratten än de äldre modellerna, fast det stämmer säker att det fanns "bättre och sämre" versioner av detta och/eller så brister mitt minne lite.

För övrigt hade E46 ASC som standard, det är ett så kallat passivt antisladdsystem eller om man så vill i folkmun kallat anti-spinn. Det går alltså inte in och häver en sladd aktivt med bland annat gyro och bromsar som nyare systemet DSC gör (detta var tillval till E46) utan motverkar endast att en sladd uppkommer.

ASC fanns även till E36, och jag har aldrig tyckt att bakhjulsdrivna bilar är otäcka eller svåra att hantera i halka men man måste erkänna att med ett bra system likt ASC blir det mer avslappnad körning. Och vill man går den elektroniska hjälpen alltid att stänga av till 100%, även på nyare modeller.

Kan ju hända att chassislitage bidrar till vag känsla, men det är väl ganska subjektivt med
vad som känns bra och inte.
Ye olde ASC tycker jag är "kung", lyckades tom få ASC att gå in blixtsnabbt när jag fick ett litet släpp i en rondell
(torrt väglag) för nån vecka sen vid lite hårdare provocering. Han knappt reagera själv men jag blev imponerad av att ASC redde upp det smile


12 086 Inlägg
2 september 2012
#29
Ända nackdelen att köpa E46 enligt mig är att E36an är snyggare, trots ålderstecknen. Annars är E46 en bättre bil på de flesta punkter.

huh?
10 427 Inlägg
2 september 2012
#30
kannebanne skrev:
Du får mer bil i en E36a för 40 än en E46.

Säker på det? wink

http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_320_ … 17&w=2
vs
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 17&w=2
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … 17&w=2

Tror många sätter lite högre pris på bilarna än vad som kanske är säljbart tongue Särskilt på äldre bilar.

Denna tror jag skulle vara ett bra köp för ts, även om det "bara" är en 323:
http://www.blocket.se/kalmar/BMW_323I_C … 17&w=2

97:a coupé, svensksåld, 12300mil, osv.
Kanske snikutrustad men säkert mycket skick/krona smile


Självlärd
3 083 Inlägg
2 september 2012
#31
Ska själv köpa en E36 till nästa höst/vinter. Hade tänkt lägga min budget på runt 20 tusen. Blir en 323 eller 325. Mest troligt en 325

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2012
#32
steifan skrev:
Rquired skrev:
Måste säga att jag tycker alla de tidiga E46 har mer vag känsla i ratten än de äldre modellerna, fast det stämmer säker att det fanns "bättre och sämre" versioner av detta och/eller så brister mitt minne lite.

För övrigt hade E46 ASC som standard, det är ett så kallat passivt antisladdsystem eller om man så vill i folkmun kallat anti-spinn. Det går alltså inte in och häver en sladd aktivt med bland annat gyro och bromsar som nyare systemet DSC gör (detta var tillval till E46) utan motverkar endast att en sladd uppkommer.

ASC fanns även till E36, och jag har aldrig tyckt att bakhjulsdrivna bilar är otäcka eller svåra att hantera i halka men man måste erkänna att med ett bra system likt ASC blir det mer avslappnad körning. Och vill man går den elektroniska hjälpen alltid att stänga av till 100%, även på nyare modeller.

Kan ju hända att chassislitage bidrar till vag känsla, men det är väl ganska subjektivt med
vad som känns bra och inte.
Ye olde ASC tycker jag är "kung", lyckades tom få ASC att gå in blixtsnabbt när jag fick ett litet släpp i en rondell
(torrt väglag) för nån vecka sen vid lite hårdare provocering. Han knappt reagera själv men jag blev imponerad av att ASC redde upp det smile

Det är säkert en fråga om smak också, BMW´s styrning brukar höra till den typen man antingen tycker om eller tycker är för tung. Håller dock med om att ASC är imponerande effektivt, samtidigt som det inte stör körningen på samma vis som vissa aktiva system gör.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök