4366
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
527 964 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
490 Inlägg
10 november 2012
#101
Hur låser du vingmuttern?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 november 2012
#102
Bra jobbat, och alltid trevligt att följa dina uppdateringar smile

Det där med att byta växellådskuddar ÄR tuffare än man tror ... bra tips hur du fick loss muttern på kopplingsvajern wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#103
Robban, det är bara att sätta en låsmutter utanför vingmuttern.

Mats, tackar kul att höra, önskar att jag hade möjlighet att göra ett lika grundligt arbete som ni bara smile

Ja, att försöka hålla en wire med polygrip och lossa en mutter är i princip hopplöst då den slingrar sig hela tiden. skruvspåret är helt meningslöst att ens försöka med tongue

Det var väl ffa den främre kudden som var jobbig att byta när lådan är på plats, iom att det sticker bultar åt båda håll måste den tryckas in medan lådan dras bakåt, sen fick jag slipa ner ett par fasta nycklar också för att få plats att dra av/åt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#104
Scheize.. bommade just en auktion på ebay.. eaton m45, gick för 1500:- och nån budade över mig i sista sekund.. Men kanske lika bra så så det inte spårar ur helt från början, haha


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 november 2012
#105
Surt för dig sad ... men kul att kunna inspirera tongue

Att göra fynd på eBay går ju i och för sig, men oftast blir priset "rätt" - dvs köpare och säljare hamnar på en nivå som är acceptabel för båda neutral

Bättre lycka nästa gång cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#106
Jo men det är ju så. Lyckades ju med förgasarna förra gången så man får vara lite nöjd iaf och nu kommer de till nytta... och som jag skrev, det är väl kanske lika bra att det inte spårar ut redan i detta stadiet, hehe

Får kolla mer efter saker som jag verkligen behöver istället.. tex ett motorblock att utgå ifrån och ett par toppar som Micke kan börja fila kanalerna på, hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#107
Blir ingen jätteuppdatering idag, var bara i garaget ca 1h, sen blev jag hungrig.. åkte förbi pizzerian köpte en dubbelinbakad och kollat film precis smile

Men det är ju inte för att berätta det jag skriver här, hehe..

Åkte först förbi feltema och köpte en burk spraylim och lite annat krimskrams (om det ändå fanns bonussystem på biltema, haha). Sen till hornbach och köpte en skiva tunn mdf. Var tvungen att kapa ner den lite för att få in den i bilen men jag visste ju på ett ungefär hur stor bit jag behövde.. hmm, nu då?

Jo jag måttade lite i bagaget på bubblan, det såg ju för bedrövligt ut där med kablar överallt..

Kapade, ritade, måttade och provade.. Till slut var jag nöjd och täckte skivan med spraylim, runt kanterna och en bit in på baksidan. Sen tog jag svart, lite tjockare, högtalartyg, sprayade det med. Efter ca 5min la jag på tyget på skivan, sträckte lite och drog runt hörnen, klippte bort överflöd.. Voila!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0658.jpg


510 Inlägg
13 november 2012
#108
Peter_Eriksson skrev:
Blir ingen jätteuppdatering idag, var bara i garaget ca 1h, sen blev jag hungrig.. åkte förbi pizzerian köpte en dubbelinbakad och kollat film precis smile

Men det är ju inte för att berätta det jag skriver här, hehe..

Åkte först förbi feltema och köpte en burk spraylim och lite annat krimskrams (om det ändå fanns bonussystem på biltema, haha). Sen till hornbach och köpte en skiva tunn mdf. Var tvungen att kapa ner den lite för att få in den i bilen men jag visste ju på ett ungefär hur stor bit jag behövde.. hmm, nu då?

Jo jag måttade lite i bagaget på bubblan, det såg ju för bedrövligt ut där med kablar överallt..

Kapade, ritade, måttade och provade.. Till slut var jag nöjd och täckte skivan med spraylim, runt kanterna och en bit in på baksidan. Sen tog jag svart, lite tjockare, högtalartyg, sprayade det med. Efter ca 5min la jag på tyget på skivan, sträckte lite och drog runt hörnen, klippte bort överflöd.. Voila!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0658.jpg

Fan va stiligt, så där kanske man skulle göra själv också smile Ser ju inte jätte roligt ur där nu!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#109
Tackar! Ja, det blev ett väldigt stort lyft för bagageutrymmet! Stycket mot instrumentpanelen kan du köpa på tyska ebay, drygt 200:- tror jag det kostade. Om du inte har originalet i pressad papp då tongue


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#111
Tackar!

Ja, det blev verkligen stor skillnad. Före ---> efter

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bagage.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 november 2012)


510 Inlägg
14 november 2012
#112
Peter_Eriksson skrev:
Tackar! Ja, det blev ett väldigt stort lyft för bagageutrymmet! Stycket mot instrumentpanelen kan du köpa på tyska ebay, drygt 200:- tror jag det kostade. Om du inte har originalet i pressad papp då tongue

Okej, de va inte så dyrt.. jo ja har orignalet fast inte i original skick wink hehe Vann annonsen på fälgarna så dom är på väg hem nu smile  Tack för tipset! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#113
näe, det finns en hel del billiga(re) grejer på ebay och nätet. Dock är det dåligt med motorgrejer.. jag har lusläst ebay, england, tyskland, övriga europa, usa osv.. I usa finns annars väldigt mkt, till väldigt bra pris.. Men man får räkna på ca minst 10:-/dollar med tull, skatt, moms och frakt.

Gött, nu är det bara att skicka dem på breddning då smile jag vill ha bredare bak också.. 8-9" vore fett.


510 Inlägg
14 november 2012
#114
Peter_Eriksson skrev:
näe, det finns en hel del billiga(re) grejer på ebay och nätet. Dock är det dåligt med motorgrejer.. jag har lusläst ebay, england, tyskland, övriga europa, usa osv.. I usa finns annars väldigt mkt, till väldigt bra pris.. Men man får räkna på ca minst 10:-/dollar med tull, skatt, moms och frakt.

Gött, nu är det bara att skicka dem på breddning då smile jag vill ha bredare bak också.. 8-9" vore fett.

Japp, ska lämna in dom direkt när jag får dom smile  Blir nog 8" för mig smile Ska kolla lite och se om de blir karros lyft för mig .. har fått lite annat som ska hinnas med i vinter nu också så kommer inte ha lika mycket tid som de var tänkt!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#115
Sweet, tycker det ser ut som det är ganska bra med utrymme i bakskärmarna så 8" ska nog inte vara några problem. Asså.. men är det inte lika bra då, själva lyftet är ju inte det som tar mest tid.. det är om du upptäcker att det behövs stora reparationer.. Jag skulle lyft den i ditt fall iaf.. Hade gärna lyft min med, men det känns dumt när den är besiktigad i två år och vetefan om jag skulle hinna färdigt till våren om jag tog av den. Det kan man göra senare.


510 Inlägg
14 november 2012
#116
Peter_Eriksson skrev:
Sweet, tycker det ser ut som det är ganska bra med utrymme i bakskärmarna så 8" ska nog inte vara några problem. Asså.. men är det inte lika bra då, själva lyftet är ju inte det som tar mest tid.. det är om du upptäcker att det behövs stora reparationer.. Jag skulle lyft den i ditt fall iaf.. Hade gärna lyft min med, men det känns dumt när den är besiktigad i två år och vetefan om jag skulle hinna färdigt till våren om jag tog av den. Det kan man göra senare.

Aa får se i helgen, ska komma förbi en polare som håller på med en del bubblor själv så ska vi kolla och se.. men de vore ju skönast att lyfta av och göra allt bra! smile Blev bara så jävla förbannad när bultarna gick av .. hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#117
Aldrig fel med lite bra support när man håller på. Visst är det så.. aldrig kul när saker krånglar för en.. Men så är det ju alltför ofta med gamla bilar..

Höll själv på ett bra tag med att byta bussningar till växellådan och justermutter till kopplingen.. samt returfjädern.. hehe..


510 Inlägg
14 november 2012
#118
Peter_Eriksson skrev:
Aldrig fel med lite bra support när man håller på. Visst är det så.. aldrig kul när saker krånglar för en.. Men så är det ju alltför ofta med gamla bilar..

Höll själv på ett bra tag med att byta bussningar till växellådan och justermutter till kopplingen.. samt returfjädern.. hehe..

hehe jaa, ja har ju mer bultar att skruva tillbaka än att skruva av om jag ska ta i sär den så fan.. får nog bli ett lyft! Dom måste jag kapa av dom 2 som sitter längst bak efter sidorna då dom är helt sönder rostade ..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#120
Tackar smile Jag hoppas att den ska komma igång lite mer under vintern.. Motorbygge hägrar smile Några av grejerna är redan införskaffade men det är fortfarande mkt som saknas för att bygga en 120hk



Sök