Hej! För ett tag sedan skulle jag byta stödlager + hållare på bilen för det andra var helt slut! Efter jag bytt detta så fick jag väldiga vibrationer i hela bilen redan vid 60 km/h.. lagret var i bra skick så det var inte orsaken..
Efter lite felsökning så bytade jag hela kardanen, fick tag i en på skroten med stödlager monterat! Själva hållaren till stödlagret var hel och fin, något torr bara..
Monterade nya kardanen och vibrationerna försvann men nu hade jag dock ett störigt malande ljud från stödlagret.. Bytade till det nya stödlagret + hållaren som jag köpt och nu försvann ljudet men vibrationer vid 85 och uppåt har kommit Inte så starka vibrationer som med tidigare kardan..
Hardyskivan är lite torrsprucken på något ställe om det kan vara denna som är boven till problemet ?
När du bytte stödlagret (både med originalkardanaxeln och den "nya" kardanaxeln), var du noggrann med att sätta tillbaka axeln i exakt samma läge som förut?
En sprucken hardyskiva borde kunna orsaka vibrationer, men jag har inga erfarenheter av hardyskivor och gissar mest.
När du bytte stödlagret (både med originalkardanaxeln och den "nya" kardanaxeln), var du noggrann med att sätta tillbaka axeln i exakt samma läge som förut?
En sprucken hardyskiva borde kunna orsaka vibrationer, men jag har inga erfarenheter av hardyskivor och gissar mest.
Kardanens kopplingar vid motor och bakaxel är väl ganska oberoende av varandra, dock är delningen på kardanen väldigt viktig och den märkte vi upp så den sitter rätt ja:)
Hardyskivan är inte sprucken igenom utan det är mest sprickor på ytan ser det ut som
Nu var tråden från 2013 men jag håller med, man blir ganska irriterad när folk inte vill dela med sig av lösningen
Ja jo det vet ja🙂 ja man blir ju det här också vibrationer i kardan eller nåt allt ska va på rätt plats o allt helt. Kan det bli om det är dåligt med bakaxel olja eller hur går ja till väga?Gäller 740 limo 🙁