Jaaaa, då tar jag en liten uppdatering igen då.
Rev ner toppen idag & cylindrarna ser bra ut & toppen är i bra skick den med.
Passade på att noll-ställa motorn innan ner rivningen.
Lite bra att veta ang. noll-ställning.
(Om det är någon som är intresserad av detta.
Det är väääääldigt dåligt med info om dessa motorer på internet.)
När motorn är i noll-läge så är detta drev (som sitter på kammen.) med styrhålet rakt upp.
(Hålet som sitter mitt emellan dom översta hållen.)
& då ska märket som är till vänster nederkant, som syns väldigt dåligt på bild, vara vid upphöjningen på vänster sida på plåt bläcket.
På höger sida om motorn (I körriktning vill säga. under grenröret.) nere vid sprängkåpan finns det ett hål.
I detta hål ska det finnas en plåt som liknar typ en pil.
Vid denna "pil" ska det finnas ett märke på flexplattan/kuggkrans, sitter en dit pressad kula.
I mitt fall så är den borta så det finns bara ett hål, ser ut som någon har borrat ett grunt hål.
Har tyvärr inte tagit någon bild på detta.
Vevaxelns kil som remskivan sitter på ska vara rakt upp åxå, remskivan ska då ha en märkning på den övre höger sida som ska linjera upp med märkningarna i kåpan, i detta fall så ska motorn ha 2 grader tidigare tändning,
men i mitt fall så kan jag inte varken se eller känna dessa lägen så jag får bara hoppas att detta stämmer.
& när man kommit så långt med märket i drevet & i flexplattan så har man första tändning vid första cylinder.
Vinkel på bilden är lite fel, men ni förstår nog principen.
Allt slabb på kolvarna är bara lite motor olja, tänkte om nu bilen blir stående ett litet tag nu så behöver det skyddas lite, kommer att ryka en del när det nu startar, men det får man leva med.
Uppdatering följer,
härnäst blir det att rensa toppen från alla grejer & lämna in för planing & genomgång av ventiler. Behöver ju kolla så det är ordentligt tätt.
Ska kolla om jag portar toppen lite, men det får jag se om det blir av. Tar ju lite tid.......