3726
Sök

VW Golf GTI special - BERG CUP inspirerad men i PLÅT!! Renovering

Golf mk1 GTI special renoveras mot ett utseende som kan beskrivas som Bergcup VS polo S2000. Arbetet kommer att göras i PLÅT dvs plåtbreddning och lite annat kul. Thomas

56 488 Visningar
Uppdaterades senast 5 januari 2015
563 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#81
Hej igen
Helgen och den första delen av veckan har förflutit och massa har blivit gjort i varjefall om man ser till antalet timmar man lagt ner.
Frambromsar dvs oken och hållare renoverade med elektrolys, sedan blästrat och lackat.
Broms skivor från en opel modifierade och svarvade sedan blästrat och lackade centrum.
Började med att tvätta den nya bilen som skall donera motor etc.
Det var så skitit att inte ens mössen ville vara på den vilket jag var glad för.
efter en ordentlig tvätt så kunde man börja inspektera delar etc.
rev ner start motorn och denna var full av skit och gamla gråsuggor.
fråga mig inte hur dom kommit dit. smile
Tur att man har ett hyffsat lager av delar så det gick att få ihop allt till närmast nyskick.
alltid skönt med helrenoverade grejjer.
skickar upp bilder allt eftersom.

Idag skall jag ta ner bränslefilterhållare etc samt kaross unika konsoller och svetsa dessa på rätt plats på bilen.

Thomas


563 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#82
Hej

Då har jag äntligen fått tag i det jag behöver för att göra denna motortransplanta tion.
Fick en tag i bil från HURVA bildemontering i skåne.
var bara att köra ner och hämta upp denna.
Nu står bilen på uppfarten och rent allmänt så börjar det se ut som en bildemontering... smile

Så här ser denna gtd ut.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/bilhemma.JPG

http://www.forumbilder.se/DBTRC/bilhemma2.JPG

tänkte att bilens skick skulle visas och detta är batteri lådan , ja den ökända rost fällan.
på denna bil finns det ingen rost alls i detta område.

http://www.forumbilder.se/DBTRC/bilhemma3.JPG

Motorn etc har stått still i 14 år!!!  det blir en utmaning att få denna att snurra igen men det löser sig nog.
Jag var tvungen att tvätta motorn innan dessa bilder men så här ser det ut under huven.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/motorrum-nya-bilen.JPG

intriören är det mycket som saknas i.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/nyabilen-intr.JPG

Jag var ju tvungen till att se om maskinen gick runt över huvudtaget.
Kollade oljan och vattnet och dessa såg bra ut inget vatten etc.
Slängde i ett batteri och ser att starten har ergat sönder i huset.
Var ju bara att ta den ny renoverade och koppla in.
Döm om min förvåning när maskinen går runt utan problem.
Starta ville jag inte med den kamremmen etc. Skulle nog ställt till det mer.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/nyastartmotornpa.JPG

Men jag tog loss dessa delar igen och började att rensa ut delar etc.
ett par konsoller sitter olika på gtd´n och Gtin.
Spolaren sitter på andra sidan och likså luftfilter burken etc.

Var bara att kapa loss dessa och svetsa fast på bilen i garaget.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/konsoll-filter.JPG

http://www.forumbilder.se/DBTRC/bilbild1.JPG

http://www.forumbilder.se/DBTRC/konsoll-luftfilter.JPG

Sedan var det en massa tid i blästerskåpet.
Bromsok, ventilkåpa, fästen etc fick en omgång och sedan färg.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/lackade-delar.JPG

En bild på bromsskivor monterat.
http://www.forumbilder.se/DBTRC/opelskivor-pa.JPG

Idag skall maskinen och lådan etc ur bilen.
måste komma igång rejält nu.
kabelstam etc skall ur så jag får se hur mkt jag hinner.

Thomas


1 702 Inlägg
25 februari 2014
#83
Nu börjar det hända lite minsann, det är vårsolen som lockar kan jag tänka för det gör den för mig.
Motorn verkar ju stå emot tidens tand och smart att inte köra nåt med 14 års gammel kamrem.

Nu är det ju bara att stoppa i den i din breddade och ut och köra eller:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

563 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#84
jotack visst är det skönt med lite varmare klimat.
men jag väntar på den där vår solen som ligger på ca 15grader etc.

men snart så skall grejjerna ik bilen.

hur går det för dig då?


1 702 Inlägg
25 februari 2014
#85
Jo tack nu går det bara framåt, har planer på att besiktiga snart så bilen är påställd och skattad.
Det finns fortfarande en del att fixa men nu är det snart klart för en riktig provkörning på väg.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

563 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#86
Hej till den som är intresserad.
Tyvärr så har det kommit alldeles för mycket saker i mellan så golfen har blivit ner prioriterad.
Det har hänt saker men mestadels små grejjer.
Men nu tog jag tag i detta igen.
Jag behöver en stor kylare och en tropikkyl från golf mk2 borde funka.
Jag mätte in denna tillsammans med en intercooler och det passar oförskämt bra.
Men kylarplåten, den med fläkten i är ju på tok för kort så det blev till att göra en.
Jag vill ju att det skall se orginal ut så vad gör man jo man slaktar 2 och gör en av dessa.
Hade en från min gröna golf som var helt slut.
Då slog det mig att jag skulle kanske ha en 2-stegs fläkt som jag har i polon.
Jag har en kylarplåt kvar från polobygget som fick sätta livet till. smile
Plåten från golfen var verkligen helt slut.

http://forumbilder.se/DDCU1/kylarbygge1.JPG

Efter lite mätande, kapande och svetsande för att inte tala om blästring och lack så blev det så här.
Obs kolla längdskillnaden(12cm). smile

http://forumbilder.se/DDCU1/kylarbygge-klart.JPG

Tycker den blev bra.

Kommer mera senare.

Thomas


Bilmekaniker
29 Inlägg
8 juli 2014
#87
Roligt att du är igång igen, som jag väntat! Lycka till nu!

563 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#88
Hej och tack för kommentaren. smile
Eftersom så många har problem med sina lastventiler så tänkte jag visa hur man gör rent dessa.
Väldigt ofta så har dessa stått i samma läge och helt enkelt rostat fast.
att göra rent dessa som ett första steg brukar räcka.

Så här gör man.
Här är en lastkännande ventil som sitter helt fast.
Just denna kom från en golf mk1 -80 som var tokslut.
Så att denna är bland det värsta man kan ha råder inga tvivel om.
Det är ju bra om man har tillgång till bläster alternativt elektrolys bad.
Det senare är att föredra men just i denna beskrivning använder jag blästern och maskerar mkt noggrant.

Ta ventilen och kläm ihop broms rören som sitter kvar som ni ser.
http://forumbilder.se/DDDA7/bild1.JPG

Sedan är det alltid roligare att se lite bättre så jag slänger in hela ventilen i blästern. Efter detta ser det ut så här.

http://forumbilder.se/DDDA7/bil22.JPG

Nu ser man lite mer, nu tar man bort själva armen dvs den delen som fjädern till bakaxeln sitter fast i.
Under armen sitter en plåtring som håller fast gummit, lossa denna med en näbbtång.
Redan nu kommer ni se delar av problemet.

http://forumbilder.se/DDDA7/bild-3.JPG

Inne i själva gummit nu så sitter det en liten tryckpinne som möter axeln inne i cylindern. på bilden nedan ser ni skicket på denna pinne i mitt fall.
Denna är fjäderbelastad och skall löpa fritt.
Denna skall göra så att rörelsen blir mjuk i cylindern och inte överföra mer ju hårdare du trycker på pedalen.
Så här ser den "pinnen" ut i mitt fall. Innanför/bakom denna sitter det en fjäder som jag missade att ta en bild på men den var inte vacker... smile

http://forumbilder.se/DDDA7/bild2.JPG
Ni kan se ordningen på dessa delar längre ner i inlägget.

Nu tar vi isär cylinderaxeln.
Som ni ser på bilden nedan så sitter denna med en låsring denna brukar man inte ens se bakom all skit som samlats men den är där.
Ta bort denna med låsringstång.
Ett tips är att alltid hålla typ tummen över själva ringen då dessa har en vilja till att rymma. smile
Bak på ventilen är det en anslutning till ett bromsrör, en 19mm nyckel.
Lossa denna så ser ni en annan axel.
Knacka sedan försiktigt ut axeln.

http://forumbilder.se/DDDA7/bild4.JPG
Här ser ni ordningen som dessa delar sitter i.
just i denna cylinder såg varje del ut så här.
Först den bakre kolven.
http://forumbilder.se/DDDA8/bild5.JPG

Sedan den främre.

http://forumbilder.se/DDDA8/bild6.JPG
På denna bild ser ni en pil.
http://forumbilder.se/DDDA8/bild-med-pil.JPG
Denna pil pekar på en hylsa av aluminium med en gummiring på.
Denna gummiring brukar skadas var på det kommer in vatten i ventilen.
Gissa vad det vattnet gör smile
Syna denna noga.
Behövs det en ny åk till någon rörfirma så kan dom ta fram en ny packning.
Brukar kosta typ 5kr.

Nu lossar vi denna aluminiumhylsa från axeln.
http://forumbilder.se/DDDA8/bild7.JPG

Nu är det noga att räkna varv på den vikta plåt muttern. det är nämligen med denna del som man justerar trycket till bromsarna bak. Detta går att göra efter på bil så det är inte helt kört om man "tappar" bort sig.
Tog ingen "före"bild men efter rengörning så ser det ut så här.
http://forumbilder.se/DDDA8/bild10.JPG
Här ser ni ordningen.

Sedan maskerade jag cylinderhuset mkt noggrant och blästrade av den rost som var kvar.
Tog även armen.
Tvättade detta noga och synade efter skador i loppet.
Det brukar inte vara skadat då kolven oftast fastnar.

Lite färg på detta, i mitt fall valde jag först en zink-primer sedan silver färg.
Tryckte i lite papper i loppet.
http://forumbilder.se/DDDA8/bild8.JPG

Nu skall allt göras rent, brukat använda bromsrengörning typ bräkleen och tandborste.
Blåser rent med högtryck.
Här har jag radat upp alla delar.

http://forumbilder.se/DDDA8/bild9.JPG

Nu är det bara till att montera ihop allt.
Glöm nu inte att fetta in under gummi damasken så vi håller borta rost etc.
Jag brukar ta grafitfett men ta vad ni har då det är bättre med något fett än inget alls typ hjullager fett funkar.

Så här blir den i hopsatt.

http://forumbilder.se/DDDA8/bild11.JPG

Som vanligt när man jobbar med bromsdelar så är det mkt viktigt med att hålla rent.

Har ni gjort enl detta så skall nu eran ventil fungera ett par år til.
Om ni tappade bort er när ni tog bort/isär bromsarms bulten så måste ni justera denna.

Jag tar inget ansvar för att eventuella skador etc som kan uppkomma.
Ni har fått en fingervisning och information om att detta är en säkerhets detalj och bör därför justeras in av fackman.

Hoppas att det hjälper någon.

Thomas


563 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#89
Nu började motor renovering/genomgång ta fart.
Har tvättat och målat blocket.
Alla delar runt om är blästrade och målade.
Tog ner oljepumpen då jag ofta får höra att man bara skall köpa en ny rätt upp och ner.
Men det går ju faktiskt att först mäta upp den innan man köper en ny.
så här gör man.

plocka isär och gör rent.
Kontrollera silen.
Titta på locket det får inte kännas något slitage på lockets insida, att det blir märken efter kugghjulen är ok.
http://forumbilder.se/DDN8S/alla-delar.JPG
Titta efter slitage på kuggarna.
http://forumbilder.se/DDN8T/1.JPG
sedan skall vi mäta spelet mellan kuggarna.
Det får vara högst 0.2mm.
http://forumbilder.se/DDN8T/mata-kugg.JPG
sedan mäter vi mellan kugghjulet och locket.
här är övre slitage gräns 0.15mm
http://forumbilder.se/DDN8T/mata-avstand-till-lock.JPG

I mitt fall var det 0.11 mellan kuggar och 0.95 till locket.
Så det funkar bra, ingen ny oljepump behövs ännu.

Thomas


1 951 Inlägg
13 augusti 2014
#90
Nä varför köpa något nytt när det gamla fortfarande fungerar. wink Som du säger mät först och byt sen vid behov. Sparar man pengar som man kan lägga på annat. smile

Härligt projekt med beskrivningar på hur man gör. Tummen upp. Nu grejar jag inte med VW Golf men tycker det är kul och intressan läsning. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

563 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#91
Hej kul att höra.
Tycker att det byts grejjer för fort generellt.
Kan man sprida lite kunskap så kan man ju som du säger lägga pengar på något annat.

Thomas


563 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#92
Hej
Det värsta som kunde hända just nu hände!!

Min Kempii svets RA-230 med FU-10 matarverk la ihop ögonen bara så där...

Som tur är så har vi i www.dieselclubsweden.se en samarbetspartner just för denna typ av fel.
DN elektronik i Mölnlycke.

Dennis Nilsson fick i uppdrag att hitta felet.
Jag tog ut mitt kretskort och stack till Dennis.
Dennis provade och mätte.
Bytte en tyristor.
Dennis ringde och sa att kortet var klart.

Glad som faan åkte jag dit och hämtade upp kortet.
kopplade in detta men..... svetsen var fortfarande helt död.
Min värsta tanke uppenbarade sig.
Skulle min gamle trotjänare faktiskt ha gjort sin sista svetsloppa??

Klockan var nu 19.00 på kvällen, Ringde Dennis som precis kommit hem och förklarade.
Dennis säger då att jag kommer och tittar på den.

va!!! skojar du sa jag.
Nej kunden skall vara nöjd.

jaja, en timma senare stod Dennis på min uppfart med alla möjliga instrument.
lite drygt 2 timmar senare, en massa mätande och testande så fixade han den.

klockan 22.00 startade svetsen smile
Den lycka att få igång svetsen igen går knappt att beskriva.
En stor sten föll.

Det är just detta som gör DN elektronik och Dennis så unik.

Att jag rekommenderar DN Elektronik tror jag inte att ni behöver undra över.

Ni som behöver laga ett kretskort/felsökning etc Ring Dennis.

Hälsa från mig.

http://dn-elektronik.se/
Dennis :0727401020

Glöm inte att bli medlem på diselclubsweden. wink

Thomas
Senast redigerat av polo_td (15 augusti 2014)


159 Inlägg
15 augusti 2014
#93
Fan vilken kille! Såna skall man ha i sin närhet!

563 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#94
Nu har det extremt roliga jobbet med att slipa och förbereda bilens dörrar, lucka och huv inför lack börjat.
Blev tyvärr ett rent helvete av detta.
Jag började matta ner dessa och lade ett snabbt färglager, egentligen som "rostskydd".
Märker då att någon tidigare stjärna målat dessa delar på bilen med troligtvis hammarlack.
Allt reste sig. sad

blir bara till att göra plåtrent.

jaja, skitgöra av rang men det är bara att bita ihop.

Kommer lite bilder när kameran vaknat...


Thomas
Senast redigerat av polo_td (30 augusti 2014)


698 Inlägg
30 augusti 2014
#95
Ett gäng polare med gott käk med massor av slippapper så är den snart plåtren smile


563 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#96
Jo, visst skulle det vara bra med hjälp.
Bara att bita ihop.

det går sakta framåt.
Klar med bakluckan i varjefall.
Skall börja med passagerar- dörren i morgon.
Då kommer också bilder om det kan glädja någon.

på återseende.


1 702 Inlägg
1 september 2014
#97
polo_td skrev:
Nu har det extremt roliga jobbet med att slipa och förbereda bilens dörrar, lucka och huv inför lack börjat.
Blev tyvärr ett rent helvete av detta.
Jag började matta ner dessa och lade ett snabbt färglager, egentligen som "rostskydd".
Märker då att någon tidigare stjärna målat dessa delar på bilen med troligtvis hammarlack.
Allt reste sig. sad

blir bara till att göra plåtrent.

jaja, skitgöra av rang men det är bara att bita ihop.

Kommer lite bilder när kameran vaknat...


Thomas

Been there .......... Jag köpte ju min nissan 200 med en tjock vältäckande mattsvart färg som var typ rollad??
Jag skulle ju lacka om hela bilen och först var det en sån färg som äter slippapper och sen ca 3 röda lager och till sist grundfärg på, tog sin lilla tid.

Som om det inte vore nog så räknade jag fram att ena dörren hade 24 mindre bucklor och annat som behövde fixas så jag vet vilket jobb då har framför dig fast hoppas för din skull på mindre än jag hade.

Men som sagt bara kavla upp ärmarna och ladda på rejält med slippapper smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 465 Inlägg
1 september 2014
#98
Går det inte snabbare att använda Grovrengörare ?
Antingen på borrmaskin eller vinkelsip?
typ en sådan här
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … are-20851/

http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K … are-20234/
Senast redigerat av vw_audi (1 september 2014)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

563 Inlägg
1 september 2014
Trådstartare
#99
hej

jo,jag har tyvärr extreemt dålig erfarenhet av biltemas grovrengörare för vinkelslip.
den höll för 5cm brett fält på ytterdelen av huven....helt kass.
Skall reklamera denna idag.

får se hur det går.


segt är det i varje fall.

thomas


563 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#100
Jobbet med att slipa etc är nu klart. Dörrar, huv och baklucka är nu plåtrena både på utsidan och insidan. Kanske onödigt med tanke på att skitfärgen bara var på utsidan. Men bättre att vara noggrann. Tog bort all kaross kitt och vek upp kanten där jag såg att det fanns rost. Tog blästern och utrotade... Sedan rostätare och klarlack innan jag vek ner denna igen.
Senast redigerat av polo_td (5 september 2014)



Sök