marcus0510 skrev:
ascona-tic skrev:
Det roliga är att det går att göra en tråd som denna till mer eller mindre alla bilmärke. rätta mig om jag har fel.
Det är ju en fråga om procent. Visste det finns kanske 3% som har Ford som hat objekt. Men en sån låg siffra är knappast märkbar. SAAB har betydligt högre siffra vilket ger brett hat och mer uppmärksamhet.
Så skulle vilja säga att det finns få bilar man kan göra en sån här tråd om.
Ja, det finns någon hatkärlek för just svenska bilar som svenskar inte verkar ha för utländska bilmärken. Visst är det som du säger att jag inte gillar t ex Ford, men att gå från att passivt ogilla till att aktivt hata och racka ned på är det ett rätt stort steg. Jag orkar inte bry mig om Ford helt enkelt.
Men det verkar som att man som bilintresserad svensk verkligen måste gå in för att hata antingen Volvo eller Saab eller både och, trots att varken Saab eller Volvo varit svenska bilar sedan 90-talet.
Jämför med att det finns en tråd om hur dålig 740 är, och framförallt hur puckad man är om man kör 740.
Men det är klart att om någon slänger iväg en hink ofta oförtjänt och ogenomtänkt gödsel över Saab kan jag ibland samla lite energi till att kontra med faktaunderstödd information om andra bilmärken. Att jag då ger mig på tyskarna beror på att det ofta är fanboys av tyska bilmärken som minsann vet hur dåliga Saab är medan de blundar för tyskarnas problem. Sila mygg och svälja kameler brukar det kallas.
Själv begriper jag inte riktigt varför man oprovocerat måste sitta och skapa trådar om att vissa bilmärken suger. Jag gillar självklart Saab, och ser ett mervärde i att ha en Saab framför en tysk, ananrs hade jag givetvis haft en tysk istället. Dock inte en lika ny för samma pengar, vilket också är värt något för mig då jag inte vill lägga mer pengar på en bil som ju minskar i värde med tiden. Men jag börjar väl bli gammal

Det jag värderar högt med Saab är prestandan kontra förbrukningen som alltid har varit bra. Och en 9000/900/og9-3 med 150 hk original var inga problem att peta i 400 hk i utan att öppna motorn. Antagligen det som bidragit till tjatet om att växellådor går sönder då någonting ger sig först när man nästan tredubblar effekten.
Sedan gillar jag alla "tokigheter" såsom Night Panel, nyckeln på "fel" ställe. Och framför allt att priserna är så jäkla bra för en hyffsat utrustad bil med bra effekt. En V70R -04, 330i -04 eller en Audi eller Merca kombi med 250 hk kostar bra mycket mer än en Aero -04, och den håller inte ihop bättre.
Om Benny 22 från Olofsfors med tumring, Raubtier i stereon och kepsen på sned som kör pystrimmad 740 med dåliga däck för att det ska sladda mer börjar racka ned på Saab bryr jag mig liksom inte.