2936
Sök

Vad har ni fått för kommentarer av polisen när de stoppat er?

202 Inlägg
3 oktober 2012
mondeoST220 skrev:
SE skrev:
Eddy skrev:

Inte trafikpolis då.

Sen när måste en trafikpolis ha väst?

Jobbar man i/med trafik ska man ha varselväst, oavsett yrke. Gäller även trafikpolisen.

Fel. Finns ingen lag som säger att du måste ha varselväst.
Däremot finns det en rekommendation (för polisen) som säger att du bör ha varselväst vid arbete längst väg. Men det är fortfarande långt ifrån alla som har det.

Mercedes C 350 AMG

Stölle
199 Inlägg
3 oktober 2012
Ur Handboken om arbete vid väg

4.2.4 Personlig skyddsutrustning
Personer som utför vägarbete ska bära godkänd varselklädsel med reflex för att trafikanterna lätt ska upptäcka
dem.
Kläderna ska uppfylla kraven för EN 471 klass 3. Det fluorescerande materialet ska vara i gul och eller orange
färg. Kläderna ska ha märkning där det framgår vilken klass plagget har. Plagg som har oläslig märkning är inte
godkända.
Fordonsförare ska med hjälp av halvljuset kunna upptäcka personal som arbetar på en väg eller gata i mörker, dis
och dimma eller andra motsvarande förhållanden med dålig sikt. Därför ska personalen vid sådana tillfällen
dessutom använda varselbyxor med lågt placerad reflex som uppfyller krav lägst motsvarande EN 471 klass 2.
Även besökare på vägarbetsplatser ska bära godkänd varselklädsel liksom personal som levererar styckegods
såsom rör, armeringsjärn med mera..

Jag anar ugglor som får kläder.

682 Inlägg
3 oktober 2012
Jojo, men det där är väl arbete vid just väg? För mig spelar det ingen roll hur när och varför dem har väst.. menmen..

Jag menar om en polisbil stannar dig vid vägen, använder han ju blåljusrampen som varningssignal.. Eller räcker inte det?

Evildan
3 oktober 2012
DanneSundin skrev:
Jojo, men det där är väl arbete vid just väg? För mig spelar det ingen roll hur när och varför dem har väst.. menmen..

Jag menar om en polisbil stannar dig vid vägen, använder han ju blåljusrampen som varningssignal.. Eller räcker inte det?

Precis, det är två skilda ting en vägarbetare och en polisman.
Polis behöver som det redan skrivits ovan inte ha varselväst på sig. Det är frivilligt.

202 Inlägg
3 oktober 2012
Dj_Albert skrev:
Ur Handboken om arbete vid väg

4.2.4 Personlig skyddsutrustning
Personer som utför vägarbete ska bära godkänd varselklädsel med reflex för att trafikanterna lätt ska upptäcka
dem.
Kläderna ska uppfylla kraven för EN 471 klass 3. Det fluorescerande materialet ska vara i gul och eller orange
färg. Kläderna ska ha märkning där det framgår vilken klass plagget har. Plagg som har oläslig märkning är inte
godkända.
Fordonsförare ska med hjälp av halvljuset kunna upptäcka personal som arbetar på en väg eller gata i mörker, dis
och dimma eller andra motsvarande förhållanden med dålig sikt. Därför ska personalen vid sådana tillfällen
dessutom använda varselbyxor med lågt placerad reflex som uppfyller krav lägst motsvarande EN 471 klass 2.
Även besökare på vägarbetsplatser ska bära godkänd varselklädsel liksom personal som levererar styckegods
såsom rör, armeringsjärn med mera..

Mig veterligen så diskuterar vi inte vilka regler vägarbetare förväntas att följa utan vilka regler polisen har att rätta sig efter...

Mercedes C 350 AMG

112 Inlägg
3 oktober 2012
Spelar väll ingen roll vad du har för yrke? Arbetar du på vägen så gör du

Stölle
199 Inlägg
3 oktober 2012
"Arbete" vid väg .. Vad gör polisen på vägen då, lullar runt o spänner sig?
Ursäkta mig , men .. Poliser jobbar lika mycket dom, o på vägen oftast, så dom faller in där lika mycket.
Sen, om jag inte har jättefel nu, står det i polisens egna arbetsrutiner att dom ska bära väst/varselväst vid "ingripande på väg lr i trafiksituation"  Är dock inte helt hundra på hur exakt ser ut, men nått i den stilen är det skrivet.
Har själv fått höra att "vafan är du nån jävla vägarbetsgubbe lr?" när ja arbetet vid väg med ett till synes obefintligt jobb ( kabelskåpsinventering ) iklädd just varselkläder.

202 Inlägg
3 oktober 2012
Dj_Albert skrev:
Ursäkta mig , men .. Poliser jobbar lika mycket dom, o på vägen oftast, så dom faller in där lika mycket.
Sen, om jag inte har jättefel nu, står det i polisens egna arbetsrutiner att dom ska bära väst/varselväst vid "ingripande på väg lr i trafiksituation"  Är dock inte helt hundra på hur exakt ser ut, men nått i den stilen är det skrivet.
Har själv fått höra att "vafan är du nån jävla vägarbetsgubbe lr?" när ja arbetet vid väg med ett till synes obefintligt jobb ( kabelskåpsinventering ) iklädd just varselkläder.

Nej polisen behöver inte rätta sig efter samma regler.
Polisen måste inte använda en reflexväst när de befinner sig i trafiken.  Det finns dock en paragraf som uppmanar till användande av detta i rikspolisstyrelsens uniformsföreskrifter, med tanke på polisens egen säkerhet.

Mercedes C 350 AMG

202 Inlägg
3 oktober 2012
Mankan87 skrev:
Spelar väll ingen roll vad du har för yrke? Arbetar du på vägen så gör du

Ehh, jo det spelar roll.

Mercedes C 350 AMG

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 oktober 2012
SE skrev:
Dj_Albert skrev:

Nej polisen behöver inte rätta sig efter samma regler.
Polisen måste inte använda en reflexväst när de befinner sig i trafiken.  Det finns dock en paragraf som uppmanar till användande av detta i rikspolisstyrelsens uniformsföreskrifter, med tanke på polisens egen säkerhet.

Kan tillägga att jag har ringt och frågat polisen själva vid en viss situation jag var i, och det är frivilligt sa dom!
Ring och hör själva så får ni det svart på vitt.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Muttley
3 oktober 2012
Ska ni diskutera de länge till ?  De är inget tvång för polisman att bära varselkläder. Fullt frivilligt.

Självlärd
3 083 Inlägg
3 oktober 2012
tkd_rille skrev:
Ska ni diskutera de länge till ?  De är inget tvång för polisman att bära varselkläder. Fullt frivilligt.

Som avslutning på det hela. Det är väl oftast vid uppsatta kontroller som dom använder varselvästen.

The End

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

202 Inlägg
3 oktober 2012
tkd_rille skrev:

Har du tänkt att diskutera det länge till?

Mercedes C 350 AMG

Ungdoms Räser
425 Inlägg
4 oktober 2012
Det var då själva ... vad Off-Topic det blev. Mysläser efter jobbet. Sen börjar ni hålla på tjafsa om polisen måste ha en väst?! Skapa en egen tråd om västar eller vadfan som helst..

Stölle
199 Inlägg
4 oktober 2012
Går väl OnT igen då med en grej polarn "råkade" ut för när han precis tagit lapp, de va väl dagen lr två dagar efter så han körde verkligen på lapp.
Han skulle tröska upp några sköningar till sunne på nån spelning o precis när dom svänger in i sunne från 45an så blinkar det blått o han slår på pallnit.
Egentligen är det inte pallnit men bromsarna va låsningsbenägna på den bilen, gammal -88 golf som sett bättre dagar, men snutarna anståg det va pallnit så först diskutera dom det en stund, sen fråga dom om han hade körkort.
Polarn flina o sa- Nej, jag har inget körkort.
P: Vafan? O det säger du rakt ut? Kom ur bilen!
Polare: "Men jag har den här" , drar fram lappen från VV o flinar.
P: Jaha, var du rolig nu?? Det va inte ett dugg kul!
P2: *snabb titt på pappret* Åk härifrån innan vi bötar dig för förargelseväcknade beteende.
P: Nästa gång är du inte så kaxig, förstått?!?
Polarn: Visst visst *flin*

Hade jag inte suttit brevid hade jag aldrig trott på att han våga o yttra sig så, han är liksom inte den typen annars. Trodde dock att P1 skulle få en propp när han sa det tongue

84 Inlägg
1 december 2012
inte någon annan som har något roligt att komma med?

1 532 Inlägg
1 december 2012
Senaste från polisen var.
Jädrans vilken stor bil (Ford Excursion) och vad äre du har därbak, jag har en hundleksak vid namn Klas därbak.
Hehe riktigt roliga o prata med.
Sen sluta dom med o fråga om det gick o börna så det var bara o ställa fast den lite o sen åka hehe.

1 450 Inlägg
2 december 2012
När ja blev stoppad av polisen (mitt i vinter) förra året så fråga han, jaha vart har du vinter däcken då?? Och ändå hade ja helt nya vinter däck på.. vet inte riktigt va han kollade på:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Faderator
228 Inlägg
7 december 2012
Här kommer en ganska lustig historia, som jag fortfarande är ganska paff över.. eftersom det hände för 20 min sen ungefär big_smile

Jag stod och skrapa rutorna på 940in när det kom fram en konstig indier till mig och ville veta vägen till ett ställe i närheten.
Redan där va stämnngen väldigt konstig, eftersom jag knappt förstod hennes engelska och hon knappt förstod mig.
Men inte nog med det..
Helt plötsligt kommer det en nyare svart Opel i en väldig hastighet i mitt villa område.. rakt mot mig och den konstiga indiern!
Jag blev paff av bilen som va väldigt nära.. och i den hastigheten!
Ännu paffare vart jag när han fick för sig att svänga, mitt på en raksträcka, in i min häck och rakt in i brevlådan!
Chokerad av situationen så gick jag fram till den svarta Opel:n och skulle precis ladda upp för en riktig utskällning, då hoppar killen ut och trycker upp en bricka i ansiktet och skriker:
"Det här är polisen!!" -Precis som om jag hade gjort något fel.
Jag kunde nu inte få fram ett ord.. alltihop hände på så kort tid så jag visste inte va ja skulle säga, jag bara stod och kollade på han.
Då säger han igen:
"Ja, hallå!! Det här är från polisen, det ser ut som om jag har kört in i din brevlåda"
Jag:..."eeeehh... aaah"  lyckades jag få ut ur munnen.
Polisen: "Jaa jag håller på och letar inbrottstjuvar här i området, men här, ta mitt kort och regnummer"
Sen hoppade han in i bilen igen och åkte med samma fart som han kom med.

Kvar stod jag och rynkade på näsan och undrade vad som precis hade hänt, då kom indiern fram igen å börja säga nått på nån krasslig engelska..
Då tyckte jag det fick vara nog med konstigheter så ja satte mig bara i bilen och åkte..  big_smile

Edit*:
Historien slutar inte där! senare på kvällen satte jag mig och kollade på kortet jag hade fått utav honom,
och DET EFTERNAMNET KÄNNER JU JAG IGEN!! big_smile
Det visade sig vara brorsan till en kollega till mig! big_smile
Det var en bra lustig dag idag.. big_smile
Senast redigerat av DF (7 december 2012)

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Jävel
2 018 Inlägg
7 december 2012
DF skrev:
Här kommer en ganska lustig historia, som jag fortfarande är ganska paff över.. eftersom det hände för 20 min sen ungefär :o big_smile

Jag stod och skrapa rutorna på 940in när det kom fram en konstig indier till mig och ville veta vägen till ett ställe i närheten.
Redan där va stämnngen väldigt konstig, eftersom jag knappt förstod hennes engelska och hon knappt förstod mig.
Men inte nog med den..
Helt plötsligt kommer det en nyare svart Opel i en väldig hastighet i mitt villa område.. rakt mot mig och den konstiga indiern!
Jag blev paff av bilen som va väldigt nära.. och i den hastigheten!
Ännu paffare vart jag när han fick för sig att svänga, mitt på en raksträcka, in i min häck och rakt in i brevlådan!
Chokerad av situationen så gick jag fram till den svarta Opel:n och skulle precis ladda upp för en riktig utskällning, då hoppar killen ut och trycker upp en bricka i ansiktet och skriker:
"Det här är polisen!!" -Precis som om jag hade gjort något fel.
Jag kunde nu inte få fram ett ord.. alltihop hände på så kort tid så jag visste inte va ja skulle säga, jag bara stod och kollade på han.
Då säger han igen:
"Ja, hallå!! Det här är från polisen, det ser ut som om jag har kört in i din brevlåda"
Jag:..."eeeehh... aaah"  lyckades jag få ut ur munnen.
Polisen: "Jaa jag håller på och letar inbrottstjuvar här i området, men här, ta mitt kort och regnummer"
Sen hoppade han in i bilen igen och åkte med samma fart som han kom med.

Kvar stod jag och rynkade på näsan och undrade vad som precis hade hänt, då kom indiern fram igen å börja säga nått på nån krasslig engelska..
Då tyckte jag det fick vara nog med konstigheter så ja satte mig bara i bilen och åkte..  big_smile

Vilken sopa big_smile
Bild!!

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök