3810
Sök

Problem med regbesiktning av Chrysler 300C pga strålkastare! Hjälp!

4 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
Hej hej, vet inte vilken forum jag ska posta det här i, men försöker här i "allmänt".

Jag har nyligen importerad en Chrysler 300C, år 2010, 3.5L V6 249Hk till Sverige. Jag hade fixad nya sidopositionsblinkers, beställd in och bytt bakljus osv, stansad in chassinummer i motorutrymmen osv och trodde allt var klar. Sen min bror körde bilen till regbesiktningen (eftersom jag var utomlands, fortfarande är) och bilen blev underkänd pga framlamporna. Min bror sa att dem som utförde regbesiktningen sa att framlamporna passar inte, eftersom deras positionsblinkers typ lyser orange i vanligt läge och sen blinkar orange, och dem måste tydligen lysa gult och blinka orange eller nåt sånt; jag vet inte exakt vad dem sa eftersom jag inte var där, men iallafall tror jag att framlamporna passar inte eftersom dem är amerikanska och jag behöver europeiska. Jag har kollat runt hela Sverige och kunde inte hitta passande framlampor, dvs år 2010, förutom på EN plats, där dem kostade sammanlagt runt 20000kr med installation, kablar osv! Det trodde jag var vansinnigt! Eftersom jag betalade bara 2500kr för nya europeiska baklampor!

Så här kommer frågan: Är det någon som vet var man kan få tag på billigare framlampor, nya eller begagnade spellar ingen roll, eller någon bilverkstad i eller nära Stockholm som kan modifiera dem strålkastare som jag redan har, t.ex. sätta in nya glödlamporna eller ändra dem på nåt sätt? Eftersom jag tycker att det är löjligt att betala 20000kr för nya... det är som sagt inte småpengar för en sån liten sak... skulle hellre köpa en ny bärbar för dem pengarna smile

Tack på förhand!

Här är bild på bilen om nån är intresserad. https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184758/184758-9f7fd1cffc2755bebe247c9cbd5393e8.jpg

1 067 Inlägg
21 september 2012
#2
Är du säker på att du inte blandat ihop blinkers och framljus nu? 

Amerikanska versionen är ju oftast fast sken som sedan blinkar när man använder blinkersen.

Svenska systemet är ju att blinkersen är släckt tills man använder den..


41 Inlägg
21 september 2012
#3
Du måste mena blinkersen som sitter i framlampan?   Jag har för mig att det finns andra ledlampor som du kan köpa på nätet som lyser vitt o blinkar gult, istället för original som både lyser o blinkar gult..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 september 2012
#4
Diodhuset har grejor, lampor som är tvåfärgade. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#5
Ja det är precis vad jag menat, blinkar sitter i framlampan och dem lyser gult och sen blinkar gult... måste antingen på nåt sätt koppla bort så att dem inte lyser alls utan bara blinkar, eller gör så att dem lyser vitt och blinkar gult, då troligtvis ska man ersätta lamporna, måste bara hitta var jag kan köpa dem och nån som kan ersätta dem...Har kört runt olika bilverkstader och ingen ville göra det...konstigt

Forummoderator
26 349 Inlägg
22 september 2012
#6
Kan det vara några sådana här du behöver?: http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor … p-s1%2F328

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 september 2012
#7
Med risk att de lyser för "blått" tycker jag hmm
Skulle helt enkelt försöka att klippa av kabeln som gör att den lyser. Alltså bara behålla blinkfunktionen.
I alla fall under bes. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 september 2012
#8
Aerocombi skrev:
Med risk att de lyser för "blått" tycker jag hmm
Skulle helt enkelt försöka att klippa av kabeln som gör att den lyser. Alltså bara behålla blinkfunktionen.
I alla fall under bes. smile

Då måste han ju koppla in vanliga vita (eller gula) positionsljus nå´n annanstans. Annars blir den ju underkänd iaf.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 171 Inlägg
22 september 2012
#9
Det är inte säkert att det är olika kablar till blinkers/positionsljus om det är samma lampa som används. Skulle tro att den diodlampan funkar så att när man tänder den så lyser den först gult och sedan vitt efter en sekund (med fördröjning). Då kommer den blinka gult och sedan lysa vitt när den får konstant spänning.


Rallyförare
1 075 Inlägg
22 september 2012
#10
Jag besiktar ALLTID på Carspect, https://www.carspect.se/Stationer/Sidor/default.aspx
då AB Svensk Bilprovning har visat sig anmärka på fel som inte existerar, t.ex deras egna tolkning. "att de lyser för "blått" "

Just den typen av egna tolkningar, översittarfasoner, övermaktskomplex och mindervärdeskomplex verkar inte existera på Carspekt...

En rekommendation från mig!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 september 2012
#11
carnageman skrev:
Jag besiktar ALLTID på Carspect, https://www.carspect.se/Stationer/Sidor/default.aspx
då AB Svensk Bilprovning har visat sig anmärka på fel som inte existerar, t.ex deras egna tolkning. "att de lyser för "blått" "

Just den typen av egna tolkningar, översittarfasoner, övermaktskomplex och mindervärdeskomplex verkar inte existera på Carspekt...

En rekommendation från mig!

Har *kallvita* dioder i positionsljuset på min 9000 och enligt carspect i kristianstad lös dom för blått. Men han släppte iaf det.

Iofs så trodde den idioten där först att ovan nämnda positionsljus var xenonkonverterat halvljus så....


Poängen är ju iaf att det är skillnad från besiktningsman till besiktningsman, inte mellan själva företagen i sig.

Och jag själv föredrar gamla bilprovningen då jag får kopia på protokollet på mina sidor på bilprovningen.se så jag kan alltid gå in där och kolla om pappersprotokollet har fått ben.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#12
Tack för alla svar. En sak till, jag hörde att Amerikanska framlampor är godkända i Sverige men inte kombinationen med positions/blinkers i sig... och det är tydligen vad jag har :-/

Jag kollar den där Carspect, se vad dem säger.
Senast redigerat av Andrius (22 september 2012)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 september 2012
#13
Andrius skrev:
Tack för alla svar. En sak till, jag hörde att Amerikanska framlampor är godkända i Sverige men inte kombinationen med positions/blinkers i sig... och det är tydligen vad jag har :-/

Jag kollar den där Carspect, se vad dem säger.

Du behöver bara skaffa dessa: http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor … p-s1%2F328

Sen är det coolers.

Eller så köper du eftermarknadslyktor på eBay med halos, dom funkar som p-ljus.


Försöker du importera bilen som företag så är det strängare regler, då måste lyktorna vara E-märkta och skit tror jag.


Kan tipsa om riktigt små och godkända sidoblinkers också om du inte redan fixat: http://swelight.net/webshop/blinklyktor
Senast redigerat av FL3JM (22 september 2012)


Rallyförare
1 075 Inlägg
22 september 2012
#14
Jag kan garantera dig att den tomten kommer från SBP från början big_smile

TBOC_Razor skrev:
carnageman skrev:
Jag besiktar ALLTID på Carspect, https://www.carspect.se/Stationer/Sidor/default.aspx
då AB Svensk Bilprovning har visat sig anmärka på fel som inte existerar, t.ex deras egna tolkning. "att de lyser för "blått" "

Just den typen av egna tolkningar, översittarfasoner, övermaktskomplex och mindervärdeskomplex verkar inte existera på Carspekt...

En rekommendation från mig!

Har *kallvita* dioder i positionsljuset på min 9000 och enligt carspect i kristianstad lös dom för blått. Men han släppte iaf det.

Iofs så trodde den idioten där först att ovan nämnda positionsljus var xenonkonverterat halvljus så....


Poängen är ju iaf att det är skillnad från besiktningsman till besiktningsman, inte mellan själva företagen i sig.

Och jag själv föredrar gamla bilprovningen då jag får kopia på protokollet på mina sidor på bilprovningen.se så jag kan alltid gå in där och kolla om pappersprotokollet har fått ben.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 september 2012
#15
försök att låna ett par svenska lampor så är det fixat sen monterar du dina igen.

skulle sen borra ett hål i insatsen och köra med en vit positionslampa och ta bort 5watts funktionen på den oranga lampan
då kommer du genom framtida bes

men det kommer ej fungera vid reggning för moddar du lamporna vid reggning så gäller ej E märkningen
ska inte spela någon roll om man är privat eller företag när man reggar

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#16
Growe skrev:
försök att låna ett par svenska lampor så är det fixat sen monterar du dina igen.

Låter som en perfekt lösning...men tror inte jag kommer hitta nån villig att låna lampor till mig big_smile Skulle kunna även betala typ 500-1500 spänn bara för det, för att låna lamporna en timme, men hur börjar jag ens leta efter en sån person med en sån bil? smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
23 september 2012
#17
Jag förstår inte problemet, köp bara lamporna som jag länkade till åvan så kommer det funka. Jag körde det på min magnum och har haft det på min charger i orginal-lyktorna. Gick igenom utan konstigheter. Eller försöker du regbesiktiga bilen som företag?


Finraggare
2 381 Inlägg
23 september 2012
#18
Har sett företagsreggningar gå igenom med switchback också.

Men som sagt - gör som vi säger, eller så kapar du inre ledarparet på blinkersen så de bara blinkar och inte lyser konstantvitt och placerar någon form av skit-leddar i fronten för bes bara.

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök