2227
Sök

Blivit ibumpad av annan bil (mitt fel), den andre körde iväg hur göra?

1 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Hejsan, hoppas att detta är rätt forum för en sådan här fråga. Jag har letat länge och väl men inte hittat något svar, ber om ursäkt om det är helt fel.

Var extremt klumpig när jag skulle köra hem idag och höll på att köra av till en bussfiloch när jag skulle svänga tillbaka in i den riktiga vägens högerfil så bromsade för att ta mig in bakom en omkörande bil varpå han också tvärbromsar och bumpar in mycket lätt i min vänsterfront (vi snackar kanske 10-20 km/h) när jag är påväg ut till vänster (var en rätt bastant refug framför som jag inte var så sugen på att köra in i). Eftersom vi stod fullständigt horribelt till i en rondellinfart så tänkte jag att vi kunde köra ut ur rondellen och ställa oss på en pendlarparkering utanför rondellen och reda ut det hela, och blinkade vilt med alla lampor för att detta skulle framgå till den andra föraren varpå han sonika kör vidare i rondellen och inte följer efter mig ut.

Det är ju mycket beklagligt om det skulle uppfattas som ett försök till smitning från min sida, och jag undrar om någon vet hur man bör gå till väga? Det hela var absolut till 80 % mitt fel och jag har inga som helst intentioner att förneka detta, skall jag anmäla det till polisen eller någonstans för att undvika alla missförstånd?

Blev inga nämnvärda skador på bilen (en extremt liten buckla och lite lackrepor på vänster front) och bör blivit ännu mindre på den andre förarens bil, men skall jag göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget ändå?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerat av Juza (18 september 2012)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
19 september 2012
Alltså, begreppen stämmer inte...
* Hans bil bumpade in i din, fast du låg bakom och han bromsade? Nä, din bil bumpade in i hans i så fall.
* Hur skulle han kunna följa efter dig ut om han låg före..?!
* Felet är ditt till 100%, inte 80...! Varför eller på vilket sätt skulle det kunna vara någon annans fel till 20%?

Red ut dom begreppen först..

/Mattias

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 september 2012
I och med att den andra kört iväg (han kanske inte uppfattade att du körde in i honom) och du tog troligtvis inte hans registreringsnummer är det bara att vänta på ett samtal ifrån honom (om han eventuellt tog ditt reg.nummer). Ringer han inte så är det inte mycket mer att göra än att leva vidare smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

178 Inlägg
19 september 2012
Hade en snudd på identisk incident för ngt år sen.

Om dom blandar in förs.bolaget och har ditt reg.nr så kommer försbolaget antagligen göra ngn slags anmälan så snuten kommer ringa och höra sig för om det verkar vara en smitning eller inte. Det hände i mitt fall och jag förklarade bara att jag hade vinkat åt den andra att följa mig eftersom jag inte ville blockera en hel rondell men att dom bara pyste helt sonika och jag var för stressad för att ta reg.nr

Kör du in i ngn bakifrån kan du kallt räkna med att du torskar oavsett hur klåpig den framför är. Så behöver du ta ngt på förs finns det ingen anledning att inte säga precis som det var.

Kan du däremot fixa skadorna själv eller billigare än självrisken så skulle jag personligen inte ha anmält ngt alls.

KHRacing
19 september 2012
kontakta polisen omgående & berätta / lämna ditt regnummer/personnumemr så kan du inte bli anklagad för smitning senare.. vilket kan leda till indraget KK

5 118 Inlägg
19 september 2012
som sagt anmäl det till farbror blå så har du ryggen fri :-) då är det hans bersymmer och du slipper lägga energi på det så länge inte han anmäler något. då blir det bara ett vanligt ärende med försäkringar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 948 Inlägg
19 september 2012
Oavsett om det var ditt eller hans fel så skulle jag ha anmält honom för smitning! Oavsett om du har hans reg nr eller inte.
Och detta just enbart ifall han anmäler dig för detsamma.

Anekdot, polarna körde bil med släp på grusväg, kommer ifatt och kör om en dam på häst (kör om väldigt sakta), hästen stegrar sig, tanten far av, hästen sparkar sönder skärmen på släpet innan den i all hast galloperar iväg.
Polarn rusar ur bilen, frågar hur det gick för damen, hon säger egentligen inget utan springer iväg efter sin skenande häst... Han väntar på platsen i mer än 10 minuter innan han rycker på axlarna och åker därifrån.

Senare på kvällen ringer en sur polis och börjar prata om både det ena och andra straffet pga smitning från olycka, polarn försöker skratta bort det och berättar hur det gick till... var ju egentligen hon som smet... men detta har tydligen ingen större betydelse efter som även han lämnat olycksplatsen. Han skulle självklart ha anmält henne för smitning, gärna medans han stod kvar på olycksplatsen enligt polsen....
Senast redigerat av baltis (19 september 2012)

7 389 Inlägg
20 september 2012
Hilden skrev:
Hade en snudd på identisk incident för ngt år sen.

Om dom blandar in förs.bolaget och har ditt reg.nr så kommer försbolaget antagligen göra ngn slags anmälan så snuten kommer ringa och höra sig för om det verkar vara en smitning eller inte. Det hände i mitt fall och jag förklarade bara att jag hade vinkat åt den andra att följa mig eftersom jag inte ville blockera en hel rondell men att dom bara pyste helt sonika och jag var för stressad för att ta reg.nr

Kör du in i ngn bakifrån kan du kallt räkna med att du torskar oavsett hur klåpig den framför är. Så behöver du ta ngt på förs finns det ingen anledning att inte säga precis som det var.

Kan du däremot fixa skadorna själv eller billigare än självrisken så skulle jag personligen inte ha anmält ngt alls.

ehhh,, om du råkar köra in i en som tränger sig in i din fil,, så är det INTE ditt fel om du kör på han/hon wink

7 389 Inlägg
20 september 2012
baltis skrev:
Oavsett om det var ditt eller hans fel så skulle jag ha anmält honom för smitning! Oavsett om du har hans reg nr eller inte.
Och detta just enbart ifall han anmäler dig för detsamma.

Anekdot, polarna körde bil med släp på grusväg, kommer ifatt och kör om en dam på häst (kör om väldigt sakta), hästen stegrar sig, tanten far av, hästen sparkar sönder skärmen på släpet innan den i all hast galloperar iväg.
Polarn rusar ur bilen, frågar hur det gick för damen, hon säger egentligen inget utan springer iväg efter sin skenande häst... Han väntar på platsen i mer än 10 minuter innan han rycker på axlarna och åker därifrån.

Senare på kvällen ringer en sur polis och börjar prata om både det ena och andra straffet pga smitning från olycka, polarn försöker skratta bort det och berättar hur det gick till... var ju egentligen hon som smet... men detta har tydligen ingen större betydelse efter som även han lämnat olycksplatsen. Han skulle självklart ha anmält henne för smitning, gärna medans han stod kvar på olycksplatsen enligt polsen....

småknepigt fall då hon inte har en bil/mc wink
klart han skulle ring polisen när han lämnade platsen,, men han kan ju skylla på chock wink

Stölle
199 Inlägg
20 september 2012
Häst räknas väl också som fordon om det befinner sig på allmän väg, om jag inte minns fel ? Dock inte motorfordon men ändå fordon, precis som en vanlig cykel..

Jag anar ugglor som får kläder.

178 Inlägg
20 september 2012
granadadr skrev:
ehhh,, om du råkar köra in i en som tränger sig in i din fil,, så är det INTE ditt fel om du kör på han/hon wink

Nej det håller jag med om till 1000%. Och det var inte mitt fel att gubbfan framför fick kärringstopp heller men säger bara att det är väldigt osannolikt att man klarar sig undan ngn som anmäler att dom blivit påkörda i rövva, oavsett hur klåpigt personen ifråga betett sig, annat än om man har vittnen på det eller den felande parten erkänner att han/hon är en idiot.

Men efter ytterligare lite betänketid kan jag hålla med vissa ovan och ändra mig till att rekommendera att ringa polisen och ge dom händelsen i stora drag, utan regnr od på den andra. Då har man ivf garderat sig mot oförstående poliser samtidigt som att chansen fortfarande finns att den andra parten inte orkar anmäla det så man slipper ta en ev försäkringssmäll.

7 389 Inlägg
20 september 2012
Hilden skrev:
granadadr skrev:

Nej det håller jag med om till 1000%. Och det var inte mitt fel att gubbfan framför fick kärringstopp heller men säger bara att det är väldigt osannolikt att man klarar sig undan ngn som anmäler att dom blivit påkörda i rövva, oavsett hur klåpigt personen ifråga betett sig, annat än om man har vittnen på det eller den felande parten erkänner att han/hon är en idiot.

Men efter ytterligare lite betänketid kan jag hålla med vissa ovan och ändra mig till att rekommendera att ringa polisen och ge dom händelsen i stora drag, utan regnr od på den andra. Då har man ivf garderat sig mot oförstående poliser samtidigt som att chansen fortfarande finns att den andra parten inte orkar anmäla det så man slipper ta en ev försäkringssmäll.

sant,, jag råkade faktiskt ut för en sådan händlese för MÅNGA år sen,, hon började rulla ut i korsningen för att köra,, men stannade igen,, jag hann inte med sad så bumpade in i henne,, å sen körde hon ,, å jag efter,, men efter ca 10 min kanske, så gav jag upp,, å åkte hem,, ringde polisen å gav tom regnr på den andra bilen,, inget hördes efter det,,

Sök