Min söndag bestod av lite fler timmar i verkstaden sedan frugan nu smittats av maginfluensa av vår lilla 2-åriga dotter. Frugan ganska utslagen av denna besvärliga säsongssjukdom
, dock tyckte hon det var OK för mig att komma iväg så jag inte smittas, så det var inte direkt svårt val för mig att välja.
Vad som hände under eftermiddagen var sedan jag blev klar med toppen tänkte jag ta fram ett trevligt verktyg som passar till en hel del arbeten, nämligen en Hammare!
Med den riktades ett par ordentliga slag på motorvärmaren och denna lossna utan att sätta upp ett motstånd. Dock ville inte hammaren vara med på bild av okänd anledning.
Jag visste en del rost hade samlats i kylkanalerna under åren motorn stått still men inte att en så stor rostkaka kunde skapas som denna, närmare koll visade sig att den klåparen som en gång monterat motorvärmaren slagit in frostpluggen och låtit denna ligga kvar.
Dels har den av sin storlek hindrat flödet en del men år efter år som motorn stått satt det fast utav f-n.
Efter en del sprejande med 5-56 och huggande med huggmejsel och tro mig att det hade satt sig som berget. Inte mycket yta att jobba på och risk att skada ytorna för frostpluggen.
Ut kom den till slut, ser ut som ---- (ja, ni vet vad jag kunde ha skrivit)
Ny frostplugg på plats, rengjorda ytor och Permatex att försegla mot eventuella repor, den gamla frostpluggen tvättades och skall sparas som minne
Nästa moment i ordningen, det bakre ramlageröverfallet som skall tätas så man slipper det klassiska CIH läckaget baktill (för mig en totalt korkad motorkonstruktion)
Mer blir det inte denna söndag… kul ni titta in
Fortsättning följer…