2826
Sök

Varför Saab som hat objekt?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#361
marcus0510 skrev:
ascona-tic skrev:
Det roliga är att det går att göra en tråd som denna till mer eller mindre alla bilmärke. rätta mig om jag har fel.

Det är ju en fråga om procent. Visste det finns kanske 3% som har Ford som hat objekt. Men en sån låg siffra är knappast märkbar. SAAB har betydligt högre siffra vilket ger brett hat och mer uppmärksamhet.
Så skulle vilja säga att det finns få bilar man kan göra en sån här tråd om.

Ja, det finns någon hatkärlek för just svenska bilar som svenskar inte verkar ha för utländska bilmärken. Visst är det som du säger att jag inte gillar t ex Ford, men att gå från att passivt ogilla till att aktivt hata och racka ned på är det ett rätt stort steg. Jag orkar inte bry mig om Ford helt enkelt.
Men det verkar som att man som bilintresserad svensk verkligen måste gå in för att hata antingen Volvo eller Saab eller både och, trots att varken Saab eller Volvo varit svenska bilar sedan 90-talet.
Jämför med att det finns en tråd om hur dålig 740 är, och framförallt hur puckad man är om man kör 740.

Men det är klart att om någon slänger iväg en hink ofta oförtjänt och ogenomtänkt gödsel över Saab kan jag ibland samla lite energi till att kontra med faktaunderstödd information om andra bilmärken. Att jag då ger mig på tyskarna beror på att det ofta är fanboys av tyska bilmärken som minsann vet hur dåliga Saab är medan de blundar för tyskarnas problem. Sila mygg och svälja kameler brukar det kallas.

Själv begriper jag inte riktigt varför man oprovocerat måste sitta och skapa trådar om att vissa bilmärken suger. Jag gillar självklart Saab, och ser ett mervärde i att ha en Saab framför en tysk, ananrs hade jag givetvis haft en tysk istället. Dock inte en lika ny för samma pengar, vilket också är värt något för mig då jag inte vill lägga mer pengar på en bil som ju minskar i värde med tiden. Men jag börjar väl bli gammal wink

Det jag värderar högt med Saab är prestandan kontra förbrukningen som alltid har varit bra. Och en 9000/900/og9-3 med 150 hk original var inga problem att peta i 400 hk i utan att öppna motorn. Antagligen det som bidragit till tjatet om att växellådor går sönder då någonting ger sig först när man nästan tredubblar effekten.
Sedan gillar jag alla "tokigheter" såsom Night Panel, nyckeln på "fel" ställe. Och framför allt att priserna är så jäkla bra för en hyffsat utrustad bil med bra effekt. En V70R -04, 330i -04 eller en Audi eller Merca kombi med 250 hk kostar bra mycket mer än en Aero -04, och den håller inte ihop bättre.

Om Benny 22 från Olofsfors med tumring, Raubtier i stereon och kepsen på sned som kör pystrimmad 740 med dåliga däck för att det ska sladda mer börjar racka ned på Saab bryr jag mig liksom inte.
Senast redigerat av Andromeda (3 februari 2013)


130 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#362
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Så du menar att om du skulle skriva något liknade om något annat bilmärke så skulle dessa inte försvara det? Utan det är bara Saab ägare?

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

243 Inlägg
3 februari 2013
#363
Andromeda skrev:
marcus0510 skrev:
ascona-tic skrev:
Det roliga är att det går att göra en tråd som denna till mer eller mindre alla bilmärke. rätta mig om jag har fel.

Det är ju en fråga om procent. Visste det finns kanske 3% som har Ford som hat objekt. Men en sån låg siffra är knappast märkbar. SAAB har betydligt högre siffra vilket ger brett hat och mer uppmärksamhet.
Så skulle vilja säga att det finns få bilar man kan göra en sån här tråd om.

Ja, det finns någon hatkärlek för just svenska bilar som svenskar inte verkar ha för utländska bilmärken. Visst är det som du säger att jag inte gillar t ex Ford, men att gå från att passivt ogilla till att aktivt hata och racka ned på är det ett rätt stort steg. Jag orkar inte bry mig om Ford helt enkelt.
Men det verkar som att man som bilintresserad svensk verkligen måste gå in för att hata antingen Volvo eller Saab eller både och, trots att varken Saab eller Volvo varit svenska bilar sedan 90-talet.
Jämför med att det finns en tråd om hur dålig 740 är, och framförallt hur puckad man är om man kör 740.

Men det är klart att om någon slänger iväg en hink ofta oförtjänt och ogenomtänkt gödsel över Saab kan jag ibland samla lite energi till att kontra med faktaunderstödd information om andra bilmärken. Att jag då ger mig på tyskarna beror på att det ofta är fanboys av tyska bilmärken som minsann vet hur dåliga Saab är medan de blundar för tyskarnas problem. Sila mygg och svälja kameler brukar det kallas.

Om Benny 22 från Olofsfors med tumring, Raubtier i stereon och kepsen på sned som kör pystrimmad 740 med dåliga däck för att det ska sladda mer börjar racka ned på Saab bryr jag mig liksom inte.

Jag har ingen förkärlek till något bilmärke, jobbar med bilförsäljning. Gillar säkra kort, Volvo är enligt min erfarenhet ett säkrare kort än Saab. Likaså Bmw, Audi, Volkswagen, Honda, Mazda, Mitsubishi, Renault, Peugeot och ja dom flesta märken. Saab är det märket som vi haft mest problem med. Problem kostar pengar.

Absolut har tyska bilar sina problem (som alla andra), men om jag får välja mellan att sälja en BMW eller en SAAB med garanti, så väljer jag BMW alla dagar i veckan.

243 Inlägg
3 februari 2013
#364
Zomba skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Så du menar att om du skulle skriva något liknade om något annat bilmärke så skulle dessa inte försvara det? Utan det är bara Saab ägare?

Jo absolut, men då pratar vi kanske 1-2 personer. Vet inte ens om dom skulle bry sig om vad jag skrivit.
Det är ju så att just SAAB är ett väldigt hetsigt ämne.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#365
marcus0510 skrev:
Andromeda skrev:
marcus0510 skrev:

Det är ju en fråga om procent. Visste det finns kanske 3% som har Ford som hat objekt. Men en sån låg siffra är knappast märkbar. SAAB har betydligt högre siffra vilket ger brett hat och mer uppmärksamhet.
Så skulle vilja säga att det finns få bilar man kan göra en sån här tråd om.

Ja, det finns någon hatkärlek för just svenska bilar som svenskar inte verkar ha för utländska bilmärken. Visst är det som du säger att jag inte gillar t ex Ford, men att gå från att passivt ogilla till att aktivt hata och racka ned på är det ett rätt stort steg. Jag orkar inte bry mig om Ford helt enkelt.
Men det verkar som att man som bilintresserad svensk verkligen måste gå in för att hata antingen Volvo eller Saab eller både och, trots att varken Saab eller Volvo varit svenska bilar sedan 90-talet.
Jämför med att det finns en tråd om hur dålig 740 är, och framförallt hur puckad man är om man kör 740.

Men det är klart att om någon slänger iväg en hink ofta oförtjänt och ogenomtänkt gödsel över Saab kan jag ibland samla lite energi till att kontra med faktaunderstödd information om andra bilmärken. Att jag då ger mig på tyskarna beror på att det ofta är fanboys av tyska bilmärken som minsann vet hur dåliga Saab är medan de blundar för tyskarnas problem. Sila mygg och svälja kameler brukar det kallas.

Om Benny 22 från Olofsfors med tumring, Raubtier i stereon och kepsen på sned som kör pystrimmad 740 med dåliga däck för att det ska sladda mer börjar racka ned på Saab bryr jag mig liksom inte.

Jag har ingen förkärlek till något bilmärke, jobbar med bilförsäljning. Gillar säkra kort, Volvo är enligt min erfarenhet ett säkrare kort än Saab. Likaså Bmw, Audi, Volkswagen, Honda, Mazda, Mitsubishi, Renault, Peugeot och ja dom flesta märken. Saab är det märket som vi haft mest problem med. Problem kostar pengar.

Absolut har tyska bilar sina problem (som alla andra), men om jag får välja mellan att sälja en BMW eller en SAAB med garanti, så väljer jag BMW alla dagar i veckan.

Med säkra kort menar du väl att du kan sälja dem vidare snabbt till nästa kund? Priserna på Saab är ju låga eftersom folk hellre betalar mer för en V70. De är svårsålda helt enkelt.


243 Inlägg
3 februari 2013
#366
Andromeda skrev:
marcus0510 skrev:
Andromeda skrev:

Ja, det finns någon hatkärlek för just svenska bilar som svenskar inte verkar ha för utländska bilmärken. Visst är det som du säger att jag inte gillar t ex Ford, men att gå från att passivt ogilla till att aktivt hata och racka ned på är det ett rätt stort steg. Jag orkar inte bry mig om Ford helt enkelt.
Men det verkar som att man som bilintresserad svensk verkligen måste gå in för att hata antingen Volvo eller Saab eller både och, trots att varken Saab eller Volvo varit svenska bilar sedan 90-talet.
Jämför med att det finns en tråd om hur dålig 740 är, och framförallt hur puckad man är om man kör 740.

Men det är klart att om någon slänger iväg en hink ofta oförtjänt och ogenomtänkt gödsel över Saab kan jag ibland samla lite energi till att kontra med faktaunderstödd information om andra bilmärken. Att jag då ger mig på tyskarna beror på att det ofta är fanboys av tyska bilmärken som minsann vet hur dåliga Saab är medan de blundar för tyskarnas problem. Sila mygg och svälja kameler brukar det kallas.

Om Benny 22 från Olofsfors med tumring, Raubtier i stereon och kepsen på sned som kör pystrimmad 740 med dåliga däck för att det ska sladda mer börjar racka ned på Saab bryr jag mig liksom inte.

Jag har ingen förkärlek till något bilmärke, jobbar med bilförsäljning. Gillar säkra kort, Volvo är enligt min erfarenhet ett säkrare kort än Saab. Likaså Bmw, Audi, Volkswagen, Honda, Mazda, Mitsubishi, Renault, Peugeot och ja dom flesta märken. Saab är det märket som vi haft mest problem med. Problem kostar pengar.

Absolut har tyska bilar sina problem (som alla andra), men om jag får välja mellan att sälja en BMW eller en SAAB med garanti, så väljer jag BMW alla dagar i veckan.

Med säkra kort menar du väl att du kan sälja dem vidare snabbt till nästa kund? Priserna på Saab är ju låga eftersom folk hellre betalar mer för en V70. De är svårsålda helt enkelt.

Ja med säkra kort menar jag att dom är lätta att sälja så dom inte blir ståendes för länge i hallen, samt att vi slipper få tillbaka dom 6-7 veckor efter försäljning och åker på att byta turbo eller dylikt.
Under 2011 bytte vi fyra Turboaggregat på Saab 9-3 och 9-5. Om man tänker Volvo-Saab så består vår försäljning av 90% Volvo och 10% Saab. Men vi har bytt betydligt mer på våra Saabar.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 februari 2013
#367
marcus0510 skrev:
ascona-tic skrev:
Det roliga är att det går att göra en tråd som denna till mer eller mindre alla bilmärke. rätta mig om jag har fel.

Det är ju en fråga om procent. Visste det finns kanske 3% som har Ford som hat objekt. Men en sån låg siffra är knappast märkbar. SAAB har betydligt högre siffra vilket ger brett hat och mer uppmärksamhet.
Så skulle vilja säga att det finns få bilar man kan göra en sån här tråd om.

Visst är det så. Volvo och BMW skulle man dock kunna skapa liknande trådar om då dessa precis som SAAB har en tendens att röra upp känslorna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#368
marcus0510 skrev:
Andromeda skrev:
marcus0510 skrev:

Jag har ingen förkärlek till något bilmärke, jobbar med bilförsäljning. Gillar säkra kort, Volvo är enligt min erfarenhet ett säkrare kort än Saab. Likaså Bmw, Audi, Volkswagen, Honda, Mazda, Mitsubishi, Renault, Peugeot och ja dom flesta märken. Saab är det märket som vi haft mest problem med. Problem kostar pengar.

Absolut har tyska bilar sina problem (som alla andra), men om jag får välja mellan att sälja en BMW eller en SAAB med garanti, så väljer jag BMW alla dagar i veckan.

Med säkra kort menar du väl att du kan sälja dem vidare snabbt till nästa kund? Priserna på Saab är ju låga eftersom folk hellre betalar mer för en V70. De är svårsålda helt enkelt.

Ja med säkra kort menar jag att dom är lätta att sälja så dom inte blir ståendes för länge i hallen, samt att vi slipper få tillbaka dom 6-7 veckor efter försäljning och åker på att byta turbo eller dylikt.
Under 2011 bytte vi fyra Turboaggregat på Saab 9-3 och 9-5. Om man tänker Volvo-Saab så består vår försäljning av 90% Volvo och 10% Saab. Men vi har bytt betydligt mer på våra Saabar.

Men om ni får byta turboagg efter så kort tid har ni ju inte kollat bilen ordentligt när ni köpte den? Den lär ju haft HC-värden som heter duga eftersom turbon inte lämnar in bara sådär.
Utan att spekulera mer var det säkert bilar med lättrycksturbo (150/185 hk) som gått 10-15k mil? De har dåliga turboagg, fulltrycksturbon går nästan aldrig sönder.

Men det jag menar med att de är svårsålda är att det givetvis suger för dig som bilhandlare då folk blir missnöjda med vad du erbjuder i inbyte för en hallvärmare.
Men för mig som vill köpa en begagnad bil att använda flera år (mindre känslig för andrahandsvärdet) är det ju ett kanonköp då jag kan få en lågmilad, bra utrustad bil för kaffepengar jämfört med en del konkurrenter. Men det är som sagt inga bilar du gör snabba klipp på som handlare.


8 886 Inlägg
3 februari 2013
#369
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Kan du nämna några bilmärken med V8 som har en bränsleförbrukning på 0.8?

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#370
Hamilton skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Kan du nämna några bilmärken med V8 som har en bränbränsleförbrukning på 0.8?

Mvh
Hamilton

Precis, och inte landsvägskörning 50 mil när färdatorn nollats på halva vägen.

Fan vad omöjliga vi är att resonera med nu.

Hamilton, du som är moderator kan väl "halshugga" honom? tongue
Senast redigerat av Andromeda (3 februari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#371
TouchOfRed skrev:
Hatade Saab för bara nån vecka sen. Varför? Vet ej. Antar att det är tomt hat bara. Gillade dock inte utseendet på dom, annars har jag inte ens kört en Saab.
Men nu efter jag har kollat på många Saabar i stan, och kollat på blocket. Så har jag börjat älska dom.
Finns vissa saker som inte är så snyggt kanske, men det är inte svårt att göra något åt. (Saab 9-5  årsm:06-07 pratar jag om framförallt) smile

Så det är MYCKET möjligt att Saab blir mitt nästa bilköp som kommer inom kort. big_smile

Vänta tills du provkört en fulltrycksturbo med 250 hk. När du sedan provkört en trimmad 17 år gammal 9000 med 350 hk är du inte nöjd med 250 hk heller big_smile


243 Inlägg
3 februari 2013
#372
Andromeda skrev:
marcus0510 skrev:
Andromeda skrev:

Med säkra kort menar du väl att du kan sälja dem vidare snabbt till nästa kund? Priserna på Saab är ju låga eftersom folk hellre betalar mer för en V70. De är svårsålda helt enkelt.

Ja med säkra kort menar jag att dom är lätta att sälja så dom inte blir ståendes för länge i hallen, samt att vi slipper få tillbaka dom 6-7 veckor efter försäljning och åker på att byta turbo eller dylikt.
Under 2011 bytte vi fyra Turboaggregat på Saab 9-3 och 9-5. Om man tänker Volvo-Saab så består vår försäljning av 90% Volvo och 10% Saab. Men vi har bytt betydligt mer på våra Saabar.

Men om ni får byta turboagg efter så kort tid har ni ju inte kollat bilen ordentligt när ni köpte den? Den lär ju haft HC-värden som heter duga eftersom turbon inte lämnar in bara sådär.
Utan att spekulera mer var det säkert bilar med lättrycksturbo (150/185 hk) som gått 10-15k mil? De har dåliga turboagg, fulltrycksturbon går nästan aldrig sönder.

Men det jag menar med att de är svårsålda är att det givetvis suger för dig som bilhandlare då folk blir missnöjda med vad du erbjuder i inbyte för en hallvärmare.
Men för mig som vill köpa en begagnad bil att använda flera år (mindre känslig för andrahandsvärdet) är det ju ett kanonköp då jag kan få en lågmilad, bra utrustad bil för kaffepengar jämfört med en del konkurrenter. Men det är som sagt inga bilar du gör snabba klipp på som handlare.

Det har du rätt i, 9-5 kommer jag inte ihåg. Men 9-3 var dessa 2.0T på ca 10k mil som du nämner.
Vi gör inga jättegrundliga genomsökningar av aggregat vid inköp, vi kollar om den går som den ska och om den blåryker i princip. Numera undviker vi ju dock just denna modellen.

Saab ligger helrätt i pris och är en dröm för en köpare som gillar Saab. Mycket bil för pengarna.
Min far köpte sig en 9-3 2.0T -08 på 8000mil för två år sen för ca 150.000:- tror jag och sålde den förra året för 85.000:- utan att den förändrats ett dug sen inköp. Gått ca 800mil längre. Ska man kika på en likvärdig S60, eller för den delen en 5-Serie som pratar vi ju helt andra pengar.

679 Inlägg
3 februari 2013
#373
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#374
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag får ändå hålla med om att han får tycka att Saab har "tantiga stolar", "luktar illa från fabrik", har "dålig väghållning", "noll körglädje" osv. Han får också tycka att Volvo är bäst på ovanstående grejor om han vill. Men det är inte särskilt objektivt. Och det är inget fel i det. Han uttrycker sig bara lite barnsligt. Eftersom dessa saker avgörs av personliga preferenser och känslor kan de aldrig bli annat än subjektiva. Och gillar man av någon anledning inte någonting applicerar man gärna fler negativa egenskaper på det, allt blir fel.
Har du aldrig varit med om att du inte gillar en person och därför tycker att det mesta den gör blir fel, även om andra eller kanske t o m du själv ärligt talat gör precis likadant? Vi människor fungerar så, vi är inte smartare.
Senast redigerat av Andromeda (3 februari 2013)


243 Inlägg
3 februari 2013
#375
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag har bara ägt en, vilket ironiskt nog växellådan rasade på. Kört har jag nog gjort en 50-60 stycken vid det här laget. Jag har ingen kärlek till Volvo, inte till något märke. Förstår inte vart ni har fått det ifrån ?
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar. Jag är inte märkesblind då jag inte bryr mig om vad som står i grillen. Jag vill endast tjäna pengar på det, och det gör jag via säkra kort.

Angående v8 så körde jag en BMW v8 med lägre snittförbrukning lägre än både T5 och Aero.
Både T5 och Aero är ju pinsamt törstiga, speciellt med automatlådor..
Det skiljer ju inte mycket i förbrukning mellan en 4.4l 8cyl Bmw, 2.3l 5cyl Volvo och 2.3l 4cyl Aero ? Vilket är konstigt då V8 är betydligt större.

243 Inlägg
3 februari 2013
#376
Hamilton skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Kan du nämna några bilmärken med V8 som har en bränsleförbrukning på 0.8?


Mvh
Hamilton

Nej
Senast redigerat av marcus0510 (3 februari 2013)

679 Inlägg
3 februari 2013
#377
Andromeda skrev:
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag får ändå hålla med om att han får tycka att Saab har "tantiga stolar", "luktar illa från fabrik", har "dålig väghållning", "noll körglädje" osv. Han får också tycka att Volvo är bäst på ovanstående grejor om han vill. Men det är inte särskilt objektivt. Och det är inget fel i det. Han uttrycker sig bara lite barnsligt. Eftersom dessa saker avgörs av personliga preferenser och känslor kan de aldrig bli annat än subjektiva. Och gillar man av någon anledning inte någonting applicerar man gärna fler negativa egenskaper på det, allt blir fel.
Har du aldrig varit med om att du inte gillar en person och därför tycker att det mesta den gör blir fel, även om andra eller kanske t o m du själv ärligt talat gör precis likadant? Vi människor fungerar så, vi är inte smartare.

Jo precis, läste nyss att han var bilhandlare och då förstår jag att man håller sig undan från Saab utav den anledningen som du precis beskrev, de är svårsålda trots priset i jämförelse med Volvo.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 februari 2013
#378
M_Broberg skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar.

Då förstår jag din synpunkt. Du har med andra ord inte här att göra.


tror för övrigt att 90% av alla här är gasglada, vill se en 4.4 liters v8a gå snålare än en 2.3 turbofyra när man gasar på lite.

Snubben verkar minst sagt rätt blåst... roll

Fast när man gasar så skiter man ju i bränsle förbrukningen wink Och vissa (typ jag) skiter i det överhuvudtaget. Bara att tanka och försöka se glad ut smile

Men nej, en V8 drar verkligen inte mindre än en 4 cylindrig motor. Jag tror Marcus snubben aldrig kört varken en V8 eller en Saab för den delen.
En V8 kan bli snål för sin storlek, men att jämföra v8 förbrukning med bilar som kör under liten i stadstrafik går inte. Det är ologiskt och det är dumt. Man ser bara ut som ett retard.
Senast redigerat av Thunderbird88 (3 februari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
#379
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag har bara ägt en, vilket ironiskt nog växellådan rasade på. Kört har jag nog gjort en 50-60 stycken vid det här laget. Jag har ingen kärlek till Volvo, inte till något märke. Förstår inte vart ni har fått det ifrån ?
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar. Jag är inte märkesblind då jag inte bryr mig om vad som står i grillen. Jag vill endast tjäna pengar på det, och det gör jag via säkra kort.

Angående v8 så körde jag en BMW v8 med lägre snittförbrukning lägre än både T5 och Aero.
Både T5 och Aero är ju pinsamt törstiga, speciellt med automatlådor..
Det skiljer ju inte mycket i förbrukning mellan en 4.4l 8cyl Bmw, 2.3l 5cyl Volvo och 2.3l 4cyl Aero ? Vilket är konstigt då V8 är betydligt större.

BMW 740 hittade jag lite snabbt, 1870 kg och 286 hk.

Den sörplar 1,25 blandat enligt fabrikssiffror.
En 9-5 Aero 250 hk drar 0,88 blandat enligt fabrikssiffror.

Jag påstår inte att du ljuger men... Eller vänta nu, det gör jag visst.


243 Inlägg
3 februari 2013
#380
M_Broberg skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar.

Då förstår jag din synpunkt. Du har med andra ord inte här att göra.


tror för övrigt att 90% av alla här är gasglada, vill se en 4.4 liters v8a gå snålare än en 2.3 turbofyra när man gasar på lite.

Fanatiker #1


Ja om du vill se det så får du helt enkelt testa, vilket jag antar att du inte gjort. Utan du utgår väl ifrån att åttan dricker mer för att den är nästan dubbelt så stor. Ut och provkör lite bilar så får du en uppfattning om förbrukningen. Sitta på internet och gissa kommer man inte långt på i en diskussion.


Sök