3856
Sök

Forskare: Ge gratis körkort vid 25

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
Xuri skrev:
tror inte de spelar så stor roll, har man en ny leksak leker man med den. i alla fall dom både unga å äldre karlar jag känner. tror en 25åring med nyblivet körkort skulle leka nästan precis lika mycke som en 18åring.

bättre dom haft lite banor folk kan å får sladda på lagligt, ett bra ställe att träna å köra av sig på så slipper folket en del av de på vägarna.  tror även tjejer skulle fått sig lite mer sladdträning då dom flesta jag vet bara skricker vi välter å släpper ratten så fort de börjar gå brett.

Jag tror även obligatoriskt syntest var 3-4år för alla skulle vara bra.

Nu är ju inte alla sånna men du fick mig att skratta! smile

Tvivlar på att detta kommer gå igenom. Skulle alla under 25 bli av med körkorten då
Eller teoretiskt sett, skulle kompisen som fyllde 2 dagar efter få vänta 7 år medans jag med en vecka före kunde ta?

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
2 november 2012
Jag är inte alls för detta men Carpediem har gett för lite info kring detta!

Forskare anser att en människas hjärna är mer "mogen" vid 25 års ålder, de anser att man vid 25 års ålder är tillräckligt skarp för att vara ute i trafiken.

Det är bra om man ger mer info om man ska starta en diskussion..
http://www.sydsvenskan.se/Pages/Article … anguage=sv

1 534 Inlägg
2 november 2012
Joxson skrev:
Jag är inte alls för detta men Carpediem har gett för lite info kring detta!

Forskare anser att en människas hjärna är mer "mogen" vid 25 års ålder, de anser att man vid 25 års ålder är tillräckligt skarp för att vara ute i trafiken.

Det är bra om man ger mer info om man ska starta en diskussion..
http://www.sydsvenskan.se/Pages/Article … anguage=sv

Det borde man kunna avgöra vid körskolor, eller när man avlägger prov.
Dumt argument att säga att 25 är rätta körkortsåldern då man dels är myndig vid 18-års ålder och räknas därmed som vuxen, dels så börjar arbetslivet kring den åldern och det finns en hel del jobb där man måste ha körkort..
Som någon skrev innan, så är erfarenhet också något som bidrar till ens "mogenhet" i trafiken...

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
2 november 2012
jetta16v skrev:
Det borde man kunna avgöra vid körskolor, eller när man avlägger prov.
Dumt argument att säga att 25 är rätta körkortsåldern då man dels är myndig vid 18-års ålder och räknas därmed som vuxen, dels så börjar arbetslivet kring den åldern och det finns en hel del jobb där man måste ha körkort..
Som någon skrev innan, så är erfarenhet också något som bidrar till ens "mogenhet" i trafiken...

Instämmer till fullo!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
Jag tycker man borde ta bort rösträtten för alla under 25.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2012
caromania skrev:

För att dem har sämre åsikter och information (som dom söker betydligt snabbare) än alla över 25?

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
Nitromast skrev:
caromania skrev:

För att dem har sämre åsikter och information (som dom söker betydligt snabbare) än alla över 25?

Ja det var en helt okej anledning. big_smile

svetsare / ställningsmontör
34 Inlägg
2 november 2012
nej nej man ska få ta körkort när man är 18  hellre då skulle man göra som när man tog mc-kortet   i början fick man bara köra 125cc sen 25kw när man blev 18 ? nått åt det hållet  ....   18 år och hk-stopp på typ 100 häst tills man blev 20 kanske hadde kunnat vara något för bilkörkort ?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 november 2012
Jag ser det som självklart man ska behålla 18 år som körkortsålder. Däremot skulle ju cirka 20% av alla aldrig ha fått körkort överhuvudtaget. Detta med anledning av att det statistiskt sett väl är 20% av trafikanterna som orsakar 80% av alla olyckor. Detta gäller alla åldrar och båda könen (rätta mig om jag har fel...)

18-åriga killar har visserligen rätt mycket testosteron och behov av att leka av sig men jag tror med hänvisning till statistiken att 80% av dessa killar som har omdöme nog att leka av sig någon annanstans än ute i trafiken.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12 086 Inlägg
2 november 2012
Thunderbird88 skrev:
Samt, vem fan vill betala för någon annans körkort?
Jag vill verkligen inte betala för att någon sate ska få sitt jävla körkort gratis, jag betalar hellre skatten på bilen för att vägarna ska bli bra! Jag skiter fullständigt i om Mats 25 år har körkort eller ej.

Kostnaden för att Kalle ska få gratis körkort är en piss i havet i jämförelse med kostnaderna som uppkommer när han kör av vägen och får ligga på sjukhus i några dagar.

Jag tycker det är ett dåligt förslag och helt värdelöst. Unga män som kör som dårar och krockar skulle knappast vänta 7 år för att få körkortet gratis. Jag kan knappt tänka mig någon som skulle göra det? De som inte har körkort vid 25 års ålder är väl de som inte behöver och som drar ut på det av ren lathet, hur många av dessa kommer köra offensivt senare tror ni?
Senast redigerat av Germax (2 november 2012)

3 400 Inlägg
2 november 2012
aqulio skrev:
blir det gratis för körskolan då? me  skulle inte tro det va?
gratis lektioner gratis uppkörning teorin haltbanan osv...

vad är haltbanan? nåt man har missat? yikes

1 534 Inlägg
2 november 2012
Low skrev:
aqulio skrev:
blir det gratis för körskolan då? me  skulle inte tro det va?
gratis lektioner gratis uppkörning teorin haltbanan osv...

vad är haltbanan? nåt man har missat? yikes

halkbanan antagligen..

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 november 2012
caromania skrev:
Myndighetsgränsen på 18 har inget att säga till om i frågan. Jämför med åldersgränsen på bolaget.
Rent samhällsekonomiskt bör det vara omöjligt just med tanke på arbetsfrågan. Redan idag är det svårt att få arbete i den åldern och ett körkort är en av de saker som kan hjälpa. Sedan kan man ju fundera på denna evigt pågående förskjutningen av vuxenlivet. Rent historiskt är det redan patetiskt hur den normale 20 åringen lever idag: slackern som bor hemma, inget jobb, curlad av morsan, uppkopplad på LAN hela natten drickandes red bull och vodka eller pepsi max. Vad är nästa steg? Förlänga grundskolan till 18 årsåldern och därefter gymnasium till 25?

vet inte vad jag ska säga... men tycker du har väldigt fel ! De flesta av mina vänner har jobb och är i 20 års åldern. Visst många bor hemma ( även jag), men det har ju mycket med att lönerna inte är helt lysande heller och bostad är väldigt dyrt. Ska jag flytta hem ifrån kan jag glömma att köra bil åka utomlands osv. Jag betalar självklart för mig hemma.

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 november 2012
tycker vi höjjer körkortsåldern till 30 när vi ändå ska göra dumma beslut mognad och erfarenhet har ju inte me åldern att göra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
CHEEVA skrev:
caromania skrev:
Myndighetsgränsen på 18 har inget att säga till om i frågan. Jämför med åldersgränsen på bolaget.
Rent samhällsekonomiskt bör det vara omöjligt just med tanke på arbetsfrågan. Redan idag är det svårt att få arbete i den åldern och ett körkort är en av de saker som kan hjälpa. Sedan kan man ju fundera på denna evigt pågående förskjutningen av vuxenlivet. Rent historiskt är det redan patetiskt hur den normale 20 åringen lever idag: slackern som bor hemma, inget jobb, curlad av morsan, uppkopplad på LAN hela natten drickandes red bull och vodka eller pepsi max. Vad är nästa steg? Förlänga grundskolan till 18 årsåldern och därefter gymnasium till 25?

vet inte vad jag ska säga... men tycker du har väldigt fel ! De flesta av mina vänner har jobb och är i 20 års åldern. Visst många bor hemma ( även jag), men det har ju mycket med att lönerna inte är helt lysande heller och bostad är väldigt dyrt. Ska jag flytta hem ifrån kan jag glömma att köra bil åka utomlands osv. Jag betalar självklart för mig hemma.

Kom till Stockholm min vän...

1 412 Inlägg
2 november 2012
CHEEVA skrev:
caromania skrev:

Jag är 23 nu.
Men började jobba helgen efter jag slutade gymnasiet när jag var 19, samma helg började jag totalrenovera ett hus som nu precis blivit färdigt.
Flyttade dit när jag var 21 och bodde i ett år utan vatten och hade enbart el via en byggcentral och då naturligtvis ingen toa eller dusch.
Gick inte at flytta dit tidigare då den varken fanns färdigt tak eller golv överhuvudtaget.
Har under tiden till stor del renoverat 2 bilar.
Har aldrig haft semester då jag jobbar på en liten firma.

Så uppkopplad på LAN hela nätterna drickandes redbull känns inte riktigt korrekt. hmm

8 886 Inlägg
2 november 2012
Nu när jag läst inlägget och även förslaget som inlägget handlar om så tycker jag att idén är bra.
Ni som INTE läst förslaget eller orkar läsa det utan svarar på vad ni tror att det är.

Förslaget innebär inga nya ändringar förutom att dom som väntar med att ta körkort tills dom fyllt 25år får det finnansierat och inte som många tycks tro får ett körkort hemskickat den dagen man fyller 25.
Givetvis kvarstår rätten att ta körkort vid 18...
Håller helt med utredarna om att det är billigare att bekosta körkort till dom som fyllt 25 än kostnaderna som orsakas av förare under 25, sedan är det inte sagt att en 25åring är klokare än en 18åring

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 412 Inlägg
2 november 2012
Hamilton; så kanske det var, första artikeln jag läste nämnde ingenting om att man fortfarande skulle få ta körkort vid 18 utan att det var vid 25.

Men oavsett, detta står i Metros artikel:
"Men det uttalandet får mothugg från Hans Mattson, som jobbar med körkortsutbildningsfrågor på Transportstyrelsen. Han säger att det inte finns något stöd för att förslaget skulle minska olycksstatistiken.

– Ungefär en tredjedel av olyckorna är åldersrelaterade men två tredjedelar har med erfarenhet att göra. Då kan det var samma förutsättningar för någon som är 20 eller 25, säger han.

Enligt honom krävs ungefär fem år av regelbunden bilkörning för en förare att nå en säker nivå, oavsett ålder.

– Det är dessutom en ganska liten del av ungdomarna mellan 18 och 24 år som faktiskt står för olycksstatistiken, drygt 2 procent, säger Hans Mattsson."
Senast redigerat av OpelP1 (2 november 2012)

577 Inlägg
2 november 2012
Tanken är att pengarna staten sparar på färre olyckor ska betala korten istället.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2012
OpelP1 skrev:
CHEEVA skrev:
caromania skrev:

Jag är 23 nu.
Men började jobba helgen efter jag slutade gymnasiet när jag var 19, samma helg började jag totalrenovera ett hus som nu precis blivit färdigt.
Flyttade dit när jag var 21 och bodde i ett år utan vatten och hade enbart el via en byggcentral och då naturligtvis ingen toa eller dusch.
Gick inte at flytta dit tidigare då den varken fanns färdigt tak eller golv överhuvudtaget.
Har under tiden till stor del renoverat 2 bilar.
Har aldrig haft semester då jag jobbar på en liten firma.

Så uppkopplad på LAN hela nätterna drickandes redbull känns inte riktigt korrekt. hmm

Prylen är att du inte är en av de stackars (bortskämda), curlade ungarna som bor i den här skitstaden på ca 1,6 miljoner invånare. Åker man ut i landet så är det precis som du säger, men inte här.

Och om nu folk är så hjärndöda att de tror att jag förespråkar skiten så är de just - hjärndöda. Problemet är alltså att ungarna i storstäderna inte får jobb, de drar hemma och får inget gjort. Rätt vad det är är de 24 bast, bor hemma och likförbannat inte gjort ett handtag i livet, förutom att surfa på ungdomar.se och emocore. Att sedan det är omöjligt att få jobb och att en etta på 20kvm kostar 2 miljoner ingår inte i beräkningen som tydligen gjorts.
Senast redigerat av caromania (2 november 2012)

Sök