Peter_Eriksson skrev:
Tja, det är mkt som behövs när man bygger nytt :-)
Ang. vevstakar så håller original till iaf 150hk. I-profiler finns i 4140 och 4340, varav det senare är starkare. Sen finns det H-profiler, men de är lite overkill i sugmotor och dessutom tyngre än I-profil. Sen finns olika vevstaksbultar. Arp-style i de billigare och riktiga arp i de dyare, finns 5/16" och 3/8" och olika klassningar.
Original kan jag som sagt inte ha eftersom jag har köpt en vev med chevajournaler, 51mm istället för 55mm. Detta gör att man inte behöver gräva ur blocket lika mkt för att vevpartiet ska gå fritt.
De billigaste vevstakarna kostar ca 500:- och är I-profil i 4140 och arp-style bultar. Dessa vågar man nog inte köra med.
De dyrare börjar på 1400:- och då är det mest H-profil.
Finns även andra, men dyrare scat-stakar, I-profil i 4340, riktiga arp-bultar.
Det finns ju många olika längder på vevstakar, allt från 5,325" till 5,7", men man vill ha rätt rod-ratio och inte behöva schimsa ut cylindrarna så mkt. Rod ratio vill man ha nånstans mellan 1,650 och 1,800. Lägre rod ratio är bättre för lågvarviga motorer och vise versa. Detta räknas ut genom följande formel:
vevstakens längd / slaglängd, i mitt fall 5,394 alt 5,4" / 78 = 1,756 alt 1,758