3561
Sök

Se upp i snön nu ni med 4wd BMWs

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 december 2012
#41
Kalltkaffe skrev:
CHEEVA skrev:
Kalltkaffe skrev:
Byt ämne på tråden, till "lägg upp era bilder på avåkningar ni ser vintern 2012-2013"  wink så kan vi dra en slutsats till våren sen.

lär ju va 90% traktorer iom att de svinas som satan med de

om man landar i diket beror det väldigt sällan på vilken bil man kör

majoriteten som leker på vägarna är nog volvo och bmw tror jag smile

nej där håller jag med dig, var mest ett skämt det jag sa tidigare om ämnet, det är ju såklart
föraren, det som blir farligt mest är mobiler t.e.x, man tar upp mobilen för att klicka, 2-3 sekunder sen tittar man upp och bilen är påväg åt sidan, det är då man rycker till bilen och får sladd.. Tror jag iaf smile

mycket sant smile


4 Inlägg
1 december 2012
#42
Turbovin skrev:
Med bra däck, lamelldiff och om man skippar de BMW som har taskig viktfördelning typ E30, så är det fantastiskt bra vinterbilar även utan hjälpmedel och 4wd. Volvos gamla hisingetraktorer får man nog klassa ungefär som just E30, Sierra och andra RWD från den tiden som väger alldeles för lite bak.

Nu vet jag inte riktigt vart du får din fakta ifrån men vad jag vet och luskat reda på så har E30 vad jag anser en helt ok viktfördelning överlag på de olika modellerna om man gillar körglada sladdvänliga bakhjulsdrivna bilar. De siffror jag sett ligger på 53/47 till 54/46 med viktfördel till fronten. Det anser iaf jag vara helt ok för en liten bakhjulsdriven personbil från 80-talet. Som jämförelse har en ny BMW M3 en vikfördelning på 51/49 med viktfördel till fronten.

Sen kan man å andra sidan diskutera vad man SJÄLV anser vara en så kallad "bra viktfördelning". Endel vill ha mycket vikt på drivhjulen ibak men då kan man å andra sidan få uppleva gasuppsläppsöverstyrning i exempelvis en kurva om man är oförsiktig (typiskt för svansmotorbilar så som Porsche med runt 40/60 viktfördelning). Andra kanske vill ha lite mer vikt ifram för att få ännu mer naturligt överstyrd bil.

Personligen anser jag att det mest handlar om däckval men framförallt föraren när det kommer till bakhjulsdrivna bilar kombinerat med snö och sladdande. I slutändan spelar föraren störst roll oavsett bil- eller däckval, sitter det en dålig förare vid ratten så blir det inte bättre än den sämsta ingrediensen.

Källor viktfördelning E30:
http://www.carfolio.com/specifications/ … ?car=31163
http://www.strictlyeta.net/technical/sp … ions2.html

Källa viktfördelning BMW M3:
http://www.insideline.com/bmw/m3/2008/c … coupe.html


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 december 2012
#43
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ustkaka
506 Inlägg
1 december 2012
#44
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

Haha

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

3 371 Inlägg
1 december 2012
#45
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

A troll! kill it before it breeds!
Senast redigerat av Low (1 december 2012)


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 december 2012
#46
Low skrev:
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

A troll! kill it before it breeds!

Du kan vara lugn. Jag är så gammal att säden surnat och veken hänger undangömd under ölmagen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
1 december 2012
#47
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

lol

Envisas ändå ägaren med att försöka så går ändå inte dörren att öppna på coupérna då man får handtaget i handen när fönstret fryser fast och rutan vägrar åka ned, försöker denna ändå med våld att öppna dörren går den sedan inte att stänga eftersom rutan inte går ned under samma gummilist.
Alternativt fryser rutan men handtaget håller, när denne då ställer in bilen på upptining fungerar detta utmärkt tills han ska ut ur garaget och då kör fast.
Detta ovan hände två personer som rynkar på näsan åt Punton förra vintersäsongen, den fungerade dock ypperligt utan fastkörningar trots rätt kassa "miljödubbade" Gnisslaved, det går till och med att öppna dörren på den trots minusgrader och snöfall big_smile

Så ni med sportiga bredåkande ambitioner, ta det försiktigt oavsett bilmodell men ta det lite extra lugnt om ni har en bil som inte framstår som vinteranpassad för våra breddgrader och glöm dessutom inte att flitigt bruka siliconstiftet speciellt ni som åker rutramslöst.

Stölle
199 Inlägg
1 december 2012
#48
Det som stämmer är ju att fegkör man med 4WD så åker man oftast i diket, och kan man inte hantera bilen hjälper inget hjälpsystem på nån bil.
Dock går det lätt att åka av även med en gammal bil utan hjälpmedel oavsett RWD lr FWD om man inte kan hantera bilen o väglaget.
Sen är det ju sant att vissa tillverkares system kanske är bättre/sämre än andra men det är inte tillräcklig skillnad på olika modeller för att systemen o drivhjulen ska kunna rädda en helt skräckslagen o okunnig förare..

Enda gången jag föredrar AWD är när man sitter fast, lr är på väg att fastna, inte när det håller på o gå rakt i en kurva, för det är ju för fan inte det systemet är tillverkat för...

Jag anar ugglor som får kläder.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
1 december 2012
#49
Dj_Albert skrev:
Enda gången jag föredrar AWD är när man sitter fast, lr är på väg att fastna, inte när det håller på o gå rakt i en kurva, för det är ju för fan inte det systemet är tillverkat för...

Nä, 4wd blev överläget i rally för att alla de andra höll på att fastna eller satt fast, inte för att de kunde åka fortare i och ur kurvorna? wink

/Mattias

Evildan
1 december 2012
#50
matteeee skrev:
Dj_Albert skrev:
Enda gången jag föredrar AWD är när man sitter fast, lr är på väg att fastna, inte när det håller på o gå rakt i en kurva, för det är ju för fan inte det systemet är tillverkat för...

Nä, 4wd blev överläget i rally för att alla de andra höll på att fastna eller satt fast, inte för att de kunde åka fortare i och ur kurvorna? wink

javisst är det så roll
Senast redigerat av Evildan (1 december 2012)

6 629 Inlägg
1 december 2012
#51
henke_99 skrev:
Delvis sant bara... Problemet när det är halt är ofta att framhjulen låser innan bakhjulen knappt fått nån bromskraft alls, har man 4wd inkopplad så fördelas bromskraften genom drivlinan ut på alla fyra hjulen istället. Och fyra bromsande hjul ger bättre bromskraft än två... (detta då naturligtvis på en bil utan abs)

Bromsfördelningen har absolut INGENTING att göra med vad för drivlina du har. Du har alltid ca 70-80% bromsverkan fram.  ABSen fördelar heller ingenting, den minskar bromsverkan på det hjulet som låser sig först.

Sen så har 4WD bilar längre bromssträcka om inte bromsarna är större än 2WD versionen..drivlinan väger mera.

De/Dem

Sir
935 Inlägg
1 december 2012
#52
Älskar 4wd på vintern. A8:an går som en dröm. Dock låg en Volvo i diket men han ville inte ha hjälp upp. Min a8:a har kortare bormssträcka än min A6:a quattro. Dock har jag 2 kolvs ok fram och enkel kolv på A6:an.  Audi is the skit på vintern. A4:an är en dröm med men får knappt låna den för tanten.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

671 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#53
Turbovin skrev:
Med bra däck, lamelldiff och om man skippar de BMW som har taskig viktfördelning typ E30, så är det fantastiskt bra vinterbilar även utan hjälpmedel och 4wd. Volvos gamla hisingetraktorer får man nog klassa ungefär som just E30, Sierra och andra RWD från den tiden som väger alldeles för lite bak.

Mumbo jumbo

55/45 är viktfördelningen fram/bak på en 940 !

12 086 Inlägg
2 december 2012
#54
Att döma av hur du startar denna tråd så är det ju rätt uppenbart att du har något emot BMW och att du tycker Volvo är kalasbilar.

Att du hittar en fyrhjulsdriven BMW i diket betyder väl knappast per automatik att alla fyrhjulsdrivna BMW är skitbilar?

Jag har ägt många BMW, och sedan 2 månader tillbaka min första Volvo (en 945). Jag skulle vilja påstå att Volvon är just en traktor, en törstig stor plåtlåda som knarrar och frustar och drar ohyggligt mycket soppa. Hade det inte varit för att jag behövde en slit och slängbil med stor kombi och drag hade jag aldrig köpt skiten.

12 086 Inlägg
2 december 2012
#55
Low skrev:
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

A troll! kill it before it breeds!

Gubben är så frustrerad efter att jag ägde honom i en tidigare diskussion att han nu måste få ut sina aggressioner på alla som kör BMW.

JFfoto
2 december 2012
#56
Germax skrev:
Att döma av hur du startar denna tråd så är det ju rätt uppenbart att du har något emot BMW och att du tycker Volvo är kalasbilar.

Att du hittar en fyrhjulsdriven BMW i diket betyder väl knappast per automatik att alla fyrhjulsdrivna BMW är skitbilar?

Jag har ägt många BMW, och sedan 2 månader tillbaka min första Volvo (en 945). Jag skulle vilja påstå att Volvon är just en traktor, en törstig stor plåtlåda som knarrar och frustar och drar ohyggligt mycket soppa. Hade det inte varit för att jag behövde en slit och slängbil med stor kombi och drag hade jag aldrig köpt skiten.

Att döma av hur du skrev inlägget så är det ju rätt uppenbart att du har något emot Volvo och att du tycker BMW är kalasbilar.

Bara för du kanske ägt ett dåligt exemplar av en 940 betyder det väl knappast per automatik att alla 940is är skitbilar? Mina drar inte ohyggligt med bensin, och att någon bussning eller liknande gjorde så din knarra betyder inte heller att 940 är skit, det kalas slitagedelar. smile

Nästa vinter blir det att köpa en bmw som vinterbil och köra skiten ur :d sen skrota till våren.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2012
#57
Germax skrev:
Low skrev:
caromania skrev:
BMW används sällan på vintern. Då planar nämligen deras ägare de skeva topparna mot sina garagegolv så allt är klart lagom till våren. ^^

A troll! kill it before it breeds!

Gubben är så frustrerad efter att jag ägde honom i en tidigare diskussion att han nu måste få ut sina aggressioner på alla som kör BMW.

Haha vem är det som trollar nu då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 174 Inlägg
2 december 2012
#58
Kalltkaffe skrev:
Germax skrev:
Att döma av hur du startar denna tråd så är det ju rätt uppenbart att du har något emot BMW och att du tycker Volvo är kalasbilar.

Att du hittar en fyrhjulsdriven BMW i diket betyder väl knappast per automatik att alla fyrhjulsdrivna BMW är skitbilar?

Jag har ägt många BMW, och sedan 2 månader tillbaka min första Volvo (en 945). Jag skulle vilja påstå att Volvon är just en traktor, en törstig stor plåtlåda som knarrar och frustar och drar ohyggligt mycket soppa. Hade det inte varit för att jag behövde en slit och slängbil med stor kombi och drag hade jag aldrig köpt skiten.

Att döma av hur du skrev inlägget så är det ju rätt uppenbart att du har något emot Volvo och att du tycker BMW är kalasbilar.

Bara för du kanske ägt ett dåligt exemplar av en 940 betyder det väl knappast per automatik att alla 940is är skitbilar? Mina drar inte ohyggligt med bensin, och att någon bussning eller liknande gjorde så din knarra betyder inte heller att 940 är skit, det kalas slitagedelar. :)

Nästa vinter blir det att köpa en bmw som vinterbil och köra skiten ur :d sen skrota till våren.

Volvo 940 funkar köra på isen. Bra värme kan ja ge bilen....annars ful slö dålig fattig aa du förstår.

Köpt mig en 940 ftt 1 ägare 11 tusen mil med allt sista modellen inte en repa, ska köras på isen med polaris fälgar.


Bonntrimmare
620 Inlägg
2 december 2012
#59
Kalltkaffe skrev:
Germax skrev:
Att döma av hur du startar denna tråd så är det ju rätt uppenbart att du har något emot BMW och att du tycker Volvo är kalasbilar.

Att du hittar en fyrhjulsdriven BMW i diket betyder väl knappast per automatik att alla fyrhjulsdrivna BMW är skitbilar?

Jag har ägt många BMW, och sedan 2 månader tillbaka min första Volvo (en 945). Jag skulle vilja påstå att Volvon är just en traktor, en törstig stor plåtlåda som knarrar och frustar och drar ohyggligt mycket soppa. Hade det inte varit för att jag behövde en slit och slängbil med stor kombi och drag hade jag aldrig köpt skiten.

Att döma av hur du skrev inlägget så är det ju rätt uppenbart att du har något emot Volvo och att du tycker BMW är kalasbilar.

Bara för du kanske ägt ett dåligt exemplar av en 940 betyder det väl knappast per automatik att alla 940is är skitbilar? Mina drar inte ohyggligt med bensin, och att någon bussning eller liknande gjorde så din knarra betyder inte heller att 940 är skit, det kalas slitagedelar. smile

Nästa vinter blir det att köpa en bmw som vinterbil och köra skiten ur :d sen skrota till våren.

Du har ju redan 3st vinterbilar lol nej köp du en BMW du lär ju ändra din uppfattning efter att ha ägt en ett tag

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 150 Inlägg

Sök