2814
Sök

Sprutar ur olja ur röret till stickan, Volvo 940 -98 ltt, chippad / 1bar.

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#41
robert___j skrev:
ja den mätarn ska du nog inte lita på..  ja får tilläggs skriva här glömde dom sista meningarna i inlägget ovan... om någon kolvring eller skadad kolv hade du haft betydligt sämre komp på någon eller några cylindrar inte så jämt som du har nu.. finns det ingen du kan låna en mätare av eller chansa och köp en annan biltema komp provare

Näe ingen annan som har, får låta verkstan göra det smile känns bra det iallafall, men hoppas det inte är någon kolvring, om man testar med någon annan.. kanske bara var att oljestickan var uppdragen, så gasa ja på hårt så kom det upp olja? :p eller är det omöjligt?

449 Inlägg
2 oktober 2012
#42
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:
ja den mätarn ska du nog inte lita på..  ja får tilläggs skriva här glömde dom sista meningarna i inlägget ovan... om någon kolvring eller skadad kolv hade du haft betydligt sämre komp på någon eller några cylindrar inte så jämt som du har nu.. finns det ingen du kan låna en mätare av eller chansa och köp en annan biltema komp provare

Näe ingen annan som har, får låta verkstan göra det smile känns bra det iallafall, men hoppas det inte är någon kolvring, om man testar med någon annan.. kanske bara var att oljestickan var uppdragen, så gasa ja på hårt så kom det upp olja? :p eller är det omöjligt?

det är vad jag tror är felet med du behöver inte oroa dig hade det varit nån kolvring hade du sett det på komp provet...

Full Fart Spar Tid!!!

692 Inlägg
2 oktober 2012
#43
Sen kan man ju säga som så att en turbomotor har ju givetvis lägre grundkomp också....så det är mest troligt helt OK med dom värdena du får fram.
Skall du kolla kolvringar etc är det en leakdowntester som hjälper, men jag tror inte att det är något fel där överhuvudtaget...(man skall ju inte felsöka utan att ha bilen framför sig, men en gissning från min sida)


JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#44
okej, tackar.. om man bortser från kolvringarna..det roliga isåfall är ju varför den börja läcka olja bakom motorn, bara för oljestickan var uppe, och de spruta olja? var de bara ren tillfällighet att packboxen/o-ringen i fördelaren gick samtidigt som de spruta olja när jag sladda? :S

för är nästan hundra att den läcker, och att de inte är olja från röret till oljestickan som spruta ut, läcker på ett och samma ställe, och på 8 timmar blir de en pöl näästan stor som en cdskiva, i 2-3 dagar nu..även efter motortvätt

449 Inlägg
2 oktober 2012
#45
33Coupe skrev:
Sen kan man ju säga som så att en turbomotor har ju givetvis lägre grundkomp också....så det är mest troligt helt OK med dom värdena du får fram.
Skall du kolla kolvringar etc är det en leakdowntester som hjälper, men jag tror inte att det är något fel där överhuvudtaget...(man skall ju inte felsöka utan att ha bilen framför sig, men en gissning från min sida)

kompressionsFÖRHÅLLANDET är lägre i en turbo inte kompressionsTRYCKET.... och är kompressionstrycket mycket lägre på någon cylinder är det ju nått fel,,, så innan du rör till det mer så sluta skriv om du verkligen inte vet vad du pratar om..

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
2 oktober 2012
#46
Kalltkaffe skrev:
okej, tackar.. om man bortser från kolvringarna..det roliga isåfall är ju varför den börja läcka olja bakom motorn, bara för oljestickan var uppe, och de spruta olja? var de bara ren tillfällighet att packboxen/o-ringen i fördelaren gick samtidigt som de spruta olja när jag sladda? :S

för är nästan hundra att den läcker, och att de inte är olja från röret till oljestickan som spruta ut, läcker på ett och samma ställe, och på 8 timmar blir de en pöl näästan stor som en cdskiva, i 2-3 dagar nu..även efter motortvätt

du menar alltså att de läcker ut olja när den står still och inte igång??? isåfall läcker det ju nånstans där det är en olje nivå alltså i tråget för det är bara där det står tillräckligt med olja så det kan läcka så...

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
2 oktober 2012
Trådstartare
#47
robert___j skrev:
Kalltkaffe skrev:
okej, tackar.. om man bortser från kolvringarna..det roliga isåfall är ju varför den börja läcka olja bakom motorn, bara för oljestickan var uppe, och de spruta olja? var de bara ren tillfällighet att packboxen/o-ringen i fördelaren gick samtidigt som de spruta olja när jag sladda? :S

för är nästan hundra att den läcker, och att de inte är olja från röret till oljestickan som spruta ut, läcker på ett och samma ställe, och på 8 timmar blir de en pöl näästan stor som en cdskiva, i 2-3 dagar nu..även efter motortvätt

du menar alltså att de läcker ut olja när den står still och inte igång??? isåfall läcker det ju nånstans där det är en olje nivå alltså i tråget för det är bara där det står tillräckligt med olja så det kan läcka så...

Mja, fast vet inte om det sker i början eller under hela dagen, har bara haft tid att kolla när kommit hem från jobbet, men får se, om det fortsätter i några dagar så kan ja nog utesluta att de är från oljan som spruta ut smile

692 Inlägg
2 oktober 2012
#48
robert___j skrev:
33Coupe skrev:
Sen kan man ju säga som så att en turbomotor har ju givetvis lägre grundkomp också....så det är mest troligt helt OK med dom värdena du får fram.
Skall du kolla kolvringar etc är det en leakdowntester som hjälper, men jag tror inte att det är något fel där överhuvudtaget...(man skall ju inte felsöka utan att ha bilen framför sig, men en gissning från min sida)

kompressionsFÖRHÅLLANDET är lägre i en turbo inte kompressionsTRYCKET.... och är kompressionstrycket mycket lägre på någon cylinder är det ju nått fel,,, så innan du rör till det mer så sluta skriv om du verkligen inte vet vad du pratar om..

Nej helt rätt-skillnad skall det ju inte vara mellan cylindrarna och helt rätt-jag skall sluta skriva om sådant jag inte begriper.


142 Inlägg
3 oktober 2012
#49
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:
har aldrig hört någon som fått ett tätt vevhus på en b230 vissa hade ett litet filter mellan vevhus burken och slangen som går till lmm men på din nya bil har du inget sånt har du ett där kan du ta bort det... vanligt oljeläck på en b230 är oringen runt fördelarn.... du har inte hällt på någon riktig skit olja som inte pallar värmen och därför läcker den helt plötsligt???

Oljan är kvar sen förra ägaren, inte ägt bilen så himla länge..

Det är väl kolvarna/kolvringarna, bilen står på tomgång ute nu för att bli varm, så jag kan komptesta..

En fråga, tar man ur alla tändstift på engång? eller ett i tagen när man ska komptesta?

min vevhus täpptes igen...

27-an

1 230 Inlägg
3 oktober 2012
#50
Iveskold17 skrev:
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:
har aldrig hört någon som fått ett tätt vevhus på en b230 vissa hade ett litet filter mellan vevhus burken och slangen som går till lmm men på din nya bil har du inget sånt har du ett där kan du ta bort det... vanligt oljeläck på en b230 är oringen runt fördelarn.... du har inte hällt på någon riktig skit olja som inte pallar värmen och därför läcker den helt plötsligt???

Oljan är kvar sen förra ägaren, inte ägt bilen så himla länge..

Det är väl kolvarna/kolvringarna, bilen står på tomgång ute nu för att bli varm, så jag kan komptesta..

En fråga, tar man ur alla tändstift på engång? eller ett i tagen när man ska komptesta?

min vevhus täpptes igen...

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile


449 Inlägg
3 oktober 2012
#51
Zzoink skrev:
Iveskold17 skrev:
Kalltkaffe skrev:

Oljan är kvar sen förra ägaren, inte ägt bilen så himla länge..

Det är väl kolvarna/kolvringarna, bilen står på tomgång ute nu för att bli varm, så jag kan komptesta..

En fråga, tar man ur alla tändstift på engång? eller ett i tagen när man ska komptesta?

min vevhus täpptes igen...

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile

turbobilar????????

Full Fart Spar Tid!!!

1 230 Inlägg
3 oktober 2012
#52
robert___j skrev:
Zzoink skrev:
Iveskold17 skrev:

min vevhus täpptes igen...

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile

turbobilar????????

nää wink


449 Inlägg
3 oktober 2012
#53
Zzoink skrev:
robert___j skrev:
Zzoink skrev:

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile

turbobilar????????

nää wink

tänkte väl det sitter filter på gl motorn som inte existerar på en turbo.. sen var kanske det inte gjort oljebyte sedan motorn var ny???

Full Fart Spar Tid!!!

142 Inlägg
3 oktober 2012
#54
robert___j skrev:
Zzoink skrev:
Iveskold17 skrev:

min vevhus täpptes igen...

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile

turbobilar????????

ja!!!! med nybytt olja i motorn sattes den igen!!!

27-an

449 Inlägg
3 oktober 2012
#55
Iveskold17 skrev:
robert___j skrev:
Zzoink skrev:

ja min vevhus vent var också helt igensatt på 740in smile så jo dom kan sättas igen smile

turbobilar????????

ja!!!! med nybytt olja i motorn sattes den igen!!!

vad gjorde du för att fixa det då??? och var satte sig skiten??

Full Fart Spar Tid!!!

142 Inlägg
3 oktober 2012
#56
robert___j skrev:
Iveskold17 skrev:
robert___j skrev:

turbobilar????????

ja!!!! med nybytt olja i motorn sattes den igen!!!

vad gjorde du för att fixa det då??? och var satte sig skiten??

jag tog loss burken eller vad man ska kalla de under insuget och gjorde rent den...

27-an

JFfoto
5 oktober 2012
Trådstartare
#57
nåja, den läcker olja iallafall vet jag nu, dock endast när den är varm och oljan har cirkluerat ett tag..

449 Inlägg
5 oktober 2012
#58
vet du vart den läcker??

Full Fart Spar Tid!!!

JFfoto
5 oktober 2012
Trådstartare
#59
robert___j skrev:
vet du vart den läcker??

näe, har haft en vit skiva under bilen, blir en pöl precis under skarven mellan låda och motorn.. men det är från motorn de läcker, ovanpå på baksidan.. måste ha blåst o-ringen i fördelaren? eller packboxen när jag gasade så mycket..

om det inte är igensatt vevhus, eller kolvringarna.. så hade jag väl bara oflyt att o-ringne på oljestickan va trasig plus att packboxen va inne på sista versen samtidigt? så fick två olika problem samtidigt? men verkar ju ändå som att oljeläckaget från motorn och de från röret har något ihop tycker man :S

aja.. ba gasa tills de rasar smile

Pim_Pim
5 oktober 2012
Trådstartare
#60
Kalltkaffe skrev:
robert___j skrev:
vet du vart den läcker??

näe, har haft en vit skiva under bilen, blir en pöl precis under skarven mellan låda och motorn.. men det är från motorn de läcker, ovanpå på baksidan.. måste ha blåst o-ringen i fördelaren? eller packboxen när jag gasade så mycket..

om det inte är igensatt vevhus, eller kolvringarna.. så hade jag väl bara oflyt att o-ringne på oljestickan va trasig plus att packboxen va inne på sista versen samtidigt? så fick två olika problem samtidigt? men verkar ju ändå som att oljeläckaget från motorn och de från röret har något ihop tycker man :S

aja.. ba gasa tills de rasar smile

Eller ställa den nu för säsongen och lyfta ur motorn och ge han en fin renovering. wink


Sök