steifan skrev:
Rquired skrev:
zoopåse skrev:
Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.
BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv.
"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."
Antingen missförstår du mig eller så tar du BMW´s informationschef för bokstavligt, som jag skrev har BMW inga fasta intervall för byte utan går bara efter motståndet i filtret. Och det inträffar ofta någonstans mellan sexton och tjugotvå tusen mil, men bilen kan lika gärna vara en taxi som går 30.000mil innan byte eller en andrabil i Stockholms innerstad som endast kör korta sträckor och fyller filtret på 10.000mil. Kort och gått beror det på hur bilen körs och hur ofta den får chansen att regenera filtret, det går aldrig med säkerhet att säga när filtret är förbrukat.
Brådhis: BMW har endast självregenerande filter precis som din Volvo.
Senast redigerat av Rquired (15 februari 2013)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.