DKn skrev:
Mattia-SS skrev:
Sen jag fick barn ser jag rött när någon kör för fort, kanske inte 5-10km men onödigt och respektlöst fort. INGEN har rätt att riskera mitt barns liv genom att köra vårdslöst. Tyvärr verkar det som 15-20% av alla där ute skiter fullständigt i andra människors liv eller har man helt enkelt inte förmågan att förstå att ett barn KAN springa ut på vägen ÄVEN om det inte har där att göra tex vi ett dagis el lekplats mm.
Kan ju bero på total avsaknad av empati o förståelse men då kör det runt rätt många sådana i trafiken! Får börja åka kollektivt i stället!
Och innan ni fick barn då har du aldrig kört för fort eller gjort någon dålig om körning, om svaret är nej så tvivlar Jag stark på det.
+1
Som svar till TS, det finns som alla kan hålla med om, förare av olika skicklighet och förmåga i trafiken.
Det finns de som är duktiga förare men som inte har något omdöme utan går gärna över sin egen gräns.
Det finns det omvända också, dåliga förare som kör "hyfsat bra", men som är kassa egentligen och så fort det skulle uppstå en situation som går utanför den vanliga, så blir det kaos.
Sen finns det de som är skickliga som förare och också vet när man kan gasa på lite mer och när man skall hålla sig lugn.
Eftersom det inte går att ställa hastighetsbegränsning utifrån hur pass skicklig/behörig man är, så tycker jag personligen det är ok att gasa på tex. på motorvägen, om det är fritt, ingen trafik osv. om man har koll på vad man gör...
Men om det är tjockt med trafik eller man åker igenom ett bostadsområde eller förbi förskolor/skolor/dagis så skall man hålla hastigheten.
Dock beror det också vilken tid på dygnet det är, är det ganska sent så är det mindre folk ute och nästan aldrig barn ute, så det är mer "legitimt" att leka av sig då, än mitt på ljusa dagen.
Fortfarande så gäller det att använda sunt förnuft.
Har inget till övers för de eparaggare som tror de är världens coolaste o börnar/åker fort i närheten av bostadsområden som både stör nattetid och riskerar att köra på någon som är ute(oavsett tid på dygnet)