3497
Sök

Bmw M3 E46 Köpråd!!

33 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Går i köptankar på BMW M3 E46 och undrar om ni har nåt råd om dessa? Cirka priser på service, delar, ägandekostnader osv. Hur är SMG mot manuell? Tacksam för alla svar! smile

Mvh David.


116 Inlägg
8 november 2012
#2
Bilar runt -01 hade problem med oljepumpen, Samt massa uppdateringar på vevlagren t.o.m mitten av -03
bytes dock ut på garanti men kanske inte blev bytt på bilar som är importerade, Så kolla att det finns papper på det. Annars en bra rolig bil. Angående låda så säger hälften man och andra hälften smg bästa är att prova själv.


827 Inlägg
9 november 2012
#3
Smg lådan röstar jag för så länge den inte spökar

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#4
Phiiim: du har en M3 och vad betalar du cirka i månaden? Vad ligger servicarna på? smile


116 Inlägg
9 november 2012
#5
webern skrev:
Phiiim: du har en M3 och vad betalar du cirka i månaden? Vad ligger servicarna på? smile

Fick försäkringen sänkt 10% till 8400 tack vare medlemskap i bmwcs
Inspektion 1 betalade jag ca 8500, Med byte av kylarvätska/klykol vart det 10000.


33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#6
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?


665 Inlägg
9 november 2012
#7
Inte för att vara negativ, men tyvärr M3 e46 är gammal modell enligt mig. Alla har eller har haft den bil, svårt att hitta en e46 i mint kondition, och om du hittar så får du pröjsa mycket. Heller lägger man 150.000-200.000 och köper den nya karossen. Visst är det mycket pengar men jag hade gjort så iaf.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#8
sexy_d: M3 E46 kommer alltid vara en rolig M-bil och den nya karossen kostar nog betydligt mer i servicar, delar försäkring osv då den är nyare och har V8 tongue M3 E46 har sitt prisras nu och man kan få en fin till ett skapligt pris smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 november 2012
#9
sexy_d skrev:
Inte för att vara negativ, men tyvärr M3 e46 är gammal modell enligt mig. Alla har eller har haft den bil, svårt att hitta en e46 i mint kondition, och om du hittar så får du pröjsa mycket. Heller lägger man 150.000-200.000 och köper den nya karossen. Visst är det mycket pengar men jag hade gjort så iaf.

Du lär inte hitta en M3 E92 för 200 000:- kan jag upplysa om, om den inte är defekt eller liknande.

Autotech

Livsnjutare
1 707 Inlägg
9 november 2012
#10
webern skrev:
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#11
Herecomestrouble: när gjorde du den servicen?


33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#12
Kollar även på 545 E60 men det ska va ett kylrör på den modelledn som är svårt att byta som kostar skjortan? Har hört upp emot 60 000:-? Hur ligger dom prismässigt till i servicar o dylikt mot M3 E46? Mycket fel på 545 annars? Tänke jag skulle fråga om den modellen oxå då den även har dykt upp i mitt huvud smile


886 Inlägg
9 november 2012
#13
Varför inte också kika på 330Ci med M-paket? Stort steg neråt i sportighet men fortfarande kul och betydligt mer prisvärd om det har stor betydelse?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

33 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#14
Är mer för 5-serien så inte så sugen på 3-serien om det inte är just en M3 E46, så därför jag också kollar på 545 smile


Livsnjutare
1 707 Inlägg
9 november 2012
#15
webern skrev:
Herecomestrouble: när gjorde du den servicen?

2006 gissar jag på.

Med tanke på konditionen på många bilar så bör det kunna bli ganska mycket dyrare nu.

4 261 Inlägg
9 november 2012
#16
HereComesTrouble skrev:
webern skrev:
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

510 Inlägg
9 november 2012
#17
M3 E46an är en jäkligt rolig bil enligt mig, men eftersom det är en M bil så kostar ju allt lite mer, när jag hade min bil så var den försäkrad på min far för annars ville dom ha sjuka pengar! Angående service så skulle jag göra Inspection 1 på min och de skulle BMW i örebro ha 10800:- Men de fick dom inte wink  Så ja köpte oljan och filtren själv och så fixa en annan verkstad det! Nu börjar ju bilarna komma med åren, och de finns väl inte en enda som är lugnt körd precis, så angående växellådan så skulle jag nog inte välja SMG i dagens läge då den är snor dyr att byta och dom lär väl börja krångla snart på en 10år+ gammal bil! Men de är en rolig låda! Sen är det mycket oljud ifrån bakaxeln som jag störde mig väldigt mycket på, men de ska tydligen vara så (Vet inte varför) Men gå in och läs lite på www.autopowers.se där hittar du nog dom flesta svaren om M3orna smile


237 Inlägg
9 november 2012
#18
sexy_d skrev:
Inte för att vara negativ, men tyvärr M3 e46 är gammal modell enligt mig. Alla har eller har haft den bil, svårt att hitta en e46 i mint kondition, och om du hittar så får du pröjsa mycket. Heller lägger man 150.000-200.000 och köper den nya karossen. Visst är det mycket pengar men jag hade gjort så iaf.

Om du kan hitta en e92 m3 för 150-200tusen. Kan du väl lägga ut en länk!!!


Random Hero
4 047 Inlägg
9 november 2012
#19
panda666 skrev:
HereComesTrouble skrev:
webern skrev:
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

Dog food lid. Backwards

4 261 Inlägg
9 november 2012
#20
DusanMandick skrev:
panda666 skrev:
HereComesTrouble skrev:

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

tror inte mohammed som jobbar hos bmw är nått bättre än mohammed från en annan mindre verkstad;)

spelar inge roll hur mke man betalar så länge snubben vet vad han gör. Men jag personligen skulle aldrig lägga ut så mke pengar på en service.


Sök