2839
Sök

Varför Saab som hat objekt?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
M_Broberg skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar.

Då förstår jag din synpunkt. Du har med andra ord inte här att göra.

tror för övrigt att 90% av alla här är gasglada, vill se en 4.4 liters v8a gå snålare än en 2.3 turbofyra när man gasar på lite.

Fanatiker #1

Ja om du vill se det så får du helt enkelt testa, vilket jag antar att du inte gjort. Utan du utgår väl ifrån att åttan dricker mer för att den är nästan dubbelt så stor. Ut och provkör lite bilar så får du en uppfattning om förbrukningen. Sitta på internet och gissa kommer man inte långt på i en diskussion.

Det räckte med att sitta på internet för att se att BMW själva säger att deras 740 drar nästan 40% mer än en Aero blandad körning. Jag tror mer på det än på vad du påstår.

Nej nu ska jag iväg och tvätta min Saabar. Du vill inte köpa 9-5:an, du kan få första tjing innan den åker ut på Blocket?

Lägg gärna upp dina privata bilar.
Senast redigerat av Andromeda (3 februari 2013)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
M_Broberg skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar.

tror för övrigt att 90% av alla här är gasglada, vill se en 4.4 liters v8a gå snålare än en 2.3 turbofyra när man gasar på lite.

Fanatiker #1

Ja om du vill se det så får du helt enkelt testa, vilket jag antar att du inte gjort. Utan du utgår väl ifrån att åttan dricker mer för att den är nästan dubbelt så stor. Ut och provkör lite bilar så får du en uppfattning om förbrukningen. Sitta på internet och gissa kommer man inte långt på i en diskussion.

Herregud människa, gå och lägg dig....
Det är du som sitter på internet och gissar just nu.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

243 Inlägg
3 februari 2013
Nu börjar nivån sjunk rätt lågt här inne, kan man inte uppföra sig och vara trevlig och samtidigt få ut sin poäng tycker jag man kan vara tyst istället.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
Nu börjar nivån sjunk rätt lågt här inne, kan man inte uppföra sig och vara trevlig och samtidigt få ut sin poäng tycker jag man kan vara tyst istället.

Din poäng där du försöker klargöra att v8or är bränslesnåla motorer och att Saabs fyrcylindriga motorer som går rätt snålt drar mer soppa än en v8?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:

Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Ta av dig offerkoftan och svara istället, varför skriver BMW att deras V8 drar nästan 40% mer än en Aero?

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR04bvV5CSu7v6brp-oL_rmII2WDiDa4FJN7-PYa9AbtBS340giLA
Senast redigerat av Andromeda (3 februari 2013)

607 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:

Va tyst då..

679 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Undrar hur många Saabar du ägt och kört roll

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag har bara ägt en, vilket ironiskt nog växellådan rasade på. Kört har jag nog gjort en 50-60 stycken vid det här laget. Jag har ingen kärlek till Volvo, inte till något märke. Förstår inte vart ni har fått det ifrån ?
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar. Jag är inte märkesblind då jag inte bryr mig om vad som står i grillen. Jag vill endast tjäna pengar på det, och det gör jag via säkra kort.

Angående v8 så körde jag en BMW v8 med lägre snittförbrukning lägre än både T5 och Aero.
Både T5 och Aero är ju pinsamt törstiga, speciellt med automatlådor..
Det skiljer ju inte mycket i förbrukning mellan en 4.4l 8cyl Bmw, 2.3l 5cyl Volvo och 2.3l 4cyl Aero ? Vilket är konstigt då V8 är betydligt större.

Skrev lite fel, menade mer att du gillade säkra kort som du tyckte att Volvo var istället för Saab, men jag förstår varför nu från din synvinkel.

Jo det finns fler V8or man kan köra snålt med, speciellt 4liters motorerna från Mercedes och BMW, men då snackar jag en siffra om mellan 0,8-0,9 per mil men det är snålt i jämförelse till kraften, förutsatt att man kör sparsamt. Jag kan bara tala för vad jag har kört personligen med min 230hk 2,3l 4a och det lägsta jag kommit ned i är 6,2 per 100km. Men blandat nu i vinter så ligger min på runt 0,83 per mil.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:

Ja det är klart att man får tycka som man vill, men jag tror inte en V8 dricker mindre än min Aero iaf, på sommaren ligger den på 0,73 och nu i vinter nästan exakt 1dl mer per mil. Om man jämför med Volvo som jag läste att du hade en stor förkärlek till så går det knappast att jämföra körglädje och väghållning med Saab, ta t.ex en V70/S60, riktigt skräp när det gäller körglädje, som att sätta sig i ett stort vakuum med stolpar överallt så man inte kan se ett skit, svampig fjädring och en törstig 5cyl motor som visserligen låter fint men ack så mycket mer den drar än en 4cyl Saab motor.

Självklart har Saabarna jätte mycket störande problem, har ju själv en och vet precis hurdan kvalitéten är så jag förstår att folk blir frustrerade. Men att påstå att en liknande Volvo från samma årsmodell och storlek skulle vara bättre är rent skitsnack. Påstår inte att Saab är bättre ur kvalitesynpunkt, men det är sjukt störande när folk utan någon praktisk kunskap eller erfarenhet om att mecka drar slutsatsen att Volvo är bättre, men på vad exakt? Kom gärna med mer information istället för påståenden så kan man ha en seriös diskussion istället för en pajkastning, självklart får du tycka som du vill och jag respekterar det.

Jag är inte Saab fanatiker dock jag är väldigt insatt i bilbranschen, så vart hamnar jag i den där listan av saab ägare? tongue

Jag har bara ägt en, vilket ironiskt nog växellådan rasade på. Kört har jag nog gjort en 50-60 stycken vid det här laget. Jag har ingen kärlek till Volvo, inte till något märke. Förstår inte vart ni har fått det ifrån ?
Jag tycker inte ens om bilar, bara problem med dom ju. Nä fy, bilar ser jag enbart som ett sätt att tjäna pengar. Jag är inte märkesblind då jag inte bryr mig om vad som står i grillen. Jag vill endast tjäna pengar på det, och det gör jag via säkra kort.

Angående v8 så körde jag en BMW v8 med lägre snittförbrukning lägre än både T5 och Aero.
Det skiljer ju inte mycket i förbrukning mellan en 4.4l 8cyl Bmw, 2.3l 5cyl Volvo och 2.3l 4cyl Aero ? Vilket är konstigt då V8 är betydligt större.

Skrev lite fel, menade mer att du gillade säkra kort som du tyckte att Volvo var istället för Saab, men jag förstår varför nu från din synvinkel.

Jo det finns fler V8or man kan köra snålt med, speciellt 4liters motorerna från Mercedes och BMW, men då snackar jag en siffra om mellan 0,8-0,9 per mil men det är snålt i jämförelse till kraften, förutsatt att man kör sparsamt. Jag kan bara tala för vad jag har kört personligen med min 230hk 2,3l 4a och det lägsta jag kommit ned i är 6,2 per 100km. Men blandat nu i vinter så ligger min på runt 0,83 per mil.

Är det 0,8-0,9 blandad körning?

243 Inlägg
3 februari 2013
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:

Ja precis, med tanke på hur mycket tyngre bilar det är och nästan dubbel motor så är dom ju betydligt bränslesnålare.
0.62 är ju väldigt imponerande med en sån bil. Även 0.83 är ju bra, min låg aldrig under litern.
Kanske är så enkelt att det var något fel på min som gjorde att den drog för mycket. Låg alltid på ca 1.1-1.2 med min. Samma siffra som jag låg på med Bmw V8 då med större motor, tyngre kaross och betydligt bredare drivdäck.

Men när det gäller förbrukning skulle jag vilja säga att Volvo har mer problem än Saab. S60 T5 aut har jag aldrig fått under 1.2l, gen 1 då.
Senast redigerat av marcus0510 (3 februari 2013)

8 886 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
M_Broberg skrev:
marcus0510 skrev:

Fanatiker #1

Gissa är ju just det du gör i dina inlägg! Först påstår du att en 2.0 dricker mer än en V8 och i nästa inlägg kan du inte ge några exempel dvs du gissar och antar i dina inlägg.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

679 Inlägg
3 februari 2013
Andromeda skrev:
Är det 0,8-0,9 blandad körning?

Det är någonstans där emellan vad jag fått höra av folk som har MB E430 och en lite äldre E420. Men det tror jag är deras rekord på snålhet, tippar på att de landar iaf precis under litern blandad körning, förutsatt att man inte bor i stan då.

243 Inlägg
3 februari 2013
Hamilton skrev:
marcus0510 skrev:
M_Broberg skrev:

Fanatiker #1

Gissa är ju just det du gör i dina inlägg! Först påstår du att en 2.0 dricker mer än en V8 och i nästa inlägg kan du inte ge några exempel dvs du gissar och antar i dina inlägg.

Mvh
Hamilton

Jag har väl inte ens pratat om förbrukning på 2.0 liters motorn ? Eller har Aero 2.0, missar jag något ?
Vad är det för exempel du vill ha ?

792 Inlägg
3 februari 2013
Varför jämnför ni En v8 utan turbo mot en 2.3 rak fyra med turbo? Jämnför istället bmws nya motor i 328, en rak fyra med turbo som utvecklar 240hk.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N20

http://www.bmwblog.com/2012/02/24/dyno- … 20-engine/
Senast redigerat av J3n5 (3 februari 2013)

243 Inlägg
3 februari 2013
Det jag grundar på är egna erfarenheter, om det låter väldigt omöjligt fel så är det antagligen så att mina bilar har varit defekt på något sätt och druckit för mycket eller för lite. Jag har ägt dessa bilar jag pratar om.
Jag har inte kollat upp vad tillverkarna säger att deras bilar ska dra då det är ointressant.

BMW 540IA -00 Automat, 19tum 275mm däck, 1900kg, 4.4liters V8 - Blandat Snitt - 1.15-1.35
Saab 9-5 Aero -00 Manuell 19tum 225mm däck, 1600kg? 2.3l 4cyl - blandat snitt - 1-15-1.25
Volvo S60 T5 -01 Automat 18tum 225mm däck, 1600kg? 2.3 5cyl - blandat snitt - 1-25-1.35

Med tanke på vikt, volym, däckbredd så anser jag att V8 går snålast.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
3 februari 2013
Hamilton skrev:
marcus0510 skrev:

Kan du nämna några bilmärken med V8 som har en bränsleförbrukning på 0.8?

Mvh
Hamilton

Ligger jag och fiskör på motorvägen (c:a 90 km/h) så drar Vetten ung. 0,8 och 0,9 l/mil och då är det 5,7 liters V8:a med 300-350 hästar men annars går bränslekurvan brant uppåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
3 februari 2013
Sluta grina över saabs konkurs, de var ändå inget att ha! cool

243 Inlägg
3 februari 2013
Diss skrev:
Sluta grina över saabs konkurs, de var ändå inget att ha! cool

Run your fool yikes

243 Inlägg
3 februari 2013
Jag måste säga att jag finner det smått roande att det enda ni hakade upp er på var just att den dricker mer än en v8... Jag drog upp ca 20 dåliga punkter om bilen, men det var bara en som tydligen inte saabfolket gick med på.

1 219 Inlägg
3 februari 2013
Det sker ju nästan dagligen att folk skriver här på garaget :"min polare har en saab och den är dålig, mao är alla saabar dåliga"

Det går givetvis inte att jämnföra en ny V70 mot en NG900 med 39 000 mil på mätaren! Givetvis är Saaben då risigare, av naturliga skäl. Vidare är det ju lite roligt att en fjuning yngling i en 740 tycker att en 9-3 turboX är skit, säger han som sitter i 740:in! Snacka om perspektiv på verkligheten!

Personligen anser jag att man ej skall yttra sig om man inte testat, och att ha provkört en Volvo 850 som är nästan 18 år gammal och säga att volvo är skit, fungerar ej! Samma gäller ALLA bilmärken! Har du däremot ägt en bil, och haft massor av problem kan du haft otur, men då har du ändå testat!

Alla bilmärken har fördelar och nackdelar, dock skulle JAG aldirg köpa en Volvo igen, MIN erfarenhet säger mig att unvika det märket av diverse olika aspekter och PERSONLIGA erfarenheter! Det kan vara så att jag råkat på måndagsex eller bara haft väldigt otur, men ngn Volvo kommer inte hamna i min ägo igen!

Kontentan: Ser du en person med en dekal i bakrutan som dissar något annat märke, så skratta åt det, personen i fråga är troligtvis avundsjuk, för varför skulle man annars skylta med det? Dekalen i sig är ett bevis på att personen är omogen och inte vågar vara nöjd med vad han själv har! Personen i fråga har även svårigheter med att förstå att andra personer tänker olika, har olika behov och därav väljer olika bilar!

8 886 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
Jag måste säga att jag finner det smått roande att det enda ni hakade upp er på var just att den dricker mer än en v8... Jag drog upp ca 20 dåliga punkter om bilen, men det var bara en som tydligen inte saabfolket gick med på.

Jag har inga problem med att folk inte gillar SAAB, SAAB är inte ämnad för alla.
Utan jag men jag är intresserad av fakta och påståenden som framförs i tråden, åsikter lägger jag ingen vikt i då vi alla har en egen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök