3396
Sök

Volvo 745 GLT 16v -89 bräslepumpen i tanken går inte.

Blyfot
142 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Tja! Jag har som sagt en 745 GLT 16v som pumpen i tanken vägrar gå.. Så jag plockade loss den och satte den på direktström på ett löst batteri, då går den klockrent. Jag har kollat så att det klickar i bränslerelät och även kollat alla säkringar och ingenting ser ut att vara dåligt, bortsett från att kablarna är svarta inuti (alltså kardelerna). Kan dom ha gått varma så det är kabelbrott nånstans? och i så fall hur är dom dragna? så jag slipper riva isär mer än nödvändigt för att byta?

Väldigt tacksam för svar då jag känner mig handikappad utan bil...

Mvh Martin

1 643 Inlägg
30 januari 2013
Bara tanka fullt å köra ändå wink .

Nej men kolla efter kabelbrott, mät om du har spänning fram till pumpen. Om inte så förflytta dig "framåt" med multimetern ändå till du hittar spänning. Då har du ringat in felet. Testa även en kompis relä för att utesluta det, även om ditt klickar så är det inte säkert att det fungerar.

mvh.

Blyfot
142 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
har testat två olika relän och det är samma problem.. jag satte en lampa med plus i kontakten för pumpen och jordade med slutstegskabeln.. (slarvat bort multimetern) men den blinkar inte ens till.. jagbara undrar hur mycket jag ska behöva riva isär imorrn.. hoppades att nån skulle säga att det var nått annat.. men det är väl bara att riva och se glad ut antar jag............

83 Inlägg
30 januari 2013
Hade samma problem , men bytte sen motorn till fk och bränsleboxen och då har pumpen börjat leva igen.
så kan ju ha något med datan.

Blyfot
142 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
okej.. det är ju inte kul... kollade vad en ny styrbox kostade på ad-center.. har ingen lust att lägga 20000 på en sån.. och jag skrev inte fel.. den kostar 20000 kronor ny.. helt sjukt..

83 Inlägg
31 januari 2013
ja det är ngt som är lite sjukt.. vad har du för motor alt. nr på din box? har en bränslebox liggandes som kan passa som du kan få för 500.

Blyfot
142 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
sitter b234f i men nummret på boxen har jag inte koll på i nuläget.. ska ta och kolla kablarna först och främst.. så får vi se sen.. men jag hör av mig om det blir aktuellt med en ny box..
Senast redigerat av volume (31 januari 2013)

185 Inlägg
3 februari 2013
förpumpen hackar inte till någon gång? för om man kör mycket soppatorsk ofta då tar det stryk på den.. testa ta den den och kör den samtidigt som du häller något vätskeflyttande och ser om den kommer soppa! Hade sådant fenomen på min bil med pumpen funka och skruva tillbaka allt sen helt plötsligt funka den inte! böt då förpump och sen funka den! kör en stund med motorn och kolla så den inte ändrar varvtal eller hackar! Lycka till...

Volvo For Life

6 738 Inlägg
3 februari 2013
går pumpen under bilen? gör den det så tror jag inte att det är boxen då bägge pumparna e kopplade på samma krets så att säga wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Bakhjulsdriven
342 Inlägg
3 februari 2013
Är det den gamla armaturen med plåtlock så jordar förpumpen i locket som brukar rosta. Byt till en ny armatur i plast och så får man dra en ny jord till pumpen separat. Går ju även att hoppa armaturbyte och  enbart dra ny jord, om det skulle vara fallet.

57 Inlägg
3 februari 2013
hade samma problem på min 16v båda pumparna funka och relät klickade
bytte boxen funkade kanon finns ju på skroten, bara hitta samma års!

mvh sebbe

Sök