Hej och tack för kommentaren.
![smile](img/smilies/smile.png)
Eftersom så många har problem med sina lastventiler så tänkte jag visa hur man gör rent dessa.
Väldigt ofta så har dessa stått i samma läge och helt enkelt rostat fast.
att göra rent dessa som ett första steg brukar räcka.
Så här gör man.
Här är en lastkännande ventil som sitter helt fast.
Just denna kom från en golf mk1 -80 som var tokslut.
Så att denna är bland det värsta man kan ha råder inga tvivel om.
Det är ju bra om man har tillgång till bläster alternativt elektrolys bad.
Det senare är att föredra men just i denna beskrivning använder jag blästern och maskerar mkt noggrant.
Ta ventilen och kläm ihop broms rören som sitter kvar som ni ser.
![http://forumbilder.se/DDDA7/bild1.JPG]()
Sedan är det alltid roligare att se lite bättre så jag slänger in hela ventilen i blästern. Efter detta ser det ut så här.
![http://forumbilder.se/DDDA7/bil22.JPG]()
Nu ser man lite mer, nu tar man bort själva armen dvs den delen som fjädern till bakaxeln sitter fast i.
Under armen sitter en plåtring som håller fast gummit, lossa denna med en näbbtång.
Redan nu kommer ni se delar av problemet.
![http://forumbilder.se/DDDA7/bild-3.JPG]()
Inne i själva gummit nu så sitter det en liten tryckpinne som möter axeln inne i cylindern. på bilden nedan ser ni skicket på denna pinne i mitt fall.
Denna är fjäderbelastad och skall löpa fritt.
Denna skall göra så att rörelsen blir mjuk i cylindern och inte överföra mer ju hårdare du trycker på pedalen.
Så här ser den "pinnen" ut i mitt fall. Innanför/bakom denna sitter det en fjäder som jag missade att ta en bild på men den var inte vacker...
![smile](img/smilies/smile.png)
![http://forumbilder.se/DDDA7/bild2.JPG]()
Ni kan se ordningen på dessa delar längre ner i inlägget.
Nu tar vi isär cylinderaxeln.
Som ni ser på bilden nedan så sitter denna med en låsring denna brukar man inte ens se bakom all skit som samlats men den är där.
Ta bort denna med låsringstång.
Ett tips är att alltid hålla typ tummen över själva ringen då dessa har en vilja till att rymma.
![smile](img/smilies/smile.png)
Bak på ventilen är det en anslutning till ett bromsrör, en 19mm nyckel.
Lossa denna så ser ni en annan axel.
Knacka sedan försiktigt ut axeln.
![http://forumbilder.se/DDDA7/bild4.JPG]()
Här ser ni ordningen som dessa delar sitter i.
just i denna cylinder såg varje del ut så här.
Först den bakre kolven.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild5.JPG]()
Sedan den främre.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild6.JPG]()
På denna bild ser ni en pil.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild-med-pil.JPG]()
Denna pil pekar på en hylsa av aluminium med en gummiring på.
Denna gummiring brukar skadas var på det kommer in vatten i ventilen.
Gissa vad det vattnet gör
![smile](img/smilies/smile.png)
Syna denna noga.
Behövs det en ny åk till någon rörfirma så kan dom ta fram en ny packning.
Brukar kosta typ 5kr.
Nu lossar vi denna aluminiumhylsa från axeln.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild7.JPG]()
Nu är det noga att räkna varv på den vikta plåt muttern. det är nämligen med denna del som man justerar trycket till bromsarna bak. Detta går att göra efter på bil så det är inte helt kört om man "tappar" bort sig.
Tog ingen "före"bild men efter rengörning så ser det ut så här.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild10.JPG]()
Här ser ni ordningen.
Sedan maskerade jag cylinderhuset mkt noggrant och blästrade av den rost som var kvar.
Tog även armen.
Tvättade detta noga och synade efter skador i loppet.
Det brukar inte vara skadat då kolven oftast fastnar.
Lite färg på detta, i mitt fall valde jag först en zink-primer sedan silver färg.
Tryckte i lite papper i loppet.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild8.JPG]()
Nu skall allt göras rent, brukat använda bromsrengörning typ bräkleen och tandborste.
Blåser rent med högtryck.
Här har jag radat upp alla delar.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild9.JPG]()
Nu är det bara till att montera ihop allt.
Glöm nu inte att fetta in under gummi damasken så vi håller borta rost etc.
Jag brukar ta grafitfett men ta vad ni har då det är bättre med något fett än inget alls typ hjullager fett funkar.
Så här blir den i hopsatt.
![http://forumbilder.se/DDDA8/bild11.JPG]()
Som vanligt när man jobbar med bromsdelar så är det mkt viktigt med att hålla rent.
Har ni gjort enl detta så skall nu eran ventil fungera ett par år til.
Om ni tappade bort er när ni tog bort/isär bromsarms bulten så måste ni justera denna.
Jag tar inget ansvar för att eventuella skador etc som kan uppkomma.
Ni har fått en fingervisning och information om att detta är en säkerhets detalj och bör därför justeras in av fackman.
Hoppas att det hjälper någon.
Thomas