3468
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 760 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1001
Se där, så trevligt :-) Jag själv skriver väl ganska mkt samma på båda forumen, men det är ju lite olika publik så man får olika svar, frågor och diskussioner.

Nu behöver jag vevstakar 5,4" med cheva journaler.. finns ju hur mkt som helst att tillgå, men pengar.. att de alltid ska vara en bristvara :-(

Behöver ju även en lämplig kamaxel, vill inte ha nån engle.. JPM har jag inte råd med.. satsar nog på en Web, 86b eller 86c.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1003
Ja, lite grann så :-) Sitter och funderar på om jag ska våga chansa på lite billigare vevstakar.. Det är ju en kinkig bit om det skiter sig.. kassa vevstakar drar med sig MKT annat vid ett eventuellt ras.. original kan jag inte köra med iaf nu när man har cheva journaler, hehe.. då slapp man tänka på det iaf.


10 163 Inlägg
16 februari 2014
#1005
Trevligt godis big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#1006
Putteliten, ja, men det behövs som sagt stakar och kamaxel (med rakskurna drev) för att montera ihop blocket. Så fort jag har stakarna kan jag göra klart bearbetningen för att det inte ska ta i nånstans. Sen är topplocken på väg och bör komma inom någon vecka.. där är det ju en del bearbetning som skall göras, hehehe

Djo, visst är det så, det är ju den lätta biten att köpa delar.. mkt att tänka på när det ska sättas ihop sen :-)


1 702 Inlägg
19 februari 2014
#1007
Det var ju en nätt liten beställning på delar, dessa stakar som du funderar på kommer dom hålla för ditt högsta effektmål eller hur långt räcker dom?
Det känns fel att chansa för som du säger kan ju allt skita sig, block kolvar mm och då är det väl bättre att ha överdimensionerade grejer direkt.
Vad skiljer det i pris?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#1008
Tja, det är mkt som behövs när man bygger nytt :-)

Ang. vevstakar så håller original till iaf 150hk. I-profiler finns i 4140 och 4340, varav det senare är starkare. Sen finns det H-profiler, men de är lite overkill i sugmotor och dessutom tyngre än I-profil. Sen finns olika vevstaksbultar. Arp-style i de billigare och riktiga arp i de dyare, finns 5/16" och 3/8" och olika klassningar.

Original kan jag som sagt inte ha eftersom jag har köpt en vev med chevajournaler, 51mm istället för 55mm. Detta gör att man inte behöver gräva ur blocket lika mkt för att vevpartiet ska gå fritt.

De billigaste vevstakarna kostar ca 500:- och är I-profil i 4140 och arp-style bultar. Dessa vågar man nog inte köra med.
De dyrare börjar på 1400:- och då är det mest H-profil.
Finns även andra, men dyrare scat-stakar, I-profil i 4340, riktiga arp-bultar.

Det finns ju många olika längder på vevstakar, allt från 5,325" till 5,7", men man vill ha rätt rod-ratio och inte behöva schimsa ut cylindrarna så mkt. Rod ratio vill man ha nånstans mellan 1,650 och 1,800. Lägre rod ratio är bättre för lågvarviga motorer och vise versa. Detta räknas ut genom följande formel:

vevstakens längd / slaglängd, i mitt fall 5,394 alt 5,4" / 78 = 1,756 alt 1,758


1 702 Inlägg
19 februari 2014
#1009
Peter_Eriksson skrev:
Tja, det är mkt som behövs när man bygger nytt :-)

Ang. vevstakar så håller original till iaf 150hk. I-profiler finns i 4140 och 4340, varav det senare är starkare. Sen finns det H-profiler, men de är lite overkill i sugmotor och dessutom tyngre än I-profil. Sen finns olika vevstaksbultar. Arp-style i de billigare och riktiga arp i de dyare, finns 5/16" och 3/8" och olika klassningar.

Original kan jag som sagt inte ha eftersom jag har köpt en vev med chevajournaler, 51mm istället för 55mm. Detta gör att man inte behöver gräva ur blocket lika mkt för att vevpartiet ska gå fritt.

De billigaste vevstakarna kostar ca 500:- och är I-profil i 4140 och arp-style bultar. Dessa vågar man nog inte köra med.
De dyrare börjar på 1400:- och då är det mest H-profil.
Finns även andra, men dyrare scat-stakar, I-profil i 4340, riktiga arp-bultar.

Det finns ju många olika längder på vevstakar, allt från 5,325" till 5,7", men man vill ha rätt rod-ratio och inte behöva schimsa ut cylindrarna så mkt. Rod ratio vill man ha nånstans mellan 1,650 och 1,800. Lägre rod ratio är bättre för lågvarviga motorer och vise versa. Detta räknas ut genom följande formel:

vevstakens längd / slaglängd, i mitt fall 5,394 alt 5,4" / 78 = 1,756 alt 1,758
Dina svar låter alltid som raketforskning för mig, tex om man tar en volvofyra så är allt mycket enklare med mått som är i mm istället för tum vilket bara rör till det i huvet.
Men det måste väl finnas färdiga recept för din motor som bevisligen har hållt för den tänkta effekten så du vet vad som krävs av de stakarna du köper.

4140 och 4340 är dessa smidda stakar eller får man köpa H-profilerna för att få det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#1010
haha, jag orkade bara inte skriva ut mm-siffrorna, det var ju rod-ration som var det intressanta. Det är precis samma sak på alla motorer. vevstakens längd delat med slaglängden = rod ratio.

Recept och recept, jovisst finns det rekommendationer, vilket alltid pekar på de dyraste alternativen :-P

Både 4140 och 4340 är smidda, gjutet skit kan man ju inte åka med.
4130 Steel is a low alloy steel which has a Carbon content of 0.28 - 0.33 and Molybdenum content of 0.15 - 0.25.
4340 Steel, by contrast, has a Carbon content of 0.38 - 0.43 and a Molybdenum content of 0.2 - 0.3.

Skillnaden är alltså legeringen, 4340 är starkare.


1 702 Inlägg
19 februari 2014
#1011
Peter_Eriksson skrev:
haha, jag orkade bara inte skriva ut mm-siffrorna, det var ju rod-ration som var det intressanta. Det är precis samma sak på alla motorer. vevstakens längd delat med slaglängden = rod ratio.

Recept och recept, jovisst finns det rekommendationer, vilket alltid pekar på de dyraste alternativen :-P

Både 4140 och 4340 är smidda, gjutet skit kan man ju inte åka med.
4130 Steel is a low alloy steel which has a Carbon content of 0.28 - 0.33 and Molybdenum content of 0.15 - 0.25.
4340 Steel, by contrast, has a Carbon content of 0.38 - 0.43 and a Molybdenum content of 0.2 - 0.3.

Skillnaden är alltså legeringen, 4340 är starkare.
Ah då blev jag lite klokare.
Du får ta ett snack med regeringen så du kan köpa den starkare legeringen smile)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 163 Inlägg
19 februari 2014
#1013
Känns spontant som att det är värt satsa på h-profil stakar lite mer vikt men betydligt hållbarare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
#1014
H-profiler är lite overkill i en sugmotor.. kör man turbo bör man nog inte välja nåt annat. Men troligtvis blir det H-profil ändå. Det finns ett kit 4340 med arp2000 5/16" bultar för runt 1400:- då behöver man aldrig tänka på det sen.. även där är det ganska billigt om man jämför med vad det kostar till många andra bilmodeller.


490 Inlägg
20 februari 2014
#1015
Inget att tveka på, handla .
Du måste ju ha en redig stake om du kommer att våga köra fort.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#1016
Du slutar då aldrig med att leverera dåliga ordvitsar Robert :-)


10 163 Inlägg
20 februari 2014
#1017
Peter_Eriksson skrev:
H-profiler är lite overkill i en sugmotor.. kör man turbo bör man nog inte välja nåt annat. Men troligtvis blir det H-profil ändå. Det finns ett kit 4340 med arp2000 5/16" bultar för runt 1400:- då behöver man aldrig tänka på det sen.. även där är det ganska billigt om man jämför med vad det kostar till många andra bilmodeller.
Jo vist aningens overkill i sugmotor men hellre veta att det verkligen håller än att veta att det kanske inte håller när högerfoten blir tung och pedalen kryper längre och längre ner.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#1018
Hehe, ja det är helt sant och gravitationen verkar starkt på min högerfot emellanåt :-)

Det lutade åt dem ändå, de ligger bäst till budget kontra kvalitet. De fina I-profilerna kostar rejält mkt mer.. dock inte lika mkt som de exklusiva H-profilerna.. men man kan inte alltid va värst, haha


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#1020
Sweet :-) Vore givetvis kul med en racebil, men det kostar så överjävligt.. inte bara att bygga, utan även att köra med transporter, licenser, försäkring, bränsle, utrustning etc etc etc..

Det tråkiga med en sån motor är ju att den inte går att köra på gatan eftersom den saknar kylning.. Annars hade jag tyckt att det vore förbannat kul med en formel-Vee, finns en till salu i närheten för 37K.

http://abandowest.files.wordpress.com/2012/09/formel-vee-dsc_08421.jpg?w=640&h=413



Sök