2368
Sök

Köpråd! Volvo v50 1.6d/2.0d

1 171 Inlägg
15 februari 2013
#21
Brådhis skrev:
Allt detta går ju faktiskt att undvika genom att köpa en bil med självregenererande partikelfilter (har någon modell hos BMW detta?). Okej, filtret kan ju gå sönder där oxå men man slipper iaf "se fram emot" bytet. wink

//Brådhis

Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.
Senast redigerat av zoopåse (15 februari 2013)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2013
#22
zoopåse skrev:
Brådhis skrev:
Allt detta går ju faktiskt att undvika genom att köpa en bil med självregenererande partikelfilter (har någon modell hos BMW detta?). Okej, filtret kan ju gå sönder där oxå men man slipper iaf "se fram emot" bytet. wink

//Brådhis

Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.

BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv. På de tidiga årsmodellerna med filter uppskattade bilen hur långt du kan köra tills det är dags vilket kan ses i IDrive, på senare årsmodeller har den funktionen tagits bort och bilen varnar först när motståndet blivit för högt.

Senare årsmodeller har dessutom en annan typ av filter som håller längre och är placerat närmre motorn så det lättare kan värmas upp och renas. Men som zoopåse nämner så krävs höjd temperatur för att processen skall starta och även dessa två typer av filter kräver underhåll förr eller senare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2013
#23
Rquired skrev:
zoopåse skrev:
Brådhis skrev:
Allt detta går ju faktiskt att undvika genom att köpa en bil med självregenererande partikelfilter (har någon modell hos BMW detta?). Okej, filtret kan ju gå sönder där oxå men man slipper iaf "se fram emot" bytet. wink

//Brådhis

Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.

BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv.

"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."

wink


* Voff voff *
10 566 Inlägg
15 februari 2013
#24
zoopåse skrev:
Brådhis skrev:
Allt detta går ju faktiskt att undvika genom att köpa en bil med självregenererande partikelfilter (har någon modell hos BMW detta?). Okej, filtret kan ju gå sönder där oxå men man slipper iaf "se fram emot" bytet. wink

//Brådhis

Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.

Hur menar du? Min V70 har självregenererande filter, vilket BMW inte verkar ha. Eller missförstår jag dig?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2013
#25
steifan skrev:
Rquired skrev:
zoopåse skrev:
Det är nog samma som du har skulle jag tro. Men till slut så "pajar" den och då är det dags för en tvätt. Den kemiska processen som Rquired pratar om är helt enkelt att man bränner sotet till mindre bitar som blåses ut genom filtret. För det krävs en viss avgastemp. Enligt enga observationer händer det oftast en stund efter man svängt av motorvägen och snurrar runt inne i stan. Då går växellådan in i sportläge och motorn låter som att den går lite hårdare. Efter man kliver ur bilen så luktar det bränt underifrån.

BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv.

"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."

wink

Antingen missförstår du mig eller så tar du BMW´s informationschef för bokstavligt, som jag skrev har BMW inga fasta intervall för byte utan går bara efter motståndet i filtret. Och det inträffar ofta någonstans mellan sexton och tjugotvå tusen mil, men bilen kan lika gärna vara en taxi som går 30.000mil innan byte eller en andrabil i Stockholms innerstad som endast kör korta sträckor och fyller filtret på 10.000mil. Kort och gått beror det på hur bilen körs och hur ofta den får chansen att regenera filtret, det går aldrig med säkerhet att säga när filtret är förbrukat.

Brådhis: BMW har endast självregenerande filter precis som din Volvo.
Senast redigerat av Rquired (15 februari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Voff voff *
10 566 Inlägg
15 februari 2013
#26
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:

BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv.

"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."

wink

Antingen missförstår du mig eller så tar du BMW´s informationschef för bokstavligt, som jag skrev har BMW inga fasta intervall för byte utan går bara efter motståndet i filtret. Och det inträffar ofta någonstans mellan sexton och tjugotvå tusen mil, men bilen kan lika gärna vara en taxi som går 30.000mil innan byte eller en andrabil i Stockholms innerstad som endast kör korta sträckor och fyller filtret på 10.000mil. Kort och gått beror det på hur bilen körs och hur ofta den får chansen att regenera filtret, det går aldrig med säkerhet att säga när filtret är förbrukat på en BMW.

Brådhis: BMW har endast självregenerande filter precis som din Volvo.

Okej! Självregenererande som behöver bytas 4-10000 mil mer sällan än Volvos med bytesintervall. wink

Skämt åsido, jag har inte hört att Volvos filter skulle lida av samma problem som BMW´s. Vad beror detta på? Olika uppbyggnad eller storlek t.ex.?

Observera att jag inte är ute efter att smutskasta BMW (vilket skulle vara väldigt onödigt i en diskussion med Rquired! wink) utan jag är alltså intresserad av vad som gör skillnaden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 171 Inlägg
15 februari 2013
#27
Jag tror inte att det är någon skillnad. Efter -08 någonting har BMW underhållsfritt filter som räcker längre än tidigare, precis som på Volvon. Tiden får väl utvisa vilken som räcker längst, men 30'-40'000mil har jag läst att de ska kunna hålla.


huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2013
#28
Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
BMW har endast filter av den modellen vad jag vet, och de har inget fast bytesintervall utan behöver underhåll när motståndet i filtret blir för högt vilket bilen känner av själv.

"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."

wink

Antingen missförstår du mig eller så tar du BMW´s informationschef för bokstavligt, som jag skrev har BMW inga fasta intervall för byte utan går bara efter motståndet i filtret. Och det inträffar ofta någonstans mellan sexton och tjugotvå tusen mil, men bilen kan lika gärna vara en taxi som går 30.000mil innan byte eller en andrabil i Stockholms innerstad som endast kör korta sträckor och fyller filtret på 10.000mil. Kort och gått beror det på hur bilen körs och hur ofta den får chansen att regenera filtret, det går aldrig med säkerhet att säga när filtret är förbrukat.

Jo men klart man kan ta det bokstavligt att alla bilar behöver byten någon gång mellan 16000 och 22000mil, det
låter som ett normalläge. Ungefär som VWs gamla trötta kamremsbytesintervall på äldre motorer, finns inget intervall men de byts förmodligen ungefär samtidigt ändå. På en Volvo kan du räkna ut att du får byte partikelfiltret om 2 år medan på BMWn har du "ingen aning", ungefär som "stackaren" i Teknikens Världs artikel. Ungefär som när man brukar ta hänsyn till kamremsbytesintervaller inför bilköp.

http://www.teknikensvarld.se/RoxenRoot/Teknikens_varld/picture-collection/8304191/partikelfilter-kostnadsforslag.jpg

Men men, tycker synd om de som köpt en relativt långmilad billig Kia eller Hyundai med 1,6 crdi-motorn och förväntar sig låga utgifter lol


* Voff voff *
10 566 Inlägg
15 februari 2013
#29
zoopåse skrev:
Jag tror inte att det är någon skillnad. Efter -08 någonting har BMW underhållsfritt filter som räcker längre än tidigare, precis som på Volvon. Tiden får väl utvisa vilken som räcker längst, men 30'-40'000mil har jag läst att de ska kunna hålla.

Rimligen måste det ju vara nå´n skillnad eftersom dom håller olika länge?! smile

Och det är den skillnaden jag är nyfiken på...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2013
#30
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

"– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil."

wink

Antingen missförstår du mig eller så tar du BMW´s informationschef för bokstavligt, som jag skrev har BMW inga fasta intervall för byte utan går bara efter motståndet i filtret. Och det inträffar ofta någonstans mellan sexton och tjugotvå tusen mil, men bilen kan lika gärna vara en taxi som går 30.000mil innan byte eller en andrabil i Stockholms innerstad som endast kör korta sträckor och fyller filtret på 10.000mil. Kort och gått beror det på hur bilen körs och hur ofta den får chansen att regenera filtret, det går aldrig med säkerhet att säga när filtret är förbrukat på en BMW.

Brådhis: BMW har endast självregenerande filter precis som din Volvo.

Okej! Självregenererande som behöver bytas 4-10000 mil mer sällan än Volvos med bytesintervall. wink

Skämt åsido, jag har inte hört att Volvos filter skulle lida av samma problem som BMW´s. Vad beror detta på? Olika uppbyggnad eller storlek t.ex.?

Observera att jag inte är ute efter att smutskasta BMW (vilket skulle vara väldigt onödigt i en diskussion med Rquired! wink) utan jag är alltså intresserad av vad som gör skillnaden.

//Brådhis

Smutskastning är alltid onödigt men om du menar kritisera så är det fritt fram i mina ögon för BMW har sin beskärda del av knepiga konstruktioner de förtjänat mothugg för. smile

Artiklarna Steifan hänvisar till gäller förmodligen den äldre varianten, det nya filtret sitter tillsammans med katalysatorn direkt efter motorn istället för under bilen vilket gör att det kan värmas upp och rengöras på kortare tid och det innebär i sin tur att filtret håller längre. Hur mycket längre det återstår nog att se.

steifan skrev:
Jo men klart man kan ta det bokstavligt att alla bilar behöver byten någon gång mellan 16000 och 22000mil, det
låter som ett normalläge. Ungefär som VWs gamla trötta kamremsbytesintervall på äldre motorer, finns inget intervall men de byts förmodligen ungefär samtidigt ändå. På en Volvo kan du räkna ut att du får byte partikelfiltret om 2 år medan på BMWn har du "ingen aning", ungefär som "stackaren" i Teknikens Världs artikel. Ungefär som när man brukar ta hänsyn till kamremsbytesintervaller inför bilköp.

Jo men nu får du vara ärlig jag skrev aldrig att det var uteslutande positivt eller negativt med BMW respektive Volvo´s filter eller hur? wink

Fördelen med BMW´s filter är att det kan hålla 16, 20, 22 eller 24.000mil eller kanske ännu mer beroende på hur man kör det finns de som kört över 25´ utan ett byte. På äldre årsmodeller finns det en uppskattning i IDrive på hur långt bilen har kvar till ett byte men som du påpekar så kan man aldrig vara helt säker på hur korrekt den siffran är. På nyare årsmodeller finns ingen indikation om man inte kopplar upp sig mot bilen, då kan man få en indikation på filtrets kondition.

Men visst finns det en fördel i att veta exakt hur många mil det är kvar som på vissa motorer från Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
15 februari 2013
#31
mazda62sex skrev:
Då jag pendlar i 110-120kmh ca 4000 mil om året. så är min fråga vilken av motorerna 1.6d/2.0d som drar minst bränsle vid de hastigheterna.
Har upptäckt att det är en enorm skillnad i förbrukning mellan an 93/123kmh med min golf 1.9tdi samt citroen c3 1,4.
Ca 0.18dl milen.
Jag skulle vilja ha en förbrukning runt 0.5 i 120.
Någon som har v50 som kan lista sin förbrukning i de hastigheterna?

Sambon har en Ford Focus 2.0TDCI 2005 som vad jag förstått ska va exakt samma motor som V50 2.0d?! 100kW/136hk och tillverkad av PSA om jag förstått det rätt?
Hon pendlar motorväg, 16mil om dagen och den har hittills (sen maj 2012) dragit 0,49 i snitt, förutom när vi drog husvagnen till Schweiziska gränsen och tillbaka i somras. Hon kör dock ganska snällt. Med mig bakom ratten drar den nog upp mot 0,55 i snitt smile Hon håller sig mest på exakt 110km/h visserligen.

Edit: Vår Ford är en import som saknar PF, så jag håller mig utanför den diskussionen smile
Senast redigerat av matteeee (15 februari 2013)

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2013
#32
Brådhis skrev:
Jag har inte hört att Volvos filter skulle lida av samma problem som BMW´s. Vad beror detta på? Olika uppbyggnad eller storlek t.ex.?

//Brådhis

Jag har sökt efter lite att läsa och får inte intrycket av att Volvo är mindre drabbade av filterbyte än vad BMW är utan de verkar finnas "problem" på de med. Sök på till exempel Volvo partikelfilter eller problem med partikelfilter Volvo och vill du gå vidare så sök på Engelska istället, men det verkar fungera som för BMW. Och inget fel med det för filtret är trots allt en slitdel och bytet av en sådan kan knappast räknas som ett problem eller haveri om det inte sker i förtid. smile
Senast redigerat av Rquired (15 februari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rally Knatte
179 Inlägg
16 februari 2013
#33
matteeee skrev:
mazda62sex skrev:
Då jag pendlar i 110-120kmh ca 4000 mil om året. så är min fråga vilken av motorerna 1.6d/2.0d som drar minst bränsle vid de hastigheterna.
Har upptäckt att det är en enorm skillnad i förbrukning mellan an 93/123kmh med min golf 1.9tdi samt citroen c3 1,4.
Ca 0.18dl milen.
Jag skulle vilja ha en förbrukning runt 0.5 i 120.
Någon som har v50 som kan lista sin förbrukning i de hastigheterna?

Sambon har en Ford Focus 2.0TDCI 2005 som vad jag förstått ska va exakt samma motor som V50 2.0d?! 100kW/136hk och tillverkad av PSA om jag förstått det rätt?
Hon pendlar motorväg, 16mil om dagen och den har hittills (sen maj 2012) dragit 0,49 i snitt, förutom när vi drog husvagnen till Schweiziska gränsen och tillbaka i somras. Hon kör dock ganska snällt. Med mig bakom ratten drar den nog upp mot 0,55 i snitt smile Hon håller sig mest på exakt 110km/h visserligen.

Edit: Vår Ford är en import som saknar PF, så jag håller mig utanför den diskussionen smile

Blir inte skatten väldigt hög då när den saknar PF, eller la inte bilprovningen märke till det?

-Axan-

* Voff voff *
10 566 Inlägg
16 februari 2013
#34
Rquired skrev:
Brådhis skrev:
Jag har inte hört att Volvos filter skulle lida av samma problem som BMW´s. Vad beror detta på? Olika uppbyggnad eller storlek t.ex.?

//Brådhis

Jag har sökt efter lite att läsa och får inte intrycket av att Volvo är mindre drabbade av filterbyte än vad BMW är utan de verkar finnas "problem" på de med. Sök på till exempel Volvo partikelfilter eller problem med partikelfilter Volvo och vill du gå vidare så sök på Engelska istället, men det verkar fungera som för BMW. Och inget fel med det för filtret är trots allt en slitdel och bytet av en sådan kan knappast räknas som ett problem eller haveri om det inte sker i förtid. smile

Njae... Jag vet inte om jag håller med faktiskt. Har oxå sökt och jag tycker mest man får upp trådar och liknande om dom filtren som sitter i V50/S40N samt V70N med lilla dieseln (140 hk), dvs dom som måste bytas med 12000 mils intervall. När det gäller t.ex. D5 (185 hk) verkar problemen mera finnas när tryckröret under motorn spruckit och man fortsatt köra och på så vis dödat partikelfiltret.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
16 februari 2013
#35
Axan skrev:
matteeee skrev:
Sambon har en Ford Focus 2.0TDCI 2005 som vad jag förstått ska va exakt samma motor som V50 2.0d?! 100kW/136hk och tillverkad av PSA om jag förstått det rätt?
Hon pendlar motorväg, 16mil om dagen och den har hittills (sen maj 2012) dragit 0,49 i snitt, förutom när vi drog husvagnen till Schweiziska gränsen och tillbaka i somras. Hon kör dock ganska snällt. Med mig bakom ratten drar den nog upp mot 0,55 i snitt smile Hon håller sig mest på exakt 110km/h visserligen.

Edit: Vår Ford är en import som saknar PF, så jag håller mig utanför den diskussionen smile

Blir inte skatten väldigt hög då när den saknar PF, eller la inte bilprovningen märke till det?

Jo, den ligger på 5600 nu efter nyår när de ändrade (5800 innan). Men sett till att en motsvarande svensksåld kostade 40 000 mer då vi köpte och att filterbyte verkar kosta ca 5000kr/år om man kör långt (4-5000 mil per år) så lönar detta sig utan tvekan ändå.
Speciellt jämfört med hennes gamla bensinare som drog 0,8 och kostade 2 papp i skatt.

/Mattias

1 893 Inlägg
16 februari 2013
#36
Kostar det 6000kr att fylla på additiv??? Låter helt sjukt! Hur mycket rymmer behållaren? 500ml?

Additivet har väl (Jag kan ha fel här) samma uppgift på moderna personbilar, som på moderna lastbilar? Nämligen att höja förbrännings temperaturen så att filtret blir rengjort?

Till lastbilar heter det "AddBlue". En 20 liters dunk kostar ca 70kr + moms...
Det är raffinerat ko piss! (Ko piss innehåller ammoniak, som höjer förbränningen.)

Det är även ett riktigt rövar pris för filtret.
Men det är väl som en gång i tiden när katalysatorerna kom... På 80 talet kostade en katalysator 8-12 tusen. (Volvo och Saab. Kanske ännu dyrare till tyskarna?)
Priserna på fillter kommer komma ner iom att de blir vanligare. Plus att reportrar börjar ifrågasätta hur en plåtburk kan kosta så mycket. (Saab halverade priset på sin katalysator över en natt, när de fick media över sig. De sålde nog fortfarande katten med avans.)

Rövarpriser!!!


1 171 Inlägg
16 februari 2013
#37
Brådhis skrev:
zoopåse skrev:
Jag tror inte att det är någon skillnad. Efter -08 någonting har BMW underhållsfritt filter som räcker längre än tidigare, precis som på Volvon. Tiden får väl utvisa vilken som räcker längst, men 30'-40'000mil har jag läst att de ska kunna hålla.

Rimligen måste det ju vara nå´n skillnad eftersom dom håller olika länge?! smile

Och det är den skillnaden jag är nyfiken på...

//Brådhis

Har iofs inte hört talas om någon BMW -08 och framåt som har fått byta partikelfilter. Siffran 16-20' borde gälla den tidigare varianten. Det är som sagt skillnad efter det att de blev underhållsfria. Hur länge har du hört att Volvons filter ska hålla?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2013
#38
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
Brådhis skrev:
Jag har inte hört att Volvos filter skulle lida av samma problem som BMW´s. Vad beror detta på? Olika uppbyggnad eller storlek t.ex.?

//Brådhis

Jag har sökt efter lite att läsa och får inte intrycket av att Volvo är mindre drabbade av filterbyte än vad BMW är utan de verkar finnas "problem" på de med. Sök på till exempel Volvo partikelfilter eller problem med partikelfilter Volvo och vill du gå vidare så sök på Engelska istället, men det verkar fungera som för BMW. Och inget fel med det för filtret är trots allt en slitdel och bytet av en sådan kan knappast räknas som ett problem eller haveri om det inte sker i förtid. smile

Njae... Jag vet inte om jag håller med faktiskt. Har oxå sökt och jag tycker mest man får upp trådar och liknande om dom filtren som sitter i V50/S40N samt V70N med lilla dieseln (140 hk), dvs dom som måste bytas med 12000 mils intervall. När det gäller t.ex. D5 (185 hk) verkar problemen mera finnas när tryckröret under motorn spruckit och man fortsatt köra och på så vis dödat partikelfiltret.

//Brådhis

Jo visst eftersom det skall bytas filter på de modellerna finns det en hel del skrivet om dem, men gräver man djupare behandlas även de underhållsfria DPF på de större motorerna som 2.4D och D5. Jag tvivlar på att det är någon skillnad mellan BMW och Volvo´s filter, om inte annat för att det precis som med elkomponenter inte finns så många tillverkare av dem. Förmodligen sitter det mer eller mindre samma grund i de flesta märkens modeller. Jag är bara negativ mot ordet underhållsfritt, precis som med olja i automatlådor eller annat är det ofta en halv sanning från tillverkarens sida och DPF verkar stämma in på det.

Kristian_ V:
Du har rätt vätskans uppgift är att rengöra filtret även på personbilar, men det är inte urin i Volvo, Ford och PSA´s system utan deras Eolysvätska består till en stor del av fotogen och någon metall upptill det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
17 februari 2013
#39
Kostar det 6000kr att fylla på additiv??? Låter helt sjukt! Hur mycket rymmer behållaren? 500ml?

6 000-mila-servicen kostar strax under 6 000 kr, varvid påfyllning av additiv ingår. Det är en storservice där olja-, oljefilter, kupéfilter och bränslefilter byts. Kontrollpunkter och slitagekontroll enligt protokoll + eventuellt byte av bromsvätska kan komma att rekommenderas.

Vid 12 000 mil ska både additiv och partikelfilter bytas (gäller naturligtvis vissa modeller) + storservice. Därmed blir priset strax under 12 000 kr.

1 893 Inlägg
17 februari 2013
#40
Knight2000 skrev:
Kostar det 6000kr att fylla på additiv??? Låter helt sjukt! Hur mycket rymmer behållaren? 500ml?

6 000-mila-servicen kostar strax under 6 000 kr, varvid påfyllning av additiv ingår. Det är en storservice där olja-, oljefilter, kupéfilter och bränslefilter byts. Kontrollpunkter och slitagekontroll enligt protokoll + eventuellt byte av bromsvätska kan komma att rekommenderas.

Vid 12 000 mil ska både additiv och partikelfilter bytas (gäller naturligtvis vissa modeller) + storservice. Därmed blir priset strax under 12 000 kr.

OK...
Då låter det mera överkomligt.
Jag fick intrycket av tidigare inlägg att bara vätskan kostade 6000kr. Jag har sett behållaren på kompisens bil, den är inte stor. coollol



Sök