3413
Sök

Opel Ascona B -1980 Televerk/GULF bygget

Opel Ascona B -1980 som skall byggas om med en annan motor, drivlina, chassi och utseende. Rostfritt Gotlands-exemplar med alltför tråkigt motor i nuläget. Tanken är att med en begränsad och låg budget göra en gammal klassiker... Visa mer

Smidd i rostigt stål
45 542 Visningar
Projektet avslutat 6 september 2013
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#21
tommyhjortasen skrev:
Bevara gärna karossen i orginalskick, den såg verkligt fin ut på din inledande bild.

samtliga lister är kvar och en annan kul detalj jag hitta här om dagen var en dimljusknapp smile perfekt att använda till dimljus/extraljus nån dag

Under nästa vecka får jag hjälp med att rikta/spackla div små bulor och bak skall den riktas ut en aning bakom stötfångaren. Vill få den iordning utvändigt så det kan tas lite bilder nu när vårsolen visar sig och göra bilen "online"

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#22
Provade under kvällen lite snabbt pressa ihopa ventilfjädrarna och knasterna sitter som berget. Hade sedan innan ett ventilfjäder verktyg ifrån Biltema, den med hävarm jäkla skräp rent sagt. Dock är hävarmen allt för kort och ventilfjädrarna stenhård vilket resultera i att jag krökte hela verktyget sad kanske var jag får aggresiv genom att använda ett rör som hävarm. Vingligt och ostabilt är det och mer rädd jag skulle skada mig själv under den korta stund jag jobba.

Nåja verkar som Biltemas inte riktigt var av den kvalité som jag hade hoppats(är man förvånad?? ok inte allt deras är skräp), men får låna en riktig/ordentlig ifrån en kompis som vet funkar smile så det blir lite mer gjort i helgen.

Tog bilder på hur det ser ut i nuläget, en ventil som sagt fick jag av bara(ingen bild) jag hade hoppats på att kunna bidra med mera denna kväll, men ni och jag får hålla er till helgen :-D

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3b3f6fdc04de2315b16a855310a31860.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-56119afc055292aeecd1fe4b6f5ad372.jpg
Senast redigerat av valle22 (28 februari 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
28 februari 2013
#23
Valle .. kolla på denna bild.. då har du en billig metod att ta loss ventilfjädrarna big_smile går att tillverka själv:D

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1887978

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#24
Då var ett för mig ytterligare viktig steg taget med renoveringen av toppen. Men för göra detta behövdes en riktigt ventilbåge och vips var ventilerna av i ett nafs. Mao rätt verktyg = 90% av jobbet

En tidigare arbetskollega lånade ut den åt mig sedan jag pajade mitt egna innan (Biltema’s) Detta verktyg kommer ifrån FACOM och först tänkte jag handla en egen men när jag fick priset för den hos WÜRTH trodde jag knappt det var sant, man begärde 2900kr!!!!

Med enkelt grepp spänner man ner fjädern och med slaghammaren på spindeln ger man den en smäll och det släpper runt ventilknasterna hur lätt som helt. Tog väl totalt 10min att få ur allt med uppmärkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-bb33dfca8e5c08612fea0e1304e1d12c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-74add005c046fbfea546840129c85476.jpg


Motorn hade stått en del och det syntes på ventilsäten bl.a men med en sliptrissa på borrmaskin fick man lätt bort avlagringarna som satt på. Ifrån Biltema(!) köptes ventilslippasta och efter ett par timmars jobb såg det genast bättre ut. Dock skulle man kanske fräs sätena i toppen för att få 100%-ig yta men även då skulle ventiler slipas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b8be14f98eb33a3122cebc3027c8f2de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-0634b9bdfc04928f45f3c793fc87e1ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a9ce324a0d659d4eb3baf7880ec11976.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c210accaec7a9a7f8f734eb80217a13c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3fd88a536253c6561e130515ba33b596.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8bb1540563145f188067d955e74e5c0d.jpg

Cylinderlockets yta slipades lätt med sandpapper och 5-56 och borstades ren med stålborste allt löst sittande skräp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-f2ff9908ba4a3c7a34d78d9adcf91a7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8e056d555619d2db01d14bf7db9b9cca.jpg

Bröstkåpan fick sig en omgång med stålborsten och ser nu betydligt bättre ut än tidigare. Lite 5-56 löses en hel del och ett avslutande spraylager med Bräkleen gjorde susen. Vad man upptäckte var och att man vid detta stadie borde byta slädarna till kamkedjan, lättare nu än senare.

Även här är inte tanken att ha allt skinande rent men har som utgång att hålla det rent och vidgjort. Det kommer efter tiden att bli belagt med smuts och det skall inte direkt putsas och vara i utställningsskick heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b0f75ae4e0d3b588e622dd739637d9cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e4db2368d2c1ea50a928b1b0e54b7657.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5706535988c1794ee2879e89f86cb4bd.jpg


En helg som gett resultat för mig och den avslutades med en riktig höjdare hemma hos mamma, det bjöds på bruna bönor med stekt sidfläsk, en 110% lyckad helg för mig. big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#25
Pappa_Glenn skrev:
Valle .. kolla på denna bild.. då har du en billig metod att ta loss ventilfjädrarna big_smile går att tillverka själv:D

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1887978

jo, jag såg denna även senare under en kväll när jag satt och kolla mina böcker smile ganska enkel att göra själva som du beskriver. Dock hann jag få fatt i en som jag vet funkar som du ser nedan. Det har hänt en hel del under helgen som du ser smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
4 mars 2013
#26
de är ju enklare att låna än att bygga big_smile hehe men jag tänkte dela med mig iaf big_smile hehe

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

1 049 Inlägg
4 mars 2013
#27
Hur ser vev- och ramlager ut?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#28
tommyhjortasen skrev:
Hur ser vev- och ramlager ut?

jo de ser faktiskt bra ut, normalt utan spår eller andra konstigheter.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#29
Helgen slut och en liten bit till är gjort på 2.0E motorn. Hade viljat gjort mer denna helg men jobbade lördag och tösen där hemma ligger och är tyvärr magsjuk. Frugan passade till henne en kort stund medans jag kunde få en liten stund nu under söndagkväll.

Packningssatsen ifrån Tyskland har ännu inte ankommit till mig, men förhoppningsvis är den här under kommande vecka så man kan få toppen klar innan man ger sig in på nästa etapp. ENEM Y12 kam är köpt ifrån en medlem på OSC och denna bör komma under veckan.


Söndagen bjöd även på en tripp till Sjöbo till en god vän som samlat på sig en del reservdelar som jag sökte till mitt bygge och allra mest en hel del Opel-snack och vips 2 timmar har gått.


Som sagt en snabb vända nere hos pappas verkstad gjorde jag iordning remskivan. Navet var fullt med grus/damm så ekerna var inte synliga alls så med en liten skruvmejsel och stålborste ser den helt annorlunda ut. https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-761f6cef14e7e2a5166a62c7698d670e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5775e74ce9955dd82d63c45cf3db694a.jpg

En kul detalj som man hitta under allt skräp var märket till tändningen, finner det lustigt att den sitter i spåret för remmen. Efter lite kontroll mot bröstkåpan så verkar det som att märket stämmer, skall även kontrollera senare mot svänghjulet när motorn är ihopsatt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e086a1122e004b20214745042e03d00e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-bb6fb0b2b1d148ac058f94bc221a2e7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-4d08acbed00555f832821f1eaadfcf12.jpg

Sedan motorn är så pass nerplockad kunde jag inte motstå att beställa 3st nya glidskenor till kamkedjan. De befintliga är lite nedslitna så när man ändå är igång känns det bättre. Tror kedjesträckaren mår bättre av att inte komma så långt ut. Lättare att göra det nu än senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8dd563e02deccd079777c04b13426de2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5040fec2a249031c38e5b99c4266b1b6.jpg

big_smilebig_smile En väldigt kort tid under kvällen men alltid lika roligt trots allt… big_smilebig_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Halvglad semi-amatör.
600 Inlägg
10 mars 2013
#30
Kul att bygget börjat ta fart på riktigt, följer det såklart, om än i smyg smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#31
razpataz skrev:
Kul att bygget börjat ta fart på riktigt, följer det såklart, om än i smyg smile

jo, det gäller att köra på medans ångan är uppe smile jag har märkt det är lätt man börjar på allt och överallt. Jag får nog fokusera på en sak i taget med toppen i första skedet nr2:blocket+bröstkåpa/oljetråg smile
mao få motorn klar så pass jag kan flytta in den med allt annat som kyl och tändning tas på monterad motor...

men kul är det och man är ivrig helt klart ...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#32
Ingen direkt uppdatering på själva bygget ikväll, men en viktig komponent som får arbetet att fortskrida. Komplett sats med samtliga packningar ifrån tyska PS-Autoteile till ungefär halva kostnaden med hemma i Sverige.

Vidare är att kammen är tydligen skickad i måndags och bör rimligt vis hamna hos mig under onsdag. Förhoppningsvis under nästa vecka skall glidskenorna komma så arbetet med underdelen och bröstkåpan kan göras klart, men först och främst skall toppen göras klar.

Glömde dock ta lite bilder på de delar som en god vän sålde till mig, det får bli morgondagens inlägg...

Go' kväll på er...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-0a3849c9037130c23db171e9300b4465.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#33
En händelserik dag kan man säga, 2st paket som kom. ENEM Y12 kammen hämtades på lokala handlaren och kort senare på eftermiddagen ringde DHL med en leverans med glidskenorna till kamkedjan big_smile Så nu kan man komma ytterliggare en bit till på vägen med motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-f6a0903416a4022a62e74abba2235696.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b45c9adbede0971912500efacdeee4db.jpg


ENEM Y12 kammen ser man här till vänster och original 2.0E kammen till höger, en klar skillnad på öppning och stängning samt en liten aning mer lyft. Y12 kammen hade dessutom ett spår på första lagerbanan och genomborrad för skruvarna till kamhjulet. Varför det är så har jag ingen aning om, nån som kanske har en uppfattning om det?

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-5904f9de64e3d64a1f3399dc1f04d282.jpg



Glidskenor ifrån ATEC som köptes via eBay.de till rimliga pengar, lika bra att byta dessa när man väl är igång. Jämnför med dem som sitter i lite längre upp i tråden…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-cf01e094a924cf89956cdb0e98970d2e.jpg

Ser framemot helgen nu och tösen verkar ha repat sig efter sin influensa big_smile så det kan mycket väl bli lite framsteg.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#34
Trots bra väder valde jag att tillbringa en del tid nere i pappas verkstad tidigt söndag morgon medans de övriga i familjen sov för komma vidare på motorbygget. Jag hann med så pass långt med att montera samtliga ventiler och toppen är sk färdig att montera.


Det som var mest oroväckande var när man släpper upp ventilfjädern när den skall låsa ventilknaster var att o-ringen inte flyttar på sig. En hel del olja och sakta släppande på trycket glider den förbi. Samtliga avgasventiler är försedda med rotations tallrikar vilket håller ventilen ren och tät.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ce7254aa466c1bae9af46d48e180e549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8656515d2013491fb691f0b6c7c4f5fc.jpg

Toppen klar att monteras big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3083f51cbde1685da7c903c802ae6b69.jpg

Som tidigare nämnt bistod en god vän med de saknade delar som syns lite på bilderna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-139ae67ec5231e76194f0f6e9450b90d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-374ce1571b01910d69ffffeeb3c9506c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-730a175dc4c460a3669d85a4bd4b14d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-cf8010fbca5603c90d13e93f5eada224.jpg



Nu återstår en del arbete på underdelen och det skall förhoppningsvis gå lika smidigt som jobbet med toppen.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
17 mars 2013
#35
Ska bli riktigt intressant att följa smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#36
Min söndag bestod av lite fler timmar i verkstaden sedan frugan nu smittats av maginfluensa av vår lilla 2-åriga dotter. Frugan ganska utslagen av denna besvärliga säsongssjukdom sad , dock tyckte hon det var OK för mig att komma iväg så jag inte smittas, så det var inte direkt svårt val för mig att välja. big_smile



Vad som hände under eftermiddagen var sedan jag blev klar med toppen tänkte jag ta fram ett trevligt verktyg som passar till en hel del arbeten, nämligen en Hammare! big_smile Med den riktades ett par ordentliga slag på motorvärmaren och denna lossna utan att sätta upp ett motstånd. Dock ville inte hammaren vara med på bild av okänd anledning. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e1b1832be18acee56d75f7629287f61a.jpg



Jag visste en del rost hade samlats i kylkanalerna under åren motorn stått still men inte att en så stor rostkaka kunde skapas som denna, närmare koll visade sig att den klåparen som en gång monterat motorvärmaren slagit in frostpluggen och låtit denna ligga kvar. mad Dels har den av sin storlek hindrat flödet en del men år efter år som motorn stått satt det fast utav f-n.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-72ce09e56dd9f27e599ce6b72881e40d.jpg



Efter en del sprejande med 5-56 och huggande med huggmejsel och tro mig att det hade satt sig som berget. Inte mycket yta att jobba på och risk att skada ytorna för frostpluggen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9a24a4f23c5e235b29f64a66f263a259.jpg


Ut kom den till slut, ser ut som ---- (ja, ni vet vad jag kunde ha skrivit) lol




Ny frostplugg på plats, rengjorda ytor och Permatex att försegla mot eventuella repor, den gamla frostpluggen tvättades och skall sparas som minne

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c9038191db710c4cf74945aafdc45daa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-832c3b314dc7c77aeef57822ccc1ae69.jpg

Nästa moment i ordningen, det bakre ramlageröverfallet som skall tätas så man slipper det klassiska CIH läckaget baktill (för mig en totalt korkad motorkonstruktion) roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-36782b92150a5b5071ad5b2b6ab7f34a.jpg

Mer blir det inte denna söndag… kul ni titta in cool


Fortsättning följer…

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#37
-Westerlund- skrev:
Ska bli riktigt intressant att följa smile

Tack, hoppas du finner det kul och inspirerande lika mycket som för mig smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

55 Inlägg
17 mars 2013
#38
helst ska du ju skruva loss överfallet och klistra lite packning på tub i skarven mellan blocket och överfallet i bakkant..

Jo detta följs med Nöje big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#39
Pappa_Glenn skrev:
helst ska du ju skruva loss överfallet och klistra lite packning på tub i skarven mellan blocket och överfallet i bakkant..

Jo detta följs med Nöje big_smile

japp, det är ett måste när man har det i detta stadie, allt annat är vansinne och svära senare om det läcker. Momentnycklar skall lånas för detta ändamål smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#40
Lånade en momentnyckel idag och tog mig en snabb tur ner i verkstaden för täta om bakre ramlageröverfallet. Det satt rätt hårt och svaret var ganska enkelt och se. Visst bultarna skall vara helt torra när de dras och de var de, kanske sett ut sedan den lämnade bandet när motorn satts ihopa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b3eff63465401941a83ca2681ffd4518.jpg




Med en hammare och träkloss rubba man överfallet, och första blicken var att den varit torr under den tiden motorn gått innan. Det satt av att döma en lättflyktig tätning men sprack väldigt lätt (som riktigt torrt löv) men hållt torrt den tiden biln rullat. Lagerbanor helt i sin ordning utan något anmärka på. Packboxen hade torkat och var stenhård, men den inre ytan som tätar var ganska OK men vid det här stadiet är det inget snack om att inte byta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a1ffb932b65a76db82e338301d20c1e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-375a76b71e6d70cf1d39a365f4cc3733.jpg




Tätning ifrån Loctite, en lite tuggummikänsla på den men rekommenderades av min arbetskollega som reparerar motorer ofta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-658afba296e3e52f43ebf223653d37c9.jpg



100NM som åtdragsmonent som drogs i tre olika omgångar 30 60 100 och tätningsmassa pressas sakta ut och tätar de ytorna. Ny packbox monteras med hjälp av lite motorolja och lagerfett och knackas in med hjälp av den gamla packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d4fdbbac377c0099a3b93531f8afa025.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6e05b9604da65e765261e0ab2a412b68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-7f71848046f787195b1473b43c1f544f.jpg


Med detta avslutat nu kan man ge sig på bröstkåpan och oljesumpen och sen är det lite närmare en slutmontering med toppen. big_smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök